3271
Sök

Ska köpa vinterdäck, blir bara förvirrad!

29 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
Halloj folket!
Börjar med att säga att jag är helt nollställd på det här! Rullar på ett par riktigt hemska vinterdäck nu så jag tänkte byta ut dem. Tänkte köpa ett par begagnade däck+fälg men blir helsnurrig när jag sitter och kollar på vilka som passar till min VW Polo 6n1 (95-99)neutral . Jag vet mitt navhål och et-mått men dem andra bilarna som jag "vet" ska vara kompatibla med min bil har inte samma et-mått enligt http://www.chromefalgar.se/index-filer/Page567.htm. Kan det diffa mer eller mindre på måtten och hur mycket isåntfall? smile Sen om jag skulle hitta ett par fälgar som är t.ex 14-15" blir et-måttet annorlunda, hur vet jag om dem då fungerar? tongue

Mvh Andreas
Senast redigerat av Gordiie (13 december 2009)

Smålänning
7 887 Inlägg
13 december 2009
Varför inte använda fälgarna du har?

Sen skulle jag passa mig för däck äldre än 1 år... Helst köpa nya... Kan bli värt det om du har otur...

Men...

ET.måtter anger inpressningen, vilket håll högt resp. lågt är ska jag låta vara osagt, men du kan inte gå för mycket åt varje håll..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

...has left the building...
4 474 Inlägg
13 december 2009
Gör så här: Leta först efter fälgar med RÄTT bultcirkel,navmått o givetvis rätt antal bultar. Sedan väljer du den fälg du gillar o kollar i vilka dimensioner den finns. Original fälgarna till en Polo gissar jag på att de är max 6" breda. ET är ju ett offset mått, säg tex att din bil har 15"*6" ET40 som original, hittar du då tex ett par 17" med rätt bultcirkel/navmått men där fälgarna är 7.5" med ett ET på 40 så är det inte säkert att de går fria från fjäderbenet, detta beror på att fälgen är bredare i sig o bygger på bredden så att säg. En lösning kan isf vara att köpa fälgar med lägre ET, men det gäller att hålla koll på andra sidan med, för långt ut o de tar i skärmkanterna...Så länge du inte aviker mer än max 1" i fälgbredd o ET +-5 så brukar det gå bra att få på fälgarna.
Senast redigerat av dawwe (13 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
13 december 2009
Högt ET = Fälgcentrumet längre UT
Lågt ET = Fälgcentrum längre IN

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Xenoholic
2 559 Inlägg
13 december 2009
Om du t ex har ET 40 på din bil och den nya fälgen har ET 35 så innebär det att  fälgen kommer att hamna 5 mm längre ut o vice versa.
Kolla bara så att det finns plats mot fjäderbenet o till skärmkanten smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

KHRacing
14 december 2009
twin_cam skrev:
Varför inte använda fälgarna du har?

Sen skulle jag passa mig för däck äldre än 1 år... Helst köpa nya... Kan bli värt det om du har otur...

Men...

ET.måtter anger inpressningen, vilket håll högt resp. lågt är ska jag låta vara osagt, men du kan inte gå för mycket åt varje håll..

Vinterdäck kan utan minsta problem ligga i 10 år eller mera om de förvaras rätt.

Man märker ingenting om de då skulle vara gamla.

Jävel
2 018 Inlägg
14 december 2009
Mina "nya" vinterdäck e hårda som fan för att dom legat massa hos tidigare ägarn. Så lite skillnad måste de la göra. Ska köpa nya o veckan, Har redan sladdat in i en trotoar tongue

You got to risk it, to get the biscuit :)

MulleRacing
499 Inlägg
14 december 2009
Plankpojk skrev:
Mina "nya" vinterdäck e hårda som fan för att dom legat massa hos tidigare ägarn. Så lite skillnad måste de la göra. Ska köpa nya o veckan, Har redan sladdat in i en trotoar tongue

Då har han antagligen inte förvarat dom rätt!tongue

MulleRacing
499 Inlägg
14 december 2009
Åk till en däckverkstad och fråga om dom har begagnade däck, är du osäker på mått så kan dom säkert kolla upp det. Sen byter dom däck på dina fälgar? eller ska du absolut ha andra fälgar? Dom kommer ändå vara förstörda i vår om du ska åka på saltade vägar.

Sök