2457
Sök

Bmw 330 vs Volvo T5

-utan 940
1 728 Inlägg
31 december 2009
#241
Rquired skrev:
Jag tycker nästan den tråden tuggar igenom samma skit om och om igen numera, men här kom det upp något nytt. Jag höjer då i helvete heller Bmw mer än du höjer (din trimmade) Volvo tongue

Allt jag gjort är att försöka förmedla att ryktet om vad ett chip gör med en Volvo är överdrivet, detta genom att lägga fram tider och siffror för hur den presterar gentemot den bil den anses "köra ifrån".

I exemplet har Bmw M3 använts (varför har jag ingen aning om då det var 330i som gällde, men av någon anledning brukar Bmw alltid användas i dessa sammanhang) Men liknelsen hade lika gärna kunnat vara mellan Volvo och Mercedes AMG, samma sak där.

Jag håller med om att det är kul med en sleeper, och att Volvobilarna är trimvänliga. Och hurvida jag är en fullständig märkesidiot eller inte råder det delade meningar om, men välkommen till klubben om du nu inte insett detta tidigare smile

Nu har ju jag gjort lite mer än att chippa min 940, jag har bytt ut det mesta under huven samt dragit en 335:a på motorvägen som enligt dina siffror är snabbare än en M3 3.0 i alla intervaller.
Trots detta har du väldigt svårt att erkänna att det kan vara fullt möjligt.

Jo jag har insett vilket märke du gillar, det är ett under att du ens erkänner att det finns andra märken än BMW för vi snackar inte vanlig märkesfanatism här utan snarare nån form av sjukligt tvångsbeteende.wink

Rquired skrev:
Bmws drivlinor är välkänt grovt dimensionerade och tex vxl-lådorna används även i byggen av andra märken. Jag tvivlar på att M3s låda inte lever upp till detta.

Nu är det inte BMW som tillverkar sina drivlinor själva, de köper sina växellådor från Getrag och kopplingar från Sachs som de flesta andra Europeiska bilmärken. Jag kör med samma tryckplatta som sitter i gamla BMW M5, den passar rakt av eftersom det är samma fabrikat på växellådorna och säkert även svänghjulen.
Senast redigerat av Andreas 940 (31 december 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 december 2009
#242
Andreas 940 skrev:
Rquired skrev:
Jag tycker nästan den tråden tuggar igenom samma skit om och om igen numera, men här kom det upp något nytt. Jag höjer då i helvete heller Bmw mer än du höjer (din trimmade) Volvo tongue

Allt jag gjort är att försöka förmedla att ryktet om vad ett chip gör med en Volvo är överdrivet, detta genom att lägga fram tider och siffror för hur den presterar gentemot den bil den anses "köra ifrån".

I exemplet har Bmw M3 använts (varför har jag ingen aning om då det var 330i som gällde, men av någon anledning brukar Bmw alltid användas i dessa sammanhang) Men liknelsen hade lika gärna kunnat vara mellan Volvo och Mercedes AMG, samma sak där.

Jag håller med om att det är kul med en sleeper, och att Volvobilarna är trimvänliga. Och hurvida jag är en fullständig märkesidiot eller inte råder det delade meningar om, men välkommen till klubben om du nu inte insett detta tidigare smile

Nu har ju jag gjort lite mer än att chippa min 940, jag har bytt ut det mesta under huven samt dragit en 335:a på motorvägen som enligt dina siffror är snabbare än en M3 3.0 i alla intervaller.
Trots detta har du väldigt svårt att erkänna att det kan vara fullt möjligt.

Jo jag har insett vilket märke du gillar, det är ett under att du ens erkänner att det finns andra märken än BMW för vi snackar inte vanlig märkesfanatism här utan snarare nån form av sjukligt tvångsbeteende.wink

Rquired skrev:
Bmws drivlinor är välkänt grovt dimensionerade och tex vxl-lådorna används även i byggen av andra märken. Jag tvivlar på att M3s låda inte lever upp till detta.

Nu är det inte BMW som tillverkar sina drivlinor själva, de köper sina växellådor från Getrag och kopplingar från Sachs som de flesta andra Europeiska bilmärken. Jag kör med samma tryckplatta som sitter i gamla BMW M5, den passar rakt av eftersom det är samma fabrikat på växellådorna och säkert även svänghjulen.

Jag börjar med det sista citatet, visst tillverkar inte Bmw sina lådor själva utan lejer ut arbetetet. Och kopplingen gäller en framhjulsdriven S60 T5, inte en fyrhjulsdriven S60R

Och till det andra citatet, för det första skrev jag din trimmade bil och gick inte in på vad du gjort. Chippa eller byta ut halva motorn, oavsett så är det fortfarande att trimma motorn.

För övrigt, du skrev det själv. Hur mycket Volvo är det egentligen kvar i din "M3 -dödare"?

Sedan så har jag aldrig länkat till några siffror för 335i, så hur du får det till att den är snabbare än M3 3.0 med hänvisning till mina siffror får jag inte ihop. Hurvida 335i knäpper en M3 3.0 på näsan eller inte vet jag däremot inte.

Och hur allvarlig min sjukdom är är säkert ett väldigt intressant ämne, men också ytterligare ett rejält steg från topic. Men jag är åtminstone medveten om "problemet"...

För övrigt så ser jag mig inte som enbart Bmw entusiast, jag är väldigt glad i alla tyska bilar och det står tom en Mercedes på min garageuppfart. Och Alfa Romeo samt Lexus är bilar tycker mycket bra om, tilsammans med en hel del allmänt väl ansedda bilar; allt från Ferrari och liknande till jänkare.

Bmw är däremot en bil som passar mig utmärkt, och Volvo har jag inget emot det är en kanonbil som jag (lite beroende på modell) har ett ganska gått öga till.

Vad jag däremot har svårt för är den övertro i märket som finns i detta land, det spelar ingen roll vad man pratar om. För Volvo är billigast, pålitligast, snabbast, trimvänligast och en hel del andra superlativ.

Och om man skulle lägga fram bevis för motsatsen, då är man helt plötsligt en sjuklig märkesentusiast och Volvohatare (och bevisen är förstås falska)
Senast redigerat av Rquired (31 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

-utan 940
1 728 Inlägg
31 december 2009
#243
Rquired skrev:
Jag börjar med det sista citatet, visst tillverkar inte Bmw sina lådor själva utan lejer ut arbetetet. Och kopplingen gäller en framhjulsdriven S60 T5, inte en fyrhjulsdriven S60R

Och till det andra citatet, för det första skrev jag din trimmade bil och gick inte in på vad du gjort. Chippa eller byta ut halva motorn, oavsett så är det fortfarande att trimma motorn.

För övrigt, du skrev det själv. Hur mycket Volvo är det egentligen kvar i din "M3 -dödare"?

Sedan så har jag aldrig länkat till några siffror för 335i, så hur du får det till att den är snabbare än M3 3.0 med hänvisning till mina siffror får jag inte ihop. Hurvida 335i knäpper en M3 3.0 på näsan eller inte vet jag däremot inte.

Och hur allvarlig min sjukdom är är säkert ett väldigt intressant ämne, men också ytterligare ett rejält steg från topic. Men jag är åtminstone medveten om "problemet"...

För övrigt så ser jag mig inte som enbart Bmw entusiast, jag är väldigt glad i alla tyska bilar och det står tom en Mercedes på min garageuppfart. Och Alfa Romeo samt Lexus är bilar tycker mycket bra om, tilsammans med en hel del allmänt väl ansedda bilar; allt från Ferrari och liknande till jänkare.

Bmw är däremot en bil som passar mig utmärkt, och Volvo har jag inget emot det är en kanonbil som jag (lite beroende på modell) har ett ganska gått öga till.

Vad jag däremot har svårt för är den övertro i märket som finns i detta land, det spelar ingen roll vad man pratar om. För Volvo är billigast, pålitligast, snabbast, trimvänligast och en hel del andra superlativ.

Och om man skulle lägga fram bevis för motsatsen, då är man helt plötsligt en sjuklig märkesentusiast och Volvohatare.

Jo jag såg sen att det var T5 och inte R som jämfördes men hann inte editera. Det är fortfarande jobbigare att byta koppling i en framhjulsdriven bil.
Det är ganska mycket Volvo kvar i min bil, turbon kommer från en T5:a och toppen från en 740. smile
Nu var det ju inte mycket som var "Volvo" från början heller; all elektronik kommer från Bosch och turbon från Garrett eller Mitsubishi så jag har ju egentligen inte bytt ut nånting av det som Volvo själva tillverkat (karossen, motorblocket och toppen typ).

Här är en sida med en massa uppgifter om bilars prestanda, jag vet inte om du har sett den förut: http://www.einszweidrei.de/ wink

M3 E36 3.0 Coupé - 1993:
Gewicht  1486 kg
0 - 80 km/h  - s
0 - 100 km/h  5,8 s
0 - 120 km/h  - s
0 - 130 km/h  - s
0 - 140 km/h  10,2 s
0 - 160 km/h  13,3 s
0 - 180 km/h  17,5 s
0 - 200 km/h  24,0 s

335i Automatik E90 Limousine - 2006
Gewicht  1627 kg
0 - 80 km/h  4,0 s
0 - 100 km/h  5,7 s
0 - 120 km/h  7,7 s
0 - 130 km/h  8,8 s
0 - 140 km/h  10,0 s
0 - 160 km/h  13,0 s
0 - 180 km/h  16,4 s
0 - 200 km/h  - s

Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 december 2009
#244
Rquired skrev:
Sedan så har jag aldrig länkat till några siffror för 335i, så hur du får det till att den är snabbare än M3 3.0 med hänvisning till mina siffror får jag inte ihop. Hurvida 335i knäpper en M3 3.0 på näsan eller inte vet jag däremot inte.

Underförstått, att oavsett om en 335i kör jämt med en M3 3.0 eller ej, hur påverkar det om jag tror på att din 940 är lika snabb som en M3 eller ej?

Och för att förhoppningsvis en gång för alla reda ut historien kring din bil, jag har ingen aning hur vida den kör jämt med en M3 3.0 eller inte. Allt jag kan göra är att uppskatta, och den uppskattning jag gjort med siffror från mätningar av Bmwn kontra dina egna uppgifter om din bils prestanda är att den i bästa fall är lika snabb som en M3 3.0. För, enligt siffror från tidigare inlägg, så var det inga stora skillnader ens när du själv fick uppskatta.

Grattis din trimmade bil är ungefär lika snabb som en orginal Bmw, rakt fram. Jag ser som sagt tidigare inte idén med att jämföra trimmat med orginal, men uppenbarligen är du glad över detta. Bara att hoppas att det inte ställer sig en M3 3.2 jämte dig vid rödljuset nästa gång då smile

Längre än så här, att jag "erkänner" att din 940 eventuellt är lika snabb som en M3 kommer vi inte utan att det presenteras några siffror på dess prestanda i stil med de som presenterats för Bmwn.

Och att det är jobbigare att byta koppling på en framhjulsdriven bil spelar ingen roll, det hör till fördelar och nackdelar med respektive drivning. I det här fallet är Bmw billigare än Volvo, om det sedan beror på drivningen eller att Volvohandlarna tar ut ockerpriser spelar ingen roll i sammanhanget.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Steker som aldrig förr
503 Inlägg
31 december 2009
#245
Ge er nu. Volvo är en helt okej bil. men bmw är 500 gånger bättre bil på alla sätt å vis. Kan ni lägga ner diskussionen om en rutten volvo kontra en fin bmw nu ? smile

8-)

-utan 940
1 728 Inlägg
31 december 2009
#246
Rquired skrev:
Underförstått, att oavsett om en 335i kör jämt med en M3 3.0 eller ej, hur påverkar det om jag tror på att din 940 är lika snabb som en M3 eller ej?

Och för att förhoppningsvis en gång för alla reda ut historien kring din bil, jag har ingen aning hur vida den kör jämt med en M3 3.0 eller inte. Allt jag kan göra är att uppskatta, och den uppskattning jag gjort med siffror från mätningar av Bmwn kontra dina egna uppgifter om din bils prestanda är att den i bästa fall är lika snabb som en M3 3.0. För, enligt siffror från tidigare inlägg, så var det inga stora skillnader ens när du själv fick uppskatta.

Grattis din trimmade bil är ungefär lika snabb som en orginal Bmw, rakt fram. Jag ser som sagt tidigare inte idén med att jämföra trimmat med orginal, men uppenbarligen är du glad över detta. Bara att hoppas att det inte ställer sig en M3 3.2 jämte dig vid rödljuset nästa gång då smile

Längre än så här, att jag "erkänner" att din 940 eventuellt är lika snabb som en M3 kommer vi inte utan att det presenteras några siffror på dess prestanda i stil med de som presenterats för Bmwn.

Och att det är jobbigare att byta koppling på en framhjulsdriven bil spelar ingen roll, det hör till fördelar och nackdelar med respektive drivning. I det här fallet är Bmw billigare än Volvo, om det sedan beror på drivningen eller att Volvohandlarna tar ut ockerpriser spelar ingen roll i sammanhanget.

Jag menade att om du tror på att jag precis kan dra en 335 på motorvägen på fyrans växel måste du ju även tro på att jag kan dra en M3:a eftersom en 335 är snabbare än en sån.
I exemplet 335 vs. M3 ser man tydligt skillnaden mellan en högvarvig och en vridstark motor, trots att en 335 är tyngre men bara 20hk starkare är den snabbare 0-100 och sen blir skillnaden ännu större allt eftersom luftmotståndet ökar (generellt blir luftmotståndet högre än rullmotståndet vid 70Km/t).
Visst, det är inga enorma skillnader men det bevisar min teori.

Som jag skrivit tidigare skiter jag i vilken bil andra köper, det påverker ju inte mig och jag behöver inte påverka andra att köra samma bilmärke för att rättfärdiga mitt eget bilval utan det är debatten i sig jag tycker är kul.
Man argumenterar mot varandra och kommer med egna teorier som stärker ens argument, ibland blir man motbevisad och då har man lärt sig nånting.
Jag bryr mig heller inte (så mycket) om vad andra tycker och tror om min bil, jag vet ju själv hur snabb den är och vilka bilar jag har kört ifrån. Skulle jag ha brytt mig så mycket hade jag åtminstone kostat på en bromsning eller köpt en G-Tech för att få någon form av konkret bevis.

Den sista tiden har jag istället ägnat åt att ta reda på hur pass långt din märkesfanatism sträcker sig; om det över huvud taget är möjligt att få dig att erkänna att en Volvo kan vara snabbare än en BMW då du avfärdat alla former av bevis och teorier och kommit med alla tänkbara bortförklaringar.

Det är bra att du är medveten om din osunda märkesfanatism, för att kunna lösa ett problem måste man erkänna att det existerar vilket du har gjort och att du erkänner att det är möjligt att min bonntrimmade Volvo kan vara snabbare än en M3 av samma årsmodell är ett stort steg mot en mer fördomsfri syn på andra bilmärken men i synnerhet Volvo.
Jag hoppas att jag lyckats hjälpa dig att ta tag i ditt problem men det kommer krävas mycket jobb för dig att bli helt fri. smile
Ge inte upp, jag tror på dig! wink

Ps
Skulle jag hamna bredvid en 3,2:a vid rödljuset skyller jag bara på att den är dyrare. smile
Senast redigerat av Andreas 940 (31 december 2009)

OEM <3
194 Inlägg
31 december 2009
#247
Ps. Vi skulle skriva åsikter om 330i Vs. T5 inte om en gammal 940 som har gjort sitt (alla fall i denna tråden) tillbaka till topic!

These days &#9834;&#9835;

-utan 940
1 728 Inlägg
31 december 2009
#248
n0jas skrev:
Ps. Vi skulle skriva åsikter om 330i Vs. T5 inte om en gammal 940 som har gjort sitt (alla fall i denna tråden) tillbaka till topic!

När såg du senast en BMW vs. Volvo-tråd som inte spårade ur eller en tråd som började med nånting annat men slutade som en BMW vs. Volvo-tråd? wink
Alla trådar under Allmänt som har Volvo eller BMW i rubriken borde låsas så fort de skapas för det kan bara sluta på ett sätt. smile

538 Inlägg
31 december 2009
#249
Efter 13 sidor så jämför man fortfarande volvo steg 75 mot orginal bmw. Helt OINTRESSANT!....
orginal vs. orginal.... trimmad vs. trimmad inget annat!.... ni har inte hjälp trådskaparen nåt efter 13 sidor!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
31 december 2009
#250
Rquired skrev:
Busgrabb skrev:
En komplett koppling till Volvo S60 T5 kostar 1980:-, men bytet hela 8120:-!

Detta priset är ju kanske vad det kostar på Bilia eller likanande men det går att få kopplingen bytt på en bra annan verkstad som Autotech eller liknande för typ halva priset.
Man måste ju inte gå till en märkesverkstad som är dyrare och många gånger faktiskt sämre.

Priset för att sätta fart i Volvon är ju inte alls det som skrivs ??
Jag har redan sagt vad ett såkallt steg 3 kostar om man e lite smart och inte väljer dom dyraste finaste avgassystemen som finns.
JT komplett avgas till S60 ca 5200:-
Programvara ca 4-6000:- beroende på vart man vänder sig.
Luftfilter ca 1500:- för ett bra filter (Om inte billigare)

Där har vi det såkallade steg 3  dvs ca 350 Hkr för ca 12 k
Kopplingen håller utan problem för det.

Tull moms och frakt på Volvogrejerna ?
Nja det är svenska prylar vi pratar om så momsen är med i priset och nån tull är det inte tal om.
Frakt för avgasystemet är ju ca en 300:-

Om man ser till BSR så är det en svenska firma med egna produkter och ingen återförsäljare.
Dock tillverksas deras avgassystem av Ray Metallfabrik. (Samma som gör Simons Sportsystem)

Vi börjar med priset på kopplingen, ja självklart är det en orginalkoppling och byte på auktoriserad verkstad som priset syftar på. Och självklart går det att få det billigare, detsamma gäller naturligtvis även Bmw. Om man nu känner för att sätta dit piratgrejer på en CSL.

Hela syftet med jämförelsen var att visa på att specialbilen av märket Bmw är billigare än en vanlig motorstark Volvo. Trots att halva Sverige tror att en "vanlig" Bmw är bra mycket dyrare att serva än en Volvo.

Angående tull och frakt på delarna så måste jag be dig att för det första läsa inlägget en gång till, och för det andra läsa mitt svar till den andra användaren som inte förstod.

Visst, det är svenska prylar som det syftades på. Men även prylarna till Bmw går att få tag på i Sverige, det var bara den hemsidan som användes som ett exempel som var utländsk. Frakt? Ingen summa att prata om i det här fallet, skall man köpa trim för x gånger 10.000:- så bryr man förmodligen sig inte om hundralappar i frakt.

Och angående trim för 12k, men vad bra länka gärna till en sida som säljer den effekten för det priset. Eller en leverantör som är billigare än de 25.000:- jag länkade till, men utan källa låter 12k på tok för billigt för 350hp.

Speciellt när BSR tar 25k för mindre effekt, om de tar dubbelt så mycket för mindre effekt så skulle de förmodligen inte vara kvar speciellt länge.

Och angående koppling, tror inte den behövs byta i något av fallen. Det var någon annan som drog upp eventuellt kopplingsbyte. Och då visade jag att Bmwn var billigare.

För det första kan du nog fråga nästan vem som helst, BMW är dyrare att serva/laga/äga än Volvo även om du nu har hittat ett orättvist exempel på kopplingsbyte då det är olika drivning på bilarna.
Kopplingen kommer ju från Sash i båda fallen så den går säkert att köpa billigare om den ligger i en Sash kartong är orginalkartongen. Detta gäller ju båda märkena.

Då ska vi se angående priserna till "Steg 3" trimmingen till en S60 som vi hade i exemplet.

Här har vi avassystemet http://www.jt-tuning.se/shop/prod.aspx? … afterchild

Här har vi en programvara i mängden http://www.websitefolder.net/atechmotor … PageID=452 Här står det ju 315 Hkr men det är ju för att det är räknat utan avgas och filter. (Jag ville ju bara länka till själva programvaran) Tog en för ca 6000:- här.

Här har vi även ett luftfilter, ett oljefritt som är lämpligt till bilar med LMM http://www.creatix.se/Shop/Page/Art/pgA … p?iId=2257 Sen kan man ju skaffa en avskärmning med för ungefär samma pengar för att inte köra in så mycket varmluft.

Så 11915:-
Var det något mer big_smile ?

Edit: Fixat länkarna.
Senast redigerat av Busgrabb (31 december 2009)

Autotech

2 656 Inlägg
31 december 2009
#251
Andreas 940 skrev:
Rquired skrev:
Underförstått, att oavsett om en 335i kör jämt med en M3 3.0 eller ej, hur påverkar det om jag tror på att din 940 är lika snabb som en M3 eller ej?

Och för att förhoppningsvis en gång för alla reda ut historien kring din bil, jag har ingen aning hur vida den kör jämt med en M3 3.0 eller inte. Allt jag kan göra är att uppskatta, och den uppskattning jag gjort med siffror från mätningar av Bmwn kontra dina egna uppgifter om din bils prestanda är att den i bästa fall är lika snabb som en M3 3.0. För, enligt siffror från tidigare inlägg, så var det inga stora skillnader ens när du själv fick uppskatta.

Grattis din trimmade bil är ungefär lika snabb som en orginal Bmw, rakt fram. Jag ser som sagt tidigare inte idén med att jämföra trimmat med orginal, men uppenbarligen är du glad över detta. Bara att hoppas att det inte ställer sig en M3 3.2 jämte dig vid rödljuset nästa gång då smile

Längre än så här, att jag "erkänner" att din 940 eventuellt är lika snabb som en M3 kommer vi inte utan att det presenteras några siffror på dess prestanda i stil med de som presenterats för Bmwn.

Och att det är jobbigare att byta koppling på en framhjulsdriven bil spelar ingen roll, det hör till fördelar och nackdelar med respektive drivning. I det här fallet är Bmw billigare än Volvo, om det sedan beror på drivningen eller att Volvohandlarna tar ut ockerpriser spelar ingen roll i sammanhanget.

Jag menade att om du tror på att jag precis kan dra en 335 på motorvägen på fyrans växel måste du ju även tro på att jag kan dra en M3:a eftersom en 335 är snabbare än en sån.
I exemplet 335 vs. M3 ser man tydligt skillnaden mellan en högvarvig och en vridstark motor, trots att en 335 är tyngre men bara 20hk starkare är den snabbare 0-100 och sen blir skillnaden ännu större allt eftersom luftmotståndet ökar (generellt blir luftmotståndet högre än rullmotståndet vid 70Km/t).
Visst, det är inga enorma skillnader men det bevisar min teori.

Som jag skrivit tidigare skiter jag i vilken bil andra köper, det påverker ju inte mig och jag behöver inte påverka andra att köra samma bilmärke för att rättfärdiga mitt eget bilval utan det är debatten i sig jag tycker är kul.
Man argumenterar mot varandra och kommer med egna teorier som stärker ens argument, ibland blir man motbevisad och då har man lärt sig nånting.
Jag bryr mig heller inte (så mycket) om vad andra tycker och tror om min bil, jag vet ju själv hur snabb den är och vilka bilar jag har kört ifrån. Skulle jag ha brytt mig så mycket hade jag åtminstone kostat på en bromsning eller köpt en G-Tech för att få någon form av konkret bevis.

Den sista tiden har jag istället ägnat åt att ta reda på hur pass långt din märkesfanatism sträcker sig; om det över huvud taget är möjligt att få dig att erkänna att en Volvo kan vara snabbare än en BMW då du avfärdat alla former av bevis och teorier och kommit med alla tänkbara bortförklaringar.

Det är bra att du är medveten om din osunda märkesfanatism, för att kunna lösa ett problem måste man erkänna att det existerar vilket du har gjort och att du erkänner att det är möjligt att min bonntrimmade Volvo kan vara snabbare än en M3 av samma årsmodell är ett stort steg mot en mer fördomsfri syn på andra bilmärken men i synnerhet Volvo.
Jag hoppas att jag lyckats hjälpa dig att ta tag i ditt problem men det kommer krävas mycket jobb för dig att bli helt fri. smile
Ge inte upp, jag tror på dig! wink

Ps
Skulle jag hamna bredvid en 3,2:a vid rödljuset skyller jag bara på att den är dyrare. smile

fortfarande trimmat vs orginal .. tvivlar enormt mycket på att din 940 åker ifrån en 335 med tex ett visnu chip :p eller ja de händer aldrig


Rejsa ?
2 959 Inlägg
31 december 2009
#252
Andreas 940 skrev:
Rquired skrev:
Underförstått, att oavsett om en 335i kör jämt med en M3 3.0 eller ej, hur påverkar det om jag tror på att din 940 är lika snabb som en M3 eller ej?

Och för att förhoppningsvis en gång för alla reda ut historien kring din bil, jag har ingen aning hur vida den kör jämt med en M3 3.0 eller inte. Allt jag kan göra är att uppskatta, och den uppskattning jag gjort med siffror från mätningar av Bmwn kontra dina egna uppgifter om din bils prestanda är att den i bästa fall är lika snabb som en M3 3.0. För, enligt siffror från tidigare inlägg, så var det inga stora skillnader ens när du själv fick uppskatta.

Grattis din trimmade bil är ungefär lika snabb som en orginal Bmw, rakt fram. Jag ser som sagt tidigare inte idén med att jämföra trimmat med orginal, men uppenbarligen är du glad över detta. Bara att hoppas att det inte ställer sig en M3 3.2 jämte dig vid rödljuset nästa gång då smile

Längre än så här, att jag "erkänner" att din 940 eventuellt är lika snabb som en M3 kommer vi inte utan att det presenteras några siffror på dess prestanda i stil med de som presenterats för Bmwn.

Och att det är jobbigare att byta koppling på en framhjulsdriven bil spelar ingen roll, det hör till fördelar och nackdelar med respektive drivning. I det här fallet är Bmw billigare än Volvo, om det sedan beror på drivningen eller att Volvohandlarna tar ut ockerpriser spelar ingen roll i sammanhanget.

Jag menade att om du tror på att jag precis kan dra en 335 på motorvägen på fyrans växel måste du ju även tro på att jag kan dra en M3:a eftersom en 335 är snabbare än en sån.
I exemplet 335 vs. M3 ser man tydligt skillnaden mellan en högvarvig och en vridstark motor, trots att en 335 är tyngre men bara 20hk starkare är den snabbare 0-100 och sen blir skillnaden ännu större allt eftersom luftmotståndet ökar (generellt blir luftmotståndet högre än rullmotståndet vid 70Km/t).
Visst, det är inga enorma skillnader men det bevisar min teori.

Som jag skrivit tidigare skiter jag i vilken bil andra köper, det påverker ju inte mig och jag behöver inte påverka andra att köra samma bilmärke för att rättfärdiga mitt eget bilval utan det är debatten i sig jag tycker är kul.
Man argumenterar mot varandra och kommer med egna teorier som stärker ens argument, ibland blir man motbevisad och då har man lärt sig nånting.
Jag bryr mig heller inte (så mycket) om vad andra tycker och tror om min bil, jag vet ju själv hur snabb den är och vilka bilar jag har kört ifrån. Skulle jag ha brytt mig så mycket hade jag åtminstone kostat på en bromsning eller köpt en G-Tech för att få någon form av konkret bevis.

Den sista tiden har jag istället ägnat åt att ta reda på hur pass långt din märkesfanatism sträcker sig; om det över huvud taget är möjligt att få dig att erkänna att en Volvo kan vara snabbare än en BMW då du avfärdat alla former av bevis och teorier och kommit med alla tänkbara bortförklaringar.

Det är bra att du är medveten om din osunda märkesfanatism, för att kunna lösa ett problem måste man erkänna att det existerar vilket du har gjort och att du erkänner att det är möjligt att min bonntrimmade Volvo kan vara snabbare än en M3 av samma årsmodell är ett stort steg mot en mer fördomsfri syn på andra bilmärken men i synnerhet Volvo.
Jag hoppas att jag lyckats hjälpa dig att ta tag i ditt problem men det kommer krävas mycket jobb för dig att bli helt fri. smile
Ge inte upp, jag tror på dig! wink

Ps
Skulle jag hamna bredvid en 3,2:a vid rödljuset skyller jag bara på att den är dyrare. smile

Så sant, riktigt stört börjar det bli !

Autotech

2 656 Inlägg
31 december 2009
#253
Busgrabb skrev:
Rquired skrev:
Busgrabb skrev:

Detta priset är ju kanske vad det kostar på Bilia eller likanande men det går att få kopplingen bytt på en bra annan verkstad som Autotech eller liknande för typ halva priset.
Man måste ju inte gå till en märkesverkstad som är dyrare och många gånger faktiskt sämre.

Priset för att sätta fart i Volvon är ju inte alls det som skrivs ??
Jag har redan sagt vad ett såkallt steg 3 kostar om man e lite smart och inte väljer dom dyraste finaste avgassystemen som finns.
JT komplett avgas till S60 ca 5200:-
Programvara ca 4-6000:- beroende på vart man vänder sig.
Luftfilter ca 1500:- för ett bra filter (Om inte billigare)

Där har vi det såkallade steg 3  dvs ca 350 Hkr för ca 12 k
Kopplingen håller utan problem för det.

Tull moms och frakt på Volvogrejerna ?
Nja det är svenska prylar vi pratar om så momsen är med i priset och nån tull är det inte tal om.
Frakt för avgasystemet är ju ca en 300:-

Om man ser till BSR så är det en svenska firma med egna produkter och ingen återförsäljare.
Dock tillverksas deras avgassystem av Ray Metallfabrik. (Samma som gör Simons Sportsystem)

Vi börjar med priset på kopplingen, ja självklart är det en orginalkoppling och byte på auktoriserad verkstad som priset syftar på. Och självklart går det att få det billigare, detsamma gäller naturligtvis även Bmw. Om man nu känner för att sätta dit piratgrejer på en CSL.

Hela syftet med jämförelsen var att visa på att specialbilen av märket Bmw är billigare än en vanlig motorstark Volvo. Trots att halva Sverige tror att en "vanlig" Bmw är bra mycket dyrare att serva än en Volvo.

Angående tull och frakt på delarna så måste jag be dig att för det första läsa inlägget en gång till, och för det andra läsa mitt svar till den andra användaren som inte förstod.

Visst, det är svenska prylar som det syftades på. Men även prylarna till Bmw går att få tag på i Sverige, det var bara den hemsidan som användes som ett exempel som var utländsk. Frakt? Ingen summa att prata om i det här fallet, skall man köpa trim för x gånger 10.000:- så bryr man förmodligen sig inte om hundralappar i frakt.

Och angående trim för 12k, men vad bra länka gärna till en sida som säljer den effekten för det priset. Eller en leverantör som är billigare än de 25.000:- jag länkade till, men utan källa låter 12k på tok för billigt för 350hp.

Speciellt när BSR tar 25k för mindre effekt, om de tar dubbelt så mycket för mindre effekt så skulle de förmodligen inte vara kvar speciellt länge.

Och angående koppling, tror inte den behövs byta i något av fallen. Det var någon annan som drog upp eventuellt kopplingsbyte. Och då visade jag att Bmwn var billigare.

För det första kan du nog fråga nästan vem som helst, BMW är dyrare att serva/laga/äga än Volvo även om du nu har hittat ett orättvist exempel på kopplingsbyte då det är olika drivning på bilarna.
Kopplingen kommer ju från Sash i båda fallen så den går säkert att köpa billigare om den ligger i en Sash kartong är orginalkartongen. Detta gäller ju båda märkena.

Då ska vi se angående priserna till "Steg 3" trimmingen till en S60 som vi hade i exemplet.

Här har vi avassystemet http://www.jt-tuning.se/shop/prod.aspx? … afterchild

Här har vi en programvara i mängden http://www.websitefolder.net/atechmotor … PageID=452 Här står det ju 315 Hkr men det är ju för att det är räknat utan avgas och filter. (Jag ville ju bara länka till själva programvaran) Tog en för ca 6000:- här.

Här har vi även ett luftfilter, ett oljefritt som är lämpligt till bilar med LMM http://www.creatix.se/Shop/Page/Art/pgA … p?iId=2257 Sen kan man ju skaffa en avskärming med för ungefär samma pengar för att inte köra in så mycket varmluft.

Så 11915:-
Var det något mer big_smile ?

vet inte va du drömt nu .. tycker nog du ska dra iväg ett mejl till a-tech och fråga dom om de e möjligt o få ut 350 hk genom bara ett chip wink

för jag som okunnig tog de mig 5 min o söka på tpc och få fram att både spridare o soppa pump bottnar vid runt 320 hk ... 5 MINUTER tog de läs på om du ska komma här o diskutera med spridare o såspump rinner dina 12 k iväg rätt mycket du då e vi uppe på samma pengar som o göra en snik turbo konventering av en gammal e36 325 eller e34 525 vilket ger runt 300-350 på hjulen vid 0.8-1.0 i ladd bara att inköpet av bilen e så mycket billigare på bmwn ..


Rejsa ?
2 959 Inlägg
31 december 2009
#254
ekelund88 skrev:
Busgrabb skrev:
Rquired skrev:
Vi börjar med priset på kopplingen, ja självklart är det en orginalkoppling och byte på auktoriserad verkstad som priset syftar på. Och självklart går det att få det billigare, detsamma gäller naturligtvis även Bmw. Om man nu känner för att sätta dit piratgrejer på en CSL.

Hela syftet med jämförelsen var att visa på att specialbilen av märket Bmw är billigare än en vanlig motorstark Volvo. Trots att halva Sverige tror att en "vanlig" Bmw är bra mycket dyrare att serva än en Volvo.

Angående tull och frakt på delarna så måste jag be dig att för det första läsa inlägget en gång till, och för det andra läsa mitt svar till den andra användaren som inte förstod.

Visst, det är svenska prylar som det syftades på. Men även prylarna till Bmw går att få tag på i Sverige, det var bara den hemsidan som användes som ett exempel som var utländsk. Frakt? Ingen summa att prata om i det här fallet, skall man köpa trim för x gånger 10.000:- så bryr man förmodligen sig inte om hundralappar i frakt.

Och angående trim för 12k, men vad bra länka gärna till en sida som säljer den effekten för det priset. Eller en leverantör som är billigare än de 25.000:- jag länkade till, men utan källa låter 12k på tok för billigt för 350hp.

Speciellt när BSR tar 25k för mindre effekt, om de tar dubbelt så mycket för mindre effekt så skulle de förmodligen inte vara kvar speciellt länge.

Och angående koppling, tror inte den behövs byta i något av fallen. Det var någon annan som drog upp eventuellt kopplingsbyte. Och då visade jag att Bmwn var billigare.

För det första kan du nog fråga nästan vem som helst, BMW är dyrare att serva/laga/äga än Volvo även om du nu har hittat ett orättvist exempel på kopplingsbyte då det är olika drivning på bilarna.
Kopplingen kommer ju från Sash i båda fallen så den går säkert att köpa billigare om den ligger i en Sash kartong är orginalkartongen. Detta gäller ju båda märkena.

Då ska vi se angående priserna till "Steg 3" trimmingen till en S60 som vi hade i exemplet.

Här har vi avassystemet http://www.jt-tuning.se/shop/prod.aspx? … afterchild

Här har vi en programvara i mängden http://www.websitefolder.net/atechmotor … PageID=452 Här står det ju 315 Hkr men det är ju för att det är räknat utan avgas och filter. (Jag ville ju bara länka till själva programvaran) Tog en för ca 6000:- här.

Här har vi även ett luftfilter, ett oljefritt som är lämpligt till bilar med LMM http://www.creatix.se/Shop/Page/Art/pgA … p?iId=2257 Sen kan man ju skaffa en avskärming med för ungefär samma pengar för att inte köra in så mycket varmluft.

Så 11915:-
Var det något mer big_smile ?

vet inte va du drömt nu .. tycker nog du ska dra iväg ett mejl till a-tech och fråga dom om de e möjligt o få ut 350 hk genom bara ett chip wink

för jag som okunnig tog de mig 5 min o söka på tpc och få fram att både spridare o soppa pump bottnar vid runt 320 hk ... 5 MINUTER tog de läs på om du ska komma här o diskutera med spridare o såspump rinner dina 12 k iväg rätt mycket du då e vi uppe på samma pengar som o göra en snik turbo konventering av en gammal e36 325 eller e34 525 vilket ger runt 300-350 på hjulen vid 0.8-1.0 i ladd bara att inköpet av bilen e så mycket billigare på bmwn ..

Du kanske ska kolla lite innan du yttrar dig ?

Ingen chippning i sig ger 350 Hkr på en S60 T5
I detta exemplet tog jag en T5 från 2005 och frammåt. Ett chipp lämnar ca 315 Hkr men med helsystem från turbon och ett luftfilter så lämnar den ca 350 Hkr i motorn.
Tar man en T5 01-04 så lämnar den ca 320 Hkr med chipp, avgas och filter.
Senast redigerat av Busgrabb (31 december 2009)

Autotech

Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 december 2009
#255
Andreas 940 skrev:
Rquired skrev:
Underförstått, att oavsett om en 335i kör jämt med en M3 3.0 eller ej, hur påverkar det om jag tror på att din 940 är lika snabb som en M3 eller ej?

Och för att förhoppningsvis en gång för alla reda ut historien kring din bil, jag har ingen aning hur vida den kör jämt med en M3 3.0 eller inte. Allt jag kan göra är att uppskatta, och den uppskattning jag gjort med siffror från mätningar av Bmwn kontra dina egna uppgifter om din bils prestanda är att den i bästa fall är lika snabb som en M3 3.0. För, enligt siffror från tidigare inlägg, så var det inga stora skillnader ens när du själv fick uppskatta.

Grattis din trimmade bil är ungefär lika snabb som en orginal Bmw, rakt fram. Jag ser som sagt tidigare inte idén med att jämföra trimmat med orginal, men uppenbarligen är du glad över detta. Bara att hoppas att det inte ställer sig en M3 3.2 jämte dig vid rödljuset nästa gång då smile

Längre än så här, att jag "erkänner" att din 940 eventuellt är lika snabb som en M3 kommer vi inte utan att det presenteras några siffror på dess prestanda i stil med de som presenterats för Bmwn.

Och att det är jobbigare att byta koppling på en framhjulsdriven bil spelar ingen roll, det hör till fördelar och nackdelar med respektive drivning. I det här fallet är Bmw billigare än Volvo, om det sedan beror på drivningen eller att Volvohandlarna tar ut ockerpriser spelar ingen roll i sammanhanget.

Jag menade att om du tror på att jag precis kan dra en 335 på motorvägen på fyrans växel måste du ju även tro på att jag kan dra en M3:a eftersom en 335 är snabbare än en sån.
I exemplet 335 vs. M3 ser man tydligt skillnaden mellan en högvarvig och en vridstark motor, trots att en 335 är tyngre men bara 20hk starkare är den snabbare 0-100 och sen blir skillnaden ännu större allt eftersom luftmotståndet ökar (generellt blir luftmotståndet högre än rullmotståndet vid 70Km/t).
Visst, det är inga enorma skillnader men det bevisar min teori.

Som jag skrivit tidigare skiter jag i vilken bil andra köper, det påverker ju inte mig och jag behöver inte påverka andra att köra samma bilmärke för att rättfärdiga mitt eget bilval utan det är debatten i sig jag tycker är kul.
Man argumenterar mot varandra och kommer med egna teorier som stärker ens argument, ibland blir man motbevisad och då har man lärt sig nånting.
Jag bryr mig heller inte (så mycket) om vad andra tycker och tror om min bil, jag vet ju själv hur snabb den är och vilka bilar jag har kört ifrån. Skulle jag ha brytt mig så mycket hade jag åtminstone kostat på en bromsning eller köpt en G-Tech för att få någon form av konkret bevis.

Den sista tiden har jag istället ägnat åt att ta reda på hur pass långt din märkesfanatism sträcker sig; om det över huvud taget är möjligt att få dig att erkänna att en Volvo kan vara snabbare än en BMW då du avfärdat alla former av bevis och teorier och kommit med alla tänkbara bortförklaringar.

Det är bra att du är medveten om din osunda märkesfanatism, för att kunna lösa ett problem måste man erkänna att det existerar vilket du har gjort och att du erkänner att det är möjligt att min bonntrimmade Volvo kan vara snabbare än en M3 av samma årsmodell är ett stort steg mot en mer fördomsfri syn på andra bilmärken men i synnerhet Volvo.
Jag hoppas att jag lyckats hjälpa dig att ta tag i ditt problem men det kommer krävas mycket jobb för dig att bli helt fri. smile
Ge inte upp, jag tror på dig! wink

Ps
Skulle jag hamna bredvid en 3,2:a vid rödljuset skyller jag bara på att den är dyrare. smile

Du skrev det själv, OM jag tror på att du kan dra en 335i wink Men vi drar inte vidare på det, jag skrev vad jag tyckte ovan (vilket omfattade möjligheten att både M3 och 335i är långsammare) och synbart accepterade du det.


I övrigt håller jag med, jag är nöjd med min bil och det är det viktiga. Vad andra sedan kör eller tycker om min bil spelar ingen roll, även om jag gärna lägger fram argument för denna bil. Att jag gärna argumenterar för min bil bör ses som ett tecken på hur nöjd jag är och hur bra bilen är, inte märkesfanatism. Det finns mer än Bmw jag trivs med, och jag har haft andra bilar än Bmw och Mercedes som jag varit nöjd med.

Ditt övriga inlägg går lite väl på djupet tycker jag. Om du tror dig att ha pressat mig på något vis är du fel ute, jag har över huvudtaget inte känt mig pressad att försvara Bmw någonstans i denna eller tidigare trådar. Jag ger mig in i debatten för att jag tycker det är roligt, och skulle naturligtvis kunna (och har gjort ett flertal gånger) argumentera för annat än Bmw.

Det skall till annat än en tråd om prestanda rakt fram, vilket jag som sagt tycker är mindre viktigt i förmån för andra omården.

Vill du testa hur långt min "märkesfanatism" sträcker sig är det enda sättet att slå hål på den stora bubbla med goda erfarenheter jag har av märket. Och märk väl, det är en bubbla som ständigt fylls på med goda erfarenheter men som sett förvånansvärt små baksteg genom sina dar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 december 2009
#256
Busgrabb skrev:
För det första kan du nog fråga nästan vem som helst, BMW är dyrare att serva/laga/äga än Volvo även om du nu har hittat ett orättvist exempel

Vi börjar med Teknikens Värld nummer 7/2005 och deras undersökning av vad det kostar att underhålla en begagnad bil. Nu skall vi se, de topp 5 billigaste att serva (Service i det här fallet omfattar alltså underhåll av bil och slitdelar men inte vad det kostar att åtgärda fel utöver slitagedelar) alla modeller och storleksklasser:
1. Ford Ka 1.3
2. Bmw E46 6-cyl
3. Ford Fiesta 1.3
4. Mini Cooper (Även denna en Bmw produkt)
5. Opel Corsa 1.2

Och vi fortsätter med bildtexterna;
Bmw 3-serie, billigast i mellanklassen
Bmw 5-serie, billigast i storbilsklassen
Bmw Z3, billigast i "sport och lyxklassen"
Bmw X5, billigast i SUV-klassen.

Lite exempel på totalkostnad för service:
Bmw 5-serie 6902:-
Volvo 940 2.3 17326:-
Volvo S80 2.4t (fanns den med den motorn?) 16494:-
Mercedes E240 14847:-
Saab 9.5 2.0t 12125:-

Bmw 3-serie 6172:-
Volvo S60 2.4 15424:-
Saab 9-3 2.0t 11160:-
Mercedes C200k 15608:-

Bmw 7-serie V8 9737:-
Audi A8 4.2 21988:-
Mercedes S320 16709:- (Obs, bara en sexa mot Bmw och Audis V8!)

Bmw 7-serien räknas under "Sport och lyx" precis som Bmw Z3. Därför finns det ingen bildtext där det står "Bmw 7-serie, billigast i storlyxbilsklassen" eller liknande.

Hur TV räknat ut dessa siffror har jag ingen aning om, förmodligen har de räknat på vad som enligt serviceinstruktionen behöver bytas inom ett specifikt intervall och liknande. Oavsett så är resultaten kristallklara, Volvo är flera gånger dyrare att serva än Bmw. Och lägg märke till att detta gäller 3år begagnade bilar, så resultatet kan inte skyllas på Bmws fria service som gäller i 3år eller 8000 mil beroende på vad som inträffar först.

Som du ser, man kan fråga nästan vem som helst och oftast får man svaret att Bmw är dyrare. Men å andra sidan har de flesta, liksom du själv, ingen som helst aning om vad de pratar om.

Så det var Service/laga, om du envisas kan vi göra kapitlet om hur mycket det kostar att äga också. Visst Bmw är dyrare att försäkra, men som du ser ovan brukar den ta igen detta på servicekostnaderna. Ibland så det blir lika dyra, ibland så det blir avsevärt billigare och det går alldeles säkert att hitta fall där försäkringen gör det dyrare också. Men generellt så skiljer det inte mycket åt något håll mellan lyxbilen Bmw och en vanlig sketen Volvo.

************************************************************************************

För att gå helt offtopic; så finner jag det väldigt roande att jag kallas märkesfanatiker i denna tråd.

Jag har i denna tråd kommit med ett flertal argument och teser, liksom övriga. Jag har backat upp dessa argument och teser men siffror från prestandamätningar, undersökningar och liknande från väl ansedda källor som få skulle komma på tanken att kalla partiska, tex Teknikens Värld.. De siffror och fakta som kommit från motparten är i bästa fall Youtubevideor eller siffror mäta med GPS och stoppklocka av ägaren själv. Desto vanligare har grundargumentet "klart turbobilar är snabbare, vet du hur mycket prestanda man får för ett par tusen i en Volvo xxx" varit.

Så vem är egentligen fanatikern? Jag som tycker om mitt märke och kan bevisa att det jag säger stämmer överens med verkligheten eller vissa övriga användare som tror stenhårt på sitt Volvo och backar upp det med argument som "Jag vet att Volvo är snabbare" eller "Fråga vem som helst, Volvo är billigare) Något som uppenbarligen (syftar på TV undersökningen) visat sig vara fel.

Folk är fria att tycka vad dom vill, jag skakar däremot lite åt huvudet åt en del som helt uppenbart kastar sten i glashus omedvetna om att kåken kan trilla ner över dem.
Senast redigerat av Rquired (31 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

806 Inlägg
31 december 2009
#257
Albertoo skrev:
Efter 13 sidor så jämför man fortfarande volvo steg 75 mot orginal bmw. Helt OINTRESSANT!....
orginal vs. orginal.... trimmad vs. trimmad inget annat!.... ni har inte hjälp trådskaparen nåt efter 13 sidor!

Aha så du säger de när de kmr en trimmad bil upp vid rödljuset lr where ever? you race what you got


806 Inlägg
31 december 2009
#258
330n hela veckan


Y not
221 Inlägg
31 december 2009
#259
ny är jag kanske inte helt opartiskt när det gäller bmw. men tycker volvo s60 är en av volvos absolut finaste bilar, utseende mässigt. medans den inte framstår som speciellt underhållande på landsväg... medans bmwn har bara kört 328ci. kändes väldigt underhållande, alu paneler och creme läder. samt stora navin.. e46 är och förblir en av bmws mest genomtänkta och vackraste bilar i min mening.,. men om du nu har lust på 330 4dörrars så. är den inte lika snygg som ci`n dokk en smak fråga...

Everything thats fast. has my name written on it

2 982 Inlägg
31 december 2009
#260
Rquired skrev:
Rakt fram drar en 330i en orginal 2.4t, men får det svårt mot en T5 (räknar din chippade "som" en T5). Men skillnaden är inte större än att små förarskillnader kan skänka segern till Bmwn. Angivet 0-100 för 330i är 6.6sek, för T5 6.5sek. Fördelen för T5 är däremot att man få mer effekt till ett rimligare pris än till Bmwn.

När vägen svänger har jag däremot aldrig kört en Volvo, varken S60 eller C30 etc oavsett orginal eller med väghållningskit som haft den väghållning och framför allt den balans E46 bjuder på.

Och det är den stora skillnaden mellan E46 och S60 tillsammans med kommunikationen. I en Bmw rent generellt förmedlar bilen precis vart den är, hur underlaget förhåller sig, hur nära gränsen du är. Växellådan förmedlar exakt var nästa växel är, du känner exakt var växeln är och om den är i ordentligt etc. Går att ge exempel länge men jag tror det nått fram, och jämfört med detta är S60 fullständigt död och ger ingen feedback.

S60 är bilen för den som söker mesta möjliga prestanda för minsta möjliga peng, alltså ute efter att trimma. 330i E46 för den som vill njuta av ett stycke finlir till bil (längs en kurvig väg kanske?) och som inte riktigt bryr sig om rödljusrace. För, det finns alltid en kvickare bil, eller hur? smile

www.autopower.se hittar du begagnatguiden för Bmw E46, där finns mycket tips om vad du bör se upp med vid köp


Edit: Köp en facelift, sen årsmodell 2001 eller senare. Då dessa har en uppdaterad styrning, tidiga E46 har påståtts ha lite "lätt" styrning. Facelift har en mer, kan kanske beskrivas som distinkt styrning. Men känslan finns där oavsett. Från 2004 har modellen dessutom 12års rostskyddsgaranti.

VADDÅ EFTER 13 SIDOR inte hjälpt TS ?
Rquired har ju svarat rätt snyggt hursomhelst redan på sid 1.



Sök