3039
Sök

Bmw 330 vs Volvo T5

1 339 Inlägg
1 januari 2010
#281
Rquired skrev:
Jag körde nyss ifrån en 855R rejält med en 330i Touring, så Bmwn är snabbast. wink

För att vara seriösa, en 330i går till 100 på 6.5sek och en S60 T5 på 7.1. Visserligen är modellen från 2005 och nyare snabbare än så, 6.5sek den med har jag för mig. Så beroende på årsmodellen av Volvon är den lika snabb eller så blir den efter.

Så ungefär lika snabba, eller 330i är snabbare om T5an är äldre. Är alla överens om det?

Jo så är det ju... Vad är det så många har bråkat om egentligen? tongue Tråden handlade ju bara om dessa 2 ^^. Var alla speciallmodeller och trimmgrejor kom in vet jag ej tongue


Edit: 1000 inlägg smile
Senast redigerat av Volvo740an (1 januari 2010)


-utan 940
1 728 Inlägg
1 januari 2010
#282
Rquired skrev:
Jag körde nyss ifrån en 855R rejält med en 330i Touring, så Bmwn är snabbast. wink

För att vara seriösa, en 330i går till 100 på 6.5sek och en S60 T5 på 7.1. Visserligen är modellen från 2005 och nyare snabbare än så, 6.5sek den med har jag för mig. Så beroende på årsmodellen av Volvon är den lika snabb eller så blir den efter.

Så ungefär lika snabba, eller 330i är snabbare om T5an är äldre. Är alla överens om det?

Absolut. cool

499 Inlägg
1 januari 2010
#283
Vilken debatt!

Andreas940. Vridmomentet blir absolut inte mer intressant i hög fart. Det är alltid effekten som driver bilen framåt. En F1-motor skulle klarar av att driva en lastbil med full last, OM den får jobba i sitt register vid 15-18krpm.

Ang. inredning BMW vs Volvo så är det ju bara att erkänna att det är lite annan känsla i BMW. Dock anser inte jag att skillnaden är så brutal som vissa andra vill göra gällande.

Jag är helt inne på Rquireds linje med att man får vara väldigt skeptisk till filmer på Youtube. Du vet ju inte riktigt vad som jämförs och att sedan bygga resonemang och klanka ner på ett bilmärke känns ju väldigt fel.

Sen att en Volvo är billigare att trimma osv är ju ingen hemlighet. Stabila motorer och överladdning är ju en kanongrund för mycket effekt. BMW har ju (tyvärr) valt en annan linje med sugmotorer som kräver mer arbete, dessutom är ju dagens motorer så pass optimerade från fabrik vilket gör att sugtrimmning blir ännu svårare

Det roliga här är ju att ingen läser den andras argument. Det är bara några enstaka som kommer med sakliga argument och kan redovisa källa.

Jag hade en BMW (E36) 328i tidigare samtidigt som min 850 T5 och jag skulle väl påstå att bilarna är väldigt likvärdiga. Kanske bättre inredning i BMW som tidigare nämnts men betydligt bättre prestanda i min Volvo.

BMW och Volvo är ju bra på olika grejer, man får ju bestämma sig för vad man prioriterar. Du kan ju aldrig få allt i en bil.

/Fredrik


V-Power
1 186 Inlägg
1 januari 2010
#284
NiKeMaN skrev:
Men snälla ge er nu någongång då?

Alla Volvokillar klankar ner på BMW förarna för att volvo-killarna har slöare bilar, som är tråkigare och dessutom är törstiga och riktigt fula oftast. Dessutom så lider dom av "svenska avundsjukan" och MÅSTE klanka ner på dom som åker ett premiummärke, BMW i det här fallet.

BMW förarna förklarar för det mesta sakligt med olika argument, hänvisar till tester och olika faktaunderlag för att bevisa att sina bilar är bäst - och försöka hjälpa volvonördarna ur sina patetiskt positiva volvosynpunkter.

För er som åker volvo. Vi vet att liver suger för er - men ni behöver ju inte skriva här och försöka förklara för oss andra att det gäller oss också? Det gäller bara er. Men någon dag - så kanske - och då menar jag kanske ni kommer till insikt och inser att bilar från Bayrische Motoren Werke äger dom svenska bilarna totalt på alla punkter.

Med detta vill jag även passa på att hälsa Gott Nytt År till er alla! smile

(PS jodå jag har ägt 6st Volvos men bara 2 BMW - men även jag fann ljuset för några år sedan och insåg skillnaden på att ÅKA bil och KÖRA bil. Det är skillnaden på Volvo och BMW. ÅKA bil - eller KÖRA bil.)

smile

Och DÄR tog du orden ur munnen på mig smile
Senast redigerat av R1kard (1 januari 2010)

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

499 Inlägg
1 januari 2010
#285
R1kard skrev:
NiKeMaN skrev:
Men snälla ge er nu någongång då?

Alla Volvokillar klankar ner på BMW förarna för att volvo-killarna har slöare bilar, som är tråkigare och dessutom är törstiga och riktigt fula oftast. Dessutom så lider dom av "svenska avundsjukan" och MÅSTE klanka ner på dom som åker ett premiummärke, BMW i det här fallet.

BMW förarna förklarar för det mesta sakligt med olika argument, hänvisar till tester och olika faktaunderlag för att bevisa att sina bilar är bäst - och försöka hjälpa volvonördarna ur sina patetiskt positiva volvosynpunkter.

För er som åker volvo. Vi vet att liver suger för er - men ni behöver ju inte skriva här och försöka förklara för oss andra att det gäller oss också? Det gäller bara er. Men någon dag - så kanske - och då menar jag kanske ni kommer till insikt och inser att bilar från Bayrische Motoren Werke äger dom svenska bilarna totalt på alla punkter.

Med detta vill jag även passa på att hälsa Gott Nytt År till er alla! smile

(PS jodå jag har ägt 6st Volvos men bara 2 BMW - men även jag fann ljuset för några år sedan och insåg skillnaden på att ÅKA bil och KÖRA bil. Det är skillnaden på Volvo och BMW. ÅKA bil - eller KÖRA bil.)

smile

Och DÄR tog du orden ur munnen på mig smile

Håller helt klart med ang. argumenten. Vill dock påstå att båda sidor är rätt dåliga på detta.

Ang. BMW och körglädje så är jag mer tveksam. Jag har haft BMW och har inte sett ljuset. Hade väl lite för höga förväntningar. Är verkligen inte mycket mer körglädje i BMW jämfört med Volvo. Vill du köra bil köper du väl inte BMW, är bara BMW-fantaster som tycker BMW är så roliga att köra. Körglädje för att vara familjebil i så fall. (Iofs är inte min 850 så orginal i chassit längre så jämförelsen blir väl inte så bra)

En riktig sportbil ger en helt annat känsla som inte går att få i en familjebil, inkluderat BMW. Du sitter en halvmeter lägre, styrning som är otroligt direkt och exakt, kanonbra väghållning osv. En BMW-familjebil blir ju som en jänkebil i jämförelse wink Det ÄR STOR skillnad!

/Fredrik


-utan 940
1 728 Inlägg
1 januari 2010
#286
Hellquist skrev:
Andreas940. Vridmomentet blir absolut inte mer intressant i hög fart. Det är alltid effekten som driver bilen framåt. En F1-motor skulle klarar av att driva en lastbil med full last, OM den får jobba i sitt register vid 15-18krpm.

I min jämförelse mellan 335 och M3 är det två bilar med optimal utväxling för sina motorer och en effektskillnad på endast 20hk samt att 335 är lite tyngre, ändå skiljer det 1,1s mellan dem 0-180.

Entreprenör
1 286 Inlägg
1 januari 2010
#287
Hellquist skrev:
Håller helt klart med ang. argumenten. Vill dock påstå att båda sidor är rätt dåliga på detta.

Ang. BMW och körglädje så är jag mer tveksam. Jag har haft BMW och har inte sett ljuset. Hade väl lite för höga förväntningar. Är verkligen inte mycket mer körglädje i BMW jämfört med Volvo. Vill du köra bil köper du väl inte BMW, är bara BMW-fantaster som tycker BMW är så roliga att köra. Körglädje för att vara familjebil i så fall. (Iofs är inte min 850 så orginal i chassit längre så jämförelsen blir väl inte så bra)

En riktig sportbil ger en helt annat känsla som inte går att få i en familjebil, inkluderat BMW. Du sitter en halvmeter lägre, styrning som är otroligt direkt och exakt, kanonbra väghållning osv. En BMW-familjebil blir ju som en jänkebil i jämförelse wink Det ÄR STOR skillnad!

/Fredrik

Det jag skrev var skrivet med en stor nypa ironi. Alla har rätt att gilla sitt egna märke. Jag har som sagt haft 5-6 olika volvobilar (v70 t5, v70N d5awd, v70 2.4d och ett par gamlingar). Jag har sänkt dom, bytt till större hjul, chippat, monterat luftfilter osv - men man upplever aldrig samma vägkänsla i en Volvo som i en BMW. Jag har bara haft två BMW - snart tre (330iM CAB -02 och min 325dM -08 och från Februari iår en 325d -10) och jag har haft 4-5 Audi bilar både TDI, S4 BiTurbos och 1.8T's... Och Audin är bra mycket närmre den tyska premiumkänslan än Volvo tom. Men ändå så är det något som gör att jag trivs väldigt bra i BMWn.

Det är nog det totala helhets intrycket... Känslan av hur väl allt är sammansatt. Hur tyst och fint man åker i kupen (utan skrammel som i Volvobilar). Hurpass väl man känner vägen. Hurpass trevligt motorn spinner på med sitt vridmoment och sin varv-villighet. Det totala intrycket i en BMW är sååå mycket bättre än i en Volvo. Även om en steg 27+++ trimmad volvo ibland kan vara snabbare än en BMW rakt fram. So what? Det handlar om mer än så!

// Niklas Johansson

187 Inlägg
1 januari 2010
#288
Rquired skrev:
Jag körde nyss ifrån en 855R rejält med en 330i Touring, så Bmwn är snabbast. wink

För att vara seriösa, en 330i går till 100 på 6.5sek och en S60 T5 på 7.1. Visserligen är modellen från 2005 och nyare snabbare än så, 6.5sek den med har jag för mig. Så beroende på årsmodellen av Volvon är den lika snabb eller så blir den efter.

Så ungefär lika snabba, eller 330i är snabbare om T5an är äldre. Är alla överens om det?

Vanligtvis brukar man "raca" genom andra intervall än 0-100 och i rullande start. Då blir en 330i efter S60 T5, oavsett årsmodell.
Att 330 är snabbare i starten är inget konstigt.

2 656 Inlägg
1 januari 2010
#289
viktore skrev:
Rquired skrev:
Jag körde nyss ifrån en 855R rejält med en 330i Touring, så Bmwn är snabbast. wink

För att vara seriösa, en 330i går till 100 på 6.5sek och en S60 T5 på 7.1. Visserligen är modellen från 2005 och nyare snabbare än så, 6.5sek den med har jag för mig. Så beroende på årsmodellen av Volvon är den lika snabb eller så blir den efter.

Så ungefär lika snabba, eller 330i är snabbare om T5an är äldre. Är alla överens om det?

Vanligtvis brukar man "raca" genom andra intervall än 0-100 och i rullande start. Då blir en 330i efter S60 T5, oavsett årsmodell.
Att 330 är snabbare i starten är inget konstigt.

jaså jag race rätt många rödljus och över 100 på 50 vägar e bara idioter som kör


Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 januari 2010
#290
Hellquist skrev:
R1kard skrev:
NiKeMaN skrev:
Men snälla ge er nu någongång då?

Alla Volvokillar klankar ner på BMW förarna för att volvo-killarna har slöare bilar, som är tråkigare och dessutom är törstiga och riktigt fula oftast. Dessutom så lider dom av "svenska avundsjukan" och MÅSTE klanka ner på dom som åker ett premiummärke, BMW i det här fallet.

BMW förarna förklarar för det mesta sakligt med olika argument, hänvisar till tester och olika faktaunderlag för att bevisa att sina bilar är bäst - och försöka hjälpa volvonördarna ur sina patetiskt positiva volvosynpunkter.

För er som åker volvo. Vi vet att liver suger för er - men ni behöver ju inte skriva här och försöka förklara för oss andra att det gäller oss också? Det gäller bara er. Men någon dag - så kanske - och då menar jag kanske ni kommer till insikt och inser att bilar från Bayrische Motoren Werke äger dom svenska bilarna totalt på alla punkter.

Med detta vill jag även passa på att hälsa Gott Nytt År till er alla! smile

(PS jodå jag har ägt 6st Volvos men bara 2 BMW - men även jag fann ljuset för några år sedan och insåg skillnaden på att ÅKA bil och KÖRA bil. Det är skillnaden på Volvo och BMW. ÅKA bil - eller KÖRA bil.)

smile

Och DÄR tog du orden ur munnen på mig smile

Håller helt klart med ang. argumenten. Vill dock påstå att båda sidor är rätt dåliga på detta.

Ang. BMW och körglädje så är jag mer tveksam. Jag har haft BMW och har inte sett ljuset. Hade väl lite för höga förväntningar. Är verkligen inte mycket mer körglädje i BMW jämfört med Volvo. Vill du köra bil köper du väl inte BMW, är bara BMW-fantaster som tycker BMW är så roliga att köra. Körglädje för att vara familjebil i så fall. (Iofs är inte min 850 så orginal i chassit längre så jämförelsen blir väl inte så bra)

En riktig sportbil ger en helt annat känsla som inte går att få i en familjebil, inkluderat BMW. Du sitter en halvmeter lägre, styrning som är otroligt direkt och exakt, kanonbra väghållning osv. En BMW-familjebil blir ju som en jänkebil i jämförelse wink Det ÄR STOR skillnad!

/Fredrik

Körglädje är egentligen fel ord att använda, körglädje kan du få om du köper en moped. Och en stark Volvo bjuder definitivt på körglädje.

Vad Bmw, i min mening, är så duktiga på är den vägkänsla bilen förmedlar samt den väghållning och balans bilen bjuder på. Denna vägkänsla gör att du har stenhård koll på vad bilen befinner sig, och hur hårt du kan pressa den.

Detta i kombination med väghållning som slår de flesta konkurrenterna på fingrarna ger en bil som även en glad amatör kan köra snabbt längs en kurvig väg och njuta fullt av.

Man kan ligga i 60 längs en kurvig 90-väg och njuta nästan fullt ut av bilens chassi och det är alltså detta som är körglädje enligt mig.

Visst är prestanda roligt, men hur ofta kan man använda den? Hur ofta har man nytta av att bilen är kanonsnabb mellan 150 och 200km/h? Jo, det finns en hel del tillfällen det håller jag med om men så finns också risken att något oförutsett inträffar, eller så stor helt enkelt farbror polisen längs vägen och så blir man av med kortet en bra tid framöver. Klockad med laser i nästan 200, det blir rätt grova efterverkningar av det.

Jag har alltså hellre en Bmw 318i än en Volvo turbo, för Bmwn bjuder på mer "körglädje" enligt ovan. En del tycker chassiet kommer i andra hand och tycker 318i är urtråkig pga motorn.

Men, när vi då kommer till fallet 330i vs. chippad T5 så är frågan ur min synvinkel självklar. Ett bra mycket bättre chassi i kombination med mer vägkänsla och nästan lika vass prestanda i Bmw, eller bättre prestanda i högre fart i Volvo. Från stillastående upp till 100-120 vinner fortfarande Bmw eftersom den får ner kraften i marken bättre.

Därför är den prestandan vi pratar om här, i mina ögon onödig och enligt lagen "inte tillåten" att använda.

Sedan skrev du att jämfört en sportbil är en Bmw som en jänkare. Tja det beror ju på modell, om du läste citaten jag skrev tidigare ansågs M3 CSL vara minst lika bra/rolig som Ferrari 360CS och 911 GT3.

Och visst är skillnaden mellan en CSL och en 330i enorm, det tänker jag inte neka till. Men att 330i brås på storebror är tydligt, och jag menar att även om Bmw är långt ifrån en sportbil så är den närmre än konkurrenterna.

Sen kan man även gå in på debatten vad en sportbil är, är Miata en sportbil? Du tycker jag man kan kalla 330i sportbil med. Är Ferrari eller Porsche en sportbil, då funkar liknelsen ovan.

Är Audi (R?)S4 en sportbil? Då är Bmw längre ifrån, för i så fall är en sportbil en bil som går vansinnigt tryggt och får ner kraften i vägen oavsett väder och prioriterar detta över "körglädje a´la tex Bmw" . Men det är inte min definition i alla fall smile

Men rent generellt, nej en Bmw är ingen sportbil. Men det är en sportig och rolig bil.

viktore skrev:
Rquired skrev:
Jag körde nyss ifrån en 855R rejält med en 330i Touring, så Bmwn är snabbast. wink

För att vara seriösa, en 330i går till 100 på 6.5sek och en S60 T5 på 7.1. Visserligen är modellen från 2005 och nyare snabbare än så, 6.5sek den med har jag för mig. Så beroende på årsmodellen av Volvon är den lika snabb eller så blir den efter.

Så ungefär lika snabba, eller 330i är snabbare om T5an är äldre. Är alla överens om det?

Vanligtvis brukar man "raca" genom andra intervall än 0-100 och i rullande start. Då blir en 330i efter S60 T5, oavsett årsmodell.
Att 330 är snabbare i starten är inget konstigt.

Om vi nu fortfarande pratar om orginalbilar vilket var ämnet i det inlägg du citarade; Du underskattar Bmws motorer gravt skall du veta, och även om en turbomotors register i teorin på ett papper ser överlägsen ut är skillnaden mindre i verkligheten.

Ett exempel, peta i 5an i 20km/h i en Bmw 330i. Bilen kommer utan protester fortsätta att dra vidare uppåt. Peta i 2an i 20km/h på en orginal Saab 900 turbo, bilen kommer gå tungt och 5an är omöjligt.

Elasticitet brukar jag kalla det, vilket det riktiga ordet är vet jag inte. Jag tror inte att en äldre S60 tar igen skillnaden i fart. Trots 70hp/100Nm extra och 4x4 (vilket gör S60R snabbare i starten än 330i) hamnar inte Bmwn mer än 2sek efter till 180km/h. Den äldre S60 T5 är inte i närheten av lika stark som en S60R (men har lite mindre drivlineförlust) och hamnar rejält efter i starten.

Jag tror definitivt inte den går om 330i, eventuellt kommer den kanske ikapp i högre fart. Däremot kommer den nyare S60 T5 förmodligen dra ifrån lite i högre fart, 30 extra hp, 50 extra Nm samt lägre drivlineförlust är svaret på detta snarare än att turbomotor skulle vara överlägset sugmotor.
Senast redigerat av Rquired (1 januari 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

187 Inlägg
1 januari 2010
#291
Rquired skrev:
Om vi nu fortfarande pratar om orginalbilar vilket var ämnet i det inlägg du citarade; Du underskattar Bmws motorer gravt skall du veta, och även om en turbomotors register i teorin på ett papper ser överlägsen ut är skillnaden mindre i verkligheten.

Ett exempel, peta i 5an i 20km/h i en Bmw 330i. Bilen kommer utan protester fortsätta att dra vidare uppåt. Peta i 2an i 20km/h på en orginal Saab 900 turbo, bilen kommer gå tungt och 5an är omöjligt.

Det är klart att en stor 6a har bättre spänst än en liten 4a. Cylinderantalet har stor inverkan på motorgången. Samtidigt så har generellt både Volvo och SAAB högre utväxling i sina bilar vilket innebär att de per automatik går tyngre.

Rquired skrev:
Elasticitet brukar jag kalla det, vilket det riktiga ordet är vet jag inte. Jag tror inte att en äldre S60 tar igen skillnaden i fart. Trots 70hp/100Nm extra och 4x4 (vilket gör S60R snabbare i starten än 330i) hamnar inte Bmwn mer än 2sek efter till 180km/h. Den äldre S60 T5 är inte i närheten av lika stark som en S60R (men har lite mindre drivlineförlust) och hamnar rejält efter i starten.

Jag tror definitivt inte den går om 330i, eventuellt kommer den kanske ikapp i högre fart. Däremot kommer den nyare S60 T5 förmodligen dra ifrån lite i högre fart, 30 extra hp, 50 extra Nm samt lägre drivlineförlust är svaret på detta snarare än att turbomotor skulle vara överlägset sugmotor.

Beroende på vilka tider man tittar på så blir en 330 uppemot 3s efter en s60r till 180. 3s är ganska lång tid i dessa sammanhang.

Jämför

BMW 330ci
Vikt     1532 kg
0 - 80 km/h     4,7 s
0 - 100 km/h     6,6 s
0 - 120 km/h     9,3 s
0 - 130 km/h     10,7 s
0 - 140 km/h     12,2 s
0 - 160 km/h     16,1 s
0 - 180 km/h     21,0 s

V70 T5 260hk
Vikt     1650 kg
0 - 80 km/h     5,3 s
0 - 100 km/h     7,1 s
0 - 120 km/h     9,8 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     12,5 s
0 - 160 km/h     - s
0 - 180 km/h     20,8 s
0 - 200 km/h     26,8 s

Volvon har 29hk och 50nm mer, väger också över 100kg mer än BMW'n. Som vi ser så är Volvon efter ordentligt i starten, men tar sig ikapp och förbi uppe i fart.  En äldre S60 T5, med 250hk(men lägre vikt och vindmotstånd) gör 0-200 på ca 25s.
Kör man alltså en rullande start så är det ingen tvekan om att en S60 T5 - oavsett årsmodell, är snabbare än en 330.

499 Inlägg
1 januari 2010
#292
RQuired och Nikeman, Jag menar inget illa om BMW. Har som sagt kört och ägt sådana och tycker de är underbara på många sätt! Vi tycker ju egentligen samma sak. Även om jag är riktigt trött och retas lite.

Den skillnaden i körkänslan ni beskriver finns där, visst gör den det, men om man ska se på det kritiskt så är inte skillnaden så enorm mellan BMW, Audi och Volvo mfl, även om den finns något där som är svårt att förklara med ord. Vad gäller M3 CSL så har jag inte kört den och kommer sådeles inte uttala mig om dessa.

(Bara för att jag äger eller har ägt dessa bilar och har mest erfarenhet av dessa så tar jag de som exempel)
Den körkänslan som finns i min RX7 går ju inte jämföra med E36 328i och 850. När jag hoppade från min 850 till min förra BMW tänkte man "styrningen är rätt mysig i E36, trevlig bil" och sedan när man hoppade vidare till min RX7 tänkte man "WOW! Grymt! Va gött!". Visst handlar det om mer än 1 sek på tiden 100-250km/h eller liknande. Det är ju allt från känslan i styrningen, gaspedalen, bromsarna, krängning i chassit, den distinkta känslan i växelspaken, registret på motorn osv.

Det jag menar är att om vi sätter Volvo som en normal bil vad gäller körkänsla så ligger BMW lite lite bättre till vad gäller körkänsla, men en riktig sportbil ligger väldigt mycket längre fram. Sen om det är en Miata, Supra, RX7 eller 911 GT3 spelar ingen roll. Dock är det ju på bekostnad av annat. Det är ju inga bilar man trivs med som bruksbil.

Prioriterar man denna känsla så hårt som ni verkar göra finns det ju bättre bilar än BMW, om man kan tänka tumma lite på bla. komfort och utrymmen. En BMW är ju lite av en lam kompromiss, med lite mer känsla men fortfarande med nästan bibehållen komfort och utrymmen. En Volvo är ju inte byggd med inriktning mot körning. Det är Mats, 50, som ska åka 50mil till sitt möte och Anna och Per som har två barn. Det är säkerhet och komfort som är prioriterat. Även om många inte inser detta. Om det är för att de inte upplevt en roligare bil än 740 eller vad det beror på vet jag inte. Alternativet är ju att ha två bilar som ex. jag har. Till jobbet, mataffären åker jag 850, hög säkerhet, fina utrymmen, praktisk osv gör den perfekt till det. Sen att det finns lite krut till omkörningar osv är ju kanon. Är jag på lekhumör åker jag RX7. Väghållning som inte är av denna värld och mängder av ovan nämnda körkänsla gör den underbar på sitt område och det finns ingen familjebil i världen som kommer i närheten!

Volvo är bra bilar med hög komfort, BMW lite roligare och lite sämre på något annat och sedan sportbil som är sämst på allt utom körglädje/känsla/upplevelse

Mitt inlägg blev nog lite osammanhängande och knäppt, säkert massa stavfel och syftningsfel pga trötthet. Jag hoppas ni missförstår mig rätt utan att haka upp er på mindre faktafel och subjektiva uppfattningar.

Till vad tråden handlar om. Står ditt val mellan 330i och S60 T5 så tycker jag du ska prova båda och bilda dig en egen uppfattning. Personligen hade jag valt S60 T5.  Lägre ägarkostnad, bättre komfort och bättre prestanda i mysig kombination. Vill jag ha "körkänsla" och inte behöver utrymmen och komfort hade jag inte köpt någon av dem. Då är det bara att spara till en Porsche 911.

/Fredrik
Senast redigerat av Hellquist (1 januari 2010)


499 Inlägg
1 januari 2010
#293
viktore skrev:
Rquired skrev:
Om vi nu fortfarande pratar om orginalbilar vilket var ämnet i det inlägg du citarade; Du underskattar Bmws motorer gravt skall du veta, och även om en turbomotors register i teorin på ett papper ser överlägsen ut är skillnaden mindre i verkligheten.

Ett exempel, peta i 5an i 20km/h i en Bmw 330i. Bilen kommer utan protester fortsätta att dra vidare uppåt. Peta i 2an i 20km/h på en orginal Saab 900 turbo, bilen kommer gå tungt och 5an är omöjligt.

Det är klart att en stor 6a har bättre spänst än en liten 4a. Cylinderantalet har stor inverkan på motorgången. Samtidigt så har generellt både Volvo och SAAB högre utväxling i sina bilar vilket innebär att de per automatik går tyngre.

Rquired skrev:
Elasticitet brukar jag kalla det, vilket det riktiga ordet är vet jag inte. Jag tror inte att en äldre S60 tar igen skillnaden i fart. Trots 70hp/100Nm extra och 4x4 (vilket gör S60R snabbare i starten än 330i) hamnar inte Bmwn mer än 2sek efter till 180km/h. Den äldre S60 T5 är inte i närheten av lika stark som en S60R (men har lite mindre drivlineförlust) och hamnar rejält efter i starten.

Jag tror definitivt inte den går om 330i, eventuellt kommer den kanske ikapp i högre fart. Däremot kommer den nyare S60 T5 förmodligen dra ifrån lite i högre fart, 30 extra hp, 50 extra Nm samt lägre drivlineförlust är svaret på detta snarare än att turbomotor skulle vara överlägset sugmotor.

Beroende på vilka tider man tittar på så blir en 330 uppemot 3s efter en s60r till 180. 3s är ganska lång tid i dessa sammanhang.

Jämför

BMW 330ci
Vikt     1532 kg
0 - 80 km/h     4,7 s
0 - 100 km/h     6,6 s
0 - 120 km/h     9,3 s
0 - 130 km/h     10,7 s
0 - 140 km/h     12,2 s
0 - 160 km/h     16,1 s
0 - 180 km/h     21,0 s

V70 T5 260hk
Vikt     1650 kg
0 - 80 km/h     5,3 s
0 - 100 km/h     7,1 s
0 - 120 km/h     9,8 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     12,5 s
0 - 160 km/h     - s
0 - 180 km/h     20,8 s
0 - 200 km/h     26,8 s

Volvon har 29hk och 50nm mer, väger också över 100kg mer än BMW'n. Som vi ser så är Volvon efter ordentligt i starten, men tar sig ikapp och förbi uppe i fart.  En äldre S60 T5, med 250hk(men lägre vikt och vindmotstånd) gör 0-200 på ca 25s.
Kör man alltså en rullande start så är det ingen tvekan om att en S60 T5 - oavsett årsmodell, är snabbare än en 330.

Visst 3 sek vid 200km/h blir ju ett par 100m men det är ju inte det som är den stora skillnaden. Skillnaden är inget som går att skriva med ord utan måste upplevas! Se mitt, nikeman och Rquireds inlägg så fattar du.
Senast redigerat av Hellquist (1 januari 2010)


187 Inlägg
1 januari 2010
#294
Hellquist skrev:
Visst 3 sek vid 200km/h blir ju ett par 100m men det är ju inte det som är den stora skillnaden. Skillnaden är inget som går att skriva med ord utan måste upplevas! Se mitt, nikeman och Rquireds inlägg så fattar du.

Vad är det jag ska förstå? Det enda jag diskuterat är prestandan och då vill jag nog påstå att mitt förra inlägg är fullt relevant.

Jag överlåter till andra att diskutera subjektiva aspekter såsom "känslor som inte går att beskriva med ord".

396 Inlägg
1 januari 2010
#295
köp vilket som passar/den bilen du blir sugen på. det är två helt olika bilar, den ena är framhjulsdriven turbofemma, den andra är bakhjulsdriven sugsexa. blir det en volvo: försök hitta en med helskinn sportpaket eller r-paket och sportstolar. blir det en bmw, försök att hitta en med sportstolar och m-paket. annars blir det nog tråkigt vilken bil du än väljer.

1 339 Inlägg
1 januari 2010
#296
Hellquist skrev:
RQuired och Nikeman, Jag menar inget illa om BMW. Har som sagt kört och ägt sådana och tycker de är underbara på många sätt! Vi tycker ju egentligen samma sak. Även om jag är riktigt trött och retas lite.

Den skillnaden i körkänslan ni beskriver finns där, visst gör den det, men om man ska se på det kritiskt så är inte skillnaden så enorm mellan BMW, Audi och Volvo mfl, även om den finns något där som är svårt att förklara med ord. Vad gäller M3 CSL så har jag inte kört den och kommer sådeles inte uttala mig om dessa.

(Bara för att jag äger eller har ägt dessa bilar och har mest erfarenhet av dessa så tar jag de som exempel)
Den körkänslan som finns i min RX7 går ju inte jämföra med E36 328i och 850. När jag hoppade från min 850 till min förra BMW tänkte man "styrningen är rätt mysig i E36, trevlig bil" och sedan när man hoppade vidare till min RX7 tänkte man "WOW! Grymt! Va gött!". Visst handlar det om mer än 1 sek på tiden 100-250km/h eller liknande. Det är ju allt från känslan i styrningen, gaspedalen, bromsarna, krängning i chassit, den distinkta känslan i växelspaken, registret på motorn osv.

Det jag menar är att om vi sätter Volvo som en normal bil vad gäller körkänsla så ligger BMW lite lite bättre till vad gäller körkänsla, men en riktig sportbil ligger väldigt mycket längre fram. Sen om det är en Miata, Supra, RX7 eller 911 GT3 spelar ingen roll. Dock är det ju på bekostnad av annat. Det är ju inga bilar man trivs med som bruksbil.

Prioriterar man denna känsla så hårt som ni verkar göra finns det ju bättre bilar än BMW, om man kan tänka tumma lite på bla. komfort och utrymmen. En BMW är ju lite av en lam kompromiss, med lite mer känsla men fortfarande med nästan bibehållen komfort och utrymmen. En Volvo är ju inte byggd med inriktning mot körning. Det är Mats, 50, som ska åka 50mil till sitt möte och Anna och Per som har två barn. Det är säkerhet och komfort som är prioriterat. Även om många inte inser detta. Om det är för att de inte upplevt en roligare bil än 740 eller vad det beror på vet jag inte. Alternativet är ju att ha två bilar som ex. jag har. Till jobbet, mataffären åker jag 850, hög säkerhet, fina utrymmen, praktisk osv gör den perfekt till det. Sen att det finns lite krut till omkörningar osv är ju kanon. Är jag på lekhumör åker jag RX7. Väghållning som inte är av denna värld och mängder av ovan nämnda körkänsla gör den underbar på sitt område och det finns ingen familjebil i världen som kommer i närheten!

Volvo är bra bilar med hög komfort, BMW lite roligare och lite sämre på något annat och sedan sportbil som är sämst på allt utom körglädje/känsla/upplevelse

Mitt inlägg blev nog lite osammanhängande och knäppt, säkert massa stavfel och syftningsfel pga trötthet. Jag hoppas ni missförstår mig rätt utan att haka upp er på mindre faktafel och subjektiva uppfattningar.

Till vad tråden handlar om. Står ditt val mellan 330i och S60 T5 så tycker jag du ska prova båda och bilda dig en egen uppfattning. Personligen hade jag valt S60 T5.  Lägre ägarkostnad, bättre komfort och bättre prestanda i mysig kombination. Vill jag ha "körkänsla" och inte behöver utrymmen och komfort hade jag inte köpt någon av dem. Då är det bara att spara till en Porsche 911.

/Fredrik

Håller med dig till 100 % angående det där med kompromisser. Det ska vara antingen eller! En såkallad bruksbil till jobbet som man inte är exakt lika mycket rädd om kanske och så en annan riktigt rolig bil när man vill.. Tråkigt att man själv studerar bara hmm


Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 januari 2010
#297
viktore skrev:
Rquired skrev:
Om vi nu fortfarande pratar om orginalbilar vilket var ämnet i det inlägg du citarade; Du underskattar Bmws motorer gravt skall du veta, och även om en turbomotors register i teorin på ett papper ser överlägsen ut är skillnaden mindre i verkligheten.

Ett exempel, peta i 5an i 20km/h i en Bmw 330i. Bilen kommer utan protester fortsätta att dra vidare uppåt. Peta i 2an i 20km/h på en orginal Saab 900 turbo, bilen kommer gå tungt och 5an är omöjligt.

Det är klart att en stor 6a har bättre spänst än en liten 4a. Cylinderantalet har stor inverkan på motorgången. Samtidigt så har generellt både Volvo och SAAB högre utväxling i sina bilar vilket innebär att de per automatik går tyngre.

Rquired skrev:
Elasticitet brukar jag kalla det, vilket det riktiga ordet är vet jag inte. Jag tror inte att en äldre S60 tar igen skillnaden i fart. Trots 70hp/100Nm extra och 4x4 (vilket gör S60R snabbare i starten än 330i) hamnar inte Bmwn mer än 2sek efter till 180km/h. Den äldre S60 T5 är inte i närheten av lika stark som en S60R (men har lite mindre drivlineförlust) och hamnar rejält efter i starten.

Jag tror definitivt inte den går om 330i, eventuellt kommer den kanske ikapp i högre fart. Däremot kommer den nyare S60 T5 förmodligen dra ifrån lite i högre fart, 30 extra hp, 50 extra Nm samt lägre drivlineförlust är svaret på detta snarare än att turbomotor skulle vara överlägset sugmotor.

Beroende på vilka tider man tittar på så blir en 330 uppemot 3s efter en s60r till 180. 3s är ganska lång tid i dessa sammanhang.

Jämför

BMW 330ci
Vikt     1532 kg
0 - 80 km/h     4,7 s
0 - 100 km/h     6,6 s
0 - 120 km/h     9,3 s
0 - 130 km/h     10,7 s
0 - 140 km/h     12,2 s
0 - 160 km/h     16,1 s
0 - 180 km/h     21,0 s
0 - 200 km/h     28.0 s (Källa: TV 14/2002, tider gäller för SMG sedan)

V70 T5 260hk
Vikt     1650 kg
0 - 80 km/h     5,3 s
0 - 100 km/h     7,1 s
0 - 120 km/h     9,8 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     12,5 s
0 - 160 km/h     - s
0 - 180 km/h     20,8 s
0 - 200 km/h     26,8 s

Volvon har 29hk och 50nm mer, väger också över 100kg mer än BMW'n. Som vi ser så är Volvon efter ordentligt i starten, men tar sig ikapp och förbi uppe i fart.  En äldre S60 T5, med 250hk(men lägre vikt och vindmotstånd) gör 0-200 på ca 25s.
Kör man alltså en rullande start så är det ingen tvekan om att en S60 T5 - oavsett årsmodell, är snabbare än en 330.

Fyllde i listan ovan så vi har kompletta tider.

Ta och tänk lite på dessa siffror:

330xi http://www.einszweidrei.de/bmw/330xi2004-1.htm
0 - 130 km/h     11,5 s
0 - 140 km/h     12,8 s
0 - 160 km/h     17,2 s

Bmw X3 3.0i http://www.einszweidrei.de/bmw/x330i2003-1.htm
0 - 130 km/h     12,6 s (+1,1s)
0 - 140 km/h     15,0 s (+2,2s)
0 - 160 km/h     20,4 s (+3,2s)

Så stor skillnad gör drygt 200kg och en enorm skillnad i luftmotstånd i acceleration, båda bilarna has samma motor. Bmws M54B30i med 231hp och 300Nm. Detta redovisat för att visa på hur lite skillnad framför allt vikt men även till viss del luftmotstånd* har på accelerationen.

*Luftmotstånd har en stor påverkan, läs meningen en gång till innan ni påpekar detta.

Detta för att illustrera hur lite skillnaden i vikt och framför allt luftmotstånd kommer påverka tiderna mellan S60 och V70, och på samma sätt illustrera hur lite Bmw sedanens extra dryga 100kg kommer påverka prestandan.

Tid till 200 för Volvo V70 T5:     26.8 s     (En v70 T5 väger 1650kg)
Tid till 200 för 330i SMG sedan: 28.0 s     (En 330i sedan SMG väger 1510kg)

Visst, S60s lägre vikt kommer kapa V70s tid något, en manuell 330i kommer kapa SMGs tid något. Därför tycker jag siffrorna är hyggligt realistiska och jämförbara.

Men hur stor är egentligen skillnaden i vikt? En S60 T5 sedan väger 1616kg enligt Volvo, men uppmätt testtvikt var 1697kg. Alltså kanske tom en S60 är lite långsammare än V70 beroende på utrustning, kom ihåg att vikten för V70 är den uppmätta av tyskarna.
Källa: http://www.teknikensvarld.se/documents/ … /index.xml

En 330i sedan med manuell låda väger dels mindre än en SMG, det säger sig självt att SMG-lådans hydraulik etc väger mer. Samtidigt har den manuella framför allt lägre drivlineförlust. Tiden 28.0sek bör alltså kapas något, men vi säger 28.0s så kan ingen beskylla mig för att räkna till Bmws förmån.

Som visats ovan påverkar vikten mindre. En S60 väger i bästa fall 34kg mindre än V70, i värsta fall mer. Hur mycket gör 30kg egentligen, vi säger 26.5s istället då?

Skillnaden mellan S60 T5 260hp/350Nm och Bmw 330i sedan 231hp/300Nm är alltså ungefär 1.5s. En skillnad jag vågar påstå beror på 30hp/50Nm extra samt lägre drivlineförlust vilket gör effektskillnaden ännu större i verkligheten snarare än att turbo skulle vara bättre än sugmotor.

Även om det naturligtvis spelar (en liten) roll.

Vi gör så här istället, en 330i E90 har ungefär samma vikt som en E46. Det skiljer 36kg, vilket alltså verkar negativt mot E90. Däremot har den nyare modellen 258hp, 27hp mer än föregångaren och 2 mindre än S60 T5. kom ihåg att bakhjulsdrift har högre effektförlust, vilket gör skillnaden större i praktiken.

Bmw 330i E90 2006 258hp/300Nm
0 - 140 km/h     11,3 s
0 - 160 km/h     15,1 s
0 - 180 km/h     18,8 s
0 - 200 km/h     23,3 s

V70 T5 2005 260hp/350Nm
0 - 140 km/h     12,5 s
0 - 160 km/h     - s
0 - 180 km/h     20,8 s
0 - 200 km/h     26,8 s

Om vi låtsas som att det är en 330i E46 med 258hp istället, i så fall skulle vikten vara lägre vilket i så fall skulle påverkat siffrorna åt det lägre hållet. Här ser vi vad som händer om Bmw kommer närmre Volvo i effekt, Bmwn blir snabbare.

Skillnaden på ungefär +1.5sek mellan en 330i E46 beror alltså på den lägre effekten, höj effekten på Bmwn till 260hp och den blir kvickare (-3.5sek).

För att vara rättvisa skall vi räkna med Volvons cirka 100 extra kilo också, men som vi såg på siffrorna mellan X3 och 330xi gör vikt och luftmotstånd inte allt för mycket. Och minus 100kg gör knappast de cirka 3.5sek som en 330i E46 med motorn från en E90 kan förväntas prestera.
Senast redigerat av Rquired (1 januari 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 januari 2010
#298
Hellquist skrev:
Rquired och Nikeman, Jag menar inget illa om BMW. Har som sagt kört och ägt sådana och tycker de är underbara på många sätt! Vi tycker ju egentligen samma sak. Även om jag är riktigt trött och retas lite.

Den skillnaden i körkänslan ni beskriver finns där, visst gör den det, men om man ska se på det kritiskt så är inte skillnaden så enorm mellan BMW, Audi och Volvo mfl, även om den finns något där som är svårt att förklara med ord. Vad gäller M3 CSL så har jag inte kört den och kommer sådeles inte uttala mig om dessa.

(Bara för att jag äger eller har ägt dessa bilar och har mest erfarenhet av dessa så tar jag de som exempel)
Den körkänslan som finns i min RX7 går ju inte jämföra med E36 328i och 850. När jag hoppade från min 850 till min förra BMW tänkte man "styrningen är rätt mysig i E36, trevlig bil" och sedan när man hoppade vidare till min RX7 tänkte man "WOW! Grymt! Va gött!". Visst handlar det om mer än 1 sek på tiden 100-250km/h eller liknande. Det är ju allt från känslan i styrningen, gaspedalen, bromsarna, krängning i chassit, den distinkta känslan i växelspaken, registret på motorn osv.

Det jag menar är att om vi sätter Volvo som en normal bil vad gäller körkänsla så ligger BMW lite lite bättre till vad gäller körkänsla, men en riktig sportbil ligger väldigt mycket längre fram. Sen om det är en Miata, Supra, RX7 eller 911 GT3 spelar ingen roll. Dock är det ju på bekostnad av annat. Det är ju inga bilar man trivs med som bruksbil.

Prioriterar man denna känsla så hårt som ni verkar göra finns det ju bättre bilar än BMW, om man kan tänka tumma lite på bla. komfort och utrymmen. En BMW är ju lite av en lam kompromiss, med lite mer känsla men fortfarande med nästan bibehållen komfort och utrymmen. En Volvo är ju inte byggd med inriktning mot körning. Det är Mats, 50, som ska åka 50mil till sitt möte och Anna och Per som har två barn. Det är säkerhet och komfort som är prioriterat. Även om många inte inser detta. Om det är för att de inte upplevt en roligare bil än 740 eller vad det beror på vet jag inte. Alternativet är ju att ha två bilar som ex. jag har. Till jobbet, mataffären åker jag 850, hög säkerhet, fina utrymmen, praktisk osv gör den perfekt till det. Sen att det finns lite krut till omkörningar osv är ju kanon. Är jag på lekhumör åker jag RX7. Väghållning som inte är av denna värld och mängder av ovan nämnda körkänsla gör den underbar på sitt område och det finns ingen familjebil i världen som kommer i närheten!

Volvo är bra bilar med hög komfort, BMW lite roligare och lite sämre på något annat och sedan sportbil som är sämst på allt utom körglädje/känsla/upplevelse

Mitt inlägg blev nog lite osammanhängande och knäppt, säkert massa stavfel och syftningsfel pga trötthet. Jag hoppas ni missförstår mig rätt utan att haka upp er på mindre faktafel och subjektiva uppfattningar.

Till vad tråden handlar om. Står ditt val mellan 330i och S60 T5 så tycker jag du ska prova båda och bilda dig en egen uppfattning. Personligen hade jag valt S60 T5.  Lägre ägarkostnad, bättre komfort och bättre prestanda i mysig kombination. Vill jag ha "körkänsla" och inte behöver utrymmen och komfort hade jag inte köpt någon av dem. Då är det bara att spara till en Porsche 911.

/Fredrik

*Host* Angående det fetstilta: Var inte så säker på det. Kolla siffrorna på förra sidan om vad en Volvo egentligen kostar att underhålla kontra en Bmw, Bmw är billigare. Samtidigt som både jag och Volvofolket lade upp exempel på premier som visade att skillnaden i försäkringskostnader egentligen inte är så stor generellt.

Slut på parentesen, tillbaka till svaret:
Nu är du inne på personliga åsikter, personligen tycker jag inte att en Volvo eller Saab är vidare bekväm. En tysk som Audi, Bmw eller Mercedes är mycket bekvämare. Volvos (och Saabs) stolar är för mjuka, jag sitter igenom dem och får lite ont i ryggen men i en tysk med fastare stoppning får ryggen bra stöd.

Detsamma gäller fjädringen, jag tycker  mycket mer om tyskarnas distinkta fjädring än svenskarnas gung. Både när det gäller komfort, och vägegenskaper. Och jag är knappast ensam om detta, det räcker att du läser Teknikens Värld. Även om majoriteten ofta brukar tycka att Volvo är bekvämare än Bmw (3-serie och neråt, när de större modellerna har kommit upp har det varierat) så har flertalet sagt sig tycka *tysken* är bekvämare.

Och när det gäller vägkänsla tycker jag skillnaden är större än du. Jag har visserligen inte kört RX7 men väl ex. Skyline och Impreza, och naturligtvis är dessa ännu roligare än en standard Bmw. Men jag tycker skillnaden inte motiveras riktigt av skillnaden i komfort, dessa bilar är väldigt mycket sämre.

Styrningen tycker jag faktiskt skiljer minst, Bmw hänger väl på dessa i känsla. Men i både styrning och framför allt resten är skillnaden stor mot en standard Bmw. Å andra sidan, en Impreza eller Skyline etc kostar som och bör snarare jämföras med en M3 E36 och inte en 328i.

Och då tycker jag att Bmwn är bättre, skulle aldrig välja en riskokare före en M3. Tycker M3 är bättre i både körkänsla och komfort, körglädje bjuder däremot alla friskt på.

Men du var lite inne på det, Bmw är en kompromiss. Enligt mig är det en kanonkompromiss som bjuder på mycket mer körglädje än en vanlig familjebil utan att försaka komforten eller säkerheten.

Men åsikterna skiljer, det vet jag.
Senast redigerat av Rquired (1 januari 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

313 Inlägg
2 januari 2010
#299
marwin_of_sweden skrev:
Det borde ju gå att få ett slut på märkes krigen. Om vi tar en frivillig med en 330 och en frivillig med en T5a, bestämmer träff o testar bilarna mot varann:P?

Anmäler mig frivillig gällande prestanda/köregenskaper/interiör som så intensivt diskuteras.


12 086 Inlägg
2 januari 2010
#300
volvodrajvor skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Det borde ju gå att få ett slut på märkes krigen. Om vi tar en frivillig med en 330 och en frivillig med en T5a, bestämmer träff o testar bilarna mot varann:P?

Anmäler mig frivillig gällande prestanda/köregenskaper/interiör som så intensivt diskuteras.

Säger han med öhlins ställbart runt om tongue
Men den fula volvoplasten inuti kommer du aldrig ifrån


Sök