Hellquist skrev:
R1kard skrev:
NiKeMaN skrev:
Men snälla ge er nu någongång då?
Alla Volvokillar klankar ner på BMW förarna för att volvo-killarna har slöare bilar, som är tråkigare och dessutom är törstiga och riktigt fula oftast. Dessutom så lider dom av "svenska avundsjukan" och MÅSTE klanka ner på dom som åker ett premiummärke, BMW i det här fallet.
BMW förarna förklarar för det mesta sakligt med olika argument, hänvisar till tester och olika faktaunderlag för att bevisa att sina bilar är bäst - och försöka hjälpa volvonördarna ur sina patetiskt positiva volvosynpunkter.
För er som åker volvo. Vi vet att liver suger för er - men ni behöver ju inte skriva här och försöka förklara för oss andra att det gäller oss också? Det gäller bara er. Men någon dag - så kanske - och då menar jag kanske ni kommer till insikt och inser att bilar från Bayrische Motoren Werke äger dom svenska bilarna totalt på alla punkter.
Med detta vill jag även passa på att hälsa Gott Nytt År till er alla!
(PS jodå jag har ägt 6st Volvos men bara 2 BMW - men även jag fann ljuset för några år sedan och insåg skillnaden på att ÅKA bil och KÖRA bil. Det är skillnaden på Volvo och BMW. ÅKA bil - eller KÖRA bil.)
Och DÄR tog du orden ur munnen på mig
Håller helt klart med ang. argumenten. Vill dock påstå att båda sidor är rätt dåliga på detta.
Ang. BMW och körglädje så är jag mer tveksam. Jag har haft BMW och har inte sett ljuset. Hade väl lite för höga förväntningar. Är verkligen inte mycket mer körglädje i BMW jämfört med Volvo. Vill du köra bil köper du väl inte BMW, är bara BMW-fantaster som tycker BMW är så roliga att köra. Körglädje för att vara familjebil i så fall. (Iofs är inte min 850 så orginal i chassit längre så jämförelsen blir väl inte så bra)
En riktig sportbil ger en helt annat känsla som inte går att få i en familjebil, inkluderat BMW. Du sitter en halvmeter lägre, styrning som är otroligt direkt och exakt, kanonbra väghållning osv. En BMW-familjebil blir ju som en jänkebil i jämförelse
Det ÄR STOR skillnad!
/Fredrik
Körglädje är egentligen fel ord att använda, körglädje kan du få om du köper en moped. Och en stark Volvo bjuder definitivt på körglädje.
Vad Bmw, i min mening, är så duktiga på är den vägkänsla bilen förmedlar samt den väghållning och balans bilen bjuder på. Denna vägkänsla gör att du har stenhård koll på vad bilen befinner sig, och hur hårt du kan pressa den.
Detta i kombination med väghållning som slår de flesta konkurrenterna på fingrarna ger en bil som även en glad amatör kan köra snabbt längs en kurvig väg och njuta fullt av.
Man kan ligga i 60 längs en kurvig 90-väg och njuta nästan fullt ut av bilens chassi och det är alltså detta som är körglädje enligt mig.
Visst är prestanda roligt, men hur ofta kan man använda den? Hur ofta har man nytta av att bilen är kanonsnabb mellan 150 och 200km/h? Jo, det finns en hel del tillfällen det håller jag med om men så finns också risken att något oförutsett inträffar, eller så stor helt enkelt farbror polisen längs vägen och så blir man av med kortet en bra tid framöver. Klockad med laser i nästan 200, det blir rätt grova efterverkningar av det.
Jag har alltså hellre en Bmw 318i än en Volvo turbo, för Bmwn bjuder på mer "körglädje" enligt ovan. En del tycker chassiet kommer i andra hand och tycker 318i är urtråkig pga motorn.
Men, när vi då kommer till fallet 330i vs. chippad T5 så är frågan ur min synvinkel självklar. Ett bra mycket bättre chassi i kombination med mer vägkänsla och nästan lika vass prestanda i Bmw, eller bättre prestanda i högre fart i Volvo. Från stillastående upp till 100-120 vinner fortfarande Bmw eftersom den får ner kraften i marken bättre.
Därför är den prestandan vi pratar om här, i mina ögon onödig och enligt lagen "inte tillåten" att använda.
Sedan skrev du att jämfört en sportbil är en Bmw som en jänkare. Tja det beror ju på modell, om du läste citaten jag skrev tidigare ansågs M3 CSL vara minst lika bra/rolig som Ferrari 360CS och 911 GT3.
Och visst är skillnaden mellan en CSL och en 330i enorm, det tänker jag inte neka till. Men att 330i brås på storebror är tydligt, och jag menar att även om Bmw är långt ifrån en sportbil så är den närmre än konkurrenterna.
Sen kan man även gå in på debatten vad en sportbil är, är Miata en sportbil? Du tycker jag man kan kalla 330i sportbil med. Är Ferrari eller Porsche en sportbil, då funkar liknelsen ovan.
Är Audi (R?)S4 en sportbil? Då är Bmw längre ifrån, för i så fall är en sportbil en bil som går vansinnigt tryggt och får ner kraften i vägen oavsett väder och prioriterar detta över "körglädje a´la tex Bmw" . Men det är inte min definition i alla fall
Men rent generellt, nej en Bmw är ingen sportbil. Men det är en sportig och rolig bil.
viktore skrev:
Rquired skrev:
Jag körde nyss ifrån en 855R rejält med en 330i Touring, så Bmwn är snabbast.
För att vara seriösa, en 330i går till 100 på 6.5sek och en S60 T5 på 7.1. Visserligen är modellen från 2005 och nyare snabbare än så, 6.5sek den med har jag för mig. Så beroende på årsmodellen av Volvon är den lika snabb eller så blir den efter.
Så ungefär lika snabba, eller 330i är snabbare om T5an är äldre. Är alla överens om det?
Vanligtvis brukar man "raca" genom andra intervall än 0-100 och i rullande start. Då blir en 330i efter S60 T5, oavsett årsmodell.
Att 330 är snabbare i starten är inget konstigt.
Om vi nu fortfarande pratar om orginalbilar vilket var ämnet i det inlägg du citarade; Du underskattar Bmws motorer gravt skall du veta, och även om en turbomotors register i teorin på ett papper ser överlägsen ut är skillnaden mindre i verkligheten.
Ett exempel, peta i 5an i 20km/h i en Bmw 330i. Bilen kommer utan protester fortsätta att dra vidare uppåt. Peta i 2an i 20km/h på en orginal Saab 900 turbo, bilen kommer gå tungt och 5an är omöjligt.
Elasticitet brukar jag kalla det, vilket det riktiga ordet är vet jag inte. Jag tror inte att en äldre S60 tar igen skillnaden i fart. Trots 70hp/100Nm extra och 4x4 (vilket gör S60R snabbare i starten än 330i) hamnar inte Bmwn mer än 2sek efter till 180km/h. Den äldre S60 T5 är inte i närheten av lika stark som en S60R (men har lite mindre drivlineförlust) och hamnar rejält efter i starten.
Jag tror definitivt inte den går om 330i, eventuellt kommer den kanske ikapp i högre fart. Däremot kommer den nyare S60 T5 förmodligen dra ifrån lite i högre fart, 30 extra hp, 50 extra Nm samt lägre drivlineförlust är svaret på detta snarare än att turbomotor skulle vara överlägset sugmotor.