3480
Sök

Volvo V70 awd som drar vatten. vad är det för fel?

41 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#1
Tjena.

jag sitter här o kollar på nya bilar.
jag har bestämt mig för att det blir en v70 awd o har hittat
att par som det står samma sak om. den går bra o inga fel
mer än att den drar vatten.
vad kan det vara för fel o är det någon fara o köpa den?

tack på förhand Mvh; Tim


Fordons tekniker
53 Inlägg
15 december 2009
#2
Trasig blockpackning, läckage? :b

Reservdansk
6 271 Inlägg
15 december 2009
#3
Eller trasig slang till värmepaketet, läckande kylare...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Försöker iaf
1 998 Inlägg
15 december 2009
#4
Sprucken topp.

Kan va många grejer. Endel billiga och anndra mycket dyra

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

41 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
#5
finns det något bra sätt att ta reda på det?


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
15 december 2009
#6
kompprov?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 december 2009
#7
en volvo Vitmotor kör man inte sönder toppackningen på i första taget...har en sån packning gått så är de nått allvarligt fel, tex kört kok, trimmat så de spikat.... den går inte sönder av sig själv


Forummoderator
26 339 Inlägg
11 januari 2010
#8
Jag stjäl denna tråd, då jag sitter i samma sits. Tror nämligen det är en av bilarna jag är intresserad av själv tongue

Den jag funderat på är en som gått cirka 600 mil/ungefär ett år med problemet. Funkar relativt normalt, men han får fylla på vatten lite då och då. Toppen har varit av enligt tidigare ägare så gissningsvis är toppackningen utbytt.
Inget kladd på oljan eller liknande.

Vad kan vara felet?
Turboras?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 339 Inlägg
11 januari 2010
#9
..glömde skriva att OM jag köper denna bil så har jag lite över 37 mil hem...så jag vill gärna ta mig hela vägen hem också. Lite därför i alla fall jag undrar om man törs göra ett sådant köp..? smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 339 Inlägg
14 januari 2010
#10
Kom på en ny fråga angående ämnet. Finns det någon risk med att försöka köra hem en dylik bil, förutom att man får fylla på vatten/glykol? Kan man göra "saken" värre?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

123 Inlägg
14 januari 2010
#11
kan va kylaren som har ärjat i nedre kant. små kanter som håller i mot plasten som sitter på sidorna av kylaren. ett vanligt fel. kan även läcka från en slang från turbon.

Forummoderator
26 339 Inlägg
14 januari 2010
#12
turbo_freak_89 skrev:
kan va kylaren som har ärjat i nedre kant. små kanter som håller i mot plasten som sitter på sidorna av kylaren. ett vanligt fel. kan även läcka från en slang från turbon.

Om det skulle vara nåt sånt enkelt - då skulle jag vara Sveriges gladaste människa tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

123 Inlägg
14 januari 2010
#13
AirOne skrev:
turbo_freak_89 skrev:
kan va kylaren som har ärjat i nedre kant. små kanter som håller i mot plasten som sitter på sidorna av kylaren. ett vanligt fel. kan även läcka från en slang från turbon.

Om det skulle vara nåt sånt enkelt - då skulle jag vara Sveriges gladaste människa tongue

de enda är ju att hoppas på de. ta med en tryckklocka å pumpa upp tryck i systemet så ser du vart de läcker.

Forummoderator
26 339 Inlägg
14 januari 2010
#14
turbo_freak_89 skrev:
AirOne skrev:
turbo_freak_89 skrev:
kan va kylaren som har ärjat i nedre kant. små kanter som håller i mot plasten som sitter på sidorna av kylaren. ett vanligt fel. kan även läcka från en slang från turbon.

Om det skulle vara nåt sånt enkelt - då skulle jag vara Sveriges gladaste människa tongue

de enda är ju att hoppas på de. ta med en tryckklocka å pumpa upp tryck i systemet så ser du vart de läcker.

..om man hade nån sån det vill säga..
Biltema går bort då det är 20 mil enkel väg till närmsta.

Men som sagt. Är det nån risk att köra hem bilen tro? (oavsett om det är läckande kylare eller dålig turbo?)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

123 Inlägg
14 januari 2010
#15
de går nog att köra. jag mena inte att turbon är dålig. men de kan läcka från gummislangarna som sitter på turbon.
du kan ju även se om de är nått vitt som ser ut som torkad väg slat nån stans. iså fall läcker de där.
om man inte tvätter bilen nogrant efter vinter och liknande så kan de läcka från nedre delen av kylaren. väldigt vanligt.
håll koll bara på vattnet hela tiden så går de allt att köra smile

Forummoderator
26 339 Inlägg
14 januari 2010
#16
turbo_freak_89 skrev:
de går nog att köra. jag mena inte att turbon är dålig. men de kan läcka från gummislangarna som sitter på turbon.
du kan ju även se om de är nått vitt som ser ut som torkad väg slat nån stans. iså fall läcker de där.
om man inte tvätter bilen nogrant efter vinter och liknande så kan de läcka från nedre delen av kylaren. väldigt vanligt.
håll koll bara på vattnet hela tiden så går de allt att köra smile

Okej. OM det är turbon som är dålig, märks det i gången då? Alltså, när turbon snurrar, blir själva gången orolig då tro?
Det positiva är i alla fall med kontentan att oljan i motorn inte är vattenblandad i alla fall. Då kanske det inte är topplockspackningen, av allt som kan vara fel.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 januari 2010
#17
AirOne skrev:
Okej. OM det är turbon som är dålig, märks det i gången då? Alltså, när turbon snurrar, blir själva gången orolig då tro?
Det positiva är i alla fall med kontentan att oljan i motorn inte är vattenblandad i alla fall. Då kanske det inte är topplockspackningen, av allt som kan vara fel.

Topplockspackningen är sjukt stabil på en Volvo vitmotor.
Det finns inte några eftermarknadsvarianter p.g.a att original håller så jäkla bra.
Det skulle ju vara om motorn är kokad, då toppen nog slår sig (aluminium)...

Men då skulle ju motoroljan vara vattenblandad och se ut därefter.

Vattenkylningen av turbon är just bara extra kylning, kan inte tänka mig att det påverkar turbon i övrigt. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

123 Inlägg
14 januari 2010
#18
AirOne skrev:
turbo_freak_89 skrev:
de går nog att köra. jag mena inte att turbon är dålig. men de kan läcka från gummislangarna som sitter på turbon.
du kan ju även se om de är nått vitt som ser ut som torkad väg slat nån stans. iså fall läcker de där.
om man inte tvätter bilen nogrant efter vinter och liknande så kan de läcka från nedre delen av kylaren. väldigt vanligt.
håll koll bara på vattnet hela tiden så går de allt att köra smile

Okej. OM det är turbon som är dålig, märks det i gången då? Alltså, när turbon snurrar, blir själva gången orolig då tro?
Det positiva är i alla fall med kontentan att oljan i motorn inte är vattenblandad i alla fall. Då kanske det inte är topplockspackningen, av allt som kan vara fel.

blanda INTE in att turbo kan va dålig nu. de ä säkert inge fel på turbon. de jag säger är att de kan läcka vatten. inte att turbon är dålig. de sitter 2 st rör bitar på turbon som är skruvade med kopparringar. efter dom rör bitarna sitter de gummislangar. de ä dom som kan va dåliga inte turbon. men dom vatten rören går till turbo.

Forummoderator
26 339 Inlägg
14 januari 2010
#19
turbo_freak_89 skrev:
AirOne skrev:
turbo_freak_89 skrev:
de går nog att köra. jag mena inte att turbon är dålig. men de kan läcka från gummislangarna som sitter på turbon.
du kan ju även se om de är nått vitt som ser ut som torkad väg slat nån stans. iså fall läcker de där.
om man inte tvätter bilen nogrant efter vinter och liknande så kan de läcka från nedre delen av kylaren. väldigt vanligt.
håll koll bara på vattnet hela tiden så går de allt att köra smile

Okej. OM det är turbon som är dålig, märks det i gången då? Alltså, när turbon snurrar, blir själva gången orolig då tro?
Det positiva är i alla fall med kontentan att oljan i motorn inte är vattenblandad i alla fall. Då kanske det inte är topplockspackningen, av allt som kan vara fel.

blanda INTE in att turbo kan va dålig nu. de ä säkert inge fel på turbon. de jag säger är att de kan läcka vatten. inte att turbon är dålig. de sitter 2 st rör bitar på turbon som är skruvade med kopparringar. efter dom rör bitarna sitter de gummislangar. de ä dom som kan va dåliga inte turbon. men dom vatten rören går till turbo.

Okej. Jo men jag vill bara gardera mig. Har ju som inte bilen i min ägo ännu så det är lite svårt att bara gå ut och undersöka smile Men. Det låter ju väldigt bra att det kan vara nåt så enkelt. Kommer dock inte ta ut glädjen i förskott..sån tur har nämligen inte jag tongue
Men. En kylare - om det är den - är väl inte heller så dyr till dessa modeller? Är väl inget deluxe direkt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

123 Inlägg
14 januari 2010
#20
AirOne skrev:
turbo_freak_89 skrev:
AirOne skrev:

Okej. OM det är turbon som är dålig, märks det i gången då? Alltså, när turbon snurrar, blir själva gången orolig då tro?
Det positiva är i alla fall med kontentan att oljan i motorn inte är vattenblandad i alla fall. Då kanske det inte är topplockspackningen, av allt som kan vara fel.

blanda INTE in att turbo kan va dålig nu. de ä säkert inge fel på turbon. de jag säger är att de kan läcka vatten. inte att turbon är dålig. de sitter 2 st rör bitar på turbon som är skruvade med kopparringar. efter dom rör bitarna sitter de gummislangar. de ä dom som kan va dåliga inte turbon. men dom vatten rören går till turbo.

Okej. Jo men jag vill bara gardera mig. Har ju som inte bilen i min ägo ännu så det är lite svårt att bara gå ut och undersöka smile Men. Det låter ju väldigt bra att det kan vara nåt så enkelt. Kommer dock inte ta ut glädjen i förskott..sån tur har nämligen inte jag tongue
Men. En kylare - om det är den - är väl inte heller så dyr till dessa modeller? Är väl inget deluxe direkt?

okej wink nja tror de kostar runt 2500kr på volvo. finns nog billigare på mekonomen.
om du skall trimma skulle jag dock inte rekomendera att köpa awd då vinkelväxel och distansen mellan vinkelväxeld och v-lådan är sköra.
men om du ska köpa en sån bil så kolla även efter olje läckag på vinkelväxel då detta är f.n så vanligt. samt bakre packbox mellan motor och v-lådan.


Sök