4012
Sök

Volvo 745:a misständer, har inge kraft.

34 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
#1
Hejsan!

åkte idag hem me min fula volvo när den börja rycka o har ingen kraft alls, ju mer man gasar ju mer misständer den och rycker, och om man pressar full gas så känns det som den dör typ drunknar i för mkt bränsle, fattar att det är nått me tändningen, har vart o ryck i kablar till tändestifen o till spolen men inget händer, den har vid tidigare tillfällen vart likadan fast jätte jätte lite har man kännt, i typ bara 30 sek har den inte riktigt svarat när man trycker full gas på tex motor vägen, men det har alltid försvunnit, men som idag åkte ja i 80 på 3:ans växel o den bara spottar o rycker,

databox?
tändspole?
dåliga kablar till stiften?
stiften?
fukt i fördelarlocket?


749 Inlägg
15 december 2009
#2
Kontrollera bränsletrycket med en mätare om du har möjlighet, ta reda på vilket tryck du ska ha. kontrollera huvudbränslepumpen som sitter under bilen vid förarsidan.

Antar att det är en B280F motor?


749 Inlägg
15 december 2009
#3
Bjornn skrev:
Kontrollera bränsletrycket med en mätare om du har möjlighet, ta reda på vilket tryck du ska ha. kontrollera huvudbränslepumpen som sitter under bilen vid förarsidan.

Antar att det är en B280F motor?

Ursäkta menade B230F.


34 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
#4
men vad har bränslet me misständning o göra? det är en b23:a i den


749 Inlägg
15 december 2009
#5
Aha.
En B23A? Med pierburg förgasare?
I så fall har den nog inte något styrdon iallafall.

Jo i med att den är orklös så tyckte jag att det verkar som den får fel bränsleblandning.
Då får du också symptomen att den rycker, misständer och hostar.

2,3L motorn finns med flera olika bränsle och tändsystem som fungerar olika.
Tex
B230A - förgasare ca 84-85 års modell
B230K - förgasare med aut choke, ca 86-87 års modell
B230E - direktinsprut ca 87-88 års modell
B230F - elektronisk insprutning med lambdastyrd katalysator rening årsmodell 88-

Ifall det är en förgasarmotor så undersök om membranet är helt.

Hoppas det är till hjälp.
Senast redigerat av Bjornn (15 december 2009)


34 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
#6
ne insprut, nja men den misständer, om ja varvar upp den till rött o släpper gasen på 2:an så puttrar o småsmäller det i avgasröret, typiskt misständning o står ja på tomgång så går den ojämt,


One Man Clan
4 287 Inlägg
15 december 2009
#7
byt tändstift, tändkablar å rotor smat fördelarlock..går inte bilen som den ska då så kontrollerar du soppatrycket. att den misständer kan lika gärna vara att den inte får soppa...


34 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
#8
men om ja pressar full gas så känns det som att den får för mkt får farten sjunker då, och om ja släpper upp till jämt gas så ökar faretn sakta igen


Försöker iaf
1 998 Inlägg
15 december 2009
#9
Går den bättre kall?

Är de en b230f så testa detta.
Kan va tempsensorn på blocket under insuget vid 3ans cylle.
Annars testa och dra ur lmm. Utan lmm kan bilarna gå så. Blir de ingen skillnad när du rycker ur den så är den troligtvis skrot. Jävligt vanligt

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

34 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
#10
ah ja tror den går bra kall, kollar imorn, llm? va fan är det för nått?


Försöker iaf
1 998 Inlägg
15 december 2009
#11
fimp_ulla skrev:
ah ja tror den går bra kall, kollar imorn, llm? va fan är det för nått?

Luftmasemätaren. Sitter på luftburken om du inte har en 92 då har du en mapsensor.

Men kolla upp tempsensorn. Går den bra kall men sämre varm så kan den va kass för då är kallstartsventilen aktiverad hela tiden och de dränker den

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

34 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
#12
det är en 88:a ska ut och starta den nu o kolla


34 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
#13
jo starta den nyss (kall) o körde 150 meter utan ryck o den gick som vanligt, sen börja det rycka mer o mer, till slut dog den när den stog på tomgång för att det gick så jävla ojämt,


One Man Clan
4 287 Inlägg

Sök