4246
Sök

Konsekvenser av att köra in & ut i varmgaraget?!

11 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#1
Nu har jag &  gubben suttit vid middags bordet och haft en ganska häftig diskussion ang varmgarage. Han hävdar att bilen kan gå sönder/bli skadad dvs de börjar rosta osv av att man kör in och ut i varmgarage under vinter och då säger såklart jag att han har fel!

kan nån redogöra grundligt vad som gäller? Vem av oss har rätt/fel?

184 Inlägg
16 december 2009
#2
hellre en torr saltad bil än en blöt saltad bil? tongue


Webbutvecklare
2 369 Inlägg
16 december 2009
#3
Det borde ju vara sämre att köra runt i minusgrader och fylla bilen med snö/salt/vatten, sen köra in i plusgrader och låta det smälta och tränga in överallt. Sen åka ut och göra om det, och så vidare. Borde ju vara bättre för bilen att bara stå ute då. Eller?

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

11 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#4
Donken86 skrev:
hellre en torr saltad bil än en blöt saltad bil? tongue

Men då äre faktiskt såhär att vi har inget salt här på våra vägar big_smile

4 005 Inlägg
16 december 2009
#5
En bil som får torka är bättre än en bil som aldrig får torka och ha kvar vätskan. Även i små hål torkar det då.

Viktigaste måste dock ändå vara att spola av bilen ordentligt ofta, särskilt under bilen.


11 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#6
rickylicious skrev:
Det borde ju vara sämre att köra runt i minusgrader och fylla bilen med snö/salt/vatten, sen köra in i plusgrader och låta det smälta och tränga in överallt. Sen åka ut och göra om det, och så vidare. Borde ju vara bättre för bilen att bara stå ute då. Eller?

Det är precis så han menar, men efter som att vi inte har saltade vägar så tycker jag inte att de borde göära nått? Is/snö avger väll ändå fukt som borde göra samma sak som vatten eller? Sen så har vi ganska varmt i garaget 18 - 22 grader fynet runt och bilen står då oftas i garage från kanske 2 på dagen till runt 7 dagen därpå.

2 845 Inlägg
16 december 2009
#7
Jag håller med din gubbe cool

Låt oss säga så här. Du är ute och kör, och ställer in bilen som det är snö inunder, detta tinar och vattnet tränger in i skarvar, bilen hinner nog inte torka helt och hållet förrän du åker ut i minusgrader, vattnet fryser förstås som ligger kvar i skarvar, vad händer då?

Jo, då vatten fryser så blir det ju större, pressar isär skarvarna, lite, lite i taget efter var gång, sen kommer rosten, med eller utan salt.

Min uppfattning är att det är bättre med ett kallgarage, sorry, men din gubbe har nog rätt. wink
Senast redigerat av uhlin (16 december 2009)

4 005 Inlägg
16 december 2009
#8
Har vi några undersökningar/fakta om det här egentligen?

Är ju mycket personliga åsikter just nu


161 Inlägg
16 december 2009
#9
uhlin skrev:
Jag håller med din gubbe cool

Låt oss säga så här. Du är ute och kör, och ställer in bilen som det är snö inunder, detta tinar och vattnet tränger in i skarvar, bilen hinner nog inte torka helt och hållet förrän du åker ut i minusgrader, vattnet fryser förstås som ligger kvar i skarvar, vad händer då?

Jo, då vatten fryser så blir det ju större, pressar isär skarvarna, lite, lite i taget efter var gång, sen kommer rosten, med eller utan salt.

Min uppfattning är att det är bättre med ett kallgarage, sorry, men din gubbe har nog rätt. wink

fan jag hade precis skrivit ihop allt det där du skrev, fast med mycket sämre ord tongue jag tror på det där jag med


NissanMotorsport
16 december 2009
#10
Är väl inte något som man märker. Själv skulle ja aldrig överväga att ha bilen ute hela vintern pågrund av en sån sak om man har ett varmgarage, väger det inte tyngre att ha en torr,snöfri bil på mornarna än att ha "gott samvete" för att man skonar bilen ytterst ytterst lite (om det skulle nu vara bra att ha den ute hela vintern istället) Så jag tror inte det gör nån märkbar skillnad, bara man tvättar bilen emellanåt så.

11 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#11
alexandern skrev:
uhlin skrev:
Jag håller med din gubbe cool

Låt oss säga så här. Du är ute och kör, och ställer in bilen som det är snö inunder, detta tinar och vattnet tränger in i skarvar, bilen hinner nog inte torka helt och hållet förrän du åker ut i minusgrader, vattnet fryser förstås som ligger kvar i skarvar, vad händer då?

Jo, då vatten fryser så blir det ju större, pressar isär skarvarna, lite, lite i taget efter var gång, sen kommer rosten, med eller utan salt.

Min uppfattning är att det är bättre med ett kallgarage, sorry, men din gubbe har nog rätt. wink

fan jag hade precis skrivit ihop allt det där du skrev, fast med mycket sämre ord tongue jag tror på det där jag med

jävlar också jag va rädd för de..

11 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#12
linuslinje skrev:
Har vi några undersökningar/fakta om det här egentligen?

Är ju mycket personliga åsikter just nu

Hade helt klart varit kul att de!!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
16 december 2009
#13
Jag har praktiska erfarenheter från en bil om under många vintrar körts in i varmgarage varje natt. Den står numera avställd och totalt upprostad.... Nu är det ju visserligen salt här nere men ändå.

Om det bara är minusgrader hela tiden är det ju bättre om bilen får vara ute, is och snö orsakar ingen rost eftersom det är fruset. Men så fort det tinar så börjar reaktionen. Och det tar måånga timmar (dagar, kanske veckor) innan bilens underrede har torkat ordentligt inne i alla skarvar och balkar.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
16 december 2009
#14
OJ! som vanligt många spekulationer här men inget riktigt svar...
Trist att säga det men din gubbe har helt rätt och problemet med varmgarage heter inte smältvatten i balkar och plåtveck utan kondens som alltid bildas vid värmeväxlingar kallt-varmt. Titta bara hur ett par brillor blir på en person som kommer in från kylan. Denna fukt bildas precis överallt i en bil, ev. smältvatten i hjulhus, underede, plåtveck/skarvar är av mindre betydelse. Fukten bildas inne i balkar, under huven/i skuff, inne i bilen tom. mätartavlorna kan bli dimmiga och få fukt på insidan glaset med ihärdigt användande av varmgarage. Vad denna fukt gör med dåligt rostskyddbehandlade balkar etc. behövs ingen Einstein att räkna ut. Som om inte problemet med fukt/ kondens i själva bilen vore nog så innebär även smältvattnet som hanmar på golvet från hjulhus, underede etc. att fuktnivån i garaget skenar. Nope... sorry varmgarage är ingen hit om bilen körs ut varje dag ifall du ska ha kvar den ett antal år. Däremot om bilen används sparsamt och står lång tid mellan åkturerna är ett varmgarage toppen. Eftersom du då får en bil som hinner torka och är utan den fukt som alltid skapas i slutna konstruktioner.
Senast redigerat av hotrodder (16 december 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

11 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#15
hotrodder skrev:
OJ! som vanligt många spekulationer här men inget riktigt svar...
Trist att säga det men din gubbe har helt rätt och problemet med varmgarage heter inte smältvatten i balkar och plåtveck utan kondens som alltid bildas vid värmeväxlingar kallt-varmt. Titta bara hur ett par brillor blir på en person som kommer in från kylan. Denna fukt bildas precis överallt i en bil, ev. smältvatten i hjulhus, underede, plåtveck/skarvar är av mindre betydelse. Fukten bildas inne i balkar, under huven/i skuff, inne i bilen tom. mätartavlorna kan bli dimmiga och få fukt på insidan glaset med ihärdigt användande av varmgarage. Vad denna fukt gör med dåligt rostskyddbehandlade balkar etc. behövs ingen Einstein att räkna ut. Som om inte problemet med fukt/ kondens i själva bilen vore nog så innebär även smältvattnet som hanmar på golvet från hjulhus, underede etc. att fuktnivån i garaget skenar. Nope... sorry varmgarage är ingen hit om bilen körs ut varje dag ifall du ska ha kvar den ett antal år. Däremot om bilen används sparsamt och står lång tid mellan åkturerna är ett varmgarage toppen. Eftersom du då får en bil som hinner torka och är utan den fukt som alltid skapas i slutna konstruktioner.

Tack för ett utförligt svar, alltså får jag väll gå med skammen i kroppen och erkänna att jag har fel..

Knegare
718 Inlägg
17 december 2009
#16
jAndersson skrev:
hotrodder skrev:
OJ! som vanligt många spekulationer här men inget riktigt svar...
Trist att säga det men din gubbe har helt rätt och problemet med varmgarage heter inte smältvatten i balkar och plåtveck utan kondens som alltid bildas vid värmeväxlingar kallt-varmt. Titta bara hur ett par brillor blir på en person som kommer in från kylan. Denna fukt bildas precis överallt i en bil, ev. smältvatten i hjulhus, underede, plåtveck/skarvar är av mindre betydelse. Fukten bildas inne i balkar, under huven/i skuff, inne i bilen tom. mätartavlorna kan bli dimmiga och få fukt på insidan glaset med ihärdigt användande av varmgarage. Vad denna fukt gör med dåligt rostskyddbehandlade balkar etc. behövs ingen Einstein att räkna ut. Som om inte problemet med fukt/ kondens i själva bilen vore nog så innebär även smältvattnet som hanmar på golvet från hjulhus, underede etc. att fuktnivån i garaget skenar. Nope... sorry varmgarage är ingen hit om bilen körs ut varje dag ifall du ska ha kvar den ett antal år. Däremot om bilen används sparsamt och står lång tid mellan åkturerna är ett varmgarage toppen. Eftersom du då får en bil som hinner torka och är utan den fukt som alltid skapas i slutna konstruktioner.

Tack för ett utförligt svar, alltså får jag väll gå med skammen i kroppen och erkänna att jag har fel..

Eller så tar du det som en man..

"NEJ JAG HAR RÄTT, BEVISA MOTSATSEN! KÖP MIG EN NY 'insert you'r dream car here' SÅ SKA VI SE!"wink

William 2009-02-20

42 Inlägg
17 december 2009
#17
vad är det då för skillnad när den blir blöt av regnet?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 december 2009
#18
hotrodder skrev:
OJ! som vanligt många spekulationer här men inget riktigt svar...
Trist att säga det men din gubbe har helt rätt och problemet med varmgarage heter inte smältvatten i balkar och plåtveck utan kondens som alltid bildas vid värmeväxlingar kallt-varmt. Titta bara hur ett par brillor blir på en person som kommer in från kylan. Denna fukt bildas precis överallt i en bil, ev. smältvatten i hjulhus, underede, plåtveck/skarvar är av mindre betydelse. Fukten bildas inne i balkar, under huven/i skuff, inne i bilen tom. mätartavlorna kan bli dimmiga och få fukt på insidan glaset med ihärdigt användande av varmgarage. Vad denna fukt gör med dåligt rostskyddbehandlade balkar etc. behövs ingen Einstein att räkna ut. Som om inte problemet med fukt/ kondens i själva bilen vore nog så innebär även smältvattnet som hanmar på golvet från hjulhus, underede etc. att fuktnivån i garaget skenar. Nope... sorry varmgarage är ingen hit om bilen körs ut varje dag ifall du ska ha kvar den ett antal år. Däremot om bilen används sparsamt och står lång tid mellan åkturerna är ett varmgarage toppen. Eftersom du då får en bil som hinner torka och är utan den fukt som alltid skapas i slutna konstruktioner.

Äntligen någon som tog upp det här med kondens, håller med dig. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 235 Inlägg
17 december 2009
#19
Kondens är nog inte så farligt, för det finns alltid fuktighet i luften, mest dock om sommaren.
Ingen har påpekat att en bil slits mest vid start i minusgrader, det vill säga alla rörliga delar som motor, växellåda, hjullager, hydrauliska system med mera. Sen blir ju det i stort det samma: köra en varm bil ut i kylan-leder till kondens, och att köra bilen kall till den faktiskt blir varm-kondens. Moderna bilar har ganska bra rostskydd, och oftast är det små lackskador (stenskott t ex) som leder till rostangrepp, men då tror jag inte det spelar någon större roll om bilen står inne eller ute, vatten och stål=oxidering...


4 005 Inlägg
17 december 2009
#20
jAndersson skrev:
hotrodder skrev:
OJ! som vanligt många spekulationer här men inget riktigt svar...
Trist att säga det men din gubbe har helt rätt och problemet med varmgarage heter inte smältvatten i balkar och plåtveck utan kondens som alltid bildas vid värmeväxlingar kallt-varmt. Titta bara hur ett par brillor blir på en person som kommer in från kylan. Denna fukt bildas precis överallt i en bil, ev. smältvatten i hjulhus, underede, plåtveck/skarvar är av mindre betydelse. Fukten bildas inne i balkar, under huven/i skuff, inne i bilen tom. mätartavlorna kan bli dimmiga och få fukt på insidan glaset med ihärdigt användande av varmgarage. Vad denna fukt gör med dåligt rostskyddbehandlade balkar etc. behövs ingen Einstein att räkna ut. Som om inte problemet med fukt/ kondens i själva bilen vore nog så innebär även smältvattnet som hanmar på golvet från hjulhus, underede etc. att fuktnivån i garaget skenar. Nope... sorry varmgarage är ingen hit om bilen körs ut varje dag ifall du ska ha kvar den ett antal år. Däremot om bilen används sparsamt och står lång tid mellan åkturerna är ett varmgarage toppen. Eftersom du då får en bil som hinner torka och är utan den fukt som alltid skapas i slutna konstruktioner.

Tack för ett utförligt svar, alltså får jag väll gå med skammen i kroppen och erkänna att jag har fel..

+1!



Sök