OJ! som vanligt många spekulationer här men inget riktigt svar...
Trist att säga det men din gubbe har helt rätt och problemet med varmgarage heter inte smältvatten i balkar och plåtveck utan kondens som alltid bildas vid värmeväxlingar kallt-varmt. Titta bara hur ett par brillor blir på en person som kommer in från kylan. Denna fukt bildas precis överallt i en bil, ev. smältvatten i hjulhus, underede, plåtveck/skarvar är av mindre betydelse. Fukten bildas inne i balkar, under huven/i skuff, inne i bilen tom. mätartavlorna kan bli dimmiga och få fukt på insidan glaset med ihärdigt användande av varmgarage. Vad denna fukt gör med dåligt rostskyddbehandlade balkar etc. behövs ingen Einstein att räkna ut. Som om inte problemet med fukt/ kondens i själva bilen vore nog så innebär även smältvattnet som hanmar på golvet från hjulhus, underede etc. att fuktnivån i garaget skenar. Nope... sorry varmgarage är ingen hit om bilen körs ut varje dag ifall du ska ha kvar den ett antal år. Däremot om bilen används sparsamt och står lång tid mellan åkturerna är ett varmgarage toppen. Eftersom du då får en bil som hinner torka och är utan den fukt som alltid skapas i slutna konstruktioner.
Senast redigerat av hotrodder (16 december 2009)
Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab