Mmm många menar att bilen inte drar mycket bränsle. Om man kollar man vad en kallstartad bil utan motorvärmre med förgasare drar den första halvmilen så skulle många bli förvånade. Även en insprutare drar mängder med soppa vid kallstart och första kilometrarna och ingen är speciellt ekonomisk? Med en racklig och sliten förgasare blir det ännu värre och visst... man kör en äldre bil (Volvo, Saab, Opel etc.) under litern men först när maskin är helt driftsvarm. En del påstår att sin motor har full arbetstemp efter bara 3-6km men så är det inte. Visst tempmätaren står kanske på normal men anslut en oljetempmätare så får du lära om. Tex. en Volvo B21-23 motor motor är aldrig under några omständigheter från en kallstart helt driftsvarm utan mindre än drygt en mils körning. En modern insprutare är snabbare, mycket pga. mindre motorblock, bättre komponenter, effektivare kyl/värmesystem och framförallt bättre verkningsgrad på decilitrarna som skyfflas in. En jänkare i sin tur är oerhört mycket sämre förgasare eller insprutare. Det är mer olja, mer vatten, snudd på dubbelt så mycket järn (läs motorblock) En automatlåda som rymmer 8-10liter olja som skall värmas upp och en fullständigt urusel verkningsgrad. En "modern" *hmm nåja* men säg en Cheva Caprice från åttioåtta nittio nångång. Det är knappt 200Hk ur en 5,7 liters motor.
Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab