3293
Sök

Veteranbil som vinter/bruksbil? (Förgasare vs. minusgrader)

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
17 december 2009
#21
Andreas 940 skrev:
Eftersom jag byter ner mig från turbo vill jag helst ha en bil med V8 så jag åtminstone kan njuta av ljudet.
Hur mycket får man räkna med att en "350" drar i en bil som väger 1,5-2ton och självklart med automatlåda?
Jag räknar med att en sån drar 1,5L/mil men att jag ändå kommer tjäna på det eftersom det inte är någon skatt och försäkringen är mycket billigare.
940:n kostar nästan 18kr/dag i skatt och halvförsäkring, en veteranbil under 4kr så det gör inget om den skulle dra lite mer bensin (jag kommer ju dessutom köra mycket mindre än jag gör nu).

Halva sträckan mellan jobbet och hemmet kommer vara en 30-sträcka och den andra halvan 50, sen är det så nära att motorn inte kommer hinna uppnå driftstemperatur.

GLÄDJEKALKYL!! jag har åkt v-åtta på vintern med både förgasare och insprutade ett antal år och räkna kallt med att den första milen drar den minst 2-3liter. Med motorvärmare kan du kanske kapa siffran men tyvärr... Många som påstår annat gör det endast för att på något sätt rättfärdiga sitt bilval. Är i regel inga problem att få ner tex. 1700kg förgasarpråm med chev 350 på runt 1,2l/mil men då på långkörning och ett ägg under gaspedalen. Med en lock-up låda och od kör du ännu billigare tex. en med Caprice med TBI på runt litern. Stadskörning går förbrukningen upp direkt och att bruksa till och från jobbet där man kör kanske 7-15kilometer... Säger bara NOPE! var realist... det kommer att kosta soppa, så ere bara.
Senast redigerat av hotrodder (17 december 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

7 100 Inlägg
17 december 2009
#22
mazdan startar lätt.bara chokan så går det

se till att ha ett bra batteri

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

-utan 940
1 728 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
#23
hotrodder skrev:
GLÄDJEKALKYL!! jag har åkt v-åtta på vintern med både förgasare och insprutade ett antal år och räkna kallt med att den första milen drar den minst 2-3liter. Med motorvärmare kan du kanske kapa siffran men tyvärr... Många som påstår annat gör det endast för att på något sätt rättfärdiga sitt bilval. Är i regel inga problem att få ner tex. 1700kg förgasarpråm med chev 350 på runt 1,2l/mil men då på långkörning och ett ägg under gaspedalen. Med en lock-up låda och od kör du ännu billigare tex. en med Caprice med TBI på runt litern. Stadskörning går förbrukningen upp direkt och att bruksa till och från jobbet där man kör kanske 7-15kilometer... Säger bara NOPE! var realist... det kommer att kosta soppa, så ere bara.

Fyfan, och folk säger att gamla Volvos är törstiga.
Jag tror ändå att det skulle bli billigare eftersom jag kan cykla till jobbet ofta och när jag väl kör bil kommer det vara närmare än det är nu.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
17 december 2009
#24
Andreas 940 skrev:
Fyfan, och folk säger att gamla Volvos är törstiga.
Jag tror ändå att det skulle bli billigare eftersom jag kan cykla till jobbet ofta och när jag väl kör bil kommer det vara närmare än det är nu.

Joe men en välanvänd 2-740 å andra gamla förgasarbilar suger ju oxå lätt ett par liter första milen när det är rejäla minusgrader.
Senast redigerat av hotrodder (17 december 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

-utan 940
1 728 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
#25
hotrodder skrev:
Joe men en välanvänd 2-740 å andra gamla förgasarbilar suger ju oxå lätt ett par liter första milen när det är rejäla minusgrader.

Är det så stor skillnad mellan förgasare och insprutare alltså. 940:n drar inte märkbart mycket mer för att det är vinter och det extra som går åt beror nog snarare på att jag sladdar omkring än att det är kallt.
En gammal bil med en nyare motor i vore ju det optimala.

7 100 Inlägg
18 december 2009
#26
eller leta tag på en fiesta som är skattebefriad.lär ju inte dricka mkt den inte:P

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

4 637 Inlägg
18 december 2009
#27
Jag har haft min 244 några vintrar, dock har jag nyligen ställt av den till skillnad från tidigare år. Det har fungerat hur bra som helst även fast den stått ute hela tiden utan motorvärmare och den har bara används en gång i veckan emellanåt. (Första vintern med dåliga tänddelar, gick ändå.) Den har startat direkt och gått totalt felfritt. Har inte behövt dra ut choken helt ens. Känner massvis som kört förgasare året om utan problem. Jag anser att förgasares opålilighet är en stor jävla myt.
(Samma sak på sommaren, har aldrig haft problem med bilen trots att den används väldigt mkt, svårt att hitta något mer pålitligt... )


Jag fick veteranrabatt på min 142, trots att det var vanlig trafikförsäkring. Så även en bruksbil kan bli billigare som veteran.
Senast redigerat av EmilHammarlund (18 december 2009)

-utan 940
1 728 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
#28
bmx skrev:
eller leta tag på en fiesta som är skattebefriad.lär ju inte dricka mkt den inte:P

Småbilar faller bort pga att jag är 190cm lång, sen vill jag ha en bil som går att lasta hyffsat i eller som kan dra ett släp.

EmilHammarlund skrev:
Jag har haft min 244 några vintrar, dock har jag nyligen ställt av den till skillnad från tidigare år. Det har fungerat hur bra som helst även fast den stått ute hela tiden utan motorvärmare och den har bara används en gång i veckan emellanåt. (Första vintern med dåliga tänddelar, gick ändå.) Den har startat direkt och gått totalt felfritt. Har inte behövt dra ut choken helt ens. Känner massvis som kört förgasare året om utan problem. Jag anser att förgasares opålilighet är en stor jävla myt.

Jag fick veteranrabatt på min 142, trots att det var vanlig trafikförsäkring.

Ok låter ju bra, hur är det med soppaförbrukningen då?

4 637 Inlägg
18 december 2009
#29
Andreas 940 skrev:
bmx skrev:
eller leta tag på en fiesta som är skattebefriad.lär ju inte dricka mkt den inte:P

Småbilar faller bort pga att jag är 190cm lång, sen vill jag ha en bil som går att lasta hyffsat i eller som kan dra ett släp.

EmilHammarlund skrev:
Jag har haft min 244 några vintrar, dock har jag nyligen ställt av den till skillnad från tidigare år. Det har fungerat hur bra som helst även fast den stått ute hela tiden utan motorvärmare och den har bara används en gång i veckan emellanåt. (Första vintern med dåliga tänddelar, gick ändå.) Den har startat direkt och gått totalt felfritt. Har inte behövt dra ut choken helt ens. Känner massvis som kört förgasare året om utan problem. Jag anser att förgasares opålilighet är en stor jävla myt.

Jag fick veteranrabatt på min 142, trots att det var vanlig trafikförsäkring.

Ok låter ju bra, hur är det med soppaförbrukningen då?

Har aldrig mätt men B21A med 4 växlad låda är ingen snål bil men billig att äga på andra sätt. Skön att köra och väldigt krocksäker för åldern, men vill du åka snålt finns det nog bättre alternativ.
Senast redigerat av EmilHammarlund (18 december 2009)

-utan 940
1 728 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
#30
EmilHammarlund skrev:
Har aldrig mätt men B21A med 4 växlad låda är ingen snål bil men billig att äga på andra sätt. Skön att köra och väldigt krocksäker för åldern, men vill du åka snålt finns det nog bättre alternativ.

Jag kommer köra max 500mil/år, troligtvis mindre men jag vill ju inte ha en gammal bil som i slutändan kostar lika mycket som 940:n.

RMR-Crew
478 Inlägg
18 december 2009
#31
Andreas 940 skrev:
hotrodder skrev:
Joe men en välanvänd 2-740 å andra gamla förgasarbilar suger ju oxå lätt ett par liter första milen när det är rejäla minusgrader.

Är det så stor skillnad mellan förgasare och insprutare alltså. 940:n drar inte märkbart mycket mer för att det är vinter och det extra som går åt beror nog snarare på att jag sladdar omkring än att det är kallt.
En gammal bil med en nyare motor i vore ju det optimala.

På tal om ny motor i gammal bil så håller jag på att byta motor i min ascona b 76 bruks, från 1,9 opelförgasare till b230 med insprutning, kanske inte jätte ny motor men man kan allt få ner soppaförbrukningen rätt bra i en så lätt bil (väger 1080 original), och så är den jävligt sladdvänlig. wink

Truck Drivers Move The Nation!
350 Inlägg
18 december 2009
#32
Andreas 940 skrev:
Jag ska flytta om tre månader och kommer då ha så nära till jobbet och allt annat att jag skulle klara mig utan bil, men en bil måste man ju ändå ha så jag tänkte sälja Volvon och köpa en skattebefriad bil som går att veteranförsäkra billigt.
Eftersom den mest kommer att användas på vintern när jag inte kan cykla till jobbet undrar jag därför hur pass bra gamla förgasarmotorer generellt fungerar vid minusgrader? Jag kommer ha tillgång till motorvärmaruttag åtminstone vid hemparkeringen och ska försöka fixa det vid jobbparkeringen också.
Det står antingen mellan en Volvo 140/240 eller nåt med en amerikansk V8 i typ Cheva 350.

Den enda erfarenheten jag har av förgasarbilar är en Ford från -86 och den var lika svår att starta på vintern som på sommaren. roll

Ni som kör med förgasare på vintern får gärna dela med er av era erfarenheter.

Mvh Andreas

Jag har endast haft 1 bil med insprut.. och den körde ja på sommarn.. har kört med förgasar motorer hela tiden annars.. Har inte haft nå problem alls med det..
Varför ha nå krångligt jävla insprut när man kan ha förgasare..? Bensinare SKA ha förgasare!

----------------Våga Vägra Volvo----------------

-utan 940
1 728 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
#33
kawiZz skrev:
På tal om ny motor i gammal bil så håller jag på att byta motor i min ascona b 76 bruks, från 1,9 opelförgasare till b230 med insprutning, kanske inte jätte ny motor men man kan allt få ner soppaförbrukningen rätt bra i en så lätt bil (väger 1080 original), och så är den jävligt sladdvänlig. wink

Det låter som ett roligt bygge. smile

sandin_90 skrev:
Jag har endast haft 1 bil med insprut.. och den körde ja på sommarn.. har kört med förgasar motorer hela tiden annars.. Har inte haft nå problem alls med det..
Varför ha nå krångligt jävla insprut när man kan ha förgasare..? Bensinare SKA ha förgasare!

Jag har också det tankesättet; ju mindre elektronik desto mindre problem. Inte för att jag har haft några problem med 940:n men skulle nåt krångla är det många fler saker att felsöka.
Har dina förgasarbilar dragit 2-3liter/mil på vintern innan de uppnått driftstemperatur som hotrodder skrev?
Senast redigerat av Andreas 940 (18 december 2009)

4 637 Inlägg
18 december 2009
#34
Andreas 940 skrev:
EmilHammarlund skrev:
Har aldrig mätt men B21A med 4 växlad låda är ingen snål bil men billig att äga på andra sätt. Skön att köra och väldigt krocksäker för åldern, men vill du åka snålt finns det nog bättre alternativ.

Jag kommer köra max 500mil/år, troligtvis mindre men jag vill ju inte ha en gammal bil som i slutändan kostar lika mycket som 940:n.

Kör du så lite går du nog plus trots att en bil inte är så snål.

Om vi tar som exempel att du köper en med B21A, tanka 98. Vad jag hört är det bäst för motorn, bilen blir piggare och det extra det kostar sparar man in då en bil byggd för stark soppa dricker mer om den får för klen. Så du varken tjänar eller förlorar på det. Jag slår även i blyersättningsmedel, inte nödvändigt i B21 till skillnad från B20 som måste ha det för bl a ventilsätena men det sparar visst på förgasarnålen.
Annars finns detta allt i ett plus lite till, både oktanhöjande och blyersättning som gör att 95 går fint: http://www.tripak.se/ Har dock aldig provat, för dyrt känns det

Se även till att allt i förgasaren är fräcsh, det kan du spara skitmkt bensin på. Hade min törstiga bil inne på Volvoverkstad (dyrt) och allt möjligt byttes både i förgasare och annat som ingen annan hade tänkt på (kunnig gubbe) den rengjordes och smörjdes och jag har nog redan sparat de pengarna.
Senast redigerat av EmilHammarlund (18 december 2009)

1 915 Inlägg
18 december 2009
#35
Har B21A i min 240 -76.
Den drar runt litern blandad körning. Skulle säkert sjunka lite i förbrukning om jag bytte till 5växlad låda.
Varvar en del när man åker landsväg med 4växlar..

Helförsäkring max 1000mil hos Atava kostar 99kr/månad, folksam tog 220kr/mån.
Atava duger åt en gammal veteranbil som inte rullar så många mil per år..

Så länge förgasaren är i bra skick och tändningsdelarna är i bra skick och det finns ström i batteriet så brukar de starta och ha normal bensinförbrukning.

Min har dragit som mest 2½l/mil, men efter byte av bränslenål & munstycke så hamnade den på litern igen.



EmilHammarlund skrev:
Andreas 940 skrev:
bmx skrev:
eller leta tag på en fiesta som är skattebefriad.lär ju inte dricka mkt den inte:P

Småbilar faller bort pga att jag är 190cm lång, sen vill jag ha en bil som går att lasta hyffsat i eller som kan dra ett släp.

EmilHammarlund skrev:
Jag har haft min 244 några vintrar, dock har jag nyligen ställt av den till skillnad från tidigare år. Det har fungerat hur bra som helst även fast den stått ute hela tiden utan motorvärmare och den har bara används en gång i veckan emellanåt. (Första vintern med dåliga tänddelar, gick ändå.) Den har startat direkt och gått totalt felfritt. Har inte behövt dra ut choken helt ens. Känner massvis som kört förgasare året om utan problem. Jag anser att förgasares opålilighet är en stor jävla myt.

Jag fick veteranrabatt på min 142, trots att det var vanlig trafikförsäkring.

Ok låter ju bra, hur är det med soppaförbrukningen då?

Har aldrig mätt men B21A med 4 växlad låda är ingen snål bil men billig att äga på andra sätt. Skön att köra och väldigt krocksäker för åldern, men vill du åka snålt finns det nog bättre alternativ.
Senast redigerat av Louksor (18 december 2009)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

4 637 Inlägg
18 december 2009
#36
sandin_90 skrev:
Varför ha nå krångligt jävla insprut när man kan ha förgasare..? Bensinare SKA ha förgasare!

Kloka ord, och så är det chamrmigt att dra ut choken. (Bara man inte glömmer att trycka in den... Och ljudet man får ur en förgasarmotor är trevligare än insprut.
Senast redigerat av EmilHammarlund (18 december 2009)

-utan 940
1 728 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
#37
EmilHammarlund skrev:
Kör du så lite går du nog plus trots att en bil inte är så snål.

Om vi tar som exempel att du köper en med B21A, tanka 98. Vad jag hört är det bäst för motorn, bilen blir piggare och det extra det kostar sparar man in då en bil byggd för stark soppa dricker mer om den får för klen. Så du varken tjänar eller förlorar på det. Jag slår även i blyersättningsmedel, inte nödvändigt i B21 till skillnad från B20 som måste ha det för bl a ventilsätena men det sparar visst på förgasarnålen.
Annars finns detta allt i ett plus lite till, både oktanhöjande och blyersättning som gör att 95 går fint: http://www.tripak.se/ Har dock aldig provat.

Se även till att allt i förgasaren är fräcsh, det kan du spara skitmkt bensin på. Hade min törstiga bil inne på Volvoverkstad (dyrt) och allt möjligt byttes både i förgasare och annat som ingen annan hade tänkt på (kunnig gubbe) den rengjordes och smörjdes och jag har nog redan sparat de pengarna.

Precis, den måste dra en himla massa för att komma upp i samma pris som en nyare bil med normal försäkring och skatt.
Tack för bra tips.

Louksor skrev:
Har B21A i min 240 -76.
Den drar runt litern blandad körning. Skulle säkert sjunka lite i förbrukning om jag bytte till 5växlad låda.
Varvar en del när man åker landsväg med 4växlar..

Helförsäkring max 1000mil hos Atava kostar 99kr/månad, folksam tog 220kr/mån.
Atava duger åt en gammal veteranbil som inte rullar så många mil per år..

Så länge förgasaren är i bra skick och tändningsdelarna är i bra skick och det finns ström i batteriet så brukar de starta och ha normal bensinförbrukning.

Min har dragit som mest 2½l/mil, men efter byte av bränslenål & munstycke så hamnade den på litern igen.

Ok låter ju bra. Angående försäkringen vill man ju åtminstone ha halvförsäkring som täcker glas, brand och stöld. Risken att jag kraschar bilen på 50-sträckan är rätt liten, har inte kraschat med 940:n på sex år iaf. smile
Senast redigerat av Andreas 940 (18 december 2009)

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
18 december 2009
#38
Mmm många menar att bilen inte drar mycket bränsle. Om man kollar man vad en kallstartad bil utan motorvärmre med förgasare drar den första halvmilen så skulle många bli förvånade. Även en insprutare drar mängder med soppa vid kallstart och första kilometrarna och ingen är speciellt ekonomisk? Med en racklig och sliten förgasare blir det ännu värre och visst... man kör en äldre bil (Volvo, Saab, Opel etc.) under litern men först när maskin är helt driftsvarm. En del påstår att sin motor har full arbetstemp efter bara 3-6km men så är det inte. Visst tempmätaren står kanske på normal men anslut en oljetempmätare så får du lära om. Tex. en Volvo B21-23 motor motor är aldrig under några omständigheter från en kallstart helt driftsvarm utan mindre än drygt en mils körning. En modern insprutare är snabbare, mycket pga. mindre motorblock, bättre komponenter, effektivare kyl/värmesystem och framförallt bättre verkningsgrad på decilitrarna som skyfflas in. En jänkare i sin tur är oerhört mycket sämre förgasare eller insprutare. Det är mer olja, mer vatten, snudd på dubbelt så mycket järn (läs motorblock) En automatlåda som rymmer 8-10liter olja som skall värmas upp och en fullständigt urusel verkningsgrad. En "modern" *hmm nåja* men säg en Cheva Caprice från åttioåtta nittio nångång. Det är knappt 200Hk ur en 5,7 liters motor.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

-utan 940
1 728 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
#39
hotrodder skrev:
Mmm många menar att bilen inte drar mycket bränsle. Om man kollar man vad en kallstartad bil utan motorvärmre med förgasare drar den första halvmilen så skulle många bli förvånade. Även en insprutare drar mängder med soppa vid kallstart och första kilometrarna och ingen är speciellt ekonomisk? Med en racklig och sliten förgasare blir det ännu värre och visst... man kör en äldre bil (Volvo, Saab, Opel etc.) under litern men först när maskin är helt driftsvarm. En del påstår att sin motor har full arbetstemp efter bara 3-6km men så är det inte. Visst tempmätaren står kanske på normal men anslut en oljetempmätare så får du lära om. Tex. en Volvo B21-23 motor motor är aldrig under några omständigheter från en kallstart helt driftsvarm utan mindre än drygt en mils körning. En modern insprutare är snabbare, mycket pga. mindre motorblock, bättre komponenter, effektivare kyl/värmesystem och framförallt bättre verkningsgrad på decilitrarna som skyfflas in. En jänkare i sin tur är oerhört mycket sämre förgasare eller insprutare. Det är mer olja, mer vatten, snudd på dubbelt så mycket järn (läs motorblock) En automatlåda som rymmer 8-10liter olja som skall värmas upp och en fullständigt urusel verkningsgrad. En "modern" *hmm nåja* men säg en Cheva Caprice från åttioåtta nittio nångång. Det är knappt 200Hk ur en 5,7 liters motor.

Vilken obekväm sanning du kommer med. hmm
Hur mycket skulle den här pansarvagnen dra tror du, om den så gott som bara går kall?
http://www.blocket.se/ostergotland/Chev … amp;last=1
3L? sad
Jag vet inte vad det är för årsmodell på motorn dock, enligt regbeviset har den 250hk och följande info:
MOTOR OLDSMOBILE 350 MOTORNUMMER 33R120839
DISPENS:F99A SÄKERHETSBEST TSV 690120
T31A MOTORN UTBYTT

Som det är nu har jag 8Km till jobbet, åtminstone halva sträckan är 90-väg och 940:n brukar ligga på 1,2L. Turbon hjälper ju till att värma upp oljan och vattnet också.
Vid långkörning på motorväg i 120 drar den ganska exakt en liter så jag antar att de extra 2dl är pga kallkörningen. Ganska bra för en 2,3L-motor med ca. 300hk tycker jag.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
18 december 2009
#40
Andreas 940 skrev:
Vilken obekväm sanning du kommer med. hmm
Hur mycket skulle den här pansarvagnen dra tror du, om den så gott som bara går kall?
http://www.blocket.se/ostergotland/Chev … amp;last=1
3L? sad
Jag vet inte vad det är för årsmodell på motorn dock, enligt regbeviset har den 250hk och följande info:
MOTOR OLDSMOBILE 350 MOTORNUMMER 33R120839
DISPENS:F99A SÄKERHETSBEST TSV 690120
T31A MOTORN UTBYTT

Som det är nu har jag 8Km till jobbet, åtminstone halva sträckan är 90-väg och 940:n brukar ligga på 1,2L. Turbon hjälper ju till att värma upp oljan och vattnet också.
Vid långkörning på motorväg i 120 drar den ganska exakt en liter så jag antar att de extra 2dl är pga kallkörningen. Ganska bra för en 2,3L-motor med ca. 300hk tycker jag.

Ursäkta men vad fan är detta med 3 - 4 liter?

Köp den, inhandla sen en totalt fallfärdig 90 tals van med 305 och TBI, lyft motorn från vanen till pickisen så kan du inte möjligtvis åka billigare. Våran gamla Malibu med 305 TBI drog i snitt 1.3 - 1.4 på vintern och då med lite glädjegas då och då.

T.om min gamla GSX med 70 tals smog motor på 7.2 liter drar mindre än 3 liter på vintern..
Senast redigerat av Siarnaq (18 december 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.


Sök