hotrodder skrev:
Förstå mej rätt nu... visst funkar det att åka v-åtta med hyfsad ekonomi men INTE kortkkörning och med kallstarter. Motorvärmare är ett absolut måste om soppaförbrukningen ska hållas någorlunda i nivå när det börjar bli kallt och långsamma accerelationer. Tricket är gubbkörning, jänkare åker man snarare än kör (även bakom ratten) Kör du långt är det en helt anna sak för då går förbrukningen ner men så ere ju med alla bilar. Sedan om det är mycket start stopp (läs stadskörning) eller man vill ha kul
så går det oxå litrar så ere bara. Tänk att det är en stor tung bil som skall sättas i rörelse, men åter igen en Audi A6´a eller nån annan större europe e inte så lätt dom heller men drar likt förbaskat mindre sås under samma förutsättningar.
Sen driftsäkerhet... en Cheva 305/350 är utan tvekan driftsäker. Nu kanske jag säger emot mej själv men en jänkeåtta e som jag i längre upp i tråden beskrivit rätt yxiga och i väl tilltagna dimesioner. Även om en chev 350 e dyngslut så går den oftast och jag antar att det är just det ryktet den "lever på" Toleranserna jämfört med tex. en BMW åtta e milsvid och jänkejärnen e oftast inte ens bra från fabrik. Det funkar visst, men om man tittar på vad man stoppar in i bränsle kontra får ut så är det ju inte så kul fast känslan, vridet och mullret förlåter bra mycket.
I min Chevatruck där det sitter det en 350 TBI kändes bra trött efter 30 tusen mil. Nu e i dessa truckar några direkta raketer men upp till sjuttio e den rätt kvick trots sina dryga två ton. Men när det inte orkade hålla i lock-up´en i åttio knyck kan man misstänka det e nåt fel. Kamdrivningen visade sej som alltid vara glapp och släpade efter men när även babbitsen på kamlagerna visade sej vara helt borta så började man ju fundera. Kamlager går i regel aldrig ner sej i dessa maskiner, annat rasar före vilket innebar att maskin måste ur. När ram och vevöverfall lossades var det mer eller mindre katastrof och veven såg ut därefter. Orsaken syndes direkt... främre ramlagret satt vridet några millimeter. Låsklackarnatill lagerhalvorna var tillplattade lagret hade mao. inte snurrat pga. skärning (flera än jag gjorde samma bedömning) Oljehålet till lagret och vidare upp till kamen var snudd på helt täckt eftersom lagret satt fel och han gick utan skrammel eller andra problem annat än den var trött. Jag vet att maskin i trucken är helt orörd och lagret har alltså blivit felmonterat från fabrik.
Tillfälligheter javisst, men likt förbaskat visar det lite av hur toleranserna och tåliga dessa motorer egentligen är. Motorn har snurrat i 30 000 mil med helt galet lagerspel, oljetryck mm. på en Volvo, Ford, Saab, Audi etc. hade raset kommit som ett brev på posten redan vid provkörningen på fabriken. Du sa det själv;
grova dimesioner och ringa effekt...Fördelen med Chevan visar sej nu... 8 nya kolvar i överdim. 1200kr. ram/vev/kamlager 650 spänn. komplett packningsats 800. En sprittans oljepump 270... Bägge topparna fixade med nya sleves, ventilfjädrar och städade säten 5000 osv. osv. Det är BILLIGT
sen att det rätt enkelt och utan djuptaget i pluskan går att få rätt mycket mer bang for the bucks e inte heller fel.
Tycker absolut du ska prova köra jänkare på vinter ifall du känner för det. Det är en frän känsla och många dumma frågor när man står på macken och fyller upp. En V-åtta på vintern är oftast inga probs att få igång. Många tändpulser på ett varv i fördelaren ger lättstartad motor när det är kallt. Med förgasare innebär några tramp på pedalen att han hoppar igång bara det finns ström. Motorena håller utan probs men är alltså inga underverk av hi tech även om det är insprutning och digitala lådor under panelen. Men tänk på att du måste ha en motorvärmare för att inte gå i ruin och bara motorvärmaren kostar ju närmare 1500 spänn i inköp. Sen skaffar man inte en pråm för att vara ekonomisk, då kan man lika gärna kika efter en fjantbil som rullar på 0,5.