2677
Sök

Fy fan... basen har gett upp...varför?

669 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
va ute och poppa tidigare idag. men sen till slut på låg volym så kände jag en konstig lukt jag vred av fort. jag kände på basen och den skrapar............vad har hänt?

re sx 15d4 drivet av sinus 3 k

stahre
17 december 2009
Bottnat kanske? lukta lite bränd talspole?

669 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
ja det luktade konstigt!

669 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
nu till den andra frågan. går det göra nånting åt basen eller är det bara slänga på tippen?

199 Inlägg
17 december 2009
finns omkoningskit till den ! så den går att laga

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
17 december 2009
Det Blir oftast billigast att handla en ny.
Men jag skulle nog byta steg oxå för det var väl du som hade problem med att det inte lät bra oxå va..?
Senast redigerat av BMTech (17 december 2009)

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

669 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
vart finns det omkoningskit?
fan jag har ju nyss köpt bas och steg så ja vill ju inte sälja det direkt ju...
Senast redigerat av snipercat (17 december 2009)

stahre
17 december 2009
Prescis, kolla upp steget i första hand, är förmodligen det som förstört basen, om lådan inte är helt åt skogen byggd... Omkoningskit finns som sagt, frågan är vad det kostar att få den fixad. Har du spelat något alls efter detta hände? talspolen kan bli apvarm och börja lukta lite funky men det är inte säkert att den pajat, men skrapar det när du trcker ner konen är ju risken stor... Hoppas det löser sig

7 274 Inlägg
17 december 2009
Hur var steget inställt?

669 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
jag har inte spelat nånting efter det där. när man trycker på konan så skrapar den......
tror ni steget kan ha pajjat den på nå vis? om steget fått för lite ström eller nått sånt?

stahre
17 december 2009
ja oftast är de ju steget som är boven i dramat, oren signal från steget osv, snålt med ström tror jag inte, eller beror på om du har typ 8mm2 och ett batteri sen 1997 (antar att du inte har det). Att det skrapar när du trycker på den är ju för att den har bottnat, ta ut elementet o se efter hur det ser ut, och se till att kika på steget

stahre
17 december 2009
hur väl är lådan uträknad efter basens parametrar?

669 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
basen är urplockad. skrapar hela vägen...120 liters låda. 25 cm port

stahre
17 december 2009
Lådan verkar ju vara i rätt volym i alla fall. Steget som spökar då, men du hade allt vad bassboost osv heter av va? inga steg 10 på basnivån från hu...?
Jag är ju inget proffs direkt... men borde vara något sådant som orsakat att basen bottnat
Senast redigerat av stahre (17 december 2009)

199 Inlägg
17 december 2009
snacka me nån återförsäljare till re-audio de borde kunna ta hem, de kostar inte som en ny bas, men den ska konas om också om du kan det sj så måste du lämna in den.

Team Autohifi!
865 Inlägg
17 december 2009
Jag läste en annan tråd du hade om att det inte spelade!

Har du kollat så att du inte har fasvänt den enna talspolen mot den andra?
Det låter lite så om den "slår mera utåt än inåt".

Ang. omkonings sats så finns det till denna bas och det kostar med arbeta ca 2000kr att få den utbytt.

Sen så bör du kolla över din ström försörjning, anslutningar, kablar osv... så att detta inte händer igen!

Maila mig på calle@carbonize.se alt. ring mig på tel 070-6913590 så kan jag hjälpa dig med basen!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
17 december 2009
MrCalle skrev:

Ang. omkonings sats så finns det till denna bas och det kostar med arbeta ca 2000kr att få den utbytt.

Sen så bör du kolla över din ström försörjning, anslutningar, kablar osv... så att detta inte händer igen!

Maila mig på calle@carbonize.se alt. ring mig på tel 070-6913590 så kan jag hjälpa dig med basen!

Håller med Calle, med den andra tråden i färskt minne så finns bara två alternativ:

1. Spolarna var fasvända MOT varandra, dvs felkopplade, alternativt rätt kopplade men felbyggt i elementet
2. Steget har betett sig konstigt och skickat dist...

som i sin tur kan bero på

3. För taskig jord, så steget inte får ström och då åker det också åt helsike.

Jag får MÅNGA mess och Pm om precis såna här problem, folk köper på sig stora grejer som skall leverera massa effekt, men många fattar inte hur ENORMT viktigt det är att man faktiskt KAN nåt om installation innan man bara smäller dit grejerna och drar på.

Steg som ger över 1KW är potenta saker och det skall inte vem som helst hålla på med...är min åsikt.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

297 Inlägg
17 december 2009
du menar asså att den skrapar när du trycker mot konan med handen? så har jag på en 8" här hemma, va så när ja fick den, men beslöt för att provspela den å det hörs inte under spel... (har inte orkat läsa tråden då jag har lite brottom)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
17 december 2009
Jonathan_lindgren skrev:
du menar asså att den skrapar när du trycker mot konan med handen? så har jag på en 8" här hemma, va så när ja fick den, men beslöt för att provspela den å det hörs inte under spel... (har inte orkat läsa tråden då jag har lite brottom)

Alltså, ett skrapande ljud i talspolegapet betyder i klartext att tråden som är lindad runt bobinen släppt, pga överdriven värmeutveckling.

Vad kommer då värmen ifrån? Jo, eftersom kylningen inte varit tillräcklig. Och vad beror det på då?

Ja finns några varianter,

1. Om man kopplar två spolar ur fas MOT varandra så kommer den ena spolen vilja gå inåt, medans den andra  vill gå utåt. Detta betyder att konen i princip står helt still (beroende på hur mycket skillnad det är mellan spolarna) och det enda som kommer är...värme! All effekt blir värme. Inte så bra.

2. Om du spelar med ett steg som levererar dist, eller klippt signal, så kommer konen under en extremt kort period av cykeln att stå helt still, tex när konen är ute och vänder och skall tillbaks igen mot mitten. Detta ger att du kör på värme utan att det blir nån kylning. Kylningen till talspolen kommer ju när konen rör sig, genom konvektion.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Basknarkare
470 Inlägg
18 december 2009
jonash skrev:
MrCalle skrev:

Håller med Calle, med den andra tråden i färskt minne så finns bara två alternativ:

1. Spolarna var fasvända MOT varandra, dvs felkopplade, alternativt rätt kopplade men felbyggt i elementet
2. Steget har betett sig konstigt och skickat dist...

som i sin tur kan bero på

3. För taskig jord, så steget inte får ström och då åker det också åt helsike.

Jag får MÅNGA mess och Pm om precis såna här problem, folk köper på sig stora grejer som skall leverera massa effekt, men många fattar inte hur ENORMT viktigt det är att man faktiskt KAN nåt om installation innan man bara smäller dit grejerna och drar på.

Steg som ger över 1KW är potenta saker och det skall inte vem som helst hålla på med...är min åsikt.

Inte fel på elementet då det är mitt gamla, och jag har använt den en sommar utan problem smile Sniper ja tror du har haft för dålig ström eller dålig jord.. ström är viktigt när de gäller sinus stegen.

Team Carbonize

Sök