Hej igen allihopa.
Det var ett tag sen jag uppdaterade!
Jag har fått reda på vad det är för fälg, det är ett extratillbehör 1967-1975 till Volvo 140-serie. Detta innebär att fälgarna är 40 år gamla.
Snacka om välbevarade!
Jag hade lite planer på att köpa en 142a ett tag, så jag köpte nya fälgar och däck till bilen!
Bilen hade ju ändå inga däck på 140-fälgarna då säljaren av bilen var så snäll o skickade med däck med punka på 3 st...
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=962191De nya 940 Orionfälgar jag köpte
Tycker de passade mycket bättre på bilen då det är lite med tidsenligt.
Köpte även "nya" däck. Michelin. Lite bättre egenskaper i dessa däck kanske?
Inhandlade lite mat så att det skulle behövas lite kraft för nya projektet !!
Dags o byta avgasystem! Katalysatorn brann ju upp i vintras/våras så det var dags o byta. Fick ett komplett system från XdanneX som ska på och putsas upp lite.
Den tillfälliga lagningen från i vintras. Inte så fint men full funktion. Okey nej det var det inte, den läckte precis överallt..... Donatorsystemet ligger under.
Tycker den ser så härligt hemmameckig ut så det blev en bild på gamla katalysatorn
Efter att ha skakat slutljuddämparen i 40 min så tramlade det ute lite kolbiltar från katalysatorn.
Innan slipning och lite puts...
Första lagret lack pålagt.
Värmetålig 1200 grader. Får se om det räcker
2010-07-06Då det gamla systemet var inte alls gammalt och fult utan tvärtom - nytt o fräscht med lite smuts och dessutom 2,25" istället för 2" så behöll jag det gamla systemet och tog bara katalysatorn från donatorsystemet.
Mannen utan ansikte har kommit fram igen och kapar av röret till katalysatorn! Ögonmått används självklart. meterstock är för pussies.
Svetsi svetsi säger osynliga mannen.
2010-07-072010-07-09 Utflykt till Returbilen VästeråsEfter tusentals (nästan) timmar av energi nedlagt på att få loss skruven ur det främre rörets lambdasondhål så gav jag upp och jag letade efter ett nytt främre rör. Biltema tog 899kr så då tänkte jag att fuck it. Jag skiter i min regel och köper begagnat.
Jag åkte med Wiggan (här på garaget) till Returbilen i Västerås då alla snackar om hur bra de är och hur billiga de är. Och ja de är faktiskt så bra och billiga som de säger. Skönt att de lägger upp så mkt info på sin hemsida och att de har låga FASTA priser.
http://www.returbilen.se/category.html?anl=5Amazing, rekommenderar alla.
Jag köpte främre avgasrör, 2x värmreplåtar, 4x spolarmunstycken V70 (spray), 2x instrumentknappar och massa mer småsaker. 100kr.
Returbilen Kungsåra - Västerås
Hittade en motor som ja tänkte ta. 1000kr bara!. Nä jag tog bara värmeskölden och främre röret.
Wiggan hade redan tagit växellådan tidigare så det var lätt o lyfta ur motorn för att slippa krypa under.
2010-07-10 Fortsätter att slipa och fräsha upp avgassystemet Här är den dumma skruven som jag sket i att försöka få loss förresten.