Elda skrev:
GM har ägt saab sen 1991. innan dess gick det inte så dåligt.
Mjae ... Detta är väl inte helt sant?
Saab har varit beroende av en samarbetspartner sedan tidigt 80-tal.
De saknade helt finanser för att på egen väg utveckla modell 9000, vilket istället blev ett samarbete med Fiat, Lancia och Alfa.
Och unionen med lastbilstillverkaren Scania låg mer i Saabs intresse än Scanias ... Scania var till och med de som propsade på att bryta denna union, vilket också till slut skedde.
Därtill var ägarbilden kring Saab minst lika osäker under tidigt 90-tal i det skede GM gick in som delägare (vilket de inledde med innan de till slut köpte upp hela Saab).
GM:s delägarskap blev ett faktum nära nog i samma akuta skede som Saab befann sig i när Koenigsegg kom in i bilden denna gång. Det var lika akut då och extremt få tillverkare som visade intresse att bli delägare i eller köpa upp företaget helt.
Don't get me wrong.
Jag är själv Saab-entusiast och jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att GM tagit detta beslut.
Samtidigt är det inte överraskande på något sätt.
Saab hade för många saker att brottas med nu och i princip en enda livlina: Nya Saab 9-5.
Visst fanns även en ny 9-3 i det närmaste lanseringsklar, men Saab hade behövt ett betydligt mer omfattande modellprogram än så för att vara fullt konkurrenskraftig på dagens marknad.
Och ekvationen utveckla helt nya modeller kontra den låga försäljningsvolymen som företaget visat upp på senare år går inte ens i närheten av ihop.
Det största problemet var dock inte det alltför smala modellprogrammet och en rådande låg försäljning, utan det allt mer sviktande förtroendet hos allmänheten världen över till företaget. Varunamnet Saab har ju tagit extremt grov skada efter alla dessa turer och (fram tills nu) osäkerhet kring företagets framtid.
En osäkerhet som inte en ny ägare kunnat vända på, då de enda slutgiltiga kandidaterna väckt mer frågetecken än utropstecken.
På 90-talet, när GM steg in som delägare i sista stund, andades alla ut. GM är GM. Globalt välkänd multimärkeskoncern med många fabrikat med ännu fler modeller under sina vingar.
Men Koenigsegg eller Spyker Cars? Två extrema nischtillverkare som helt saknar erfarenhet av att sköta en så stor koncern som Saab faktiskt är? Och därtill med finansiärer bakom sig som även de väcker ännu fler frågetecken?
Vilket förtroende inger det?
Det är väldigt trist och jag känner verkligen med alla anställda på Saab. Det är en tung och mörk dag.
Men detta kommer tyvärr inte som någon blixt från klarblå himmel.
Saab har stått med ena foten i graven under ett par år allaredan.