2557
Sök

Klarer ikke folk i Skåne å fjerne snø på biltakene sine?

217 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
I Norge kan man bli fratatt kjørekortet vis man ikke fjerner snø av taket på bilen.
Her i Skåne er det nesten ingen som gjør det , folk kjører rundt med 10-20cm snø på taket?
Er folk late eller dumme?

Hva tenker man når kjører rundt med så mye snø på taket?
Senast redigerat av volvo855t5r (21 december 2009)

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
21 december 2009
snälla skriv på svenska ja fattar inget hmm

Bmw osv..

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
264 Inlägg
21 december 2009
Kör själv med snö på taket. det beror väl på lathet skulle jag tro. Kan dock va lite jobbigt ifall det flyger ner när man bromsar osv..

5 198 Inlägg
21 december 2009
Skulle va dryga böter för att inte sopa bilen.. så jäkla roligt är de inte å ligga bakom en som tappar 50cm snö från taket

2 982 Inlägg
21 december 2009
volvo855t5r skrev:
I Norge kan man bli fratatt kjørekortet vis man ikke fjerner snø av taket på bilen.
Her i Skåne er det nesten ingen som gjør det , folk kjører rundt med 10-20cm snø på taket?

jag tänker: ORKA KLÄTTRA PÅ TAKET och sopa rent på snö.
fönstrena är det enda jag gnuggar av .
orka med att få repor i lacken både här och där.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 december 2009
det är ju redan bra med böter för att ha massa snö på taket
det klassas ju som osäkrad last

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

5 198 Inlägg
21 december 2009
turboforssen skrev:
det är ju redan bra med böter för att ha massa snö på taket
det klassas ju som osäkrad last

Viserigen,,, å dessutom LIVSFARLIGT,, de som inte sopar borde lämna tillbaks körkortet till toys´r us bebis avdelning. För tydligen så kan man inte reglerna
Dessutom så kan man dömas för vårdslöshet i trafik
Senast redigerat av gamlingen (21 december 2009)

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
21 december 2009
Här i Skåne är vi inte vana att ha mer än 1cm snö, och 1cm snö borstar man inte bort från taket smile

Vi är vana att ha is, snömodd, is och åter is. Att sen ingen behärskar (eller, respekterar) det underlaget iallafall är en annan femma smile

/Mattias

5 198 Inlägg
21 december 2009
matteeee skrev:
Här i Skåne är vi inte vana att ha mer än 1cm snö, och 1cm snö borstar man inte bort från taket smile

Vi är vana att ha is, snömodd, is och åter is. Att sen ingen behärskar (eller, respekterar) det underlaget iallafall är en annan femma smile

Ni kanske står där å funderar vad det är på taket.. och hur man får bort det.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
21 december 2009
Njae, fullt så illa är det inte!! smile

/Mattias

217 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
matteeee skrev:

"Här i Skåne är vi inte vana att ha mer än 1cm"....men fatter man ikke at 20cm kan være farlig?
Jeg er ikke vane med å bruke motorsag........men vet at det kan være farlig........

Er folk i Skåne såher:

"hva...20cm snø på taket.....nei det fjerner jag inte...dette ar jag inte vane med...."

Slav
1 454 Inlägg
21 december 2009
volvo855t5r skrev:
matteeee skrev:

"Här i Skåne är vi inte vana att ha mer än 1cm"....men fatter man ikke at 20cm kan være farlig?
Jeg er ikke vane med å bruke motorsag........men vet at det kan være farlig........

Er folk i Skåne såher:

"hva...20cm snø på taket.....nei det fjerner jag inte...dette ar jag inte vane med...."

Det är nog något sådant, eller ren jävla lathet tongue

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

5 198 Inlägg
21 december 2009
Det beror på brist på respekt för andra trafikanter

Fisketokig
2 997 Inlägg
21 december 2009
Folk är väl stressade och kommer ut till bilen i sista minuten. Då hinner de väl inte sopa av det värsta utan bara åker... Skulle inte vilja ligga bakom när lasten släpper...

När det snöar som under de senaste dagarna så får man helt enkelt sopa av och skotta runt bilarna några gånger om dagen. Finns inga ursäkter till att komma med snöig bil.

Tydligen krävs det norrlänningar för att fatta att snö även landar på bilar.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

217 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
Martin 9-3 skrev:
Folk är väl stressade och kommer ut till bilen i sista minuten. Då hinner de väl inte sopa av det värsta utan bara åker... Skulle inte vilja ligga bakom när lasten släpper...

När det snöar som under de senaste dagarna så får man helt enkelt sopa av och skotta runt bilarna några gånger om dagen. Finns inga ursäkter till att komma med snöig bil.

Tydligen krävs det norrlänningar för att fatta att snö även landar på bilar.

hehehe ja eller en Normann

Ser nesten aldrig dette i Norge, bare her i Skåne

KHRacing
21 december 2009
Det är bara lastbilar & bussar & liknande fordon som är tvingade enligt lag att göra rent på kapell, tak m.m inte personbilsägare.

(vad jag vet iaf)

86 Inlägg
21 december 2009
volvo855t5r skrev:

Jag förstår allt vad du skriver.

Det är svenska lagar. Dom är konstiga. Men för att svara på din fråga så  JA, dom är lata.

5 198 Inlägg
21 december 2009
KHRacing skrev:
Det är bara lastbilar & bussar & liknande fordon som är tvingade enligt lag att göra rent på kapell, tak m.m inte personbilsägare.

(vad jag vet iaf)

verkar snarare va tvärtom.. ofta man möter lastbilar som tappa både is och snö

3 354 Inlägg
21 december 2009
Är böter på attt ha snö på taket 1500:- innan höjningen (vet inte om det höjts).

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article479977.ab
en artikel på en som fått det samt regeln.

snö på taket e jämställt med osurrad last
Så säger lagen
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon

Fordons last

80 § Last får inte medföras på eller i ett fordon på sådant sätt att den kan

1 utgöra fara för person,

2 orsaka skador på egendom,

3 släpa efter eller falla av fordonet,

4 orsaka störande dammbildning eller liknande

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Sök