expect1991 skrev:
Tjena, jag håller på att göra ett arbete (rapport) om miljöbilar och definitionen av dessa.
För att kunna skriva ett bra arbete behöver jag dina tankar!
Svara gärna på dessa frågor:
-
1. Vilken typ av miljöbilar gillar du och varför? -
2. Långsiktigt och kortsiktigt?-
3. Vilken typ av miljöbilar gillar du inte alls och varför?-
4. Allmänna funderingar kring ämnet miljöbilar och miljöbilsdefinition. -
5. Vad är egentligen en miljöbil?Dessa miljöbilstyper är de vanligaste (vissa är inte vanliga ännu)
-Dieselhybrid?
Dieslar:
-Snåla dieslar
Bensin:
-små bensinare med turbo.
-små bensinare utan turbo.
El:
- Rena elbilar.
- Vätgas-->eldrift
Gaser:
-Biogas
-Naturgas
-Fordonsgas
-Vätgas
MVH,
Expect
Personligen tror jag på att vätgas, antingen till förbränningmotor eller till bränslecell, kommer vara framtiden.
1. Bland dagens bilar gillar jag antingen små snåldieslar, tex. Bmw 118D eller när det gäller stora bilar (så att drivlinan får plats) tycker jag fullhybrider som tex Lexus RX450, GS450H etc (eller kommande Bmw X6 activehybrid och Porsche Cayenne hybrid) fungerar bäst idag.
2. Förstår inte riktigt frågan, men gissar: Kortsiktigt tror jag på fullhybrider med antingen bensin eller dieselmotor. Långsiktigt tror jag på vätgas.
3. Etanolbilar, drar mycket soppa och etanol är inte ett förnyelsebart bränsle. Sedan gillar jag inte nödlösningar, som när man drar in på allt vad motoreffekt heter för att få en bil som är toksnål på pappret.
Volvo DRIVe är ett exempel men knappast ensamma, anledningen är att för att få folk intresserade av miljöbilar måste produkten som helhet tilltala kunden, och tex effekt tilltalar men brist på det tilltalar verkligen inte. Även om DRIVe säljer bra pga de ekonomiska fördelarna är det ingen lösning som kommer påverka varken marknaden eller miljön i en positiv rikning.
4. (Tycker punkt. 5 har samma innebörd?) En miljöbil är en bil eller ett motoralternativ som släpper ut avsevärt mindre farliga ämnen än vad den gjort med ett konventionellt motoralternativ.