3305
Sök

Undersökning: vilka miljöbilar gillar du?

1 814 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
Tjena, jag håller på att göra ett arbete (rapport) om miljöbilar och definitionen av dessa.

För att kunna skriva ett bra arbete behöver jag dina tankar! wink

Svara gärna på dessa frågor:
-Vilken typ av miljöbilar gillar du och varför?
-Miljöbilar, långsiktigt och kortsiktigt?
-Vilken typ av miljöbilar gillar du inte alls och varför?
-Allmänna funderingar kring ämnet miljöbilar och miljöbilsdefinition.
-Vad är egentligen en miljöbil?

Dessa miljöbilstyper är de vanligaste (vissa är inte vanliga ännu)
-Dieselhybrid?

Dieslar:
-Snåla dieslar

Bensin:
-små bensinare med turbo.
-små bensinare utan turbo.

El:
- Rena elbilar.
- Vätgas-->eldrift

Gaser:
-Biogas
-Naturgas
-Fordonsgas
-Vätgas

MVH,
Expect
Senast redigerat av expect1991 (21 december 2009)

-utan 940
1 728 Inlägg
21 december 2009
Snåla dieslar, mest för att det inte finns några direkta nackdelar. De fungerar bra året runt och bränslet finns att få tag på överallt.

1 754 Inlägg
21 december 2009
Snåla dieslar är bra.
Vanliga hybrider är inget att hänga i granen direkt.

Jag kan inget om allt.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 december 2009
expect1991 skrev:
Tjena, jag håller på att göra ett arbete (rapport) om miljöbilar och definitionen av dessa.

För att kunna skriva ett bra arbete behöver jag dina tankar! wink

Svara gärna på dessa frågor:
-1. Vilken typ av miljöbilar gillar du och varför?
-2. Långsiktigt och kortsiktigt?
-3. Vilken typ av miljöbilar gillar du inte alls och varför?
-4. Allmänna funderingar kring ämnet miljöbilar och miljöbilsdefinition.
-5. Vad är egentligen en miljöbil?

Dessa miljöbilstyper är de vanligaste (vissa är inte vanliga ännu)
-Dieselhybrid?

Dieslar:
-Snåla dieslar

Bensin:
-små bensinare med turbo.
-små bensinare utan turbo.

El:
- Rena elbilar.
- Vätgas-->eldrift

Gaser:
-Biogas
-Naturgas
-Fordonsgas
-Vätgas

MVH,
Expect

Personligen tror jag på att vätgas, antingen till förbränningmotor eller till bränslecell, kommer vara framtiden.

1. Bland dagens bilar gillar jag antingen små snåldieslar, tex. Bmw 118D eller när det gäller stora bilar (så att drivlinan får plats) tycker jag fullhybrider som tex Lexus RX450, GS450H etc  (eller kommande Bmw X6 activehybrid och Porsche Cayenne hybrid)  fungerar bäst idag.

2. Förstår inte riktigt frågan, men gissar: Kortsiktigt tror jag på fullhybrider med antingen bensin eller dieselmotor. Långsiktigt tror jag på vätgas.

3. Etanolbilar, drar mycket soppa och etanol är inte ett förnyelsebart bränsle. Sedan gillar jag inte nödlösningar, som när man drar in på allt vad motoreffekt heter för att få en bil som är toksnål på pappret.

Volvo DRIVe är ett exempel men knappast ensamma, anledningen är att för att få folk intresserade av miljöbilar måste produkten som helhet tilltala kunden, och tex effekt tilltalar men brist på det tilltalar verkligen inte. Även om DRIVe säljer bra pga de ekonomiska fördelarna är det ingen lösning som kommer påverka varken marknaden eller miljön i en positiv rikning.

4. (Tycker punkt. 5 har samma innebörd?) En miljöbil är en bil eller ett motoralternativ som släpper ut avsevärt mindre farliga ämnen än vad den gjort med ett konventionellt motoralternativ.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Cupra_
21 december 2009
Inga, eftersom inga av dagens miljobilar är hållbara i längden. Bensin behöver ju inte tas upp varför. Diesel är också fossilt bränsle. Rena elbilar får oftast el från, ja kolkraft. Biogas skulle jag kunna tänka mig då man återanvänder dynga, matavfall m.m. Elhybrider typ Prius är fake enligt mig. Inte ett dugg bättre än en normal småbil när du väl kör på bensinmotorn, i stan kanske men meningslösa på landsvägar. E85 skapar skogsskövling i dagsläget.

Personligen anser jag att "klimathotet" och främst bilisternas påverkan är överdriven. Bra initiativ att försöka skära ned på utsläppen och all cred till forskarna som utvecklar "miljöbilarna", dock kommer jag aldrig köpa en miljöbil för ens oljan tar slut = inte under min livstid.

362 Inlägg
21 december 2009
Kör just nu en Bifuel. Billigt och bra, men himla slött går det!

4 682 Inlägg
21 december 2009
Tesla roadster är den ända som jag kan tänka mig.

101 Inlägg
21 december 2009
jag vill ha en koenigsegg ccxr, den är går ju på e85 så det är ju en miljöbil big_smile

1 814 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
Rquired skrev:
4. (Tycker punkt. 5 har samma innebörd?) En miljöbil är en bil eller ett motoralternativ som släpper ut avsevärt mindre farliga ämnen än vad den gjort med ett konventionellt motoralternativ.

Fråga 4 och 5 överlappar varandra, men ville poängtera just definitionen av vad en miljöbil är.

101 Inlägg
21 december 2009
menar du att koenigsegg ccxr inte är en miljöbil!? så e85 är inte miljövändligare än bensin??

Vw trimmare
2 995 Inlägg
21 december 2009
Rquired skrev:
etanol är inte ett förnyelsebart bränsle

I vilken dimension är etanol inte ett förnyelsebart bränsle?

101 Inlägg
21 december 2009
den släpper ut mindre skit

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 december 2009
MeloveGolf skrev:
Rquired skrev:
etanol är inte ett förnyelsebart bränsle

I vilken dimension är etanol inte ett förnyelsebart bränsle?

Suck, strunta i det jag skrev då hjärnan inte riktigt var med,  utan jag menade att även om Etanol är miljövänligare än bensin och diesel så är det fortfarande något som släpper ut skit när det förbränns. Tror alltså mer på vätgas smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
21 december 2009
Då skall vi se.

Etanolbilar ingen bra ide inte rent nog å lätt att köra på bensin för dom som vill "spara pengar" då det faktiskt inte lönar sig at köra på e85.

Snåla dieslar njae det e rätt OK

Hybrider sicket skämt det absolut sjukaste e ju att ingen av dom hybriderna som finns går på nått annat än bensin..... En hybrid på gasdrift e85 eller diesel då börjar vi å snacka.

Bästa alternativet som finns å funkar idag e nån sorts gasbil det e det absolut miljvänligaste vi kan få till idag.

Elbilar e miljövänliga den dagen all el kommer ifrån miljövänliga alternativ. Å batterierna e miljövänliga mao inget alternativ än. Vi använder för mkt ström som det e idag å då bör vi väll kanske inte använda det till att köra våra bilar med också.

Miljöbilen som jag skulle kunna tänka mig finns faktiskt inte än eller jo kanske RX-8 Hydrogen bilen.

Alltså samanfattat e85 inge bra el inge bra hybrid en bit på vägen om dom kombinerar det med nått annat en en bensinmotor. Det som finns å funkar nu e gas.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

1 814 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
Bra förslag, fortsätt mata på med era idéer och funderingar/svar smile

Uppskattas väldigt mycket!

Fd Bannad
657 Inlägg
21 december 2009
camaro67 skrev:
Hörde att nissan titan hemi är klassad som miljöbil. Är väll den enda miljöbilen jag kan tänka mig

Nissan misshandlar The legacy of the Hemi, att hamna i japanskt skräp är aldrig något bra för amerikansk ingenjörskonst.

Märkesbög

112 Inlägg
21 december 2009
Jag tror mest på en plugin-hybrid. Eftersom jag kör mycket i stan så tycker jag det är bättre att inte släppa ut CO lokalt utan att ta energin från elnätet. Ännu bättre om den energin kommer från vind- eller vattenkraft.

27 MHz lever igen! Järfälla CB Meeting på kanal 19FM
R8N CB SHOP http://cbshop.se / www.facebook.com/r8n.cbshop.se

1 207 Inlägg
21 december 2009
-Vilken typ av miljöbilar gillar du och varför?
Snåla dieselbilar (t.ex. VW Lupo 3L) iom att det är lättillgängligt bränsle. Gillar även denna eftersträvan som nu finns om att få motorerna effektivare och effektivare. Kan det göras effektivare, skall det göras effektivare. Detta tänk är viktigt för utvecklingen av framtida motorer och drivmedel.

-Långsiktigt och kortsiktigt?
Förstod inte heller frågan. Men jag vill gärna se att det kortsiktiga målet är att effektivisera nuvarande teknik så långt som tekniken och kemin kan ta oss och minska CO utsläppen för att sedan på långsikt eliminera CO utsläppen totalt. Detta kommer att ske med hjälp av alternativa drivmedel, personligen hoppas jag på vätgas.

-Vilken typ av miljöbilar gillar du inte alls och varför?
Stora elhybrid SUVs. Få personer behöver en SUV och om man nu får kalla dessa miljöbilar kan det komma en uppsving i efterfrågan. Dessa stora bilar är slöseri med resurser.

-Vad är egentligen en miljöbil?
Enligt mig är en miljöbil en bil som åstadkommer väsentligt mycket mindre skada på miljön än resterande bilar i bilparken.

130 Inlägg
21 december 2009
extremturbo skrev:
jag vill ha en koenigsegg ccxr, den är går ju på e85 så det är ju en miljöbil big_smile

Nej, det är ingen miljöbil...

Sök