4508
Sök

Vit gäga under olje locket på min volvo 855

357 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
#1
Var och hämtade en volvo 855 igår som han sa att man bör byta toppen men man behöver inte sa han. Och idag när vi kollade under olje locket så var det vitt där har packningen till toppen gått då och lär man byta toppen på samma gång då?


4 670 Inlägg
23 december 2009
#2
volvo_240_GL skrev:
Var och hämtade en volvo 855 igår som han sa att man bör byta toppen men man behöver inte sa han. Och idag när vi kollade under olje locket så var det vitt där har packningen till toppen gått då och lär man byta toppen på samma gång då?

Har ni gjort komptest på motorn?
Är det vitt vid oljelocket tyder de starkt på att vatten o olja blandar sig, MEN de behöver inte vara topplockspackningen som gör de. Troligtvis den.

Kan vara spricka i toppen, Block, m.m

Har du tömt ur all olja för o kolla hur oljan ser ut? om all olja är blandad eller om de bara är de lilla på locket?


Om all olja äv vitblandad, Hur länge har motorn körts med detta?
Senast redigerat av mickius (23 december 2009)


8 250 Inlägg
23 december 2009
#3
Kört många korta sträckor och bilen går som vanligt? ut och gasa ur den rejält, dra en repa på en 5 mil i alla fall och kolla oljan igen sen. Gegget kan ju vara kallslam som bildas när man kör korta sträckor.


4 670 Inlägg
23 december 2009
#4
Marlboroman skrev:
Kört många korta sträckor och bilen går som vanligt? ut och gasa ur den rejält, dra en repa på en 5 mil i alla fall och kolla oljan igen sen. Gegget kan ju vara kallslam som bildas när man kör korta sträckor.

Är väl inte världens bästa råd om nu olja o vatten verkligen har blandat sig? Kan ju vara så illa att motorn tar in mycke vatten o de påverkar ju oljans smörningsförmåga rätt friskt?

Brode ju finnas någon anledning till om den som sålde bilen säger att man bör byta toppen?
Senast redigerat av mickius (23 december 2009)


8 250 Inlägg
23 december 2009
#5
mickius skrev:
Marlboroman skrev:
Kört många korta sträckor och bilen går som vanligt? ut och gasa ur den rejält, dra en repa på en 5 mil i alla fall och kolla oljan igen sen. Gegget kan ju vara kallslam som bildas när man kör korta sträckor.

Är väl inte världens bästa råd om nu olja o vatten verkligen har blandat sig? Kan ju vara så illa att motorn tar in mycke vatten o de påverkar ju oljans smörningsförmåga rätt friskt?

Brode ju finnas någon anledning till om den som sålde bilen säger att man bör byta toppen?

Därför jag ställer frågan om den gått korta sträckor och om den går som vanligt först. Är svaret på någon av dem frågorna nej så då ska man inte heller följa det. Men så långt anser jag att en normalintelligent människa är kapabel att lista ut själv, därav skrev jag inget mer specifikt.

Ja, förra ägaren kanske inte var så kunnig? Finns ju trots allt många exempel på folk som sålt bilar billigt i tron att det ska bli dyrt att laga trots att det bara var ett enkelt fel... Och vit-gegga-i-oljan är ju ett i början på vintern ständigt återkommande ämne som i många fall beror på just korta resor så att oljan inte bli tillräckligt varm.

Men med detta inte sagt att det inte är packningen, det kan vara den. Jag lanserar vara en alternativ teori då det kan vara dumt att börja riva om det inte behövs.


4 670 Inlägg
23 december 2009
#6
Marlboroman skrev:
mickius skrev:
Marlboroman skrev:
Kört många korta sträckor och bilen går som vanligt? ut och gasa ur den rejält, dra en repa på en 5 mil i alla fall och kolla oljan igen sen. Gegget kan ju vara kallslam som bildas när man kör korta sträckor.

Är väl inte världens bästa råd om nu olja o vatten verkligen har blandat sig? Kan ju vara så illa att motorn tar in mycke vatten o de påverkar ju oljans smörningsförmåga rätt friskt?

Brode ju finnas någon anledning till om den som sålde bilen säger att man bör byta toppen?

Därför jag ställer frågan om den gått korta sträckor och om den går som vanligt först. Är svaret på någon av dem frågorna nej så då ska man inte heller följa det. Men så långt anser jag att en normalintelligent människa är kapabel att lista ut själv, därav skrev jag inget mer specifikt.

Ja, förra ägaren kanske inte var så kunnig? Finns ju trots allt många exempel på folk som sålt bilar billigt i tron att det ska bli dyrt att laga trots att det bara var ett enkelt fel... Och vit-gegga-i-oljan är ju ett i början på vintern ständigt återkommande ämne som i många fall beror på just korta resor så att oljan inte bli tillräckligt varm.

Men med detta inte sagt att det inte är packningen, det kan vara den. Jag lanserar vara en alternativ teori då det kan vara dumt att börja riva om det inte behövs.

Jo ville bara påpeka att de finns dom som kanske inte är allt för duktiga om hur själva motorn osv fungerar på en bil. o ser man vit gegga i motorn så kanske man ska ta sig en funderare på varför de är o kolla all olja o motorn så det inte är värre än det lilla vid locket.

Min mening med föregående inlägg var menat att ja har haft en som blandat olja o vatten, Gick kanon i motorn och allt funka som de skulle, var då en spricka i blocket som gjorde att oljan o vatten blanda sig, så man inte ger sig ut med en bil kör 5 mil i tron om att man bara ska testa o sen kör man sönder lager m.m.

smile


357 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
#7
Bilen har ståt ett par månader sa han som hade bilen förut! och jag vet liksom inte hur länge de har varit vit under locket. Men motorn går som vanligt och allt. den drar nästan inge kyla vatten från behållaren. Tycker du att man ska tappa ur all olja och hälla i nytt och prova åka med bilen , Om de inte blir nå vit under så då är de inge fel lr? Lr kan man torka av oljelocket och prova köra utan att byta oljan?
För han som hade bilen visste ingenting värkade som. Sen hans tjej sa att de satt en ny motor i den som gått 18000mil . Hoppas du kan hjälpa mig så man slipper riva toppen så är de inte det.


8 250 Inlägg
23 december 2009
#8
Går den som vanligt och inte drar nå kylarvatten så hade jag åkt en rejäl sväng som jag skrev längre upp så att oljan blir varm. Då försvinnner geggan. Men om det däremot försvinner kylarvatten så är det dags att kolla lite närmare innan man gör nåt mer. för då gäller det att ha koll på om den läker nånstans eller om vattenet går in i motorn.


357 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
#9
hur vet man om vattnet går in i motorn då? För hade bilen på 30 min idag och de försvann inte nå vattten . ägaren sa att de var ett litet hål i kylaren som den droppade. Men om den skulle ta in vatten så skulle de väl försvinna ganska fort om de vore så. Kan prova torka bort de vita och köra så blir de vitt igen då är de bara börja riva. Är de svårt att ta bort toppen något man måste tänka på?


357 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
#10
för motorn ligger på normal tempratur och går som vanligt och allt!


207 Inlägg
23 december 2009
#11
kolla så oljan inte är grå eller vit på stickan. ska vara kolsvart om den inte är nybytt...  annars är det nog bara lite kondens.. gör rent o skölj motorn med ny oljja,.

357 Inlägg
24 december 2009
Trådstartare
#12
Okej den drar inte in allt vatten försvinner inte på en gång. ska prova ta en runda i morgon me den få se hur den beter sig. har haft den igång 1  timme idag och inge vatten försvann och den var på samma temp hela tiden i mitten.  ska fylla på ny olja och kolla. den  går hur bra som helst i motorn och allt. Enda han sa som ja köpte den av att den läckte nån droppe i kylaren lr hans tjej sa de han visste ingt om bilar.


186 Inlägg
24 december 2009
#13
Varför dillar du om hur oljan ser ut under oljepåfyllningslocket?? Kolla på stickan?! Äre vit gegga där så äre förmodligen toppackning eller spricka..

Kan hända att de blir vitt under själva locket pga kondens..


3 259 Inlägg
24 december 2009
#14
Sorling skrev:
kolla så oljan inte är grå eller vit på stickan. ska vara kolsvart om den inte är nybytt...  annars är det nog bara lite kondens.. gör rent o skölj motorn med ny oljja,.

Ja exakt... svårare än så är det inte!!! herregud vad det ska krånglas till ibland!smile

Färgen på oljan på undersidan av oljelocket är helt ovesäntlig, den kan vara vilken färg den vill, det är oljan på stickan som man ska bry sig om, är den normalfärgad så är det bara att torka av locket o köra som vanligt!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

357 Inlägg
24 december 2009
Trådstartare
#15
Okej ska prova torka av locket och sen köra nån mil kommer de tillbaka då är det topplockspackningn som måste bytas.


66 Inlägg
24 december 2009
#16
Hade samma bekymmer med min. Jag gjorde rent vevhusventilationen(Oljefällan) Inte speciellt svårt att fixa.
Sök här på garaget.Finns en länk som visar exakt hur man gör. Lycka till


24 december 2009
#17
Vad är det för olja du kör med ?
Om du har tjockare olja då tar det längre tid o få upp värme i den specielt nu när det är vinter !
Prova och bytt ut till lite tunnare olja åretrunt olja 10/40minst.


357 Inlägg
24 december 2009
Trådstartare
#18
var ut och provade nu och allt vatten i behållaren försvann så de är nog troligtvis topplockspackningen kan inte vara något annat fel. Han sa att de var ett lite hål i kylaren men då kan väl inte allt vatten försvinna lr? Annars får man riva bort toppen och byta packningen och ev toppen. Är de svårt att byta topp behöver man ha nå special verktyg till det?


3 259 Inlägg
24 december 2009
#19
Lugn o fin nu!! Är oljan vit/gräddfärgad på oljestickan?!? Ryker bilen mycket vitt? Är det olja i vattnet? Om inte, så varför ska du byta toppackning? Om det läcker vatten nånstans så byter man ju inte toppackning som första åtgärd.. Det kan ju lika gärna läcka nånstans, finns väl 50 olika ställen som vattnet kan smita ut förutom toppackningen... Kör in bilen i ett garage med ordentligt golv o fyll den full med vatten och kör den tills det har försvunnit vatten ur den, om det är torrt på golvet så kan man ju börja misstänka toppackning tex men kan ju lika gärna vara värmepaketet och du har vatten inne i bilen istället... Så innan du river halva motorn så kan du ju ta reda på exakt var vattnet tar vägen då det kan spara en hel del jobb, i all välmening!smile

God Jul!

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (24 december 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 december 2009
#20
åk till en verkstad å be dom ta ett avgasprov i expansionskärlet, får du utslag på HC då så är din toppackning körd... jag säger som JON, kontrollera noga innan du river halva motorn för nått som kan vara ett pissfel



Sök