3878
Sök

Hur mycket bensin drar en Volvo 740 på tomgång?

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
24 december 2009
Trådstartare
#1
Tjena!

Som rubriken lyder har jag en fråga om ungefär hur mycket bensin en Volvo 740 dricker på tomgång. Nu på vintern vill man ju gärna starta bilen några minuter innan man ska iväg dels för att slippa köra iväg med en iskall motor, och dels för att ha lite värme i kupén när man åker iväg.

Det är ju -10 grader ute ungefär, och jag brukar starta 10-15 minuter innan jag åker iväg. Är det någon som har någon aning om hur mycket det kan sluka ungefär?

Sen en fråga om motorvärmaren i 740. Kan man ha den i för länge? Jag hade i den några timmar igår innan jag skulle åka, och när jag startade bilen så tog det nästan 10 sekunder innan den startade, och sen dog den. När jag försökte igen så startade den igen och det är första gången jag använder motorvärmaren och första gången bilen är trögstartad och dör.

God hjul!

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
24 december 2009
#2
Den drar nog vad den behöver smile ... men jag märkte inget speciellt med min 740 iaf, det är ju lätt värt att ha den igång så den tinar upp iaf. Om inte annat så för trafiksäkerhetens skull.

Angående motorvärmaren så låter det lite skumt tycker jag, den sk aju bara starta igentligen... men det kanske var någon givare som inte hängde med riktigt, alltså att den trodde det var kallt så den skicka på soppa för en kallstart fast motorn var uppvärmd??? låter det vettigt?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Smålänning
7 883 Inlägg
24 december 2009
#3
Drar väll en i alla fall 2-4 liter i timmen skulle jag tro...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

blacken
24 december 2009
#4
Har den sprut eller knasare? knasare drar avsevärt mer på tomgång än sprutdito. Och att den är grinig vid användning av motorvärme om den har sprut, kan vara soppapumpen (huvud) som är sleten. Är det knasare så kan det bero på brytarna eller Hallgivaren inte mår så bra..
Senast redigerat av blacken (24 december 2009)

NissanMotorsport
24 december 2009
#5
Bättre för motorn att köra iväg direkt när den är kall smile

21 761 Inlägg
24 december 2009
#6
När insprutningsmotorn blir svårstartad vid användning av motorvärmare så tror jag att det mest troligt beror på att någon givare blir "lurad" och ger fel signaler till tex kallstartssystemet, fast det finns väl kanske flera andra orsaker också. smile

Min 240 med B230E har normalt sett inga problem när jag använder motorvärmaren, men om bilen har varit inkopplad i många timmar så kan motorn gå illa i några sekunder ifall yttertemperaturen håller sig på bara någon minusgrad eller varmare. Dock stannar den aldrig eller blir så pass trögstartad som trådskaparens bil.

-utan 940
1 728 Inlägg
24 december 2009
#7
twin_cam skrev:
Drar väll en i alla fall 2-4 liter i timmen skulle jag tro...

Det vore rätt illa isåfall, en lastbil med tolvlitersmotor drar ca. en liter i timmen på tomgång. smile

2 982 Inlägg
24 december 2009
#8
rickylicious skrev:
Tjena!

Som rubriken lyder har jag en fråga om ungefär hur mycket bensin en Volvo 740 dricker på tomgång. Nu på vintern vill man ju gärna starta bilen några minuter innan man ska iväg dels för att slippa köra iväg med en iskall motor, och dels för att ha lite värme i kupén när man åker iväg.

Det är ju -10 grader ute ungefär, och jag brukar starta 10-15 minuter innan jag åker iväg. Är det någon som har någon aning om hur mycket det kan sluka ungefär?

Sen en fråga om motorvärmaren i 740. Kan man ha den i för länge? Jag hade i den några timmar igår innan jag skulle åka, och när jag startade bilen så tog det nästan 10 sekunder innan den startade, och sen dog den. När jag försökte igen så startade den igen och det är första gången jag använder motorvärmaren och första gången bilen är trögstartad och dör.

God hjul!

har du även tänkt att bilen dra sjukt mer soppa när d e en kallstart pga choken.
märker det på min beemer.
fan vad den hinkar bensin när man startar bilen. knas.


Webbutvecklare
2 369 Inlägg
24 december 2009
Trådstartare
#9
Tack för alla svar! Bilen är från -90 så det är väl insprut? (kan inget om bilar)

Drar den alltså så lite som bara 2-4 liter per timme? Då är det ju helt klart värt att ha den igång i några minuter! smile

Det som jag reagerade lite på var NissanMotorsports svar om att det är bättre att starta och köra iväg än att låta den stå på tomgång. Skadar det mycket mer att ha igång bilen stillastående en stund innan man kör iväg? Ska man kanske varva lite när man startat så att den får gå runt lite, och sen stå på tomgång?

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Driifter;)
1 630 Inlägg
24 december 2009
#10
bara varva den lite när den är kall är ingen idé.. du ska börja köra med bilen så motorn når arbetstemp så fort som möjligt om det ska slita så lite som möjligt men du ska ju ändå köra lungt utan o tokvarva o sådär..

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
24 december 2009
#11
Andreas 940 skrev:
twin_cam skrev:
Drar väll en i alla fall 2-4 liter i timmen skulle jag tro...

Det vore rätt illa isåfall, en lastbil med tolvlitersmotor drar ca. en liter i timmen på tomgång. smile

De är ju iofs sant, när dom är varm... kall så äre väl snarare 5-6liter, blir väl ännu mer med vitröksbegränsarn i, då dom får jobba mot lite motstånd också... dock blir dom ju varm lite fortare då.

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

12 086 Inlägg
24 december 2009
#12
Man ska inte låta bilen bli varm på tomgång om det är motorn man vill va snäll mot. Dels tar det längre tid än om man kör, dessutom sotar motorn igen. Gör man det för att avfrosta rutorna värma upp sätena är de ju en annan grej. Vill man bespara motorn ska man åka direkt men givetvis köra lugnt innan man får upp duglig temp på oljan.

Smålänning
7 883 Inlägg
24 december 2009
#13
Andreas 940 skrev:
twin_cam skrev:
Drar väll en i alla fall 2-4 liter i timmen skulle jag tro...

Det vore rätt illa isåfall, en lastbil med tolvlitersmotor drar ca. en liter i timmen på tomgång. smile

Skulle tro en 740 drar mer än en lastbil på tomgång. smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Timmerman
114 Inlägg
24 december 2009
#14
Smakar det så kostar det.. dock så spelar det väl ingen roll om man kör iväg efter 15 minuters tomgång eller snabbt värmer upp den genom att köra direkt?...


272 Inlägg
24 december 2009
#15
rickylicious skrev:
Tack för alla svar! Bilen är från -90 så det är väl insprut? (kan inget om bilar)

Drar den alltså så lite som bara 2-4 liter per timme? Då är det ju helt klart värt att ha den igång i några minuter! smile

Det som jag reagerade lite på var NissanMotorsports svar om att det är bättre att starta och köra iväg än att låta den stå på tomgång. Skadar det mycket mer att ha igång bilen stillastående en stund innan man kör iväg? Ska man kanske varva lite när man startat så att den får gå runt lite, och sen stå på tomgång?

det stämmer, man ska köra iväg direkt så motorn får upp arbetstemperatur så fort som möjligt, men man ska inte varva mer än typ 2500 rpm

320 Inlägg
24 december 2009
#16
de är en gammal volvo. den håller för vad som helst. du behöver inte bekymra dig att den ska hinka i sig massor med sås på den där kvarten eller ta skada särskillt mycket.

hade själv en citroen som fick gå 15-20 min innan jag for oavsett hur kallt det var. 2 hela vintrar utan problem. bytte oljan på 1000mil bara så är de chill sen. dvs 2 ggr per år
Senast redigerat av Frrla (24 december 2009)

Bmw Ownz

845 Inlägg
24 december 2009
#17
rickylicious skrev:
Tjena!

Som rubriken lyder har jag en fråga om ungefär hur mycket bensin en Volvo 740 dricker på tomgång. Nu på vintern vill man ju gärna starta bilen några minuter innan man ska iväg dels för att slippa köra iväg med en iskall motor, och dels för att ha lite värme i kupén när man åker iväg.

Det är ju -10 grader ute ungefär, och jag brukar starta 10-15 minuter innan jag åker iväg. Är det någon som har någon aning om hur mycket det kan sluka ungefär?

Sen en fråga om motorvärmaren i 740. Kan man ha den i för länge? Jag hade i den några timmar igår innan jag skulle åka, och när jag startade bilen så tog det nästan 10 sekunder innan den startade, och sen dog den. När jag försökte igen så startade den igen och det är första gången jag använder motorvärmaren och första gången bilen är trögstartad och dör.

God hjul!

Min Volvo blir varm på 5 min om det är -8 ute.
Senast redigerat av Jimpiz (24 december 2009)


177 Inlägg
24 december 2009
#18
Vilken fråga...

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5

Darth Vader
1 644 Inlägg
24 december 2009
#19
BergsST skrev:
Vilken fråga...

Vilket sjukt ovärt svar..

Braaaaap?

177 Inlägg
24 december 2009
#20
Tom skrev:
BergsST skrev:
Vilken fråga...

Vilket sjukt ovärt svar..

Jo men spelar det någon roll om den drar 0,2l eller 0,5l?

Jag är ingen miljöaktivist direkt men va e poängen me att låta bilen stå och gå 15-20min me kall motor?
Är man så orolig för vad bilen drar på tomgång att man måste skriva en tråd på garaget så är det nog enklast att inte starta bilen!

Hört att det finns nåt som kallas kupevärmare.....
Senast redigerat av BergsST (25 december 2009)

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5


Sök