Andreas 940 skrev:
TobbeE_87 skrev:
De är ju iofs sant, när dom är varm... kall så äre väl snarare 5-6liter, blir väl ännu mer med vitröksbegränsarn i, då dom får jobba mot lite motstånd också... dock blir dom ju varm lite fortare då.
En lastbilsmotor svalnar till under driftstemp när man stannar och den står på tomgång pga den låga verkningsgraden den har då (om man inte har på vitröksbegränsaren som du skrev) medans en personbilsmotor blir genomvarm efter en stund på tomgång så jag tycker det vore konstigt om en personbil drog mer.
Jo, visst svalnar dom av lite, men kall blir dom ju inte... en temp på ca60grader är ju inte kallt... 5-6 liter är ju när man vrider igång dom efter en natt, när motorn är riktigt genomkall å dom går kallstartsprogram... precis som han beskrev med 740in.
Förövrigt så blir ju timmerbilarna ja kört på senaste knappt varma ens när man kör tom... vid -20 låg nog tempen bara på ca 60-70grader...
Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**