3923
Sök

Hur mycket bensin drar en Volvo 740 på tomgång?

7 120 Inlägg
25 december 2009
#21
Smyger in med en lite fråga nu då..
Min bil har inte varit startad sen oktober och tänkte starta den nu imorrn men oroar mig för att motorn ska slitas mer än nödvändigt. tongue Kan jag gasa ur den lite eller vad är bäst?

-utan 940
1 728 Inlägg
25 december 2009
#22
TobbeE_87 skrev:
De är ju iofs sant, när dom är varm... kall så äre väl snarare 5-6liter, blir väl ännu mer med vitröksbegränsarn i, då dom får jobba mot lite motstånd också... dock blir dom ju varm lite fortare då.

En lastbilsmotor svalnar till under driftstemp när man stannar och den står på tomgång pga den låga verkningsgraden den har då (om man inte har på vitröksbegränsaren som du skrev) medans en personbilsmotor blir genomvarm efter en stund på tomgång så jag tycker det vore konstigt om en personbil drog mer.

Performance meck
342 Inlägg
25 december 2009
#23
jag vill minas att jag läst på någon forum utav volvo forum att 740 med elaktroniskt sprut ska dra runt 1liter i timmen. (vid tomgånskörning)

när det är riktigt kallt så brukar även jag låta bilen stå och tugga lite innan jag åker iväg
efter 25 min var min 240 med b230a lagom varm (precis lagom så man hinner dusha klä på sig och käka frukost)

Mvh viktor

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
25 december 2009
#24
BergsST skrev:
Tom skrev:
BergsST skrev:
Vilken fråga...

Vilket sjukt ovärt svar..

Jo men spelar det någon roll om den drar 0,2l eller 0,5l?

Jag är ingen miljöaktivist direkt men va e poängen me att låta bilen stå och gå 15-20min me kall motor?
Är man så orolig för vad bilen drar på tomgång att man måste skriva en tråd på garaget så är det nog enklast att inte starta bilen!

Hört att det finns nåt som kallas kupevärmare.....

Men han sitter ju inte och säger att man ska värna miljön och sådant.
Han undrar hur mycket den drar troligen för ekonomins skull och så undrar han om det är värt att låta den stå för att man inte riktigt vet vad han ska göra.
Så istället för att sitta och säga saker om TS för att du kanske vet svaret så kanske du borde hjälpa istället.
Du har säkert kommit med frågor förut som du inte vet svaren på (därför man frågar) men andra vet svaren på.

Och om du inte är en miljö aktivist så säger jag, vem bryr sig!? Gå och gör en egen tråd om du vill säga dina egna synpunkter för detta är en tråd där en person frågar om råd.

Helt jävla onödiga inlägg du gör. Gå och lägg dig är du snäll.
Senast redigerat av Thunderbird88 (25 december 2009)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

271 Inlägg
25 december 2009
#25
Har också hört att det är skonsamast att köra iväg direkt, dock väldigt lungt och mjukt


Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
25 december 2009
#26
Andreas 940 skrev:
TobbeE_87 skrev:
De är ju iofs sant, när dom är varm... kall så äre väl snarare 5-6liter, blir väl ännu mer med vitröksbegränsarn i, då dom får jobba mot lite motstånd också... dock blir dom ju varm lite fortare då.

En lastbilsmotor svalnar till under driftstemp när man stannar och den står på tomgång pga den låga verkningsgraden den har då (om man inte har på vitröksbegränsaren som du skrev) medans en personbilsmotor blir genomvarm efter en stund på tomgång så jag tycker det vore konstigt om en personbil drog mer.

Jo, visst svalnar dom av lite, men kall blir dom ju inte... en temp på ca60grader är ju inte kallt...  5-6 liter är ju när man vrider igång dom efter en natt, när motorn är riktigt genomkall å dom går kallstartsprogram... precis som han beskrev med 740in.
Förövrigt så blir ju timmerbilarna ja kört på senaste knappt varma ens när man kör tom... vid -20 låg nog tempen bara på ca 60-70grader...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

NissanMotorsport
25 december 2009
#27
Aerodynamik skrev:
Smyger in med en lite fråga nu då..
Min bil har inte varit startad sen oktober och tänkte starta den nu imorrn men oroar mig för att motorn ska slitas mer än nödvändigt. tongue Kan jag gasa ur den lite eller vad är bäst?

Kolla bara alla vätske/olje nivåer innan du startar eftersom den stått länge smile sen bara starta och åka iväg..varva inget i onödan..kör som en 90åring så äre lugnt smile dra inte ut på 1an å så.. sen kan du ge fullgas när den nått normal tempratur tongue

-utan 940
1 728 Inlägg
25 december 2009
#28
TobbeE_87 skrev:
Jo, visst svalnar dom av lite, men kall blir dom ju inte... en temp på ca60grader är ju inte kallt...  5-6 liter är ju när man vrider igång dom efter en natt, när motorn är riktigt genomkall å dom går kallstartsprogram... precis som han beskrev med 740in.
Förövrigt så blir ju timmerbilarna ja kört på senaste knappt varma ens när man kör tom... vid -20 låg nog tempen bara på ca 60-70grader...

Ok du menar så, jag har inte tänkte på hur mycket hon drar vid arbetsveckans första kallstart.
Jag startar motorn och dieselvärmaren sen står hon på tomgång några minuter tills hon fått upp lufttrycket bara.
Jag känner igen det där med låg motortemp så här års, den kan skilja 20 grader mellan sommaren och vintern. Jag kör styckegods så det blir inga speciellt tunga lass heller.

1 291 Inlägg
25 december 2009
#29
Andreas 940 skrev:
TobbeE_87 skrev:
De är ju iofs sant, när dom är varm... kall så äre väl snarare 5-6liter, blir väl ännu mer med vitröksbegränsarn i, då dom får jobba mot lite motstånd också... dock blir dom ju varm lite fortare då.

En lastbilsmotor svalnar till under driftstemp när man stannar och den står på tomgång pga den låga verkningsgraden den har då (om man inte har på vitröksbegränsaren som du skrev) medans en personbilsmotor blir genomvarm efter en stund på tomgång så jag tycker det vore konstigt om en personbil drog mer.

Du svarade precis på frågan själv, var kommer värmen i personbilen från? wink


Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 december 2009
#30
Någonting ligger i bakhuvudet på mig och lurar, en tumregel som säger att en bil drar lite drygt samma mängd soppa per timme som den gör per mil. Vet inte hur noga det stämmer, men jag tycker inte det verkar helt orimligt i alla fall smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

-utan 940
1 728 Inlägg
25 december 2009
#31
MattiasH skrev:
Du svarade precis på frågan själv, var kommer värmen i personbilen från? wink

Syftar du på verkningsgraden? En liten bensinmotor behöver ju inte inte heller anstränga sig för att gå runt på tomgång, det ser man tydligt på turbomätaren men ändå blir den till slut genomvarm av att stå på tomgång.
Sen är det ju skillnad på diesel och bensinmotorer, en dieselmotor har inte lika varma avgaser.

642 Inlägg
25 december 2009
#32
Aerodynamik skrev:
Smyger in med en lite fråga nu då..
Min bil har inte varit startad sen oktober och tänkte starta den nu imorrn men oroar mig för att motorn ska slitas mer än nödvändigt. tongue Kan jag gasa ur den lite eller vad är bäst?

Dra säkringen till soppapumpen och bygg upp lite oljetryck med startmotorn, sen är det viktigt att motorn verkligen får bli varm också så att det inte bildas en massa kondens som blir kvar i oljan.


Webbutvecklare
2 369 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
#33
Jag tackar för alla svar! (utom BergsST som verkar ha missat poängen helt med ett forum.........)

Jag undrade vad bilen drar mest för att jag inte hade en aning och tankmätaren fungerar inte så det är bara skönt att veta att om bilen står igång en kvart medan jag skrapar rutor och annat så försvinner inte 2 liter (skulle inte förvåna mig med 740 haha smile ).

Summerar jag alla svar så blir det till att försöka använda motorvärmaren så mycket som möjligt i vintern, samt att jag bara ska starta bilen medan jag skrapar rutor och sen köra iväg lite lugnt tills bilen blir varm.

Tackar tackar!

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

7 120 Inlägg
25 december 2009
#34
Förlåt TS för off topic.

NissanMotorsport skrev:
Kolla bara alla vätske/olje nivåer innan du startar eftersom den stått länge smile sen bara starta och åka iväg..varva inget i onödan..kör som en 90åring så äre lugnt smile dra inte ut på 1an å så.. sen kan du ge fullgas när den nått normal tempratur tongue

Den kommer inte ur garaget så det är bara tomgångskörning som gäller.. tongue Men tack för svaret!

DanneJ skrev:
Dra säkringen till soppapumpen och bygg upp lite oljetryck med startmotorn, sen är det viktigt att motorn verkligen får bli varm också så att det inte bildas en massa kondens som blir kvar i oljan.

Ska göra det, men hur vet man om det blir kondens?


Edit; Svara gärna i min gästbok eller pm så vi slipper förstöra tråden.. smile
Senast redigerat av Aerodynamik (25 december 2009)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
25 december 2009
#35
Aerodynamik skrev:
Förlåt TS för off topic.

NissanMotorsport skrev:
Kolla bara alla vätske/olje nivåer innan du startar eftersom den stått länge smile sen bara starta och åka iväg..varva inget i onödan..kör som en 90åring så äre lugnt smile dra inte ut på 1an å så.. sen kan du ge fullgas när den nått normal tempratur tongue

Den kommer inte ur garaget så det är bara tomgångskörning som gäller.. tongue Men tack för svaret!

DanneJ skrev:
Dra säkringen till soppapumpen och bygg upp lite oljetryck med startmotorn, sen är det viktigt att motorn verkligen får bli varm också så att det inte bildas en massa kondens som blir kvar i oljan.

Ska göra det, men hur vet man om det blir kondens?


Edit; Svara gärna i min gästbok eller pm så vi slipper förstöra tråden.. smile

Om du inte ska flytta bilen varför då starta den alls? Och för övrigt, när motorn väl ska startas så vrid på nyckeln o starta den bara. Inga konstigheter alls, motorn klarar det utan problem då det alltid blir lite olja kvar i lager o sånt. skillnad är det om en motor är helt nyrenoverad. Då bör man se till att få oljetryck innan man börjar veva runt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

7 120 Inlägg
25 december 2009
#36
Tänkte att det kanske skulle vara bra att starta upp den någon gång under vintern, men är det bättre att den får stå tills den väl ska köras så får den vänta.. tongue

Pan
25 december 2009
#37
Aerodynamik skrev:
Tänkte att det kanske skulle vara bra att starta upp den någon gång under vintern, men är det bättre att den får stå tills den väl ska köras så får den vänta.. tongue

Esh låt den bara stå hade jag gjort. Sen starta den nästa säsong kör lungt tills du får oljetemp. Sen byt olja/filter sen är det bara ut dra varvstopp wink

2 845 Inlägg
25 december 2009
#38
Aerodynamik skrev:
Tänkte att det kanske skulle vara bra att starta upp den någon gång under vintern, men är det bättre att den får stå tills den väl ska köras så får den vänta.. tongue

Har du ac på den ska du definitivt starta den samt köra ac:n då packningar och sånt annars kan ta skada om de står still för länge. Låt den gå så den får normal arbetstemp isåfall.

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 december 2009
#39
Intressant fråga, överslagsräkning borde funka även här.  Hur mycket effekt går det åt att hålla motorn på 1000rpm?  tja... startmotorn på 1hk drar motorn till 250rpm, så 4ggr så mycket går det åt dvs 4hk. Om man åker i 100km/h så använder man ungefär 1/4 gas dvs ca 25hk.  dessa 25hk drar 1liter per mil och således 10liter i timmen.

10liter/25hk blir alltså 1.6l per timme för 4hk.  smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

100 Inlägg
13 januari 2010
#40
Eller så kan man räkna på luft/bränsle-blandning vid tomgångsvarven.
Låt säga 1000 varv per minut. ((1000*(2,3/2))/14.7)*60=4,7l

Eller har jag fel?



Sök