3110
Sök

Påkörning bakifrån med bil (Regler osv)

4 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#1
Låg i 60km/h på en 80 väg för att jag visste att det var halt. Hade en bil framför mig som började bromsa lite försiktigt. Var då kanske 15 meter ifrån bilen. Jag bromsar också in lite försiktigt. Ligger nu kanske 10 meter från bilen. Då tvärnitar hon helt plötsligt och ska svänga höger in på en väg. Jag försöker få stopp på min bil men glider in i hennes bil i ca. 10-15km/h. Hon gav inga som helst tecken på att hon skulle svänga. Hon bara tvärnita och började svänga. (Jag kanske låg för nära?)
OBS! Ingen kom till skada. (Bara plåtskador)

Har också läst på 2 punkter angående tecken och så:

65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.
   En förare som avser att stanna eller hastigt minska farten skall ge tecken med stopplyktan för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har någon stopplykta skall föraren i stället visa sin avsikt genom att höja armen.
   Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad.


66 § Även om en förare givit signal eller tecken är han eller hon skyldig att försäkra sig om att den avsedda manövern kan göras utan fara eller onödigt hinder för någon annan.

--------------------------------------------------------------------------

Tänkte nu kolla vad ni alla tror? Vem åker på att betala osv?


Hemlig Agent
1 115 Inlägg
27 december 2009
#2
Du blev alltså medlem på garaget för att se om det fanns någon som kan gissa åt dig?

Störst risk att du åker på det.

Du måste hålla tillräckligt avstånd...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 december 2009
#3
lastpage skrev:
Låg i 60km/h på en 80 väg för att jag visste att det var halt. Hade en bil framför mig som började bromsa lite försiktigt. Var då kanske 15 meter ifrån bilen. Jag bromsar också in lite försiktigt. Ligger nu kanske 10 meter från bilen. Då tvärnitar hon helt plötsligt och ska svänga höger in på en väg. Jag försöker få stopp på min bil men glider in i hennes bil i ca. 10-15km/h. Hon gav inga som helst tecken på att hon skulle svänga. Hon bara tvärnita och började svänga. (Jag kanske låg för nära?)
OBS! Ingen kom till skada. (Bara plåtskador)

Har också läst på 2 punkter angående tecken och så:

65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.
   En förare som avser att stanna eller hastigt minska farten skall ge tecken med stopplyktan för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har någon stopplykta skall föraren i stället visa sin avsikt genom att höja armen.
   Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad.


66 § Även om en förare givit signal eller tecken är han eller hon skyldig att försäkra sig om att den avsedda manövern kan göras utan fara eller onödigt hinder för någon annan.

--------------------------------------------------------------------------

Tänkte nu kolla vad ni alla tror? Vem åker på att betala osv?

1. Hon skall mycket riktigt ge tecken så fort hon avser att manöverera fordonet i sidled, men tror du hon kommer erkänna att hon tänkt svänga eller tror du hon är smart och skriver att "jag bromsade för ett rådjur eller liknande"?

2. Tecken med stopplyktan, det gav hon förmodligen eller var hennes bromsljus ur funktion? Tecken skall mycket riktigt ges i god tid, men så finns det också regler kring vad som händer vid en "nödsituation" då skall man stanna så fort som möjligt.

3. Angående nr.66, hon skall mycket riktigt försäkra sig om att manövern kan utföras utan fara för andra. Å andra sidan, skall hon också stanna så fort som möjligt för ett hinder.

Samtidigt är du skyldig att hålla ett avstånd som gör att du hinner stanna för alla förutsägbara hinder, och att detta skall vara minst 3 sekunder "3sek regeln. I halka skall denna ökas ytterligare, du skriver att du höll 15m till bilen framför och att farten var cirka 60km/h. Alltså ca 17m/s.

Du höll alltså knappt en sekunds avstånd till bilen framför, trots att det bör vara minst det tredubbla och rimligen ännu mer vid halka. Samtidigt som att din motpart kan hävda att hon gav tecken, inte skulle svänga utan stannade för ett hinder och dessutom påstå att hon antog, med rätta, att du höll mer än 1sek avstånd.

Du åker på det är min  gissning smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
27 december 2009
#4
Kör man på någon bakifrån så har man haft för litet avstånd. Är det halt så får man ha större avstånd. Denna olyckan är det solklart vem som gjort fel. Du får garanterat betala.

130 Inlägg
27 december 2009
#5
Solklart att du kommer få lägga upp plånboken, du höll för litet avstånd.

Muttley
27 december 2009
#6
10-15 meter är på tok för kort avstånd. du kommer ryka på det.

5 198 Inlägg
27 december 2009
#7
Man får inte köra fortare än man hinner stanna.. oavsett väglag och hur den framför kör

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 december 2009
#8
Stämmer in i kören...Du är torsk...I princip skall man vara mer eller mindre beredd på att bilen framför på en fin,torr motorväg kan tvärnita pga att ett djur eller liknande hoppar ut framför, så det gäller att hålla tillräckligt avstånd oavsett väglag/vägtyp

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

blacken
27 december 2009
#9
Du skall hålla sådan fart och avstånd så att du kan stanna. Du kommer att torska, rejält..

Trucker
2 710 Inlägg
27 december 2009
#10
10-15meter? Det är ju inte knappt dom 3sekundrarna som det är rekomenderat.. o sen så vad det halt. Jag åkte till Sthlm igår, HALT var det. Många som hade åkt av vägen. En rolig grej var att vägen var 110, jag höll 90. Självklart fick man säga till ett antal gånger i snöyran att bakomvarande skulle sakta ner lite (sa till via dimljuset bak)

Till trådskaparen: Du kommer tyvärr åka på detta!

Fart missbrukare

643 Inlägg
27 december 2009
#11
blacken skrev:
Du skall hålla sådan fart och avstånd så att du kan stanna. Du kommer att torska, rejält..

mm grabben nu ligger han illa till du. . . rejält åxå. .  mm vad tror vi. . kan det bli livstid?

kan egentligen bara säga att enda anledningen till att bli befriad från att ha kört på nån bakifrån är om nån avsiktligen har bromsat utan anledning. och om nu nån polisman sett detta. . annars blir det nog svårt å hala sig ur.


"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
27 december 2009
#12
"En förare som avser att stanna eller hastigt minska farten skall ge tecken med stopplyktan för att visa sin avsikt."

"Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt."


Om bilen framför tvärnitar och föraren vet att det är halt och att det finns bilar bakom, då bör han/hon vara ansvarig.

Men sen gäller det att själv att hålla avstånd, så att incidenter som detta inte kan ske. 10-15m när det är halt är för lite.

Fel av båda, men den som ligger bakom har tyvärr inte mycket att säga till om.

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

blacken
27 december 2009
#13
men den som ligger bakom har tyvärr inte mycket att säga till om.

Visst har han det, bara att hålla ett sådant avstånd och hastighet till framförvarande fordon så att han hinner och kan stanna innan. Inget mer med det..

162 Inlägg
27 december 2009
#14
Det låter fult med man ska hålla 1m avstånd för varje km/h du kör. Det fick jag lära mig iallafall. Fungerar ju aldrig i praktiken, men i teorin står det så, fick veta detta både av körskoleläraren och trafikledaren. Ligger ni i 70km/h ska du hålla 70m till framförvarande bil.

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up

blacken
27 december 2009
#15
Svenss0n skrev:
blacken skrev:
Du skall hålla sådan fart och avstånd så att du kan stanna. Du kommer att torska, rejält..

mm grabben nu ligger han illa till du. . . rejält åxå. .  mm vad tror vi. . kan det bli livstid?

kan egentligen bara säga att enda anledningen till att bli befriad från att ha kört på nån bakifrån är om nån avsiktligen har bromsat utan anledning. och om nu nån polisman sett detta. . annars blir det nog svårt å hala sig ur.

Inte ens då så kan man svära sig fri, regeln är enkel har du kört på, så har du kört för fort och legat för nära, end of story..
PS: vad besk man kan vara då lille vän..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 december 2009
#16
supersupra87 skrev:
"En förare som avser att stanna eller hastigt minska farten skall ge tecken med stopplyktan för att visa sin avsikt."

"Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt."


Om bilen framför tvärnitar och föraren vet att det är halt och att det finns bilar bakom, då bör han/hon vara ansvarig.


Men sen gäller det att själv att hålla avstånd, så att incidenter som detta inte kan ske. 10-15m när det är halt är för lite.

Fel av båda, men den som ligger bakom har tyvärr inte mycket att säga till om.

Så om jag behöver tvärnita för ett barn mitt i gatan, då skall jag behöva ta hänsyn till idioten (Inget illa menat mot TS, utan jag menar rent allmänt) bakom som ligger på tok för nära?

Självklart inte, nu var det visserligen för att föraren framför inte kunde bestämma sig för att om denne skulle svänga eller ej. Men hur många här tror att motparten kommer att erkänna detta, eller kommer hon hävda att "jag såg ett rådjur jag behövde bromsa för etc"?

Rent teoretiskt borde motparten ta en viss del av skulden, då denna inte planerade sin sväng i tid. Men i praktiken är detta förmodligen inget som går att bevisa vilket slutar i att TS åker på hela skulden då han uppenbarligen haft för kort avstånd.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

8 251 Inlägg
27 december 2009
#17
Det att det alltid är den som kör på som gör fel gäller bara på vägar som är skyltade upp till 70 eller om det är 90 sen är det framförvarandes problem. Mera det du ska kolla upp istället för tecken. Fast samtidigt så ska man ju hålla avståns så man kan hinna stanna ifall det behövs.

Så min gissning ligger mer åt hållet att det blir nån form av delat ansvar.


blacken
27 december 2009
#18
Marlboroman skrev:
Det att det alltid är den som kör på som gör fel gäller bara på vägar som är skyltade upp till 70 eller om det är 90 sen är det framförvarandes problem. Mera det du ska kolla upp istället för tecken. Fast samtidigt så ska man ju hålla avståns så man kan hinna stanna ifall det behövs.

Så min gissning ligger mer åt hållet att det blir nån form av delat ansvar.

Det spelar ingen roll vilken hastighet det är på aktuell sträcka. Den som kör in i ett annat fordon torskar alltid på/för det. Sedan så kan den andra muppen torska för sin förseelse beroende vad som orsakat det plötsliga stoppet och hur bra advokat och samhällsstatus vederbörande har tillgång till..

841 Inlägg
27 december 2009
#19
har man drag krok så e de bara till att bromsa hårt så jävlen klistrar sig i kroken sen lär de sig nog att inte vara nära mera


8 883 Inlägg
27 december 2009
#20
dadooo skrev:
har man drag krok så e de bara till att bromsa hårt så jävlen klistrar sig i kroken sen lär de sig nog att inte vara nära mera

? Vad har det med den här tråden att göra.

Fotograf på tierpidag.se


Sök