lastpage skrev:
Låg i 60km/h på en 80 väg för att jag visste att det var halt. Hade en bil framför mig som började bromsa lite försiktigt. Var då kanske 15 meter ifrån bilen. Jag bromsar också in lite försiktigt. Ligger nu kanske 10 meter från bilen. Då tvärnitar hon helt plötsligt och ska svänga höger in på en väg. Jag försöker få stopp på min bil men glider in i hennes bil i ca. 10-15km/h. Hon gav inga som helst tecken på att hon skulle svänga. Hon bara tvärnita och började svänga. (Jag kanske låg för nära?)
OBS! Ingen kom till skada. (Bara plåtskador)
Har också läst på 2 punkter angående tecken och så:
65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.
En förare som avser att stanna eller hastigt minska farten skall ge tecken med stopplyktan för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har någon stopplykta skall föraren i stället visa sin avsikt genom att höja armen.
Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad.
66 § Även om en förare givit signal eller tecken är han eller hon skyldig att försäkra sig om att den avsedda manövern kan göras utan fara eller onödigt hinder för någon annan.
--------------------------------------------------------------------------
Tänkte nu kolla vad ni alla tror? Vem åker på att betala osv?
1. Hon skall mycket riktigt ge tecken så fort hon avser att manöverera fordonet i sidled, men tror du hon kommer erkänna att hon tänkt svänga eller tror du hon är smart och skriver att "jag bromsade för ett rådjur eller liknande"?
2. Tecken med stopplyktan, det gav hon förmodligen eller var hennes bromsljus ur funktion? Tecken skall mycket riktigt ges i god tid, men så finns det också regler kring vad som händer vid en "nödsituation" då skall man stanna så fort som möjligt.
3. Angående nr.66, hon skall mycket riktigt försäkra sig om att manövern kan utföras utan fara för andra. Å andra sidan, skall hon också stanna så fort som möjligt för ett hinder.
Samtidigt är du skyldig att hålla ett avstånd som gör att du hinner stanna för alla förutsägbara hinder, och att detta skall vara minst 3 sekunder "3sek regeln. I halka skall denna ökas ytterligare, du skriver att du höll 15m till bilen framför och att farten var cirka 60km/h. Alltså ca 17m/s.
Du höll alltså knappt en sekunds avstånd till bilen framför, trots att det bör vara minst det tredubbla och rimligen ännu mer vid halka. Samtidigt som att din motpart kan hävda att hon gav tecken, inte skulle svänga utan stannade för ett hinder och dessutom påstå att hon antog, med rätta, att du höll mer än 1sek avstånd.
Du åker på det är min gissning