3438
Sök

Dodge Ram - Tålig eller bara show?

Fisketokig
2 997 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#1
Om man tänker sig en Dodge Ram SRT10 som kombinerad slitvarg och glidarbil bör man tänka om eller är det möjligt?

Den skulle isåfall stundtals få dra båten till dumma ställen och bli fiskebil efter oplogade skogsvägar sen ut på isar på den kalla årstiden. Sen som pendlarbil till jobb och vardagsbil. Det vill säga min enda bil i fortsättningen. smile

Gå dagligen i salt på vintern och grusvägar på sommaren.

Det skulle isåfall vara aktuellt med en som är 3-4år gammal och 5000mil och sen behålla den 5år utan problem med ca 1000mil om året.

Kommer bilen stå sig i skick eller kommer jag få problem med rost och slitdelar?

Det är ju ändå en fet bil och stor motor.

Vågar man gissa på hur den står sig i pris när den är 8år och gått 10.000mil ? Värderas till ca 350 idag.

Har alltid gillat modellen men köper man den bara som finbil så kommer den gå allt för lite för att motivera köp. Den måste kunna användas som en härdad pickis smile

Tacksam för seriösa svar.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

OEM <3
6 957 Inlägg
27 december 2009
#2
Det är svårt att säga vart vi är ang. bensinpriser och utsläppskrav men med tanke på
hur sakta allt går här i vårat land så ser jag det som ett bra köp smile

Det är ju ingen dussinbil vilket kan göra den attraktiv framöver, motorn är ju en ståtlig pjäs.

Ett bra motexempel är ju Ford SVT F150 Lightning, samma stuk på bilarna och Forden står ju fortfarande
bra i pris.

Mvh
Senast redigerat av Bjork (27 december 2009)

OEM <3

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 december 2009
#3
Så som jag förstått det är Ram en klassisk jänkare byggd på beprövad teknik, på gott och ont. Så nog bör den hålla som brukis bör man tycka. Men rejäl värdeminskning kan du nog förvänta dig framöver i dessa miljötider, åtminstone för denna typ av bil smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Masterworks
27 december 2009
#4
Jag använder min som brukis, den drar tungt ibland utan att knorra! cool

Meister
6 763 Inlägg
27 december 2009
#5
Kan nog konstatera att om de inte var slitvargar så hade de fått lägga ner för länge sen. I usa är det inte ovanligt att ha en trailer med 3-4 bilar bakom en ram eller motsvarande cheva pickis.


4 682 Inlägg
27 december 2009
#6
Om du vill ha en slitvarg så ska du absolut köpa en med cummins motor och 4wd! Srt-10 är en "sportbil", ingen slitvarg.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
27 december 2009
#7
SRT-10'an kommer palla vad du än gör med den, det är en sak som är säker. Visst är det ju kanske mer ekonomiskt att köpa en Ram med cummins diesel, men så länge du har råd att pröjsa soppan så funkar SRT-10'an hur bra som helst. Dessutom blir det bra mycket roligare att jobba. smile


Trafikledare
563 Inlägg
27 december 2009
#8
Det är nog inte smidigt att komma fram på en oplogad skogsväg med en SRT-10. Om man är hyffsat rädd om den ialf.. Den är ju ganska låg om man jämför med en Ram 4x4.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

820 Inlägg
27 december 2009
#9
Du ska ju ha cummins om du ska ha ram, så jäkla mycket fetare än en sur bensinare wink

Tror garanterat att den kommer hålla för dina ändamål, det är ju en ordentlig jänkare och ordentliga jänkare är som gamla Volvos, Audis, MB osv, dom bara går å går å går smile

Men som sagt så tycker jag nog du ska satsa på cummins, så jävla rått motorljud med svartrök och stacks.. det är en av mina drömbilar smile

Om man säger

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
27 december 2009
#10
Funderar man på att lägga 350 tusen på en pickis så finns det absolut inget annat än en Dodge med cummins. Den går utan vidare mer än 50 000mil utan att röra en skruv annat än oljebyten. Låter som en Scania, vridmoment som en Scania. Jag vill ha en så det gör ont och manligare bil finns inte.

http://www.bouldermaskin.com/meny.html  har ett antal truckar till salu

http://www.bouldermaskin.com/tillsalu/Objekt/Bil16/4WD_Jamboree05%2001.jpg
Senast redigerat av hotrodder (27 december 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

820 Inlägg
28 december 2009
#11
hotrodder skrev:
Låter som en Scania, vridmoment som en Scania.

Snarare som en Volvo, iochmed sexan wink

Om man säger

Fisketokig
2 997 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
#12
Tackar för bra svar allihop!

Söker man snabbt på Dodge Ram Diesel så finns det ändå rätt många i bra skick utan att gått för mycket för om man går tillbaka yttligare några år, runt 00-03-modellerna

Är det fortfarande ett bra köp med automat? Några årsmodeller man bör undvika?

Blir ju iofs helt annat med 4x4 och har ju ett grymt vrid och diesel kan man tanka billigt.
Men SRT-10 är jä**a fet smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
28 december 2009
#13
Panzar_Audi skrev:
hotrodder skrev:
Låter som en Scania, vridmoment som en Scania.

Snarare som en Volvo, iochmed sexan wink

Ifs. rätt! men jag kör helst Scania cool

Martin 9-3 skrev:
Tackar för bra svar allihop!
Är det fortfarande ett bra köp med automat? Några årsmodeller man bör undvika?

Kollar du närmare i min länk jag postade så hittar du en del svar. Boulder maskin kan sin sak.
Senast redigerat av hotrodder (28 december 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Smålänning
7 887 Inlägg
28 december 2009
#14
Håller helt klart med om att du ska ha Cummins.
Det är ju en lastbils/marinmotor som är gjord för att hålla och gå, V10:an i SRT-10 äör säkert go, men tror att det är mer ekonomiskt och hållbarare med 4x4 och Cummins smile

Går att vässa dem rätt bra okså, kolla på BuilderMachines gula RAM med Cumminsmotor smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 045 Inlägg
28 december 2009
#15
helt klart ska du ha diesel i den, kan inte bli bättre,

du har ju även cheva med duramax och ford med powerstroke, 

gillar ju forden mer som jag har, v8 turbodiesel är grejer det smile


Fisketokig
2 997 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
#16
NMI skrev:
helt klart ska du ha diesel i den, kan inte bli bättre,

du har ju även cheva med duramax och ford med powerstroke, 

gillar ju forden mer som jag har, v8 turbodiesel är grejer det smile

Ni har nog rätt.

Riktiga män kör diesel eller vad är det man brukar säga wink

Får man fråga vad skatten ligger på Forden? tongue

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Masterworks
28 december 2009
#17
Martin 9-3 skrev:
NMI skrev:
helt klart ska du ha diesel i den, kan inte bli bättre,

du har ju även cheva med duramax och ford med powerstroke, 

gillar ju forden mer som jag har, v8 turbodiesel är grejer det smile

Ni har nog rätt.

Riktiga män kör diesel eller vad är det man brukar säga wink

Hehehe... Ja det e ju ganska fjolligt att köra 8,3l V10 bensin! lol

4 682 Inlägg
28 december 2009
#18
Masterworks skrev:
Hehehe... Ja det e ju ganska fjolligt att köra 8,3l V10 bensin! lol

Japp, bensinmotorer är för flickscouter.

820 Inlägg
28 december 2009
#19
Moparboy440 skrev:
Masterworks skrev:
Hehehe... Ja det e ju ganska fjolligt att köra 8,3l V10 bensin! lol

Japp, bensinmotorer är för flickscouter.

Haha epic answer lol  Men jag tycker nog fasen det är manligare att köra på cummins, finns nog inte nån annan motor bensin som diesel som slår det ljudet, sen att det rör på sig är ju inte helt fel det heller! Mumma!

Om man säger

OEM <3
6 957 Inlägg
29 december 2009
#20
Efter ha läst lite i tråden, alla rekommenderar ju Cummins (vilket jag förstår med om den ska användas i skog m.m) men vad dricker en sån Diesel egentligen? Motorn, vikten är ju inte det minsta direkt tongue

OEM <3


Sök