2709
Sök

Köpråd saab 9-3 aero 2002 är dom bra eller dåliga som första bil?

558 Inlägg
1 januari 2010
#21
nya bussningar och sänkning gör mycket:) men blir ju endel tourqe steer ändå

336 Inlägg
1 januari 2010
#22
Rquired skrev:
Jokke_ skrev:
Väghållningen är det inget fel på, däremot så ålar den sig rejält om du gasar på så då får du allt hålla i ratten annars är du inte kvar på vägen...

Ett svidande nederlag för Saab. Strama fjädrar och stötdämpare i Aero-versionen hjälper inte när hjulupphängningar och motorfästen är så slafsiga. Fjädringen sväljer ojämnheter bra, men det känns som om hjulen tumlar runt helt okontrollerat. Det rycker och sliter i ratten - särskilt vid acceleration då bilen kastar sig i sidled - och signalerna till föraren om vad som händer är svåra att tolka. En testförare liknar känslan vid barndomens labyrintspel: ?hela tiden riskerar man att kulan viker av och ner i ett av hålen?. Styrningen är seg och motorfästena så mjuka att växelspaken ibland hoppar ur läge. I det här sällskapet duger inte sådant.

Teknikens Värld nummer 22/2002 om Saab 9-3 Aero.

Tycker då det finns fel på väghållningen i den bilen, ok är den knappast...

tycker väll inte redigt det där stämmer!

volvo 740:)

OEM <3
6 957 Inlägg
1 januari 2010
#23
kwansa skrev:
Rezet skrev:
Tack för alla svar men jag undrar en sak!
Jag har hört att den ska ha kass väghållning är det sant och hur blir den om man sänker den ca 35 mm runt om och 19'' fälgar?

om det är en 3dörrars så ska det nog går bra, 5-dörrars har lite mindre hjulhus bak så det kan skrapa emot skärmarna om man har fel ET eller för breda däck. men det finns några som åker 215/35-19" utan problem.

kass och kass väghållning, den är ingen höjdare orginal men det finns några enklare knep att göra det bättre smile tex andra bussningar och fjädrar.

19" passar ypperligt på en 5-dörrars med sänkning

Ver.1 Ace Tyson 8.5 x 19" med 225/35-19"
https://www1.garaget.org/gallery/archive/16132/312042_9bu5dh.jpg


Ver.2 Dotz Roadster 8 x 19" med 225/35-19
https://www1.garaget.org/archive/17/16132/45772/45772-925051.jpg

Ska du köpa hjul så köp INTE 18", det ser jäkla smått ut när det väl kommer på, köp
hellre 19" som är 8" breda..du kan lätt köra fullknökad bil om du så tänkt det.

Bilen blir inte direkt jättestötig heller, stolarna fångar upp mkt av den skiten.

Panelen sitter original i Salomon Ed. bilarna, borde inte vara svårt att hitta.
Viggen-vingen däremot..lycka till och var beredd på att pröjsa wink Jag hade en på min
bil och den är guld värd + att jag hade en komplett liggandes i garaget tongue

Och jo, bilens chassi känns svampigt, men med sänkning blir den illgo smile

Mvh
Senast redigerat av Bjork (1 januari 2010)

OEM <3

453 Inlägg
1 januari 2010
#24
740addon skrev:
Rquired skrev:
Jokke_ skrev:
Väghållningen är det inget fel på, däremot så ålar den sig rejält om du gasar på så då får du allt hålla i ratten annars är du inte kvar på vägen...

Ett svidande nederlag för Saab. Strama fjädrar och stötdämpare i Aero-versionen hjälper inte när hjulupphängningar och motorfästen är så slafsiga. Fjädringen sväljer ojämnheter bra, men det känns som om hjulen tumlar runt helt okontrollerat. Det rycker och sliter i ratten - särskilt vid acceleration då bilen kastar sig i sidled - och signalerna till föraren om vad som händer är svåra att tolka. En testförare liknar känslan vid barndomens labyrintspel: ?hela tiden riskerar man att kulan viker av och ner i ett av hålen?. Styrningen är seg och motorfästena så mjuka att växelspaken ibland hoppar ur läge. I det här sällskapet duger inte sådant.

Teknikens Värld nummer 22/2002 om Saab 9-3 Aero.

Tycker då det finns fel på väghållningen i den bilen, ok är den knappast...

tycker väll inte redigt det där stämmer!

Har du kört en eller går du enbart efter deras åsikter? tycker som ovan, så illa är det inte.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 januari 2010
#25
Jokke_ skrev:
740addon skrev:
Rquired skrev:

Ett svidande nederlag för Saab. Strama fjädrar och stötdämpare i Aero-versionen hjälper inte när hjulupphängningar och motorfästen är så slafsiga. Fjädringen sväljer ojämnheter bra, men det känns som om hjulen tumlar runt helt okontrollerat. Det rycker och sliter i ratten - särskilt vid acceleration då bilen kastar sig i sidled - och signalerna till föraren om vad som händer är svåra att tolka. En testförare liknar känslan vid barndomens labyrintspel: ?hela tiden riskerar man att kulan viker av och ner i ett av hålen?. Styrningen är seg och motorfästena så mjuka att växelspaken ibland hoppar ur läge. I det här sällskapet duger inte sådant.

Teknikens Värld nummer 22/2002 om Saab 9-3 Aero.

Tycker då det finns fel på väghållningen i den bilen, ok är den knappast...

tycker väll inte redigt det där stämmer!

Har du kört en eller går du enbart efter deras åsikter? tycker som ovan, så illa är det inte.

Jag har kört en och tycker definitivt att det stämmer. Å andra sidan tycker jag också att framhjulsdrivna bilar och tourqe steer generellt är "fel" och irriterande så. Och när det då handlar om en bil med framhjulsdriftens nackdelar och dåliga vägegenskaper förstår jag varför Teknikens Värld skrev som de gjorde.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

453 Inlägg
1 januari 2010
#26
Rquired skrev:
Jokke_ skrev:
740addon skrev:

tycker väll inte redigt det där stämmer!

Har du kört en eller går du enbart efter deras åsikter? tycker som ovan, så illa är det inte.

Jag har kört en och tycker definitivt att det stämmer. Å andra sidan tycker jag också att framhjulsdrivna bilar och tourqe steer generellt är "fel" och irriterande så. Och när det då handlar om en bil med framhjulsdriftens nackdelar och dåliga vägegenskaper förstår jag varför Teknikens Värld skrev som de gjorde.

Okej då har vi olika uppfattningar om dem då wink Har dock aldrig varit med om att växelspaken har hoppat ur läget på min tongue Men jag har å andra sidan inte kört så många bilar så jag kan bilda mig en uppfattning om hur bra eller dålig bilen väghållningen är jämfört med andra, men tror ändå inte att det är så extremt som de skriver...


OEM <3
6 957 Inlägg
1 januari 2010
#27
Rquired skrev:
Jokke_ skrev:
740addon skrev:
tycker väll inte redigt det där stämmer!

Har du kört en eller går du enbart efter deras åsikter? tycker som ovan, så illa är det inte.

Jag har kört en och tycker definitivt att det stämmer. Å andra sidan tycker jag också att framhjulsdrivna bilar och tourqe steer generellt är "fel" och irriterande så. Och när det då handlar om en bil med framhjulsdriftens nackdelar och dåliga vägegenskaper förstår jag varför Teknikens Värld skrev som de gjorde.

Saab har (i mina ögon) alltid varit lite "oroliga" med tourqe-steer, dom är kan ruggigt ryckiga vid acceleration.
Sen ska det tilläggas att 9-3orna är spårkänsliga som sjutton med större hjul men det är inget man inte klarar av smile Att jämföra min Golf vs. mina gamla 9-3or är som natt och dag...golfen är stabil som satan!
Senast redigerat av Bjork (1 januari 2010)

OEM <3

86 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#28
Bjork skrev:
kwansa skrev:
Rezet skrev:
Tack för alla svar men jag undrar en sak!
Jag har hört att den ska ha kass väghållning är det sant och hur blir den om man sänker den ca 35 mm runt om och 19'' fälgar?

om det är en 3dörrars så ska det nog går bra, 5-dörrars har lite mindre hjulhus bak så det kan skrapa emot skärmarna om man har fel ET eller för breda däck. men det finns några som åker 215/35-19" utan problem.

kass och kass väghållning, den är ingen höjdare orginal men det finns några enklare knep att göra det bättre smile tex andra bussningar och fjädrar.

19" passar ypperligt på en 5-dörrars med sänkning

Ver.1 Ace Tyson 8.5 x 19" med 225/35-19"
http://www1.garaget.org/gallery/archive/16132/312042_9bu5dh.jpg


Ver.2 Dotz Roadster 8 x 19" med 225/35-19
http://www1.garaget.org/archive/17/16132/45772/45772-925051.jpg

Ska du köpa hjul så köp INTE 18", det ser jäkla smått ut när det väl kommer på, köp
hellre 19" som är 8" breda..du kan lätt köra fullknökad bil om du så tänkt det.

Bilen blir inte direkt jättestötig heller, stolarna fångar upp mkt av den skiten.

Panelen sitter original i Salomon Ed. bilarna, borde inte vara svårt att hitta.
Viggen-vingen däremot..lycka till och var beredd på att pröjsa wink Jag hade en på min
bil och den är guld värd + att jag hade en komplett liggandes i garaget tongue

Och jo, bilens chassi känns svampigt, men med sänkning blir den illgo smile

Mvh

ok men du kan inte pm'a mig om du ser ngn?

OEM <3
6 957 Inlägg
1 januari 2010
#29
Rezet skrev:
Bjork skrev:
kwansa skrev:

om det är en 3dörrars så ska det nog går bra, 5-dörrars har lite mindre hjulhus bak så det kan skrapa emot skärmarna om man har fel ET eller för breda däck. men det finns några som åker 215/35-19" utan problem.

kass och kass väghållning, den är ingen höjdare orginal men det finns några enklare knep att göra det bättre smile tex andra bussningar och fjädrar.

19" passar ypperligt på en 5-dörrars med sänkning

Ver.1 Ace Tyson 8.5 x 19" med 225/35-19"
http://www1.garaget.org/gallery/archive/16132/312042_9bu5dh.jpg


Ver.2 Dotz Roadster 8 x 19" med 225/35-19
http://www1.garaget.org/archive/17/16132/45772/45772-925051.jpg

Ska du köpa hjul så köp INTE 18", det ser jäkla smått ut när det väl kommer på, köp
hellre 19" som är 8" breda..du kan lätt köra fullknökad bil om du så tänkt det.

Bilen blir inte direkt jättestötig heller, stolarna fångar upp mkt av den skiten.

Panelen sitter original i Salomon Ed. bilarna, borde inte vara svårt att hitta.
Viggen-vingen däremot..lycka till och var beredd på att pröjsa wink Jag hade en på min
bil och den är guld värd + att jag hade en komplett liggandes i garaget tongue

Och jo, bilens chassi känns svampigt, men med sänkning blir den illgo smile

Mvh

ok men du kan inte pm'a mig om du ser ngn?

Hehe jo kanske jag kan göra om jag inte slår till sj tongue skulle kunna tänka mig en og9-3 Aero igen tongue
Men hittar jag en så visst, men har du kikat nåt på kopian som realcar har? som nödfall..

OEM <3

86 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#30
Bjork skrev:
Rezet skrev:
Bjork skrev:

19" passar ypperligt på en 5-dörrars med sänkning

Ver.1 Ace Tyson 8.5 x 19" med 225/35-19"
http://www1.garaget.org/gallery/archive/16132/312042_9bu5dh.jpg


Ver.2 Dotz Roadster 8 x 19" med 225/35-19
http://www1.garaget.org/archive/17/16132/45772/45772-925051.jpg

Ska du köpa hjul så köp INTE 18", det ser jäkla smått ut när det väl kommer på, köp
hellre 19" som är 8" breda..du kan lätt köra fullknökad bil om du så tänkt det.

Bilen blir inte direkt jättestötig heller, stolarna fångar upp mkt av den skiten.

Panelen sitter original i Salomon Ed. bilarna, borde inte vara svårt att hitta.
Viggen-vingen däremot..lycka till och var beredd på att pröjsa wink Jag hade en på min
bil och den är guld värd + att jag hade en komplett liggandes i garaget tongue

Och jo, bilens chassi känns svampigt, men med sänkning blir den illgo smile

Mvh

ok men du kan inte pm'a mig om du ser ngn?

Hehe jo kanske jag kan göra om jag inte slår till sj tongue skulle kunna tänka mig en og9-3 Aero igen tongue
Men hittar jag en så visst, men har du kikat nåt på kopian som realcar har? som nödfall..

Jo jag har sett den men jag vill hålla mig till orginal styling för tycker jag bäst om i värsta fall får man väll ha kvar aero vingen!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 januari 2010
#31
Jokke_ skrev:
Okej då har vi olika uppfattningar om dem då wink Har dock aldrig varit med om att växelspaken har hoppat ur läget på min tongue Men jag har å andra sidan inte kört så många bilar så jag kan bilda mig en uppfattning om hur bra eller dålig bilen väghållningen är jämfört med andra, men tror ändå inte att det är så extremt som de skriver...

Jag har heller aldrig varit med om att växeln hoppat ur för att förtydliga detta, å andra sidan har jag inte kört allt för mycket eller hårt med OG9-3 heller.

Bjork skrev:
Saab har (i mina ögon) alltid varit lite "oroliga" med tourqe-steer, dom är kan ruggigt ryckiga vid acceleration.
Sen ska det tilläggas att 9-3orna är spårkänsliga som sjutton med större hjul men det är inget man inte klarar av smile Att jämföra min Golf vs. mina gamla 9-3or är som natt och dag...golfen är stabil som satan!

Visst är det något man klarar av, har aldrig påstått annat. Men det är inget trevligt eller konsekvent uppträdande, och det går inte under avdelningen "bra (eller ens godkända) vägegenskaper" ur mina eller ens Teknikens Världs ögon.

Stark motor, som med enkla medel går att få rejäla effekter ur, tillsammans med dåliga vägegenskaper är enligt mig inga bra kriterier för en förstabil smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

OEM <3
6 957 Inlägg
2 januari 2010
#32
Rquired skrev:
Bjork skrev:
Saab har (i mina ögon) alltid varit lite "oroliga" med tourqe-steer, dom är kan ruggigt ryckiga vid acceleration.
Sen ska det tilläggas att 9-3orna är spårkänsliga som sjutton med större hjul men det är inget man inte klarar av smile Att jämföra min Golf vs. mina gamla 9-3or är som natt och dag...golfen är stabil som satan!

Visst är det något man klarar av, har aldrig påstått annat. Men det är inget trevligt eller konsekvent uppträdande, och det går inte under avdelningen "bra (eller ens godkända) vägegenskaper" ur mina eller ens Teknikens Världs ögon.

Stark motor, som med enkla medel går att få rejäla effekter ur, tillsammans med dåliga vägegenskaper är enligt mig inga bra kriterier för en förstabil smile

Sen hjälper det ju en del att mitt nuvarande åk har diffspärr smile

OEM <3

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 januari 2010
#33
Bjork skrev:
Rquired skrev:
Bjork skrev:
Saab har (i mina ögon) alltid varit lite "oroliga" med tourqe-steer, dom är kan ruggigt ryckiga vid acceleration.
Sen ska det tilläggas att 9-3orna är spårkänsliga som sjutton med större hjul men det är inget man inte klarar av smile Att jämföra min Golf vs. mina gamla 9-3or är som natt och dag...golfen är stabil som satan!

Visst är det något man klarar av, har aldrig påstått annat. Men det är inget trevligt eller konsekvent uppträdande, och det går inte under avdelningen "bra (eller ens godkända) vägegenskaper" ur mina eller ens Teknikens Världs ögon.

Stark motor, som med enkla medel går att få rejäla effekter ur, tillsammans med dåliga vägegenskaper är enligt mig inga bra kriterier för en förstabil smile

Sen hjälper det ju en del att mitt nuvarande åk har diffspärr smile

Självklart, GTI är en riktigt vass bil. Både när det gäller vägegenskaper och effekt smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

OEM <3
6 957 Inlägg
2 januari 2010
#34
Rquired skrev:
Bjork skrev:
Rquired skrev:

Visst är det något man klarar av, har aldrig påstått annat. Men det är inget trevligt eller konsekvent uppträdande, och det går inte under avdelningen "bra (eller ens godkända) vägegenskaper" ur mina eller ens Teknikens Världs ögon.

Stark motor, som med enkla medel går att få rejäla effekter ur, tillsammans med dåliga vägegenskaper är enligt mig inga bra kriterier för en förstabil smile

Sen hjälper det ju en del att mitt nuvarande åk har diffspärr smile

Självklart, GTI är en riktigt vass bil. Både när det gäller vägegenskaper och effekt smile

Det märks att den är påkostad från fabrik för att tåla effekt, Saab kan man skrämma ruggigt lätt
och då hänger inte chassiet med riktigt, men med lite pengar där så blir b.la. en 9-3 grym!

OEM <3

86 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
#35
Hejsan nu har jag varit och kollat på den saaben den va jätte sliten och bucklor överallt ! så det blir inte den iaf!

OEM <3
6 957 Inlägg
2 januari 2010
#36
Rezet skrev:
Hejsan nu har jag varit och kollat på den saaben den va jätte sliten och bucklor överallt ! så det blir inte den iaf!

Det är köparnas marknad just nu så du har ju möjlighet att fyna fin 9-3a, så stressa inte smile

OEM <3

V-Power
1 186 Inlägg
2 januari 2010
#37
Rezet skrev:
Hejsan nu har jag varit och kollat på den saaben den va jätte sliten och bucklor överallt ! så det blir inte den iaf!

Kollade du upp bilen på transportstyrelsen före du åkte och kollade på den?

Bilen har 9 ägare (mycket för en Saab) och bilfirman kunde ha besiktigat den före försäljning.

Finns alltid undantag men för det mesta är bilar med många ägare slitna och slut, sen skadar det inte att du är runt och kollar på olika för då uppskattas ett fint exemplar bättre när du väl hittar det. Men med tiden tröttnar man på att chansa och åka iväg och kolla på bilar med 10+ ägare.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

55 Inlägg
3 januari 2010
#38
og 9-3 aero är en trevlig bil, precis som andra skrev ganska spårkänslig men du får mkt bil för pengarna.
Kolla gärna in min funkar kanon med 19"..

Och ägarna behöver inte säga allt om bilen, kan mkt väl haft flera bilfirmor och sen kan den ha stått på flera inom familjen för billigare försäkring osv osv..
Baraför att en bil har haft 3 ägare behöver den inte vara bättre än en som haft 6-7


"Unloaded"
1 557 Inlägg
3 januari 2010
#39
Tror att du tjänar mkt väghållningsmässigt ifall du skaffar en 1,8T(2.0T-motorn minus korrekt programvara right fast med lägre premier?) 9-3 SS, SS:en har mkt bättre väghållning original mot OG.

"When innovation meets passion!"

OEM <3
6 957 Inlägg
3 januari 2010
#40
Mechanimal skrev:
Tror att du tjänar mkt väghållningsmässigt ifall du skaffar en 1,8T(2.0T-motorn minus korrekt programvara right fast med lägre premier?) 9-3 SS, SS:en har mkt bättre väghållning original mot OG.

SS:en chassi är bra mkt bättre ja, men priserna på SS budget (läs 1.8T) vs. Og 9-3 Aero skiljer ju en del med, med lite hjälpmedel blir Og:n bra den med smile

OEM <3


Sök