2665
Sök

Köpråd saab 9-3 aero 2002 är dom bra eller dåliga som första bil?

86 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
#1
Hejsan
Jag undrar om saab 9-3 aero 02 är en bra första bil? Hur mkt drar dom? Hur mkt krånglar dom? Vad är det oftast som går sönder och så tänkte jag ni kan kolla på den jag tänker köpa isf om ni ser ngt dåligt! http://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_3 … 16&w=3

Önskar svar snabbt!

Trucker
2 710 Inlägg
29 december 2009
#2
Har ej en aero med alla dess utr men däremot har jag Aero motorn från fabrik. Tycker att den går mkt bra, och man får, som känt av saab, mkt för pengarna.

Gasspjällen brukar spöka på saabarna. speciellt 9-3og, dvs den du tänkt köpa o min. Hänt mig en gång, fick det fixat för tusingen. inga större grejer dvs. sen så är färddatordisplayen mindre begåvad. Har bytt 2 st på min, fortfarande samma problem. så nu ser man knappt ngt på min men så länge de ej påverkar körningen så får det spöka hur mkt det vill..

Mkt drar dom ej, jag ligger på 0.7-0.8 på landsväg o kan utan nåra som helst problem köra på under litern i stan.

Kan faktiskt rekomendera den smile

Lycka till. Mvh

Fart missbrukare

67 Inlägg
29 december 2009
#3
Det är en klockren bil!


3 120 Inlägg
29 december 2009
#4
Jag har haft en og9-3 Aero Salemon-line som vinterbil för några vintrar sen. En mycket trevlig första bil och lite bekymmer, billigt ägande.


453 Inlägg
29 december 2009
#5
Trevlig förstabil, har en själv så det kan jag rekommendera smile Har inte haft något problem med min än så länge, ta i trä wink Väldigt roliga att köra är de också smile Dock så drar min ganska mycket bensin, fast det kan ju i för sig bero på föraren wink Man måste ju ha lite roligt, jag ligger på ungefär 1 liter milen med blandad körning, har dock varit nere på 0,8 på motorväg och det är inte så farligt tycker jag.


86 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
#6
Ok det låter ju riktigt bra! Får nog bli en sån då!

500 Inlägg
29 december 2009
#7
Kolla upp så att den är servad ordentligt och att den har den senaste vevhusventilationsuppgraderingen. Dessa motorer är rätt känsliga för oilsludge.
Fjäderbenen har en tendens att rosta sönder och det kan bli en rätt dyr historia. Så kolla upp dessa även om det är rätt svårt att se.
Rost i nederkant av dörrar, bakskärmar och baklucka är också relativt vanligt och värt att kolla upp.


OEM <3
6 957 Inlägg
29 december 2009
#8
Nocturnal skrev:
Kolla upp så att den är servad ordentligt och att den har den senaste vevhusventilationsuppgraderingen. Dessa motorer är rätt känsliga för oilsludge.
Fjäderbenen har en tendens att rosta sönder och det kan bli en rätt dyr historia. Så kolla upp dessa även om det är rätt svårt att se.
Rost i nederkant av dörrar, bakskärmar och baklucka är också relativt vanligt och värt att kolla upp.

Bra info!

Lägg till att dubbelkolla SID- och klimatanläggningsdisplayen, pixelfel är vanligt.

Mvh

OEM <3

86 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#9
Tack för alla svar men jag undrar en sak!
Jag har hört att den ska ha kass väghållning är det sant och hur blir den om man sänker den ca 35 mm runt om och 19'' fälgar?

157 Inlägg
1 januari 2010
#10
Direkt kass väghållning kan man väl inte säga att dom har,är väl sänkt 10mm från fabrik med?
Lär väl bli rätt stötig med 19",kan jag tänka mig.. Bra bil förövrigt,supernöjd med min. Och som andra säger,mycket bil för pengarna!

Edit:Kolla så att det inte börjat rosta vid hunbenet.Ganska vanligt.
Senast redigerat av Kwek (1 januari 2010)

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
1 januari 2010
#11
Rezet skrev:
Tack för alla svar men jag undrar en sak!
Jag har hört att den ska ha kass väghållning är det sant och hur blir den om man sänker den ca 35 mm runt om och 19'' fälgar?

om det är en 3dörrars så ska det nog går bra, 5-dörrars har lite mindre hjulhus bak så det kan skrapa emot skärmarna om man har fel ET eller för breda däck. men det finns några som åker 215/35-19" utan problem.

kass och kass väghållning, den är ingen höjdare orginal men det finns några enklare knep att göra det bättre smile tex andra bussningar och fjädrar.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

558 Inlägg
1 januari 2010
#12
mycket bil för pengarna:) går billigt och stolarna är ju såå sköna:)

86 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#13
Ok jag får väll åka och kolla på den imorgon och testköra den själv! Och se hur den är! Det värkar ju som att den ska vara väldigt bra!

453 Inlägg
1 januari 2010
#14
Väghållningen är det inget fel på, däremot så ålar den sig rejält om du gasar på så då får du allt hålla i ratten annars är du inte kvar på vägen...


86 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#15
Jo jag tänkte höra om det är någon som vet var man kan få tag på en viggen vinge och en kolfiber instrument panel ? Är den någon som säljer en sån eller vet ngn som har säg till mig för jag kommer antagligen köpa den imorgon och då är det kul att ha viggen vinge och panelen innan sommaren!

Saab
344 Inlägg
1 januari 2010
#16
kolla på stcs forum dyker upp lite titt som tätt

86 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#17
keffy89 skrev:
kolla på stcs forum dyker upp lite titt som tätt

Men jag är inte medlem där!

2 021 Inlägg
1 januari 2010
#18
Rezet skrev:
keffy89 skrev:
kolla på stcs forum dyker upp lite titt som tätt

Men jag är inte medlem där!

Bli det då tongue behöver inte vara betalande medlem för o använda forumet


86 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#19
Rille0 skrev:
Rezet skrev:
keffy89 skrev:
kolla på stcs forum dyker upp lite titt som tätt

Men jag är inte medlem där!

Bli det då tongue behöver inte vara betalande medlem för o använda forumet

Ok ska fixa det då!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 januari 2010
#20
Jokke_ skrev:
Väghållningen är det inget fel på, däremot så ålar den sig rejält om du gasar på så då får du allt hålla i ratten annars är du inte kvar på vägen...

Ett svidande nederlag för Saab. Strama fjädrar och stötdämpare i Aero-versionen hjälper inte när hjulupphängningar och motorfästen är så slafsiga. Fjädringen sväljer ojämnheter bra, men det känns som om hjulen tumlar runt helt okontrollerat. Det rycker och sliter i ratten - särskilt vid acceleration då bilen kastar sig i sidled - och signalerna till föraren om vad som händer är svåra att tolka. En testförare liknar känslan vid barndomens labyrintspel: ?hela tiden riskerar man att kulan viker av och ner i ett av hålen?. Styrningen är seg och motorfästena så mjuka att växelspaken ibland hoppar ur läge. I det här sällskapet duger inte sådant.

Teknikens Värld nummer 22/2002 om Saab 9-3 Aero.

Tycker då det finns fel på väghållningen i den bilen, ok är den knappast...
Senast redigerat av Rquired (1 januari 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök