VW_67 skrev:
fjäderns enda uppgift är att återställa dämparen i ursprungsläget och om du sänker bilen genom att montera en kortare fjäder så kommer den inte att kunna göra det på det sätt dämparen är konstruerad för. kosrt sagt, byta dämpare är att rekommendera

Den enda uppgiften fjädrarna har är att hålla bilen på rätt nivå anpassat till hjulupphängningen. Försök köra en bil utan fjädrar men bara dämpare, det kommer inte gå. (bilen kommer vila antingen på den bottnade dämparen eller på infjädringsstoppen) Köra en bil med bara fjädrar utan dämpare det går, men är inte att rekommendera då den blir väldigt svajig...
Eftersom stötdämparens enda uppgift är att just dämpa (vilket hörs på namnet) gungningarna/stötarna som skulle uppstå om man bara hade fjädrar utan dämpare (dom som haft trasiga dämpare vet vad jag pratar om) så har det ingen betydelse om man har original eller sänkningsfjädrar sett till bara detta. Men eftersom stötdämparen bara har en viss slaglängd så kan man om man monterar sänkningsdämpare riskera att dämparen bottnar (når ändläget) vid större ojämnheter. Detta brukar orsaka dämparhaveri.
Det kan även vara så att dämpare som har fått rulla några tusen mil är lite "inslitna" ihop med originalfjädrarna. Sätter man helt plötsligt på sänkningsfjädrar får dämparen ett nytt arbetsområde och kan gå sönder tidigare än om man fortsatt köra med originalfjädring.
Det hela det handlar om huruvida dämparen kommer hålla eller inte är alltså dämparlängd/slaglängd i förhållande till möjliga fjädrigsrörelser som kan uppstå...
Den som spar han har, fast inte lika roligt...