4406
Sök

Behövs nya dämpare vid sänkning av bilen?

2 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
#1
Hej! Jag har köpt Jamex sänkningsfjädrar 40/40 mm till min Lupo Fsi -02.

Tänkte höra om man även måste köpa sportstötdämpare till bilen?
eller kan man använda dessa fjädrar till orginal dämparna?

Vad jag har förstått så tar orginal dämparna mycket stryk vid sänkning?

Är det någon som vet vilka dämpare som passar bilen/sänkningsfjädrarna och vart man kan köpa dessa?(har letat nu några timmar på googel utan bra resultat).

Hittade dessa dämpare "dock endast framdämp" Cobra Suspension SS7818 på blocket.
http://www.blocket.se/vi/20782444.htm

Är det någon som vet vart man kan köpa bakdämp separat "cobra eller sådana som passar ihop med Cobra?


Tacksam för svar!!


446 Inlägg
31 december 2009
#3
fjäderns enda uppgift är att återställa dämparen i ursprungsläget och om du sänker bilen genom att montera en kortare fjäder så kommer den inte att kunna göra det på det sätt dämparen är konstruerad för. kosrt sagt, byta dämpare är att rekommendera wink

en hjulinställning är inte heller dumt om du vill få fason på bilen efter fjäderbytet...

2 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
#4
Tror du dessa bakdämp:
aakesson skrev:
http://www.bilmodecenter.se/sv/category/1014/stotdampare

Passar tillsammans med dessa?
http://www.blocket.se/vi/20782444.htm

Ska även göra hjulinställning senare när allt är monterat o klart.

Tack för snabba svar!


"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
1 januari 2010
#5
Måste inte köpa "sport stötdämpare", men då får du köra väldigt lugnt över farthinder och vara extra uppmärksam på hålor i vägbanan, annars spränger du dämparna ganska fort. 40mm är nog på gränsen också för original och för att bibehålla någorlunda bra väghållning.

Men sport stötdämpare är ju att verkligen rekommendera till sänkningen smile

Om dämparna passar med jamex fjädrarna vet jag ej, men är det samma design som original så kanske det passar. (dämparna)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

1 498 Inlägg
1 januari 2010
#6
Det funkar med orginal men själv hade jag monterat dämpare finns här för under tusenlappen för alla fyra hem till dörren. har liknande på min golf och det är inga banåkaregrejor men betydligt bättre änn orginal. 

http://cgi.ebay.de/TOP-Grip-Sportstossd … 3ef766b1b7


Offroad Racing
3 122 Inlägg
1 januari 2010
#7
VW_67 skrev:
fjäderns enda uppgift är att återställa dämparen i ursprungsläget och om du sänker bilen genom att montera en kortare fjäder så kommer den inte att kunna göra det på det sätt dämparen är konstruerad för. kosrt sagt, byta dämpare är att rekommendera wink

Den enda uppgiften fjädrarna har är att hålla bilen på rätt nivå anpassat till hjulupphängningen. Försök köra en bil utan fjädrar men bara dämpare, det kommer inte gå. (bilen kommer vila antingen på den bottnade dämparen eller på infjädringsstoppen) Köra en bil med bara fjädrar utan dämpare det går, men är inte att rekommendera då den blir väldigt svajig...


Eftersom stötdämparens enda uppgift är att just dämpa (vilket hörs på namnet) gungningarna/stötarna som skulle uppstå om man bara hade fjädrar utan dämpare (dom som haft trasiga dämpare vet vad jag pratar om) så har det ingen betydelse om man har original eller sänkningsfjädrar sett till bara detta. Men eftersom stötdämparen bara har en viss slaglängd så kan man om man monterar sänkningsdämpare riskera att dämparen bottnar (når ändläget) vid större ojämnheter. Detta brukar orsaka dämparhaveri.

Det kan även vara så att dämpare som har fått rulla några tusen mil är lite "inslitna" ihop med originalfjädrarna. Sätter man helt plötsligt på sänkningsfjädrar får dämparen ett nytt arbetsområde och kan gå sönder tidigare än om man fortsatt köra med originalfjädring.


Det hela det handlar om huruvida dämparen kommer hålla eller inte är alltså dämparlängd/slaglängd i förhållande till möjliga fjädrigsrörelser som kan uppstå...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök