3543
Sök

raderad

205 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
#1
raderad
Senast redigerat av Azorthian (10 februari 2011)


184 Inlägg
31 december 2009
#2
hallgivaren kan ju ha laggt av

Whatever :)
1 652 Inlägg
31 december 2009
#3
som saab_power_900; ja de kan gärna vara hallgivaren.. kan vara så att han inte läser svänghjulet.. där av att han inte fattar vad som händer..

hmm farsan hade liknande problem här i förra veckan och de var tändboxen under ratten.. tror den är svart på dessa modeller.. var de iaf på farsans.. testa med att byta ut den så ska du se att den kommer att starta..
vi bytte ju tändmodul,spole,fördelare,rotor och div för att vi trodde de var de men de var boxen.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

987 Inlägg
31 december 2009
#4
Hmm.. min hallgivare ströp både bränsle och gnista om jag inte minns fel..

i like it load

Whatever :)
1 652 Inlägg
31 december 2009
#5
ja de är mycket möjligt att de gör de..

pippaaN skrev:
Hmm.. min hallgivare ströp både bränsle och gnista om jag inte minns fel..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Bärs!
3 456 Inlägg
1 januari 2010
#6
Hallå där, lugna er nu grabbar.
Han har ju testuttag, alltså LH2.4, LH2.4=VR. Inte hall.

Jag lägger mina pengar på att VR sensorn e kass.
Senast redigerat av Aga_Diff (1 januari 2010)

Garaget.org peakade 2008.

Bärs!
3 456 Inlägg
1 januari 2010
#7
VR'en sitter i bakkant av motorn, mellan lådan och blocket.

Garaget.org peakade 2008.

93 Inlägg
1 januari 2010
#8
Azorthian skrev:
Hmm det lät jobbigt att pilla med i denna kyla, får ta det på måndag eller så när jag får tag i ett varmt garage smile

Men VR'en bryter alltså ström till spole o bränslepumpar?

Tack för hjälpen gubbs and grabbs!

Vr-sensorn känner av motorns varvtal, är den trasig så att styrsystemet tror att motorn står still finns det ingen anledning att jorda tänspolen och spridarna.
Senast redigerat av oskar_j (1 januari 2010)


Das Auto
455 Inlägg
2 januari 2010
#9
Har PRECIS samma problem på min 760 turbo. Ingen gnista och ingen bensin! sad
Ska ta och kolla svänghjulsgivaren så fort jag kan, inte så haj på volvo.
Hör gärna av dig "Azorthian" om du löser problemet. Ska hålla koll i denna tråd med, och jag hör av mig om jag får reda på ngt nytt eller om bilfan hoppar igång smile


Das Auto
455 Inlägg
3 januari 2010
#10
Du har alltså ingen gnista? Precis som jag.
Bytte bränslepumpsreläet idag, och vipps så fick jag fram bensin till spridarna wink
Nu återstår bara mitt problem, och det är gnistan!

Har ström till tändspolen, och fördelare, fördelarlock, kablar och stift e nya.
Börjar fundera på om det är svänghjulsgivaren som har gett upp. Ska ta och skaffa mig en ny sån och prova byta den. Återkommer med svar på hur det gick sen smile


Ngn som vet var jag kan få tag på en ny svänghjulsgivare? (Kontakterna) :o
Senast redigerat av st4hl (3 januari 2010)


Das Auto
455 Inlägg
3 januari 2010
#11
Azorthian skrev:
Mekonomen föreslår jag St4hl, dom brukar ha det mesta och får hem det riktigt snabbt!

Själv lämnade jag in den på en verkstad där en familjekompis jobbar, låter honom överta arbetet att få igång den, jag har lyckats få köldskador på händerna sad

Okej, då ska jag ringa mekonomen imorn. Såg även att skruvat.se och bildelar.nu har givare och kontakter till alla möjliga bilar. Men mekonomen känns bäst då jag slipper beställa därifrån! wink
Åfan. Inte bra det :p


Das Auto
455 Inlägg
3 januari 2010
#12
Azorthian skrev:
st4hl skrev:
Ngn som vet var jag kan få tag på en ny svänghjulsgivare? (Kontakterna) :o

Är inte allt för insatt i svänghjulsgivare men antar att det är samma som VR och Hallgivare, och det kostar 693kr på Mekonomen...


annars föreslår jag att köpa en bättre begagnad på bildelsbasen.se

Okej, Jo men jag tror det ska vara samma som VR och Hallgivare, iaf så som jag förstått det.
Men 693kr lät jävligt dyrt, såg en "impulsgivarkontakt", sån som jag behöver, för 150kr på skruvat.se, kanske inte är samma isåfall?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 januari 2010
#13

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Das Auto
455 Inlägg
3 januari 2010
#14
NITROUS skrev:
http://www.skruvat.se/Impulsgivare-vevaxel-P10037.aspx

är det en sån du letar efter?

Yes, det är den jag har tittat på.
Det är väl kontakten till svänghjulsgivaren, den som sitter mellan motor och låda på överkant?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 januari 2010
#15
st4hl skrev:
NITROUS skrev:
http://www.skruvat.se/Impulsgivare-vevaxel-P10037.aspx

är det en sån du letar efter?

Yes, det är den jag har tittat på.
Det är väl kontakten till svänghjulsgivaren, den som sitter mellan motor och låda på överkant?

det är givaren som sitter där,ja. kolla i listan så den passar din årsmodell bara smile

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Das Auto
455 Inlägg
3 januari 2010
#16
NITROUS skrev:
st4hl skrev:
NITROUS skrev:
http://www.skruvat.se/Impulsgivare-vevaxel-P10037.aspx

är det en sån du letar efter?

Yes, det är den jag har tittat på.
Det är väl kontakten till svänghjulsgivaren, den som sitter mellan motor och låda på överkant?

det är givaren som sitter där,ja. kolla i listan så den passar din årsmodell bara smile

Okej, vad bra. Det ska jag göra!
Får hoppas att den passar smile
Tackar! wink


Das Auto
455 Inlägg
4 januari 2010
#17
Azorthian skrev:
Har nu svikit volvokoden och lämnat in bilen på en mack där ett par familjekompisar jobbar, fattar noll om vad som är fel, får ström till spole och pumpar, men fan ingen gnista, har kollat fördelarlock, tändkablar och tändstift... märks imorgon eller på tisdag vad som är fel smile

Uppdatera mig om dom får igång din bil, och säg då vad felet var! big_smile
Har ju precis samma fel på min, förstår inte ett jävla dugg vad som kan vara fel. sad


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 januari 2010
#18
Azorthian skrev:
hmm, det fanns tydligen ingen svänghjulsgivare på plats på min, finns risk att den lustigt nog åkt in i svänghjulen tack vare någon spricka O.o

de skulle se om de kan fixa det eller om jag behöver byta hela kitet ...

då har du LH 2.2, dom har inte svänghjulsgivare, utan hallgivare i fördelaren

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 januari 2010
#19
Azorthian skrev:
nej, jag har LH 2.4, en VR sitter där nere, men den var borta big_smile den ka sitta där nere (Y) LH 2.2 har väl inte diagnostikuttaget vad jag vet tongue

nej det var jag som förstod fel vad du skrev bara.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 januari 2010
#20
Azorthian skrev:
Jag köpte denna bil, med problemet att den inte kunde starta.

Det verkar dock som att dom har bytt motor, från en som har ÖD-givare till en annan variant, så svänghjulen passar inte riktigt, därför måste jag nu ha tag i ett svänghjul från en med ÖD-givare, ingen som råkar ha tillgång till ett?

hur ser svänghjulet ut då?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.


Sök