2785
Sök

Varför ser mina kolvar/ventiler ut på detta sättet. Bmw e36 m50 325

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#21
Har inte körts på sprit.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

pmr603
5 februari 2010
#22
Först kan du börja att kolla upp dina kolvringar så dem är hela för annars så släpper dem in olja då oljetrycket höjs. Men sen kan det va att din luftmängdsmätare håller på att ge sig och så får du fel värde jämfört med soppamängden och då bildas fettlagringar. Börja med ringarna först sen kan du byta topp-packningen värt några x-tra kronor så du inte behöver öppna den igen. BYT till nytt filter och försök att hitta en annan luftmängdsmätare.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
5 februari 2010
#23
Koop skrev:
Slipa in ventiler gör du enkelt på en kväll, stick till Mekonomen eller liknande och köp "indianpinne" och slippasta, sen är det bara att börja slipa.

Det slutade man att göra för decenier sedan och är i princip verkningslöst på en sliten motor där ventilsätet sedan länge mist sina vinklar. Dessutom oavsett hur mycket du gnor så blir vinklarna mellan ventil och topp/säte bara sämre vid slipning när dessa inte är rätt från början. Mirafräs sätena är det enda som fungerar i längden om ventilerna inte tätar annars låt bli.
Senast redigerat av hotrodder (5 februari 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Analog warfare bevara kassettbands kulturen
133 Inlägg
5 februari 2010
#24
hotrodder skrev:
Koop skrev:
Slipa in ventiler gör du enkelt på en kväll, stick till Mekonomen eller liknande och köp "indianpinne" och slippasta, sen är det bara att börja slipa.

Det slutade man att göra för decenier sedan och är i princip verkningslöst på en sliten motor där ventilsätet sedan länge mist sina vinklar. Dessutom oavsett hur mycket du gnor så blir vinklarna mellan ventil och topp/säte bara sämre vid slipning när dessa inte är rätt från början. Mirafräs sätena är det enda som fungerar i längden om ventilerna inte tätar annars låt bli.

Instämmer med hotrodder!

Vill dessutom tillägga att den motorn är mogen för borrning och nya kolvar, den koksingen och oljeintaget är för stort för att bara komma från ventiltätningarna

Ett enkelt sätt att kolla genomsläppet är att placera kolven strax under ödp nedanför vändkanten och hälla på lite bensin tilräckligt för att täcka kolvtoppen, ju längre bensinen blir kvar ju tätare är cylindern (funkar med t-röd också)
För att enkelt kolla ovaliteten kan du göra en mätsticka med samma mått (rundade ändar) som en ny  cylinder ska ha
prova på minst fyra ställen i varje cylinder

Mät ventilskaften mitten uppe nere med en mikrometer har de midja är dom slut
Mät ventilsätesbredden med skjutmått, det finns listat vilka mått de ska ha i en bra rephandbok

"When you hit the tree between the headlights thats understeer.
Oversteer is when you hit the tree between the Tail Lights" - Wayne Bell
William Shakespeare skrev på 1500 talet om japsdämpare: Much ado about nothing

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
#25
Finns inga alls vändkanter och honingen ser ut som ny.

Ska mäta ventil skaften.

Har funderat på att mirafräsa sätena. hur går det till?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

The Deer Hunter
35 Inlägg
9 februari 2010
#26
ett knep du kan använda när du slipar in ventiler är att när du tycker du är färdig lägga i alla ventiler i den cylinder och fylla på med t-röd i förbrännings rummet på toppen. då kommer du se att det inte blev tätt. wink slipa lite till så blir det hundra.
hoppas jag inte förklarade för flummigt. wink

krockar rådjur och käckar turbos till frukost.

5 710 Inlägg
9 februari 2010
#27
hotrodder skrev:
Koop skrev:
Slipa in ventiler gör du enkelt på en kväll, stick till Mekonomen eller liknande och köp "indianpinne" och slippasta, sen är det bara att börja slipa.

Det slutade man att göra för decenier sedan och är i princip verkningslöst på en sliten motor där ventilsätet sedan länge mist sina vinklar. Dessutom oavsett hur mycket du gnor så blir vinklarna mellan ventil och topp/säte bara sämre vid slipning när dessa inte är rätt från början. Mirafräs sätena är det enda som fungerar i längden om ventilerna inte tätar annars låt bli.

Utan att vara en topprenoverarexpert så  håller jag inte med dig.
Visst kan man inte slipa in ett säte ventil som har fel vinklar MEN att säga att det verkningslöst att slipa ventiler håller jag inte med om.
Är säte/ventil "normalt använt" kan utan vara skitig/gropig i anläggningsytan som gör att ventilerna är otäta.
Genom att slipa in med pasta kan man avhjälpa att det läcker.

Att mirafräsa är ju bra men kräver (?) samtidigt att man slipar in vinkeln på ventilen och det är ju inte alla ventiler som gillar det (ventiler med belagd yta).
Att då köpa ett gäng nya ventiler gör ju att det blir gaaaanska dyrt om det nu är en motor till en "bruksbil".


mvh Jonas

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
9 februari 2010
#28
pmr603 skrev:
Först kan du börja att kolla upp dina kolvringar så dem är hela för annars så släpper dem in olja då oljetrycket höjs.

Måste bara fråga.....hur får du ihop det rent tekninskt?

mvh jonas

MVH Jonas
..............

77 Inlägg
12 februari 2010
#29
dannnej skrev:
Har den körts på E85?
Isåfall har du förklaringen där, det brukar se rent ut sagt för jävligt ut bara efter några hundra mil.

Sådär ska det inte se bara för att man kört på E85, då är nåt fel.


77 Inlägg
12 februari 2010
#30
pmr603 skrev:
Först kan du börja att kolla upp dina kolvringar så dem är hela för annars så släpper dem in olja då oljetrycket höjs. Men sen kan det va att din luftmängdsmätare håller på att ge sig och så får du fel värde jämfört med soppamängden och då bildas fettlagringar. Börja med ringarna först sen kan du byta topp-packningen värt några x-tra kronor så du inte behöver öppna den igen. BYT till nytt filter och försök att hitta en annan luftmängdsmätare.

Inte mycket rätt här tyvärr.


77 Inlägg
12 februari 2010
#31
Q-less skrev:
Vill dessutom tillägga att den motorn är mogen för borrning och nya kolvar, den koksingen och oljeintaget är för stort för att bara komma från ventiltätningarna

Nu ska vi inte överdriva här, tror absolut inte det är nån fara.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 februari 2010
#32
jonTe skrev:
pmr603 skrev:
Först kan du börja att kolla upp dina kolvringar så dem är hela för annars så släpper dem in olja då oljetrycket höjs.

Måste bara fråga.....hur får du ihop det rent tekninskt?

mvh jonas

Jag väntar med spänning på förklaringen till detta påstående smile



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Bonntrimmare
620 Inlägg
12 februari 2010
#33
Du har gasat för dåligt wink

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#34
Som sagt. Har INTE kört på sprit (e85).Och lmmén fungerar fint då jag just besigtigat 2 bilar med den.

Har inte heller gasat fördåligt utan hållt mer eller mindre stumt när jag kört den.

Ni behöver inte oroa er om vad jag ska byta pga hel renovering inför kommande turbo bygge.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

26 Inlägg
13 februari 2010
#35
Ventilpackning är ditt problem! Sen ser det ut som vatten har trängt in! Hur långt har bilen gått?


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#36
Motorn kan ha gått 3k mil eller 30. Ingen som vet. suttit i MINST 2 bilar innan min.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

4 682 Inlägg
14 februari 2010
#37
hotrodder skrev:
Det slutade man att göra för decenier sedan och är i princip verkningslöst på en sliten motor där ventilsätet sedan länge mist sina vinklar. Dessutom oavsett hur mycket du gnor så blir vinklarna mellan ventil och topp/säte bara sämre vid slipning när dessa inte är rätt från början. Mirafräs sätena är det enda som fungerar i längden om ventilerna inte tätar annars låt bli.

Man slipar ju fortfarande ventiler för hand, efter att ha fräst sätena så behöver de ju ofta ännu finslipas med indianpinne.
Men som du säger så hjälper det ju inte med indianpinne om ytorna är för deformerade.

77 Inlägg
14 februari 2010
#38
Moparboy440 skrev:
hotrodder skrev:
Det slutade man att göra för decenier sedan och är i princip verkningslöst på en sliten motor där ventilsätet sedan länge mist sina vinklar. Dessutom oavsett hur mycket du gnor så blir vinklarna mellan ventil och topp/säte bara sämre vid slipning när dessa inte är rätt från början. Mirafräs sätena är det enda som fungerar i längden om ventilerna inte tätar annars låt bli.

Man slipar ju fortfarande ventiler för hand, efter att ha fräst sätena så behöver de ju ofta ännu finslipas med indianpinne.
Men som du säger så hjälper det ju inte med indianpinne om ytorna är för deformerade.

Ska inte behöva slipas för hand efter mirafräsning.


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
14 februari 2010
#39
Nisse_Jarnet skrev:
Moparboy440 skrev:
hotrodder skrev:
Det slutade man att göra för decenier sedan och är i princip verkningslöst på en sliten motor där ventilsätet sedan länge mist sina vinklar. Dessutom oavsett hur mycket du gnor så blir vinklarna mellan ventil och topp/säte bara sämre vid slipning när dessa inte är rätt från början. Mirafräs sätena är det enda som fungerar i längden om ventilerna inte tätar annars låt bli.

Man slipar ju fortfarande ventiler för hand, efter att ha fräst sätena så behöver de ju ofta ännu finslipas med indianpinne.
Men som du säger så hjälper det ju inte med indianpinne om ytorna är för deformerade.

Ska inte behöva slipas för hand efter mirafräsning.

x2

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Pro detailer
417 Inlägg
14 februari 2010
#40
Plax skrev:
Ventilpackning är ditt problem! Sen ser det ut som vatten har trängt in! Hur långt har bilen gått?

Vatten? Nu var det ett tag sedan jag skruvade med problem motorer men jag har för mig att om vatten trängt in så är det antingen väldigt renbränt eller typ gråaktig beläggning.
Den motorn ser ut som en Bmw motor med många mil bakom sig brukar göra.

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)


Sök