Kör på Gislaved Nordfrost eller Nokian Hakkapeliitta dubbdäck såklart ! Helt klart dom bästa vinterdäcken. Vill du annars ha bättre fäste så släpper du ut lite luft ur däcken men då drar bilen också lite mer och du är inte snäll mot isbjörnarna i norr !
Allt över 5 liter i motorstorlek är manligt! Bengt Alsterlind, Sveriges svar på McGyver
Haha okey men ska försöka köra ordentligt slut på nordmansarna Köpte dom nya Då jag skaffade vinter fälgarna men då hade däcken legat sen Hösten 2003 kanske därför.
Haha okey men ska försöka köra ordentligt slut på nordmansarna Köpte dom nya Då jag skaffade vinter fälgarna men då hade däcken legat sen Hösten 2003 kanske därför.
Gamla regumerade däck? Tror du själv vet varför du har dåligt grepp?
Smala dubbdäck med lågt tryck ger bäst grepp. Hade 175 i bredd på min Audi och jäklar vad den tog sig fram bra och planade inte i slask.
Går inte jämföra med dubbfria 235or, glider som skidor uppe på slasket. Inget grepp på is.
När det blir barmark så är dock smala dubbdäck värdelöst. *Svajigt oavsett hastighet. *Längre bromssträcka. *Sliter enormt på asfalten.
Man kan inte få allt, antingen tar man sig fram i snö eller så kan man köra snabbt med bra kontroll när det är barmark.
Bor man där det ofta är snö så är Quattro det enda rätta. Börjar den spinna så koppla ur antispinn. Kommer du inte fram när du stängt av antispinn på en Audi Quattro så får du boka en förarkurs eller börja gå.
Notera jag kör inte på agis vinterdäck jag kör med nokian nordman
TCG skrev:
Dieselsmurfe skrev:
Haha okey men ska försöka köra ordentligt slut på nordmansarna Köpte dom nya Då jag skaffade vinter fälgarna men då hade däcken legat sen Hösten 2003 kanske därför.
Gamla regumerade däck? Tror du själv vet varför du har dåligt grepp?
Smala dubbdäck med lågt tryck ger bäst grepp. Hade 175 i bredd på min Audi och jäklar vad den tog sig fram bra och planade inte i slask.
Går inte jämföra med dubbfria 235or, glider som skidor uppe på slasket. Inget grepp på is.
När det blir barmark så är dock smala dubbdäck värdelöst. *Svajigt oavsett hastighet. *Längre bromssträcka. *Sliter enormt på asfalten.
Man kan inte få allt, antingen tar man sig fram i snö eller så kan man köra snabbt med bra kontroll när det är barmark.
Bor man där det ofta är snö så är Quattro det enda rätta. Börjar den spinna så koppla ur antispinn. Kommer du inte fram när du stängt av antispinn på en Audi Quattro så får du boka en förarkurs eller börja gå.
Grepp i snö beror mer på mönster och konstruktion än på dubben...
Däcket ska vara rejält kantigt om man ser det "framifrån" så att säga... Då styr det oftast bra, och bromsar oftast bra rent generellt...
Gick och lurade på att skaffa Kumho KW21 till 740:in:
Dubbfria däck som styr bra... Men efter vad man läst får det nog bli en ny uppsättning KW22:or (fast med dubb)
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Eftersom ni bor ungefär så långt ifrån varandra som man kan komma så är det nog en bra idé att du kollar med dina lokala däckhandlare alternativt: www.gummihuset.se www.dackonline.se osv.
Okey tack. Nån som vill ha en officiel däcksnack tråd ?
Jag gissar på att det är som med sporthojar. Är det tyst i depån så börja snacka däck. Alla har sin egen uppfattning om olika märken/modeller av däck. Kör man på väg så funkar alla dagens däck utmärkt, det är nog bara att testa sig fram till vilka däck som passar ens egen körstil. Bra grepp i vått, ska de hålla många mil, klara sporadiska bankörningar utan att överhettas... osv.
Jag har frågat runt ibland om vilka däck som är bra och fått olika rekommendationer både gällande sporthoj samt bil. Alla tycker olika. Har testat flera däck som ska ha bra grepp enligt vissa, exempelvis Goodyear Eagle F1. Min erfarenhet av dem var dock att de var hala som fasen. Har aldrig gått så mycket på tvären som med just den modellen. Jag säger dock inte att Eagle F1 är dåliga, de passade bara inte min körstil och mina krav.
Tycker själv att dubbfria däcken fungerar bättre än dubbdäcken. Ialf i stockholm
Som sagt tidigare i tråden, dubbar behövs endast om det är is. Är det snö så spelar det ingen roll med/utan dubb då är det mönstret, gummiblandningen och bredden på däcken som avgör.
Som sagt. Vid snösörja och vid milt väder så är odubbat bättre. Vid is så är dubbat avsevärt mycket bättre. I opackad snö så betyder mönstret mer än dubben. I packad snö så går det på ett ut mellan dubbat och odubbat, men bara om tillräckligt många kört med dubbdäck innan och fräst upp vägbanan... Kör man på småvägar så skulle jag rekommendera dubbat.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)