4454
Sök

Felkoder i volvo 745 90-

11 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#1
Hej var ute och läste litte fel koder och döm till förvåning jag hittade några tänkte kolla om det är nån som har en förklaring till hur dessa har komit till eller om det är nått fel
Stift 6
1-4-3  Knackgivarsignal
1-4-4  Lastsignal
Stift 2
2-3-1  Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2  Lambdareglering,mager eller fet, tomgång
1-1-3  Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
Senast redigerat av toker2004 (4 januari 2010)

Whatever :)
1 652 Inlägg
3 januari 2010
#2
2-3-1  Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2  Lambdareglering,mager eller fet, tomgång
1-1-3  Lambdareglering vid övre gräns (för mager)

visar ju lite på att lamdan är på väg att säga upp sig.. genom de kan du ju få fel på 1-4-3....

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
3 januari 2010
#3
toker2004 skrev:
Hej var ute och läste litte fel koder och döm till förvåning jag hittade några tänkte kolla om det är nån som har en förklaring till hur dessa har komit till eller om det är nått fel

1-4-3  Knackgivarsignal
1-4-4  Lastsignal
2-3-1  Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2  Lambdareglering,mager eller fet, tomgång
1-1-3  Lambdareglering vid övre gräns (för mager)

Jag är inte helt säker på det där. Så vitt jag vet så kan bara 3st felkoder lagras samtidigt i LH2.4.

XeptiQ skrev:
2-3-1  Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2  Lambdareglering,mager eller fet, tomgång
1-1-3  Lambdareglering vid övre gräns (för mager)

visar ju lite på att lamdan är på väg att säga upp sig.. genom de kan du ju få fel på 1-4-3....

Enligt Volvos verkstadshandböcker ska man ge sej på den felkod som kommer före felkoderna om lambdaregleringen först.
Knacksensorn är väl aktiv hela tiden och ställer förtändningen så högt det går utan att spikningar uppstår? Isf så kan de ju mkt väl vara den som är trasig, och därför går motorn snålt. Då får du felkod på lambdasonden också. Vad det verkar så går din bil för snålt genom hela registret, hur ser tändstiften ut?

Observera att ja inte är helt 100% säker. Kan lika gärna vara som XeptiQ skrev, att det är lambdasonden som är trasig och därav får du felkoden för knacksensorn. Jag utgår bara från att du har skrivit felkoderna i den ordning du läste ut dem och vad Volvos verkstadshandbok säger om prioriteringsordningen.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (3 januari 2010)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Whatever :)
1 652 Inlägg
3 januari 2010
#4
Hmm ja jag tycker också de... För om de är fel på Lamdan så går bilen en aning för fett, därav att de blir något högre bränsleförbrukning och att den inte svarar rent på gasen. Och går de kanske lite för fett så kan de bli så att knacksensorn känner av de...

Men testa med att byta ut lamdan, eller så tar du en sväng till en verkstad och kollar upp CO .. där får du ju också se hur lamdan mår i nu läget..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

151 Inlägg
3 januari 2010
#5
toker2004 skrev:
Hej var ute och läste litte fel koder och döm till förvåning jag hittade några tänkte kolla om det är nån som har en förklaring till hur dessa har komit till eller om det är nått fel

1-4-3  Knackgivarsignal
1-4-4  Lastsignal
2-3-1  Lambdareglering, mager eller fet, dellast
2-3-2  Lambdareglering,mager eller fet, tomgång
1-1-3  Lambdareglering vid övre gräns (för mager)

Till att börja med så lagrar de ju bara 3 koder.
Men byt knacksensor och kolla så inte en kabel har gått ur sitt stift i kontakten.:p


1 808 Inlägg
13 mars 2011
#6
Skriver i denna tråd iställe för att starta en ny.

Jag fick: 2-3-2  Lambdareglering,mager eller fet, tomgång.. på min 740.

Är det Lambda eller lmm jag ska kolla först ( båda ska ju kollas ) Har en Universal Lambda på den om det skulle göra nått åt saken.

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.


Sök