linuslinje skrev:
Skön sandlåda.
Rent allmänt så tycker jag människor som slår sig på bröstet i tron om att de är manliga när de springer runt med jaktvapen från 2010 och jagar ett litet djur i skogen är rätt roliga.
Jag kan förstå att det kan vara ett problem med djur som inte överlever vintern osv att det underlättas att de skjuts, men tjao, jag tror att naturen sköter sitt jobb själv.
Verkar bara vara undanflykter för att få jaga och leka tarzan.
Jag kan också förstå poängen med inavel o liknande, men är även där lite skeptisk.
Jag kan även förstå att man som viltägare (får, kor, barn o dyl) vill försvara sina kära och därav vill skjuta.
Det jag inte förstår däremot är varför inte polis+militär tar hand som skyddsjakten?
Varför släppa ut skjutgalna rednecks (alternativt "kostymnissar" som är helt galna efter att få skjuta något, för att stolt kunna hänga upp det i sitt hem och skryta om det som en penisförlängare - när myndigheterna borde ta hand om det?
Jakten är väl ändå till allmänhetens nytta? Eller?
Jävligt märkligt.
Svara gärna på mina åsikter konstruktivt!
Det håller jag med dig om att låta en kader av riktiga jägare som har rätt attityd, kunskap och hjärta för det dom gör, och som är anställda av staten, som sköter den nödvändiga avskjutningen av "överskottsvilt". Hellre det än allt lidande som en del idioter och klantskallar för närvarande gör i "jakten intresse" som det så fint heter.
Men släpp för fasen inte ut länsman i skogen med puffror, dom är ju absolut sämst på vapen/vapenkunskap/vapenhantering av alla skytteutövare.
Varför jakten har en så stor betydelse för oss i Norden kan man alltid förundra sig över. Men det bottnar nog i att dels så är vi ett sk jägarfolk i grunden, dels att vi inte är så snälla som det kan tyckas trots att diverse politiker på senare tid gjort allt för att kastrera våran nedärvda "manlighet". Skulle även misstänka att behovet att döda är väldigt stark hos oss, och jakten är helt enkelt en ventil för oss i det samhälle som vi har idag ( frustrering över myndigheter, social status, vardag, relationer, vanmakt, ilska, och våra krigiska gener ligger och skriker på på uppmärksamhet), Vi är faktiskt ett väldigt våldsamt folk med en lång och blodig historia.
När man pratar med inbitna jägare så säger dom alltid att det är naturuppleveslen som är det primära, inte själva dödandet, lite konstigt kan man med fog tycka. För om det enbart är naturupplevelsen så får man samma resultat med en kamera och termos med kaffe, (det ger till och med mera natur upplevelse än att blåsa skallen av Bambi bara för att hon stod där).
Nej det är helt enkelt den primitiva handlingen att få döda helt enkelt som är drivkraften hos jägarna inget annat även om dom givetvis lägger in sitt veto med argument typ "du vet inte vad du snackar om", "det skulle bli kaos i skogen i fall vi inte var här och knäppte allt".
Och vill man skjuta så går det lika bra att skjuta på mål typ gå en jaktstig eller dylikt, ( synd att "plinking" inte är tillåtet)..