3441
Sök

Vargjakten, vad tycker du?

4 554 Inlägg
3 januari 2010
hur som helst så funkar skogen i nordamerika med björn älg och varg där ingen jakt på varg bedrevs för 180 år sen. i sverige funkar skogen uppenbarligen inte då älgen inte har en suck mot rovdjuren. statistik eller inte så är det någon faktor som gör att älgen i nordamerika som i grunden är samma som vår överlever mot samma rovdjur som här. så felet är fortfarande vårt att vi för 180år sen bedrev en väl hård jakt på varg och älg och det får vi gottgöra nu genom att kontrollera antalet tills dom klarar sig själva.. dom som har synpunkter på dagens jakt får skylla på sina förfäder som dessutom trodde tungmetaller med va bra för djuren..

blacken
3 januari 2010
FreddeK skrev:
tkd_rille skrev:
FreddeK skrev:

svar: 1 koppla byrackan!
2. skyll dig själv om du bor i skogen.
3. klart det blir inavel när det knappt finns några!
4. Varför är människan mer värd en vargen? dåligt argument!

1. Jakthundar är inte kopplade, och på landet kopplar man inte sin hund.
2. kvittar ju vart vi än bor. De beger sig in närapå byar också.

4. så är det i vår lilla värld. Är du inte nöjd får du väl flytta ut och leva med vargarna.

jag är nöjd! jakthund, synd för den då....kunde inte bry mig mindre....

Det är dumt att säga så, för den jycken var speciell för någon, men skumt att det i bara Sverige som vargar alltid dödar hundar. När det i andra länder kommer sig att dom parar sig med varandra hund och varg?..

blacken
3 januari 2010
loudness skrev:
hur som helst så funkar skogen i nordamerika med björn älg och varg där ingen jakt på varg bedrevs för 180 år sen. i sverige funkar skogen uppenbarligen inte då älgen inte har en suck mot rovdjuren. statistik eller inte så är det någon faktor som gör att älgen i nordamerika som i grunden är samma som vår överlever mot samma rovdjur som här. så felet är fortfarande vårt att vi för 180år sen bedrev en väl hård jakt på varg och älg och det får vi gottgöra nu genom att kontrollera antalet tills dom klarar sig själva.. dom som har synpunkter på dagens jakt får skylla på sina förfäder som dessutom trodde tungmetaller med va bra för djuren..

Jodå dom jagade varg för 180 år sedan i både Canada och USA/ Alaska hårt! men inte i samma utsträckning som här. En annan orsak att Nordamerikanska älgar ( eller Moose som den igentligen heter) klarar sig "hyfsat", är att det är en avsevärt större älg än dom småpjuppar vi har..

FreddeK
3 januari 2010
blacken skrev:
FreddeK skrev:
tkd_rille skrev:

1. Jakthundar är inte kopplade, och på landet kopplar man inte sin hund.
2. kvittar ju vart vi än bor. De beger sig in närapå byar också.

4. så är det i vår lilla värld. Är du inte nöjd får du väl flytta ut och leva med vargarna.

jag är nöjd! jakthund, synd för den då....kunde inte bry mig mindre....

Det är dumt att säga så, för den jycken var speciell för någon, men skumt att det i bara Sverige som vargar alltid dödar hundar. När det i andra länder kommer sig att dom parar sig med varandra hund och varg?..

jag gillar djur men använder man dem till att jaga så får man skylla sig själv, ge och ta, det är naturens motto....

och om den hunden nu var så speciell för sin ägare, varför då skicka ut den i skogen?

7 Inlägg
3 januari 2010
Säga vad man vill om vargjakten, sjlälv är jag helt och hållet för!
Men de var inte de poängen med mitt inlägg var. Utan de som retar mig är att läsa allt skitsnack om jägare och att det alltid är jägarnas hundar som stryker med osv,
själv är jag ingen jägare, men vi ska vara jävligt glada att dom finns, och att dom använder sina hundar till att jaga med! Ingen jävel vill väl ha en älg rätt i framrutan eller något annat vilt! Så nu tycker jag att skitsnacket om jägarna kan upphöra!
Nu kan ni fortsätta med vargdiskussionerna;)

blacken
3 januari 2010
spjuthh skrev:
Men de var inte de poängen med mitt inlägg var. Utan de som retar mig är att läsa allt skitsnack om jägare och att det alltid är jägarnas hundar som stryker med osv,
själv är jag ingen jägare, men vi ska vara jävligt glada att dom finns, och att dom använder sina hundar till att jaga med! Ingen jävel vill väl ha en älg rätt i framrutan eller något annat vilt! Så nu tycker jag att skitsnacket om jägarna kan upphöra!

Det är inget "skitsnack" om jägarna utan det är två sidor som vägrar att ge sig så enkelt är det. Att dom skulle vara ansvariga för att det inte krockas med så många älgar i detta land är faktiskt en av jägarnas egna grundlösa skrönor och villfarelser som dom mer än gärna svänger sig med bara för att få sin "hobby" legitimerad, mer än så är det inte.
Jägare har en ganska så snäv syn på sin hobby och dom tål ingen som helst saklig och grundlig kritik till sitt utövande. Så att den del är mer än "putt" på dom är deras eget val..
PS: kommer själv ifrån en jägarfamilj/släkt, så lite "bakom kulisserna" har jag sett..

7 Inlägg
3 januari 2010
blacken skrev:
spjuthh skrev:

Det är inget "skitsnack" om jägarna utan det är två sidor som vägrar att ge sig så enkelt är det. Att dom skulle vara ansvariga för att det inte krockas med så många älgar i detta land är faktiskt en av jägarnas egna grundlösa skrönor och villfarelser som dom mer än gärna svänger sig med bara för att få sin "hobby" legitimerad, mer än så är det inte.
Jägare har en ganska så snäv syn på sin hobby och dom tål ingen som helst saklig och grundlig kritik till sitt utövande. Så att den del är mer än "putt" på dom är deras eget val..
PS: kommer själv ifrån en jägarfamilj/släkt, så lite "bakom kulisserna" har jag sett..

Man kan se på de hur man vill, men jägarna skall vi enligt mig vara oerhört tacksamma! dom skjuter ju trots allt ca 100000 älgar per år och dom försvinner ju då ifrån vägarna, inte sant?

FreddeK
3 januari 2010
ja men ta bort älgjägarna och låt vargarna sköta jobbet då=)

3 259 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
spjuthh skrev:

Underbart! Skjut alla älgar så vi slipper få dom i framrutan.. det är ju ett bra argument nog för att döda ett djur.. att man inte vill ha dom i framrutan.... om nåt är till besvär, döda det!!!roll
Senast redigerat av JonR (4 januari 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 339 Inlägg
4 januari 2010
blacken skrev:
Volvo740an skrev:
Om man istället vänder på det, varför skulle man inte få skjuta några vargar? Det handlar bara om några stycken?

Det verkar vara så att dom som är påverkade (glesbydsbor osv) är för att skjuta några vargar. Medans resten som inte vet så mkt är emot det..

Tycker det är bra för att det gynnar djurhållarna..

Man skulle kunna ha så att dom vilda djur som attackera ens tamboskap ska man få knäppa. men låt dom som inte gör det få leva i lugn och ro. En bra och sund kompromiss tycker jag..

Edit:
Det är för övrigt inte jägarnas beslut att man har fått skjuta vargarna så skyll inte på dom..

Ehh? visst är det jägarnas krav att avskjutningen sker, genom deras ihärdiga lobbying om att få göra det. så nog fan är dom "skyldiga" till det alltid..

Jo jag håller med där, det är ju attackeringen som är problemet o jag kan sätta mig in i deras situation, inte kul alls.

Dom kan ju påverka, men dom är ej beslutsfattare väll.

1 339 Inlägg
4 januari 2010
Jag tycker ni borde se filmen "Inte kul skjuta varg" där Peter Stormare har huvudrollen, då ändrar nog många åsikt kanske..

Strängaste straffet om man skjuter en varg i Sverige är 4 års fängelse?? yikes

360 Inlägg
4 januari 2010
Väntar bara på att en varg plockar en 8 åring som står och väntar på skolbussen på morgonen. Då blir det nog en annan åsikt om det där.
Har läst en bok som handlade om vargar för längesedan i sverige. Kommer inte ihåg vad den heter, men den var väldigt intressant. Dom skjöt ju inte vargarna bara för att det var roligt.
Många stockholmare tänker såhär "Klart vi ska ha varg i sverige, Bara dom inte är här där jag är".
Dom har ju redan börjat vandra in i byar. Det är en tidsfråga tills dom tar en unge. Kan knappt vänta tills dom vandrar runt på mona sahlins bakgård.
Sen det blir ju mycket inavel med vargarna och man vet ju aldrig vad det blir.
Alla djurvänner som gillar vargen så mycket, har ni sett hur vargar dödar älgar? Springer efter den i flock och river av ganska fina bitar från röven först och främst..

Tänk efter en gång till.

Edit: Snacket om jakthundar är också intressant. Vill man inte ha sin "jakthund" uppäten av en varg så släpper man den inte i skogen, så enkelt är det.. Då kan man ju likagärna köpa en Mops eller liknande. Vi har flera jakthundar hemma. Visst är det tråkigt om en går bort. Vi har varg på markerna där jag jagar, men man får räkna med att man kanske kommer hem utan hund. Men det föds jakthundar varje dag också smile
Senast redigerat av Selleen (4 januari 2010)

657 Inlägg
4 januari 2010
Brink88 skrev:
Jag är för jakten. bor på glesbygden där det finns flertal vargrevir.

varför jag tycker vargjakten är bra

1 vargen tar hundar och andra tamdjur. ja, folk som har hundar vet själv hur det skulle kännas att hitta sitt älskade djur uppäten av en varg.

2. vargen kommer nära bebyggelse. börjar man jaga återfår dom sin skygghet och respekt för människan och håller sig i djupa skogen.

3. inavel, de flesta av sveriges vargsflockar hotas att dö ut eller bli väldigt skadade av inavel.

4. man har klarat sig utan vargen i över 100 år tidigare, så då kan man göra det nu med.

nu är det bara att vänta på påhopp och dyligt om att man är en idiot som är emot dessa "vackra" djur smile. men jag är helt klart emot vargen. det står jag för och kommer ej att ändra på.

Jag är Emot vargjakten och jag bor i Dalslands skogar där vi har förhållandevis mkt varg.
Och har ni missat vad som hände här i dalsland med en varg så bör ni inte ens ge er in i vargdebatten

Varför är jag emot då

1: Det där med att vargen tar hundar är ett jävla dravvel. Hundar ska INTE springa löst och gör de det och kommer in på ett vargrevir så får de ta konsekvenserna.

2: Vargen är minst lika rädd för människan. Att den kommer när bebyggelse är bara ett av jägarnas dåliga argument för att få skjuta dem. Tänk på att bebyggelsen har inte alltid funnits där men det har vargen (bortsett från de senaste 100 åren)

3: Inavel? Känns direkt som ett rent påhitt. Vargen kommer ju någonstans ifrån iom att den var utrotad i sverige och jag är säker på att det kommer nya vargar med nya gener ifrån samma ställen hela tiden.
Och borde då inte älgarna drabbas av inavels snart då för alla jägare säger ju alltid att det knappt finns någon älg i skogen

4: Vi klarar oss utan jägare oxå! För tusen år sedan var jägaren säkert nödvändig men idag är det bara ett gäng skjutglada korkskalla som njuter av att döda försvarslösa djur.

Jag är inte ngn djuraktivist eller nått sånt men jag kan bara inte ta hänsyn till en jägares extremt dåliga argument för att få skjuta en massa djur helt i onödan.
Djuren som jag har på middagsbordet föds upp för ett enda ändamål och det är inga som har ihjäl dem för sin egen njutnings skull

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik

4 001 Inlägg
4 januari 2010
Selleen skrev:
Väntar bara på att en varg plockar en 8 åring som står och väntar på skolbussen på morgonen. Då blir det nog en annan åsikt om det där.
Har läst en bok som handlade om vargar för längesedan i sverige. Kommer inte ihåg vad den heter, men den var väldigt intressant. Dom skjöt ju inte vargarna bara för att det var roligt.
Många stockholmare tänker såhär "Klart vi ska ha varg i sverige, Bara dom inte är här där jag är".
Dom har ju redan börjat vandra in i byar. Det är en tidsfråga tills dom tar en unge. Kan knappt vänta tills dom vandrar runt på mona sahlins bakgård.
Alla djurvänner som gillar vargen så mycket, har ni sett hur vargar dödar älgar? Springer efter den i flock och river av ganska fina bitar från röven först och främst..

Tänk efter en gång till.

Edit: Snacket om jakthundar är också intressant. Vill man inte ha sin "jakthund" uppäten av en varg så släpper man den inte i skogen, så enkelt är det.. Då kan man ju likagärna köpa en Mops eller liknande. Vi har flera jakthundar hemma. Visst är det tråkigt om en går bort. Vi har varg på markerna där jag jagar, men man får räkna med att man kanske kommer hem utan hund. Men det föds jakthundar varje dag också smile

Vargen är ett skyggt djur och så länge det finns enklare byten än en 8-åring så tar dom det först, det är när människan tagit alla/många av rovdjurens naturliga byten som rovdjuren letar alternativ föda och då står människan på menyn.

Människan är ett rovdjur som står högt i näringskedjan och det är väldigt få rovdjur som ser oss som föda, inte något rovdjur vi har i Sverige iaf. tar varg/björn en människa så är det inte för att få mat (om det inte är en riktigt extrem situation)

har du sett hur ALLA rovdjur jagar? inte någon som inte orsakar smärta hos sina bytesdjur.

Inavel finns det i sveriges vargstam men för några år sedan togs det hit några vargar ifrån något utav balt-länderna för att få in lite nytt blod, det skulle funka att göra likadant igen för att förhindra inavel.

Ena sekunden gnäller jägare/skogsägare på att rådjur/älg förstör deras skog så då måste vi skjuta dom, sekunden senare så tar vargen deras tamdjur så då måste vi får skjuta dom.

Ser man inte sambandet där så är man ganska blind och har dålig koll på hur naturen fungerar

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

3 259 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
Selleen skrev:

Tänk efter en gång till.

Tror du på fullaste allvar att en varg kommer döda en unge som står o väntar på skolbussen? Tror du får ta o sluta titta så mycket på överdrivna filmer om vargar..

"dom har ju redan börjat vandra in i byar" ja i vilken utsträckning då?!?!? Du får det att låta som att det är nåt som händer varje dag, vilket jag tvivlar starkt på... Klart nån ensam vilsen varg kan hamna i glesbygden för att känner lukten av mat i nån sopptunna eller liknande.. Men jag tvivlar ju på att en hel flock skulle löpa in i storstan o äta upp skolbarn!smile

Angående din beskrivning av vargar som dödar älgar, så förstår jag inte vad du menar? Hur skulle dom annars göra, det är ju ett rovdjur som vilket rovdjur som helst? Har du sett en orm döda en råtta? Har du sett en rovfågel ta en sork? Ska vi döda dom för det? För att dom behöver äta?

Kan väl ta mitt självupplevda exempel då: När jag var runt 10 bast så var jag, min mor och min far ute på promenad på grusvägen hemmikring då det var jakt i skogarna, vi gick då förbi ett jaktlag som hade "fält" ett rådjur, grejen var bara att det inte var helt dött utan låg där på backen o kravlade allt vad det orkade, oförmöget att ställa sig upp och skrek för fulla muggar medans jägarnas 4-5st hundar studsade som gaseller och skällde runt rådjuret som var helt vettskrämt och blodigt, och jägarna stog 5meter bort i en klunga o pratade... Kan säga att det finns inte ord för mitt hat mot just dessa människor som bara lät djuret pinas på värsta tänkbara sätt innan det dödades... Nu vet ju inte jag om detta var enda gången i världshistorien detta scenario har hänt men jag tvivlar ju på det... Men min poäng är iaf att jag hellre ser att naturen har sin gång, utan att känslokalla människor som dödar för nöjes skull blandar sig i!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 339 Inlägg
4 januari 2010
JonR skrev:
Selleen skrev:

Tänk efter en gång till.

Tror du på fullaste allvar att en varg kommer döda en unge som står o väntar på skolbussen? Tror du får ta o sluta titta så mycket på överdrivna filmer om vargar..

"dom har ju redan börjat vandra in i byar" ja i vilken utsträckning då?!?!? Du får det att låta som att det är nåt som händer varje dag, vilket jag tvivlar starkt på... Klart nån ensam vilsen varg kan hamna i glesbygden för att känner lukten av mat i nån sopptunna eller liknande.. Men jag tvivlar ju på att en hel flock skulle löpa in i storstan o äta upp skolbarn!smile

Angående din beskrivning av vargar som dödar älgar, så förstår jag inte vad du menar? Hur skulle dom annars göra, det är ju ett rovdjur som vilket rovdjur som helst? Har du sett en orm döda en råtta? Har du sett en rovfågel ta en sork? Ska vi döda dom för det? För att dom behöver äta?

Kan väl ta mitt självupplevda exempel då: När jag var runt 10 bast så var jag, min mor och min far ute på promenad på grusvägen hemmikring då det var jakt i skogarna, vi gick då förbi ett jaktlag som hade "fält" ett rådjur, grejen var bara att det inte var helt dött utan låg där på backen o kravlade allt vad det orkade, oförmöget att ställa sig upp och skrek för fulla muggar medans jägarnas 4-5st hundar studsade som gaseller och skällde runt rådjuret som var helt vettskrämt och blodigt, och jägarna stog 5meter bort i en klunga o pratade... Kan säga att det finns inte ord för mitt hat mot just dessa människor som bara lät djuret pinas på värsta tänkbara sätt innan det dödades... Nu vet ju inte jag om detta var enda gången i världshistorien detta scenario har hänt men jag tvivlar ju på det... Men min poäng är iaf att jag hellre ser att naturen har sin gång, utan att känslokalla människor som dödar för nöjes skull blandar sig i!

MVH/Jon

Om "naturen" skulle få ha sin gång så skulle du få se att vi fick många problem att tänka på. Se bara på ett annat djur som just nu breder ut sig så in i överallt, vildsvinet, agressiva jvlar dessutom.

4 001 Inlägg
4 januari 2010
Volvo740an skrev:
Om "naturen" skulle få ha sin gång så skulle du få se att vi fick många problem att tänka på. Se bara på ett annat djur som just nu breder ut sig så in i överallt, vildsvinet, agressiva jvlar dessutom.

Vildsvinet hade inte brett ut sig så mycket om det haft en naturlig fiende i naturen, vildsvinet är inplanterat i våran fauna

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
4 januari 2010
Är för jakten helt klart.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Muttley
4 januari 2010
kolvas skrev:
Volvo740an skrev:

Vildsvinet hade inte brett ut sig så mycket om det haft en naturlig fiende i naturen, vildsvinet är inplanterat i våran fauna

Om jägarna hade velat jaga vildsvinet lite mer än vad de gör idag hade vi inte haft överfullt med just vildsvin i skogarna idag. De är ett enormt problem på många ställen.
Låter man då vargar också föröka sig så de blir hundratals så lär ju problemet bli stort med det också. Håll vargarna i norr därr de hör hemma, i skåne har de ingenting överhuvudtaget att göra längre.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
4 januari 2010
Mr_ChriL skrev:
Varför skjuta djur som det finns så få av i Sverige? Då kan dom lika gärna åka up till Antarktis och skjuta alla isbjörnar. Jägare har bara en sak i huvudet..

Jo det var ju ett lagom tragiskt uttalande, isbjörnen är utrotningshotad, det är inte vargen. Hade vi i sverige inte jagat varg i äldre tider hade det inte funnits någon bebyggelse norr om dalälven då det hade varit en omöjlighet med djurhållning om vargen fått härja fritt. Om du någon gång sett en karta med vargens utbredningsområden så kanske du förstår vad jag menar.

Vidare så tar vargar i stort sett alla typer av tamdjur, hundar, kor, får etc. Om du var en varg vad hade varit lättast att döda tror du? En älg på runt 200 kilo som springer bra mycket snabbare än dig och dessutom fritt hur den vill genom skog, kärr, åkrar och fjäll eller t.ex en ko som står i en hage och inte kan fly på annat sätt än att springa i cirklar. En varg gör ingen skillnad på vems hund det är heller för den delen, eller om den står i hundgård eller inte. Den kan lika gärna ge sig på en jämte som står i en hundgård som tant Astas lilla cocker spaniel som är ute och leker med en tennisboll.

Och visst de har gott om varg i Ryssland, Kazakstan med flera av länderna i gamla östblocket med skillnaden att där vallas djuren med herdar som man gjorde innan det fanns stängsel och staket samt att de utan tvekan skjuter bort de vargar som får för sig att sticka nosen inom synhåll från t.ex fårflocken.

Och de av er som menar på att jägare bara är ute i skogen för att få ta död på allt som har fyra ben så lägg ner det. De största förespråkarna av att skjuta allt som kan tänkas tugga på en tall/gran/valfritt träd eller göra någon annan form av skada i skog och mark är skogsägarna och då först och främst de stora skogsbolagen.

Sedan är och förblir de främsta varg och rovdjursförespråkarna stadsbor som inte har en aning om vad de pratar om eller kritiserar. Men å andra sidan så var det väl i södertälje det var en varg för ett tag sen som var inne och klippte en kanin i någon bur inne i ett villaområde. Så en ide kan ju vara att slå en kopparledning i marken runt hela mälardalen samt sätta på vargarna halsband som ger dem en elstöt ifall de försöker gå utanför kopparslingan och sedan låta dem vara hos de som vill ha dem? Detta är tyvärr ett beteende som går igen på många områden, till exempel vill många ha vindkraft men de vill inte ha ett vindkraftverk som granne?

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Sök