3128
Sök

volvo b23at

bira bira bira,bärs bärs bärs!
313 Inlägg
22 maj 2006
Trådstartare
#1
hej ! nu är det såhär att jag har skaffat mej en 242 turbo b23at .. jag har lite funderingar ! turbon laddar nu 0,3bar och jag vill ladda mer men vet inte hur mkt jag vågar ladda tänkte fråga om det finns nån som vet va dom laddar original och hur mkt jag vågar ladda  sen undra jag hur många hästar den har original ?

och finns det något speciellt jag ska tänka på när jag kör en sån här motor ?

tack på förhand MVH//Robin

///Widell

Besiktningstekniker
275 Inlägg
Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 maj 2006
#3
Hej, är den reggad så är det bara kolla på www.vv.se så får du fram det, dock i KW men det är bara och ta gång 1-36 så blir det hästar...


608 Inlägg
24 maj 2006
#4
widell1111 skrev:
hej ! nu är det såhär att jag har skaffat mej en 242 turbo b23at .. jag har lite funderingar ! turbon laddar nu 0,3bar och jag vill ladda mer men vet inte hur mkt jag vågar ladda tänkte fråga om det finns nån som vet va dom laddar original och hur mkt jag vågar ladda  sen undra jag hur många hästar den har original ?

och finns det något speciellt jag ska tänka på när jag kör en sån här motor ?

tack på förhand MVH//Robin

orginal laddtryck är väl någo 0,3 el. 0,4 men håller nog 0,7 och håller säkert mera men då är de nog re att riskera.

men du hittar ingen info på va b23at har för info för det är en b23a med r-sport turboserie på för 200serien kom aldrig med 2,3 turbo orginalt men en kompis har oxå en 242 med b23a med r-sport turboserie och han va och bänkade den och den har 152 hk och 255nm på 0,3 el 0,4 bars laddtryck sku ja tro att de va. smile

de enda du behöver tänka på är att byta olja och remmar och sånt alltså serva den när de behövs men dom brukar nog hålla lite va som helst så int behöv du va orolig när du kör med en sån motor.
Senast redigerat av jens volvo in sports (24 maj 2006)

old volkswagens never die,they just get lower:D

bira bira bira,bärs bärs bärs!
313 Inlägg
25 maj 2006
Trådstartare
#5
jao men hur kan man kolla om det är en original turbo motor då? för bilen är inte typad med den motorn ....

///Widell

608 Inlägg
25 maj 2006
#6
widell1111 skrev:
jao men hur kan man kolla om det är en original turbo motor då? för bilen är inte typad med den motorn ....

tror inte det är en orginal turbomotor! den har väl förgasare va? har för mig att orginala turbomotorerna kom bara med spruta = b19et,b21et,b23et,b230et,b230ft m.m 

b23at är en b23a med ditsatt turbo finns oxå b19at och b21at som är ganska vanliga,de är egentligen vanliga motorer med r-sport turbokit påsatt. finns många som har satt detta kitt på sin motor. för volvo sålde de skillt, fanns att få till åtminstone b19, b21 och b23 motorer på 80-talet. får det oxå att passa på andra volvomotorer som t.ex b200k och b230k!

old volkswagens never die,they just get lower:D

736 Inlägg
25 maj 2006
#7
Är inte den turbosatsen utan intercooler? För då kan det ju vara bra att ha det om laddtrycket ska upp...


bira bira bira,bärs bärs bärs!
313 Inlägg
26 maj 2006
Trådstartare
#8
frasse4 skrev:
Är inte den turbosatsen utan intercooler? För då kan det ju vara bra att ha det om laddtrycket ska upp...

jag har satt dit IC:n  men den sitter inte original.....kommer ifrån 740 TIC tro ja :S men vadå vad blir det för skillnad om jag har IC den ända skillnaden är väll att det kommer kall lyft i insuget ...det har ingen betydelse om jag laddar mkt utan IC elle med ....  blir kanske lite mer effect med IC:n som jag har fatta det rätta mig om jag har fel MVH//Robin

///Widell

bira bira bira,bärs bärs bärs!
313 Inlägg
26 maj 2006
Trådstartare
#9
jens volvo in sports skrev:
widell1111 skrev:
jao men hur kan man kolla om det är en original turbo motor då? för bilen är inte typad med den motorn ....

tror inte det är en orginal turbomotor! den har väl förgasare va? har för mig att orginala turbomotorerna kom bara med spruta = b19et,b21et,b23et,b230et,b230ft m.m 

b23at är en b23a med ditsatt turbo finns oxå b19at och b21at som är ganska vanliga,de är egentligen vanliga motorer med r-sport turbokit påsatt. finns många som har satt detta kitt på sin motor. för volvo sålde de skillt, fanns att få till åtminstone b19, b21 och b23 motorer på 80-talet. får det oxå att passa på andra volvomotorer som t.ex b200k och b230k!

Aha ... kan du kolla upp det där riktigt ? skulle vilja veta om det är en vanlig b23 isf.... kan ja prova ladda mer för en sån motor är inte svår å hitta billigt big_smile om den skulle gå åt helvete big_smile
men asså hur kan det hålla då :S om det är en vanlig motor .... låter märkligt för som jag har hört det så är det andra kolvar å kam i en b23at ... men som sagt jag kan inte mkt om volvo mvh // robin

///Widell

2 Inlägg
29 maj 2006
#10
Hej! är ny här! har precis köpt R sport satsen och enligt pappret som följde med ska den ge 143hk. fast det var på en b21 så jag vet inte hur det blir på en b23 som jag ska ha den på!

bira bira bira,bärs bärs bärs!
313 Inlägg
29 maj 2006
Trådstartare
#11
turbomyran skrev:
Hej! är ny här! har precis köpt R sport satsen och enligt pappret som följde med ska den ge 143hk. fast det var på en b21 så jag vet inte hur det blir på en b23 som jag ska ha den på!

aha... Okey köpte du den ny då elle ?? isf vad kostar en ny sån sats ? MVH

///Widell

608 Inlägg
29 maj 2006
#12
widell1111 skrev:
turbomyran skrev:
Hej! är ny här! har precis köpt R sport satsen och enligt pappret som följde med ska den ge 143hk. fast det var på en b21 så jag vet inte hur det blir på en b23 som jag ska ha den på!

aha... Okey köpte du den ny då elle ?? isf vad kostar en ny sån sats ? MVH

finns inte och köpa som nya mer väl? inte orginala r-sports sats!

143 på b21 kan nog stämma ger lite på 150 på b23

och ja turbosatsen e utan intercooler men en intrercooler kan va bra att ha för då får man kallare luft in i motorn och då blir det bättre förbrännig och mer effekt!

orginal kolvarna i t.ex en b23a håller nog ganska högt tryck och är troligtvis inte nån annan kam i at heller  men såna får man ju lite varsomhelst och om du skaffar en vassare volvo orginal kam så är det oftast bara att sätt dit den inte nå större problem me de man brukar inte behöva byta nå justerbrickor! men a-kammen duger nog riktigt bra  för en turbomotor!om det nu är a-kam i den ,det ser du på ändan av kamaxeln är det en bokstav.
du har redan intercooler va?  så sku du kunna skaff en passlig dumpventil till. men tycker du nog kan ladda 0.7-0.8! men man vet ju aldrig beror ju förstås på hur motorn mår från tidigare. det är på egen risk!

old volkswagens never die,they just get lower:D

bira bira bira,bärs bärs bärs!
313 Inlägg
29 maj 2006
Trådstartare
#13
jens volvo in sports skrev:
widell1111 skrev:
turbomyran skrev:
Hej! är ny här! har precis köpt R sport satsen och enligt pappret som följde med ska den ge 143hk. fast det var på en b21 så jag vet inte hur det blir på en b23 som jag ska ha den på!

aha... Okey köpte du den ny då elle ?? isf vad kostar en ny sån sats ? MVH

finns inte och köpa som nya mer väl? inte orginala r-sports sats!

143 på b21 kan nog stämma ger lite på 150 på b23

och ja turbosatsen e utan intercooler men en intrercooler kan va bra att ha för då får man kallare luft in i motorn och då blir det bättre förbrännig och mer effekt!

orginal kolvarna i t.ex en b23a håller nog ganska högt tryck och är troligtvis inte nån annan kam i at heller  men såna får man ju lite varsomhelst och om du skaffar en vassare volvo orginal kam så är det oftast bara att sätt dit den inte nå större problem me de man brukar inte behöva byta nå justerbrickor! men a-kammen duger nog riktigt bra  för en turbomotor!om det nu är a-kam i den ,det ser du på ändan av kamaxeln är det en bokstav.
du har redan intercooler va?  så sku du kunna skaff en passlig dumpventil till. men tycker du nog kan ladda 0.7-0.8! men man vet ju aldrig beror ju förstås på hur motorn mår från tidigare. det är på egen risk!

Okey... ska prova men vad går sönder om man laddar för mkt ??? räcker soppa trycket till för att ladda så mkt  är det asså en vanlig b23 isf är det bara skaffa en annan b23 å flytta över kittet om motorn rasar elle ??? vad händer om den inte får tilräckligt med soppa .. (kan inte så mkt om bilar ) tack på förhand.. MVH

///Widell

bira bira bira,bärs bärs bärs!
313 Inlägg
29 maj 2006
Trådstartare
#14
widell1111 skrev:
jens volvo in sports skrev:
widell1111 skrev:

aha... Okey köpte du den ny då elle ?? isf vad kostar en ny sån sats ? MVH

finns inte och köpa som nya mer väl? inte orginala r-sports sats!

143 på b21 kan nog stämma ger lite på 150 på b23

och ja turbosatsen e utan intercooler men en intrercooler kan va bra att ha för då får man kallare luft in i motorn och då blir det bättre förbrännig och mer effekt!

orginal kolvarna i t.ex en b23a håller nog ganska högt tryck och är troligtvis inte nån annan kam i at heller  men såna får man ju lite varsomhelst och om du skaffar en vassare volvo orginal kam så är det oftast bara att sätt dit den inte nå större problem me de man brukar inte behöva byta nå justerbrickor! men a-kammen duger nog riktigt bra  för en turbomotor!om det nu är a-kam i den ,det ser du på ändan av kamaxeln är det en bokstav.
du har redan intercooler va?  så sku du kunna skaff en passlig dumpventil till. men tycker du nog kan ladda 0.7-0.8! men man vet ju aldrig beror ju förstås på hur motorn mår från tidigare. det är på egen risk!

Okey... ska prova men vad går sönder om man laddar för mkt ??? räcker soppa trycket till för att ladda så mkt  är det asså en vanlig b23 isf är det bara skaffa en annan b23 å flytta över kittet om motorn rasar elle ??? vad händer om den inte får tilräckligt med soppa .. (kan inte så mkt om bilar ) tack på förhand.. MVH

Jo just ja big_smile hur många hk tro du jag få ut om jag laddar 0,7-0,8 ?

///Widell

608 Inlägg
30 maj 2006
#15
widell1111 skrev:
widell1111 skrev:
jens volvo in sports skrev:
finns inte och köpa som nya mer väl? inte orginala r-sports sats!

143 på b21 kan nog stämma ger lite på 150 på b23

och ja turbosatsen e utan intercooler men en intrercooler kan va bra att ha för då får man kallare luft in i motorn och då blir det bättre förbrännig och mer effekt!

orginal kolvarna i t.ex en b23a håller nog ganska högt tryck och är troligtvis inte nån annan kam i at heller  men såna får man ju lite varsomhelst och om du skaffar en vassare volvo orginal kam så är det oftast bara att sätt dit den inte nå större problem me de man brukar inte behöva byta nå justerbrickor! men a-kammen duger nog riktigt bra  för en turbomotor!om det nu är a-kam i den ,det ser du på ändan av kamaxeln är det en bokstav.
du har redan intercooler va?  så sku du kunna skaff en passlig dumpventil till. men tycker du nog kan ladda 0.7-0.8! men man vet ju aldrig beror ju förstås på hur motorn mår från tidigare. det är på egen risk!

Okey... ska prova men vad går sönder om man laddar för mkt ??? räcker soppa trycket till för att ladda så mkt  är det asså en vanlig b23 isf är det bara skaffa en annan b23 å flytta över kittet om motorn rasar elle ??? vad händer om den inte får tilräckligt med soppa .. (kan inte så mkt om bilar ) tack på förhand.. MVH

Jo just ja big_smile hur många hk tro du jag få ut om jag laddar 0,7-0,8 ?

1. ja de e bara att flytta över kittet så länge inte turbon fått nått fel!
2. vet faktiskt inte hur många hk du får om du laddar 07-0.8 ,kanske 170?med intercooler lite till...
3.om du laddar för mycket så kan ganska mycket fara sönder!
4.soppatrycket räcker nog till , det är säkert en trycktätad stromberg förgasare eller liknande på den och den räcker nog riktigt bra med den! om den får för lite så kan de bränna hål i kolvarna har ja förstått är inte helt säker på den saken men så har ja hört!
5. men de borde inte va någo problem att ladda 0.8 ska nog hålla de!

kolla oxå på freddes volvo här på garaget han har en 240 med b23at  kommer inte ihåg vad allt är gjort åt den men där är 211hk och 303nm i den volvon kommer inte ihåg hur högt laddtryck det var!står säkert på infon hans!

http://www.garaget.org/?car=14368

och här e en annan kompis 242 me r-sport kitt på!
http://www.garaget.org/?car=14345
Senast redigerat av jens volvo in sports (30 maj 2006)

old volkswagens never die,they just get lower:D

bira bira bira,bärs bärs bärs!
313 Inlägg
30 maj 2006
Trådstartare
#16
jens volvo in sports skrev:
widell1111 skrev:
widell1111 skrev:

Okey... ska prova men vad går sönder om man laddar för mkt ??? räcker soppa trycket till för att ladda så mkt  är det asså en vanlig b23 isf är det bara skaffa en annan b23 å flytta över kittet om motorn rasar elle ??? vad händer om den inte får tilräckligt med soppa .. (kan inte så mkt om bilar ) tack på förhand.. MVH

Jo just ja big_smile hur många hk tro du jag få ut om jag laddar 0,7-0,8 ?

1. ja de e bara att flytta över kittet så länge inte turbon fått nått fel!
2. vet faktiskt inte hur många hk du får om du laddar 07-0.8 ,kanske 170?med intercooler lite till...
3.om du laddar för mycket så kan ganska mycket fara sönder!
4.soppatrycket räcker nog till , det är säkert en trycktätad stromberg förgasare eller liknande på den och den räcker nog riktigt bra med den! om den får för lite så kan de bränna hål i kolvarna har ja förstått är inte helt säker på den saken men så har ja hört!
5. men de borde inte va någo problem att ladda 0.8 ska nog hålla de!

kolla oxå på freddes volvo här på garaget han har en 240 med b23at  kommer inte ihåg vad allt är gjort åt den men där är 211hk och 303nm i den volvon kommer inte ihåg hur högt laddtryck det var!står säkert på infon hans!

http://www.garaget.org/?car=14368

och här e en annan kompis 242 me r-sport kitt på!
http://www.garaget.org/?car=14345

ska kolla upp riktigt vill inte smällta kolvarna big_smile men tack för hjälpen big_smile

///Widell

608 Inlägg
30 maj 2006
#17
widell1111 skrev:
jens volvo in sports skrev:
widell1111 skrev:

Jo just ja big_smile hur många hk tro du jag få ut om jag laddar 0,7-0,8 ?

1. ja de e bara att flytta över kittet så länge inte turbon fått nått fel!
2. vet faktiskt inte hur många hk du får om du laddar 07-0.8 ,kanske 170?med intercooler lite till...
3.om du laddar för mycket så kan ganska mycket fara sönder!
4.soppatrycket räcker nog till , det är säkert en trycktätad stromberg förgasare eller liknande på den och den räcker nog riktigt bra med den! om den får för lite så kan de bränna hål i kolvarna har ja förstått är inte helt säker på den saken men så har ja hört!
5. men de borde inte va någo problem att ladda 0.8 ska nog hålla de!

kolla oxå på freddes volvo här på garaget han har en 240 med b23at  kommer inte ihåg vad allt är gjort åt den men där är 211hk och 303nm i den volvon kommer inte ihåg hur högt laddtryck det var!står säkert på infon hans!

http://www.garaget.org/?car=14368

och här e en annan kompis 242 me r-sport kitt på!
http://www.garaget.org/?car=14345

ska kolla upp riktigt vill inte smällta kolvarna big_smile men tack för hjälpen big_smile

de va så lite! hjälper gärna me mer om jag kan. så fråga bara om det är någo du undrar så kanske jag vet eller så känner ja säkert nån som vet smile
lycka till me din volvo!

old volkswagens never die,they just get lower:D

bira bira bira,bärs bärs bärs!
313 Inlägg
30 maj 2006
Trådstartare
#18
jens volvo in sports skrev:
widell1111 skrev:
jens volvo in sports skrev:

1. ja de e bara att flytta över kittet så länge inte turbon fått nått fel!
2. vet faktiskt inte hur många hk du får om du laddar 07-0.8 ,kanske 170?med intercooler lite till...
3.om du laddar för mycket så kan ganska mycket fara sönder!
4.soppatrycket räcker nog till , det är säkert en trycktätad stromberg förgasare eller liknande på den och den räcker nog riktigt bra med den! om den får för lite så kan de bränna hål i kolvarna har ja förstått är inte helt säker på den saken men så har ja hört!
5. men de borde inte va någo problem att ladda 0.8 ska nog hålla de!

kolla oxå på freddes volvo här på garaget han har en 240 med b23at  kommer inte ihåg vad allt är gjort åt den men där är 211hk och 303nm i den volvon kommer inte ihåg hur högt laddtryck det var!står säkert på infon hans!

http://www.garaget.org/?car=14368

och här e en annan kompis 242 me r-sport kitt på!
http://www.garaget.org/?car=14345

ska kolla upp riktigt vill inte smällta kolvarna big_smile men tack för hjälpen big_smile

de va så lite! hjälper gärna me mer om jag kan. så fråga bara om det är någo du undrar så kanske jag vet eller så känner ja säkert nån som vet smile
lycka till me din volvo!

jag kan ju kanske ta din msn elle du min big_smile så kan vi snacka vidare där om du vill ?

///Widell

34 Inlägg
7 januari 2007
#19
Har en b21at men på den ska det gå att ladda 1,2 bar med orgenal topplockspakning. och med orginalförgasare.

1 004 Inlägg
7 januari 2007
#20
sluta vela ladda mera smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"


Sök