4532
Sök

Köpråd: Bmw 330Ci 03- eller Saab 9-3 Aero SS 03-

100 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#1
Har funderat på att skaffa ny bil ett bra tag nu men det jag velar om är Bmw eller Saab Aero 2.0t? Om jag själv ska uttrycka mig så tycker jag om båda bilarna, både utseendemässigt och körmässigt. Men hur är dem under ytan? Är det något man ska tänka på att kolla extra noga? Bagage, komfort, plats allt som kan vara av nytta. Bränsleförbrukning är skitsamma, men tror nog dem ligger rätt jämnt va? Är tacksam för svar.

Ps. Nu är det bara dessa bilarna jag är intresserad av, kom ej med andra förslag.

/ R

22 Inlägg
6 januari 2010
#2
BMW'n är garanterat mindre än saaben eftersom det är coupen du tänker på, så om det är plats du behöver faller den bort, dock är den inte liten för det. Har en 330Ci själv och det är utan tvekan den bästa bilen jag haft särskildt körmässigt grymt skön men samtidigt väldigt sportig och underhållande i körstilen.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 januari 2010
#3
Hyggligt likt i förbrukning ja, komfort? Två olika typer av detta, mjuk och med lite mer "distinkt" sättning. Har du kört båda antar jag att du har en egen uppfattning?

Det är mycket utseende (snygg coupé) kontra mer praktisk sedan i det här fallet.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

22 Inlägg
6 januari 2010
#4
Precis sen är ju Saaben lite billigare att stressa ut lite mer hk ur också om du skulle tröttna på effekten

100 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#5
Jo självklart vet jag hur komforten är i båda bilarna körmässigt, men åkmässigt. Tänkte mer på baktill då jag inte suttit bak i någon, bara kört dem ; ) Är alcantaran bra i Bmws stolar? Nja McLovin, något trim är det nog inte tanke på just nu är rätt nöjd med effekten ur båda. Men hur är försäkringen på bilarna? Faller dem in i någon spec. riskgrupp? Dem är rätt poppis bland unga. Någon som vet? /R

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 januari 2010
#6
qzN skrev:
Jo självklart vet jag hur komforten är i båda bilarna körmässigt, men åkmässigt. Tänkte mer på baktill då jag inte suttit bak i någon, bara kört dem ; ) Är alcantaran bra i Bmws stolar? Nja McLovin, något trim är det nog inte tanke på just nu är rätt nöjd med effekten ur båda. Men hur är försäkringen på bilarna? Faller dem in i någon spec. riskgrupp? Dem är rätt poppis bland unga. Någon som vet? /R

Bmwn är mer populär hos unga, eller egentligen framför allt bland folk som gillar att köra. Mer aktiv körning=fler olyckor=högre premier. Så förmodligen blir 330i lite dyrare att försäkra, men det kan variera så kolla upp ett prisförslag på lite olika bolags hemsidor smile

Alcantraklädseln i Bmw stolar är kanon, stolarna lika så. Det är som sagt en smakfråga, men jag sitter personligen mycket bättre i Bmws stolar. Speciellt sportstolarna, dessa är lika kända för sin komfort som Volvo/Saabs stolar. Men kom ihåg, de är lite "små" så är du storväxt så provsitt först!

Åkmässigt? Samma sak där, det beror på hurvida man gillar lite hårdare stolar och distinkt fjädring (Bmw) eller mjukare dito (Saab). Beror på vad man har för smak, men varken Bmw eller Saab är obekväma bilar.

Så komfort-beror på vem du frågar
Försäkringspremie-Bmw förmodligen dyrare

Men kom ihåg, Bmw är billigare i service och underhåll. Inga stora skillnader men det brukar väga upp den högre försäkringen i många fall åtminstone...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

22 Inlägg
6 januari 2010
#7
Angående försäkringen så är det nog ganska säkert att BMWn är dyrare tror den är i en högre stöld riskgrupp än saaben också. Ett riktpris hos bmworginalförsäkringar skulle jag tro är 6-9 tusen om året beroende på import, ålder på ägare och var man bor givetvis. Är du t.ex runt 20 så kan du ju dock räkna med en försäkring upp mot en 30 000 om året (helförsäkring) Du har även 10% på din försäkring hos bmworginalförsäkringar om du går med i BMW Club Scheweden

OEM <3
6 957 Inlägg
6 januari 2010
#8
Rquired skrev:
Men kom ihåg, Bmw är billigare i service och underhåll. Inga stora skillnader men det brukar väga upp den högre försäkringen i många fall åtminstone...

Mja, BMW:n vete sjutton om den är billigare, SS:en är byggd för att rulla långt mellan servicarna,
3000-mila intervaller, servar man hos auktoriserad verkstad segrar nog Saab, men jag vete
sjutton om inte jag hade valt BMW:n, hade en SS Aero -05, ägde den i ca 9 månader, den var
skön att åka i men tråkig karaktär.

Om du nu ska köpa Saaben, se för sjutton till att det är en sen 04a eller en 05a (barnsjukdomar bland dem första) satsa på stora ljudpaketet (300W) och navin, blir tråkigt i ljudväg då 150W inte är mkt att hurra över och tomt i mitten av panelen utan navin.

Betalade för övrigt 8900kr/helår.helförs. på min Saab, 21 år gammal (då) med 2000mil körssträcka.

Mvh

OEM <3

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 januari 2010
#9
Bjork skrev:
Rquired skrev:
Men kom ihåg, Bmw är billigare i service och underhåll. Inga stora skillnader men det brukar väga upp den högre försäkringen i många fall åtminstone...

Mja, BMW:n vete sjutton om den är billigare, SS:en är byggd för att rulla långt mellan servicarna,
3000-mila intervaller, servar man hos auktoriserad verkstad segrar nog Saab, men jag vete
sjutton om inte jag hade valt BMW:n, hade en SS Aero -05, ägde den i ca 9 månader, den var
skön att åka i men tråkig karaktär.

Om du nu ska köpa Saaben, se för sjutton till att det är en sen 04a eller en 05a (barnsjukdomar bland dem första) satsa på stora ljudpaketet (300W) och navin, blir tråkigt i ljudväg då 150W inte är mkt att hurra över och tomt i mitten av panelen utan navin.

Betalade för övrigt 8900kr/helår.helförs. på min Saab, 21 år gammal (då) med 2000mil körssträcka.

Mvh

Baserat på undersökningar, så jag tror nog det stämmer. Nummer 7/2005, kolla inlägg #257 i denna tråd om du undrar nått: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4&p=13

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 021 Inlägg
6 januari 2010
#10
Ska du ha Saaben så satsa på en 06 eller nyare  med 6 cylindiga turbomotorn, den e fin som fan.


OEM <3
6 957 Inlägg
6 januari 2010
#11
Rille0 skrev:
Ska du ha Saaben så satsa på en 06 eller nyare  med 6 cylindiga turbomotorn, den e fin som fan.

Och törstig tongue

OEM <3

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 januari 2010
#12
Bjork skrev:
Rille0 skrev:
Ska du ha Saaben så satsa på en 06 eller nyare  med 6 cylindiga turbomotorn, den e fin som fan.

Och törstig tongue

MEN, fin som fan wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

OEM <3
6 957 Inlägg
6 januari 2010
#13
Rquired skrev:
Bjork skrev:
Rille0 skrev:
Ska du ha Saaben så satsa på en 06 eller nyare  med 6 cylindiga turbomotorn, den e fin som fan.

Och törstig tongue

MEN, fin som fan wink

Jo dom är jättefina, men jag vete fan om inte denna slår den med liten liten marginal:
http://www.blocket.se/skaraborg/BMW_330 … 13&w=3

OEM <3

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 januari 2010
#14
Bjork skrev:
Rquired skrev:
Bjork skrev:

Och törstig tongue

MEN, fin som fan wink

Jo dom är jättefina, men jag vete fan om inte denna slår den med liten liten marginal:
http://www.blocket.se/skaraborg/BMW_330 … 13&w=3

Jag är fel person att fråga, för svaret är uppenbart wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 210 Inlägg
7 januari 2010
#15
Ska han köpa bmw så tycker jag att Touring modellerna är finare är sedan/ coupé modellerna... smile en 330 touring varför inte en ix då oxå... och så en diesel!! mums de tongue

Värt att säga då..  jag är även saab frälst smile

100 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#16
Okej! Tack för svaren. Men tilläga är nog att det ska vara manuell och bensinare. Så cluben som postades går bort, men fin som fan är den!  smile Sen tycker jag nog att 330 ska vara bensinare, ljudet är ju så gott.w kanske när man går ner en cylinderstorlek kanske diesel faller in.
Får ta mig en titt vad blocket har att erbjuda, har hittat några kandidater. Vad är intervallerna i service på dem som gått lite längare när det gäller Bmw? Låt säga 10.000> kända fel däröver?
/R

Thorssa
7 januari 2010
#17
E46 har väl adaptiva serviceintervall har jag för mig? Dvs att den anpassar intervallet efter hur bilen körs?

Jag gillar båda bilarna men jag skulle helt klart välja BMW i det valet. Främsta skälen är framhjulsdrift vs bakhjulsdrift, jag kommer aldrig mer köpa en framhjulsdriven bil då det tar bort allt det roliga med bilkörning. Skäl nummer två är motorerna. Det finns itne mycket som slår en rak sexcylindrig motor från BMW! Dessutom anser jag att BMW:n känns betydligt trevligare invändigt med högre kvalitetskänsla.

100 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#18
Ja den saken har jag inte det blekaste om, om det stämmer eller ej. Men det ligger väl lite logik i det ; ) Ja bakhjulsdrift ftw! Det är ju så mycket roligare samtidigt som det känns säkrare enligt mig själv. Jag skulle nog säga att det börjar luta mer åt BMW än Saab nu faktiskt.

Men en fullutrustad BMW som gått cirkus 12.000mil, servad kontinuerligt och mintkondition. Vad ska man lägga ut för en sån tror ni? Kan man hitta dem för 150-160.000? Låter det rimligt? /R

22 Inlägg
7 januari 2010
#19
qzN skrev:
Ja den saken har jag inte det blekaste om, om det stämmer eller ej. Men det ligger väl lite logik i det ; ) Ja bakhjulsdrift ftw! Det är ju så mycket roligare samtidigt som det känns säkrare enligt mig själv. Jag skulle nog säga att det börjar luta mer åt BMW än Saab nu faktiskt.

Men en fullutrustad BMW som gått cirkus 12.000mil, servad kontinuerligt och mintkondition. Vad ska man lägga ut för en sån tror ni? Kan man hitta dem för 150-160.000? Låter det rimligt? /R

Svårt att avgöra priset men 150 000 är nog ett bra riktpris för att hitta den bilen DU verkligen vill ha, finns både billigare och dyrare. Jag rekommenderar dig också att prova både den faceliftade 6växlade lådan och den 5växlade prefacelift som jag faktiskt upplevde rappare än den nyare.

597 Inlägg
7 januari 2010
#20
Jag röstar på BMWn av den anledningen att JAG tror bmwn kommer hålla värdet bättre


Sök