3128
Sök

Byta växellådan volvo 740 gl

4 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#1
Nu är det dags att byta växellådan i bilen:( det är en volvo 740 gl 1987 4 växlad med OD.

Jag vill ha en 5 växlad låda.

Vilka lådor passar min bil? vad behöver jag byta för att det ska passa min bil?

Vad ska jag tänka på när jag byter lådan?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
7 januari 2010
#2
M47 passar rakt av, har själv gjort bytet på vinterbilen, Tänk på att du får med: kardan, spakställ och v-lådsbalk när du skaffar lådan för de är inte samma på bilarna. Tänk på att lådan ska komma från en 740 och inte 240 för det ska passa.
Är inte svårt att byta, tar bara lite tid att göra det. Tänk på att lossa skruvarna till spaken som sitter innuti bilen.
Senast redigerat av Volvo_Mannen (7 januari 2010)

Jonas

4 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#3
ok man tackar smile

761 Inlägg
9 januari 2010
#4
Varför vill man ha 5 växlad? överväxel är ju både smidigare och kraftigare


32 Inlägg
15 februari 2010
#5
Tjena!
Nu har man bytt koppling men när jag skulle backa ur parkeringen driver inte backen ordentligt först, utan efter ett tag först, sedan ska jag ut och prova bilen, så går det bra att växla först till ettan sedan till tvåan..

Inga problem så här långt, men sedan vid en korsning frikopplar jag och då får jag inte i en växel.
Efter många om och men så lyckas jag få i backen och backar hem bilen.

När jag monterade lådan gick allt hyffsat smärtfritt, bara att spaken kärvade när den skulle i spakstället så jag fick inte på klämringen, kan det vara detta?

Eller är lådan helt enkelt kass??

Jag har bytt lamell, tryckplatta och urtrampningslager.

Bilen är en Volvo 745gl -89 med en m47-II låda..

Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 februari 2010
#6
Är kopplingen rätt justerad efter bytet? Och vad är det för klämring du menar?

Jonas

32 Inlägg
15 februari 2010
#7
Volvo_Mannen skrev:
Är kopplingen rätt justerad efter bytet? Och vad är det för klämring du menar?

Kopplingen skulle ha 1 - 3 mm frittspel och min har 1mm.
Ringen som håller fast spaken i spakstället..

664 Inlägg
16 februari 2010
#8
Hur känns det när du kopplar? Har sprinten lossnat på armen i sprängkåpan?

32 Inlägg
16 februari 2010
#9
Kopplingen känns som den ska.. Var ute och tittade förut, såg ut som att spaken sitter helt fel.. Får väl titta mer på det imorgon.. Hoppas det är där felet sitter...

664 Inlägg
16 februari 2010
#10
Spaken kan ju omöjligt sitta fel, möjligen åt fel håll så att backspärren hamnar på höger istället för vänster sida, men den kvittar. Så hoppas inte för mycket på att det är det som är felet.

664 Inlägg
16 februari 2010
#11
Alltså du har inte satt vajern på något konstigt sätt?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 februari 2010
#12
Du har inte satt lamellerna fel väg?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

32 Inlägg
16 februari 2010
#13
Såhär är det:
Spaken hade inte backspärren påskruvad, så jag lyckades skruva på den på fel sida.. sedan monterades den, allt blev fel helt enkelt..

Nu är den fixad och klar, fungerar klockrent, Tack för era inlägg.. smile


Sök