hotrodder skrev:
MICKEHEHE skrev:
hotrodder skrev:
Rätt sorts olja rinner lätt även när det är rejält kallt men det stavas kompression min vän... Liiite skillnad på en bensin kontra en diesel och hur den jobbar. Påkänningarna blir så mycket större när en diesel stånkar igång kall utan värmare och GM´s oljebrännare e definitivt inga underverk av hållbarhet. Nu såg jag ifs. det var en bensinare men jag vill för den delen inte jättegärna knöla igång en sån heller när det e närmare minus trettio.
Nejnej, det vill man inte med någon bil, OM den inte stått i motorvärmare! Vilket mina bilar alltid gör när jag äger dom
![smile](img/smilies/smile.png)
Vad vet du om 350TBI samt 700låda?
Vad ere för årsmodell och pris?
Maskin går lätt 30 tusen med rätt skötsel. Dåliga kamdrivningar på alla årsmodeller och kassa kamaxlar på sena åttiotalare. Lådan håller i regel inte mer än 10-15 000 mil i truckar och vans. Förhållandevis billig att byta mot en fabriksrenoverad men mindre kul att muttra ner på en fyrhjulsdriven bil. Kolla så den växlar ok, alla fyra växlar +lock up (känns nästan som en femte växel när den går i) Det får inte finnas något slir eller tveksamheter vid växlingar kickdown MÅSTE funka, lådans register och växlingspunkter styrs helt och hållet från kickdown wiren. Oljan
SKA vara klarröd, är den mörk och luktar gamla kalsonger sök en annan bil om du inte gillar att skruva. Många har dödat lådan genom att dra släp på högsta växeln DD+lock-up, AJJA BAJJA!
Är det en 4x4?
Vanligt fel att styrningen till framaxelns fyrhjulsdrift strular. Den är elektriskt styrd och finns några olika modeller beronde på årsmodell och det är elmanöverenheten som ballar ur. Kostar några tusen att byta men lätt jobb (sitter uppe på framaxeln) Kedjan i fördelningslådan kan kugga över på bilar som gått långt och jobbat hårt. Mindre kul att repa men lättare än att riva ner automatlådan.
Edit;
Annars som vanligt på alla jänkare med plastiga och gnissliga inredningar. Taskig passform, dåliga stolar och sopiga elsystem som många amatörelektriker ofta har roddat runt i.
Tjena!
Det är en årsmodell -90. Och han vill ha 42.000:- för den, låter kanske mycket för en bensinare, men en diesel i samma skick kostar det dubbla.
![hmm](img/smilies/hmm.png)
Lådan var bytt vid 17,500mil till en utbyteslåda, dvs renoverad så med andra ord borde den hålla allfall 10.000mil till? något sånt.
Det är 4x4, alla oljer i hela bilen är bytta för 1.200mil (lådan, axlar ja allt) sedan. Men han rekomderade att byta motoroljan för det har han gjort varje år.
Många säger att 700lådan är en mycket bra låda, och vissa säger att det är skrot. Men kan det vara så att folk kört sönder lådan, sen dragit i en 350/400låda som är bättre och då tycker odm att 700lådan är bara skrot, för den nya lådan håller bättre.?
Direkt det har vart några problem med bilen har den vart in på auktiosinerad verkstad, han har aldrig skruvat i den själv inte ens bytt olja. DOm 3 senaste ägarna har varit MYCKET pedanta med bilen ( känner 1 av dom ).. Det som orar mig är att han har repat den för drygt 30.000kr dom första åren han hade den, han har ägt den i 4år. Men kan vara bra, då är det dyraste utbytt. Sen får jag med flaklock, flakkåpa, 33" suler på sommaren, 30" sprollans nya vinter däck, ett extra par uppsättningar fälgar, helt nya luftfjädrar till flaklocket, samt lite annat skrot. Det finns 1 lacksläpp på hela bilen typ , men det är inte något större, inge grnomrostat eller dylikt, 99% rostfri, gått i Kiruna sen 10år tillbaks, och före det i östersund en stund. Ska och pröva bilen imorgon, samt låna hem alla papper om den och läsa igenom i lugn och ro, då kan jag skriva mera sepcifikt om vad som är bytt på den osv. Den har gått igenom sista bes helt utan anmärkningar, och det har den gjort före också.
Den fuktade lite vid bakaxeln, men det är väl så på alla bilar? Har kollat upp det på en bilverkstad och dom sa att det ofta är så, till och med på nyare bilar gör det de tydligen.
Jag tror detta är ett fint exemplar, fast man vet ju aldrig.
Vad tror ni?
Har länge velat ha en cheva, men vill inte ha något jävla rostigt lik som kostar bra mycket merän denna chevvvyn.. Var och kikade på den engång tidigare, då hade den liiite svajjande tomgång när den var kall, men sen gick den hur bra som helst i motorn osv, provkörde den aldrig då dock. Pratade med en snubbe som kan såna bilar han sa att många har den tendensen att ha lite svajjande tomgång när dom är kalla. Men kan vara tomgångsmotorn också som är i dåligt skick?