2810
Sök

Sinus live sl-a1500v2

stRaend
9 januari 2010
fast basarnas spolar kanske är seriekopplade, då blir det ju inte riktigt 0.5ohm utan 2ohm.

18 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
vet att de ska gå , fick dessutom med en 50mm2 kabel (20cm) när jag köpte slutsteget och den går in men inte min andra hollywood kabel som är också 50mm2.

de står att båda är 50mm2 men hollywood kabeln är lite större.

4 693 Inlägg
9 januari 2010
tobbes1 skrev:
vet att de ska gå , fick dessutom med en 50mm2 kabel (20cm) när jag köpte slutsteget och den går in men inte min andra hollywood kabel som är också 50mm2.

de står att båda är 50mm2 men hollywood kabeln är lite större.

Den kanske är lite större utanpå höljet, men innanför ska det vara samma storlek om nu båda är 50mm2

Booyakasha!

stRaend
9 januari 2010
kan ha med antal kardeler att göra. Om det är många så är de mindre och det blir inte lika mycket luft mellan kardelerna dvs att det går pressa ihop mer.

4 693 Inlägg
9 januari 2010
stRaend skrev:
kan ha med antal kardeler att göra. Om det är många så är de mindre och det blir inte lika mycket luft mellan kardelerna dvs att det går pressa ihop mer.

Fick den tanken också efter att jag skrivit inlägget. Men säker på att dom inte räknar in luften emellan då?

Booyakasha!

18 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
har kopplat in ljudet i huset nu med ett batteri och det spelar men det spelar bara ytterst lite. man känner att basarna rör på sig lite grann.

sen så har jag också skruvat lös ena basen för å kolla hur de var kopplat och dom hade gjort såhär

http://data.fuskbugg.se/skalman01/basarna.JPG

kan ni med hjälp av de säga om jag har 2x4 lr 2x2 ?

anledningen till att jag inte vet om de är 2x4 elr 2x2 är att jag har köpt basarna begagnat.
Senast redigerat av tobbes1 (9 januari 2010)

4 693 Inlägg
9 januari 2010
Det borde stå vid spolarna, annars är det bara ätt mäta sig till det

Booyakasha!

18 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
okej äre nån annan info du kan ge mig när du ser den där bilden?

fattar nästintill noll så förklara som för ett dagisbarn tongue

4 693 Inlägg
9 januari 2010
Alla spolar ser seriekopplade ut. Om du har 2x2 ohm så blir det 8 ohm och har du 2x4 ohm så blir det 12 ohm :S Kan vara jag som misstolkar bilden.

Gör så här: Skruva ur basarna, ta bort alla sladdar och börja om från början. Ta ett kort på en av spolarna och lägg upp i tråden så ska vi se om det står något där.

Sen så ska vi se hur det ska kopplas smile

Booyakasha!

3 466 Inlägg
9 januari 2010
Skaffa dig en multimeter, kostar 99spänn på biltema och tror inte den är mycke dyrare på andra ställen..

Detta kommer att hjälpa dig något enormt när du kopplar/felsöker!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

18 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
ja de är seriekopplat har jag också listat ut.

Hittade ett nummer som jag använde till och söka på google, 08S10L52

det är 2x2 ohm jag har då.

alltså blire att jag kopplar 2 ohm som här (wiring option #2)

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=3

18 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
går det att koppla om allt osv så de blir 1ohm så jag får ut mest effekt?

tack för all hjälp som jag fått hittils:)

eller går de bara att koppla så jag får 0.5ohm, 2ohm elr 8ohm?

21 761 Inlägg
9 januari 2010
tobbes1 skrev:
alltså blire att jag kopplar 2 ohm som här (wiring option #2)

Ja, den kopplingen blir 2 Ohm.

tobbes1 skrev:
går det att koppla om allt osv så de blir 1ohm så jag får ut mest effekt?

eller går de bara att koppla så jag får 0.5ohm, 2ohm elr 8ohm?

Det går inte att få 1 Ohm på ett vettigt sätt, du kan bara få 0,5 eller 2 eller 8 Ohm. Koppla enligt "wiring option #2" så blir det bra. smile

90 Inlägg
9 januari 2010
jag köpte nyligen ett sinus live 1500, och det var INTE 50mm2 till, det var 35mm2! Det står det oxå på blekingebilradio. Men sen blir jag inte klok på min hollywood kabel som de står är 50mm2 på blekingebilradio, men på carbonize står det att den är 53mm2. Måste vara det som gör att det krånglar, även för mig att få in kablen utan problem till steget. smile

SM-Guld Easca dBL Unlimited 2010
Lowe @ Team1
PB: 151,1dB @ 46Hz

18 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
okeej:) 

tror ni de skulle låta bättre om jag byggde en låda och snörde ner 1 bas å kopplade ner de på 1ohm så jag får ut max effekten ur steget?

4 693 Inlägg
10 januari 2010
SL-A1500 V1 tar 35mm2 kabel och V2 tar 50mm2 kabel smile

Booyakasha!

stRaend
10 januari 2010
Softis skrev:
stRaend skrev:

Fick den tanken också efter att jag skrivit inlägget. Men säker på att dom inte räknar in luften emellan då?

borde dom nog egentligen inte göra? blir ju helt fel då hmm

4 693 Inlägg
10 januari 2010
stRaend skrev:
Softis skrev:
stRaend skrev:

Nej jag vet att dom inte borde göra det, men det finns mycket som man inte borde göra men gör ändå.

Booyakasha!

stRaend
10 januari 2010
Softis skrev:
stRaend skrev:
Softis skrev:

Nej jag vet att dom inte borde göra det, men det finns mycket som man inte borde göra men gör ändå.

sant neutral

Basknarkare
470 Inlägg
11 januari 2010
Hollywood kabeln är ca 53-54mm2 men inget man märker av..

Team Carbonize

Sök