2512
Sök

Vilken bil ska man köpa?

185 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Den största nackdelen med mercedes är att de hade inte så bra rostskydd på sina bilar. Nu vet jag inte hur det är. Mercedes känns som en (Gubbarbil). Så det blir inte nån merca för mig iaf.
Senast redigerat av Passat_Turbo (10 januari 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 januari 2010
Passat_Turbo skrev:
Den största nackdelen med mercedes är att de hade inte så bra rostskydd på sina bilar. Nu vet jag inte hur det är. Mercedes känns som en (Gubbarbil). Så det blir inte nån merca för mig iaf.

Och så har de haft lite mer eller mindre roliga myterier från elektroniken. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

185 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
den enda nackdelen med lexus är att de är dyra att äga.

109 Inlägg
10 januari 2010
Rquired skrev:
Slayerkiller skrev:
Rquired skrev:

Stryker Mercedes, för att citera motorjournalisten Staffan Borglund så har Mercedes gjort en djupdykning i kvalitet som saknar motsvarighet i historien.

Volvo? Håller definitivt inte samma kvalitet som på gamla dar, men ok pålitliga bruksbilar är det fortfarande. Vill alltså stryka Mercedes och ersätta dem med Audi, och stryka Toyota och tillsätta Toyota/Lexus. Så;

*Audi
*Bmw
*Volvo
*Toyota/Lexus
*Subaru

Med denna listan syftar jag på pålitlighet/driftsäkerhet, inte "upplevd kvalitet" alltså hur känslan är tex. i reglage och material. smile

Edit:
Skulle köpt en Bmw E46, gärna en 330i. Dels är det en bil med rejält nöjda kunder och bra driftsäkerhet enligt statistiken. Dels har min far haft två stycken varav den första rullade 40k problemfria mil och den andra tuffar på, visserligen inte i närheten av dom miltalen.

Annars vore en fin tidig E90 325i inte fel heller smile

Jag förstår om du vill stryka Mercedes när du själv äger "Vältklassen" a.k.a A-klass.

Tycker A-klass är en go bil, bra bil är det inte för just "driftsäkerhet" ingår enligt mig i det begreppet. Men detta är inte baserat enbart på denna bil, utan på bekantas Mercedes och det faktum att en bekant drev Mercedes ÅF i stan. En del roliga saker har man sett och hört därifrån.

Sedan räcker det med att titta på driftsäkerhet och "nöjda kunder" undersökningar de senaste åren. Mercedes har legat under snittet, på tok för låg placering med tanke på att det tas rejält betalt för bilarna.

Edit: Men för att förtydliga; Mercedes=bra bil fortfarande trots det ovan. Men jag tycker inte Mercedes passar på den listan över de 5 (6) märken jag skrev dit. smile

Att Mercedes ligger under snittet kring antal nöjda kunda är väl för att E-klassen har haft mkt elfel och sånt.

Och att dom tar mkt betalt för sina bilar har ingenting med det att göra, BMW och Audi kostar ju lika mkt som Mercedes gör.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 januari 2010
Slayerkiller skrev:
Rquired skrev:
Slayerkiller skrev:

Jag förstår om du vill stryka Mercedes när du själv äger "Vältklassen" a.k.a A-klass.

Tycker A-klass är en go bil, bra bil är det inte för just "driftsäkerhet" ingår enligt mig i det begreppet. Men detta är inte baserat enbart på denna bil, utan på bekantas Mercedes och det faktum att en bekant drev Mercedes ÅF i stan. En del roliga saker har man sett och hört därifrån.

Sedan räcker det med att titta på driftsäkerhet och "nöjda kunder" undersökningar de senaste åren. Mercedes har legat under snittet, på tok för låg placering med tanke på att det tas rejält betalt för bilarna.

Edit: Men för att förtydliga; Mercedes=bra bil fortfarande trots det ovan. Men jag tycker inte Mercedes passar på den listan över de 5 (6) märken jag skrev dit. smile

Att Mercedes ligger under snittet kring antal nöjda kunda är väl för att E-klassen har haft mkt elfel och sånt.

Och att dom tar mkt betalt för sina bilar har ingenting med det att göra, BMW och Audi kostar ju lika mkt som Mercedes gör.

Inte bara E-klass, C-klass (framför allt första årsmodellen 2000) har haft rejäla problem. Detsamma gäller S-klass, kanske inte lika konstigt med tanke på att elektroniken når nivån "ställverk" i den bilen.

Sedan så kostar Mercedes fortfarande lite mer än Bmw och Audi, men dom har kostar rejält mycket mer.

Passat_Turbo skrev:
den enda nackdelen med lexus är att de är dyra att äga.

Må så vara, men de håller väldigt bra och verkstäderna står för den bästa service jag stött på.

109 Inlägg
10 januari 2010
Passat_Turbo skrev:

Att Mercedes ofta kallas "gubbil" är väl för att lite äldre människor prioriterar säkerhet och komfort mer än att busköra. Ett bevis på att Mercedes är bäst på dom 2 punkterna med andra ord.
Senast redigerat av Slayerkiller (10 januari 2010)

185 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
jo men det finns ju fler företag som ha säkerhet och comfort.

560 Inlägg
10 januari 2010
Jag måste hålla med, det där med Mercedes. Dom har faktiskt tappat sin kvalité och finish! Men äldre Mercedes är det inget fel på enligt mig och som du sa, att den skulle kosta max 150k så får du ingen nyare, utan då får du den äldre Mercedes som jag personligen tycker är en Mycker bra bil, men måste nog säga att Mercedes ligger väldigt dåligt till jämförevis med Audi o BMW! Röstar på att du köper en Audi A4, där du värkligen får vad du betalar för! Med andra ord mycket bil för pengarna!! Lycka till än en gång

98 Inlägg
10 januari 2010
Glömm inte Honda! fruktansvärt bra bil!

109 Inlägg
10 januari 2010
Rquired: S-klassen kan ju jämföras med BMW 7-serie, och jag tror inte 7-serien heller är direkt felfri.

Om vi skulle se på nutid, så tror jag när det gäller mellanklassarna (Mercedes C-klass och BMW 3-serie) det inte är nån större skillnad när det gäller pålitlighet/driftsäkerhet, BMW kanske snäppet bättre, men mellan E-klass och 5-serien så ligger E-klassen en bit efter.

Men jag har alltid gillat Mercedes mer än BMW och Audi så jag är väl kanske inte helt opartisk tongue
Senast redigerat av Slayerkiller (10 januari 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 januari 2010
Slayerkiller skrev:
Rquired: S-klassen kan ju jämföras med BMW 7-serie, och jag tror inte 7-serien heller är direkt felfri.

Om vi skulle se på nutid, så tror jag när det gäller mellanklassarna (Mercedes C-klass och BMW 3-serie) det inte är nån större skillnad när det gäller pålitlighet/driftsäkerhet, BMW kanske snäppet bättre, men mellan E-klass och 5-serien så ligger E-klassen en bit efter

Jag låter statistiken tala för sig själv...

109 Inlägg
10 januari 2010
Rquired skrev:
Slayerkiller skrev:

Om vi skulle se på nutid, så tror jag när det gäller mellanklassarna (Mercedes C-klass och BMW 3-serie) det inte är nån större skillnad när det gäller pålitlighet/driftsäkerhet, BMW kanske snäppet bättre, men mellan E-klass och 5-serien så ligger E-klassen en bit efter

Jojo...BMW, Subaru och Toyota ligger på topp så det kan jag inte snacka emot. Men att Audi skulle byta plats med Mercedes? Njae...om man skulle gå enligt statistiken som du sa så låg ju Mercedes precis bättre till än Audi.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 januari 2010
Slayerkiller skrev:
Rquired skrev:
Slayerkiller skrev:

Jojo...BMW, Subaru och Toyota ligger på topp så det kan jag inte snacka emot. Men att Audi skulle byta plats med Mercedes? Njae...om man skulle gå enligt statistiken som du sa så låg ju Mercedes precis bättre till än Audi.

Ok, hade inte lagt märke till att Audi låg där nere. Tycker att jag rent generellt sett Audi ligga bättre till än Mercedes i olika undersökningar, och det var det jag baserade "min" lista på. Finns kanske något annat märke som platsar bättre än Audi i den listan...

109 Inlägg
10 januari 2010
Rquired skrev:
Slayerkiller skrev:
Rquired skrev:

Ok, hade inte lagt märke till att Audi låg där nere. Tycker att jag rent generellt sett Audi ligga bättre till än Mercedes i olika undersökningar, och det var det jag baserade "min" lista på. Finns kanske något annat märke som platsar bättre än Audi i den listan...

Beror lite på vad man ska gå efter...om man bara ska gå efter driftsäkerhet skulle det väl bli Mazda...fast dom spelar inte riktigt i samma liga som tyskarna när det gäller komfort, körglädje, kvalitetskänsla, etc.

185 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Subw000fer--92 skrev:
http://www.blocket.se/trelleborg/Mercedes_Benz_S_500_L_SVENSKSALD_21650403.htm?ca=9&w=3

http://www.blocket.se/orebro/Mercedes_B … =9&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/BMW_745_ … =9&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/BMW_Alp … =9&w=3

smile

Nu är det så att vi är ute efter en kombi ingen sportbil då.

Sök