Om du inte har fotat så mycket med 18-55:an så tycker jag du ska fota lite med det först och sen se vad du saknar. Behöver du mer zoomomfång? Lägre bländartal? osv osv.
Vet du vad du vill ha ut av objektivet mer än VAD du vill fota med det så får du gärna skriva det. Kommer du fota där det är dåligt ljus kan det vara smart att köpa ett F2,8-objektiv. Vill du har ett objektiv som är väldigt allround (superzoom) så finns det Canon 18-200/3.5-5.6 IS för ca 6k nytt (Går säkert hitta för 4k begagnat).
Tamrons nya 17-50/2,8 med bildstabilisering går för 5000 nytt. Jag är väldigt nöjd med det. Det sitter på min 40D nästan hela tiden. Stod och velade lite mellan Canon 17-85/4-5.6 IS USM begagnat för ca 2,5k och Tamron 17-50/2,8 VC (Vibration Compensation) nytt för 5k (Går inte att hitta 17-50 VC begagnat än). På 17-85 får man 35 mm mer brännvid och den har USM. Men det offrade jag gärna för att få ljusstyrkan som 17-50:an ger. Canons motsvarighet 17-55/2,8 IS USM går för 10k. Det kändes lite för mycket för mig. Därför passade Tamrons 17-50 så perfekt. Jag håller med föregående om att ett 50/1,8 är perfekt för porträttbilder. 1,8 ger väldigt kort skärpedjup och det är nästan gratis. Ska själv köpa ett sånt.
Kommer du fota i dåligt ljus är ett F2,8-objektiv bra att ha. Ett tips är att stirra dig inte blind på canons objektiv. Kolla tamron/sigma också.. Det kan har väldigt fina och ekonomiskt fördelaktiga objektiv.