2984
Sök

Försäkra bilen på pappa?

3 390 Inlägg
27 mars 2011
gamlingen skrev:
Igentligen borde dom som inte har körkort ha gratis bilförsäkring.... dom får ju inte köra alls..

Varför ska de då äga en bil ? roll

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre

5 198 Inlägg
27 mars 2011
WeDo skrev:
gamlingen skrev:
Igentligen borde dom som inte har körkort ha gratis bilförsäkring.... dom får ju inte köra alls..

För att nån annan kan kanske köra den eller ? SÅ enl dej så ska ingen son inte har körkort ha bil.. utan bil det köper man den dagen då man får körkort ?
Senast redigerat av gamlingen (27 mars 2011)

7 275 Inlägg
27 mars 2011
gamlingen skrev:
WeDo skrev:
gamlingen skrev:

För att nån annan kan kanske köra den eller ?

Men främst den som använder bilen som försäkringen ska stå på roll

3 390 Inlägg
27 mars 2011
gamlingen skrev:
WeDo skrev:
gamlingen skrev:

För att nån annan kan kanske köra den eller ? SÅ enl dej så ska ingen son inte har körkort ha bil.. utan bil det köper man den dagen då man får körkort ?

Då kan han tanka gratis bensin med då ?

Så alla som inte har körkort ska få gratis bilförsäkring, sen om bilen blir stulen så ska de alltså få ersättning ? Du tror inte att det skulle bli liiiite mycket bedrägerier då ?
Senast redigerat av WeDo (27 mars 2011)

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre

5 198 Inlägg
27 mars 2011
Brains skrev:
gamlingen skrev:
WeDo skrev:

För att nån annan kan kanske köra den eller ?

Men främst den som använder bilen som försäkringen ska stå på roll

Förr så fick vem som helst äga bil.. till o med en 10 åring.. de här reglerna som finns nu har inte alltid funnits.

5 198 Inlägg
27 mars 2011
WeDo skrev:
gamlingen skrev:
WeDo skrev:

varför dra in bensin ? snacka om OFFTOPIC av en moderator

5 198 Inlägg
27 mars 2011
WeDo skrev:
gamlingen skrev:
WeDo skrev:

Så alla som inte har körkort ska få gratis bilförsäkring, sen om bilen blir stulen så ska de alltså få ersättning ? Du tror inte att det skulle bli liiiite mycket bedrägerier då ?

Tänk lite grann så ser du lite ironi i det hela,, De me Nytaget körkort ahr ju hög olyckstatistik pga av aatt de är färska.. och dom som inge körkort har FÅR INTE KÖRA SJÄLV

Det är väl fortfarande så att har man ingenförsäkring så får man väl inte ut nåt ? eller har dom kommit på nåt nytt ?
Senast redigerat av gamlingen (27 mars 2011)

466 Inlägg
27 mars 2011
450 kr i månaden............................

3 390 Inlägg
27 mars 2011
gamlingen skrev:
WeDo skrev:
gamlingen skrev:

Tänk lite grann så ser du lite ironi i det hela,, De me Nytaget körkort ahr ju hög olyckstatistik pga av aatt de är färska.. och dom som inge körkort har FÅR INTE KÖRA SJÄLV

Det är väl fortfarande så att har man ingenförsäkring så får man väl inte ut nåt ? eller har dom kommit på nåt nytt ?

Men du sa ju att de skulle få GRATIS bilförsäkring. Då antar jag att du menar en hel/halvförsäkring ? eller vilken försäkring skulle vara gratis ?

8 883 Inlägg
27 mars 2011
Att inte ha körkort och äga bil är inget konstigt, vet flera som äger bil men saknar körkort.
Det finns inget krav på körkort för att äga en bil däremot så måste man vara 18:år fyllda eller så har man fullmakt i från vårdnadshavare.

Det här har ju tjatats om i flera trådar förr om vem som ska stå som ägare på en bil.
Kort och gott så är det den som köpt/betalat eller fått bilen som ska stå som ägare egna tolkningar i dom reglerna finns inte.
Är man gift så splelar det ingen roll vem bilen står på.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Better than God \o/
1 883 Inlägg
27 mars 2011
Jag betalar faktiskt 530:- i månaden för ena bilen. Det med full bonus...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
27 mars 2011
Hamilton skrev:
Att inte ha körkort och äga bil är inget konstigt, vet flera som äger bil men saknar körkort.
Det finns inget krav på körkort för att äga en bil däremot så måste man vara 18:år fyllda eller så har man fullmakt i från vårdnadshavare.

Det här har ju tjatats om i flera trådar förr om vem som ska stå som ägare på en bil.
Kort och gott så är det den som köpt/betalat eller fått bilen som ska stå som ägare egna tolkningar i dom reglerna finns inte.

Mvh
Hamilton

Så om jag gifter mig med någon så får jag låta farsan stå som ägare på min bil? wink

Jonas

Muttley
27 mars 2011
discokapten skrev:
tkd_rille skrev:
discokapten skrev:

Kolla först, posta sen:

Olika åldersgrupper

18–19 år: Löper 5–6 gånger större risk att råka ut för en trafikolycka.
45–54 år: Har bäst reaktionstid och är inblandade i minst antal olyckor.
65–74 år: Är erfarna och anpassar körningen efter sina begränsningar (de undviker till exempel mörker och tät trafik).
75+ år: Löper 5–6 gånger större risk att råka ut för en trafikolycka.

http://korkortonline.se/teori/olyckor/

Ja den statistiken är jättebra. För då kan farsan äga fordon åt en.
Jag ser ingen anledning överhuvudtaget att försäkra en båge som kostade 29 tusen i inköp. Och betala 25-26 tusen i försäkring. Då kan jag hellre lägga undan 26 tusen per år och vara beredd att lägga den dagen jag kör i skiten och inte försäkringsbolaget vill ersätta den. Då kan jag bara köpa en ny.
Sjukvården får jag i vilket fall ändå. smile

Här har vi ett uppenbart exempel på fullblodsegoism, kostnaden för bågen är verkligen skitsamma, vad händer när hojen sitter i baksätet på en v70? Ska du stå och betala invaliditetsersättning resten av ditt liv till de som skadades? då snackar vi inte några 26k om året, efterlevnadsersättningar om någon dör? börja på runt miljonen och räkna dig uppåt, det är därför vi har lag på trafikförsäkring, inte för att jävlas med folk.

Och varför tror du att motorcyklar är svindyra att försäkra? För att någon sitter utan mc-kort och är avundsjuk? Nej, för att det kostar försäkringsbolagen helt sjuka pengar med alla olyckor och stölder.

Då kan du tala om varför farsans båge som kostade nästan 200 tusen begagnad kostar bara 1500 i försäkring. Större cc och betydligt mer attraktiv. från 05 och min från 97. De är inte som om man smäller just när man blåser på rejält. Risken är lika stor att farsan smäller som jag.
Och ang stöld så bor jag i en skithåla jämfört med hbg där de stjäler mc hela tiden. Riktigt inlåst mc med lås på och hela köret.

De är helt felvridet med försäkringar helt och hållet. Och jag är inte ens egoistiskt. Försäkringen jag har är godkänd och brukas på rätt vis. Men skulle då jag inte få ut försäkring för fordonet så skiter jag väl fullständigt i det. Jag betalar andra försäkringar med. Skattar och hela de skitet.

Så håll inte på och klödda med att de är höga försäkringar enbart på vissa saker bara för sjukvården.

Ska de vara helt rättvist så borde nästan finnas ett rakt pris. Tex från 18-30 år 10 lapp om året och sen minskar det .

Finnes fall där folk köpt sprillans nya bågar för 140 tusen och så kostar helförsäkringen 95 tusen, liksom du har införskaffat dig en helt ny motorcykel med säkrare bromsar och dessutom bättre drift än en 10 år gammal hoj.

3 390 Inlägg
27 mars 2011
Det går väl på statistik helt enkelt. Kör 9 av 10 mellan 18-20 år som biltjuvar så får ju såklart den 10:e betala samma summa som övriga oavsett hur duktig han är.

Att försäkra en motorcykel kan jag med hålla med om att det är helt orimliga premier dock....

186 Inlägg
27 mars 2011
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

Korrektion: Gifta eller Sambo så spelar det ingen roll, se mitt tidigare inlägg från folksam.

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra

412 Inlägg
27 mars 2011
Jag tycker endå att det är ett konstigt upplägg, varför kostar försäkringen mer och inte självrisken? Det är ju inte alla som råkar ut för olyckor, så det ska väl inte drabba alla kan man ju tycka..

135
├┼┼
24 R

Fisketokig
2 997 Inlägg
27 mars 2011
Har alla dubbelkollat ang vem som verkligen ska stå som försäkringstagare?

Ni säger att den huvudsakliga brukaren ska vara försäkringstagaren?

Svaren jag fick efter ägarbyte på hojen så sa försäkringsbolaget att ÄGAREN _SKA_ stå för försäkringen och ingen annan.

Ofta är ju ägaren också den som nyttjar fordonet mest men det är fullt tillåtet att låna ut den till familj och vänner/grannar i den omfattning man vill.

Även om jag skulle bruka hojen en sommar till 95% så är det han som ägare som ska ha försäkringen på sig. Och han betalar också för tjänsten att försäkringen täcker alla förare som han anser sig framföra hans fordon på ett sätt som inte är sämre än han själv skulle gjort.

Dock sa de att om en förare mer eller mindre ensam framför fordonet och inte står som ägare, då rekommenderade de ägarbyte för enkelheten. Men fortfarande helt lagligt.

Detta gällde Folksam under 2010 och hojen som i detta fall står i en byggnad mellan mitt och farsans hus.
Vi har varsin nyckel. Byggnaden/garaget tillhör farsan och han har byggnaden försäkrad i sitt namn där hojen befinner sig 99.999% av tiden. Självklart ska den stå försäkrad på honom hela tiden även om jag kör den ibland.
Senast redigerat av Martin 9-3 (27 mars 2011)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

3 354 Inlägg
27 mars 2011
Martin 9-3 skrev:
Har alla dubbelkollat ang vem som verkligen ska stå som försäkringstagare?

Ni säger att den huvudsakliga brukaren ska vara försäkringstagaren?

.

jag har läst mina villkor och där står det att huvudbrukaren ska vara försäkringstagare och ägare.
både hos länsförsäkringar och bilsport och mc.
undantag make/maka/sambo som är folkbokförd på samma adress hos B&M så räcker det med ena som försäkringstagare
Senast redigerat av Seth (27 mars 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
28 mars 2011
WeDo skrev:
Det går väl på statistik helt enkelt. Kör 9 av 10 mellan 18-20 år som biltjuvar så får ju såklart den 10:e betala samma summa som övriga oavsett hur duktig han är.

Att försäkra en motorcykel kan jag med hålla med om att det är helt orimliga premier dock....

Tycker du verkligen det? Ta en R1 t ex: Jag skulle få betala 16000 om jag hade den påställd hela året, med andra ord 8000 för sommaren, sen kostade den 2000 för sex månaders garageförsäkring, en årskostnad på 10k med andra ord.

Det här är alltså en hoj som är SJUKT överrepresenterad i olyckor, fan jag tycker man ser poster på sporthojs forum dagligen om folk som har lagt ner sina hojar eller vinklat dom runt ett träd, det är nästan nollutgifter (100-250k) Det som kostar är som sagt när det blir personskador och omfattande egendomsskador, eftersom fb är vinstdrivande så måste de räkna med ett plus när de tar ut försäkringspremien, men det här är hojar som kostar ofantliga summor varje år, för att inte tala om alla skenförsäkringar som sker inom just mc.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Rumpmas
3 860 Inlägg
28 mars 2011
MrTurbo skrev:
Ni vet att representanter för försäkringsbolag kan läsa det ni skriver vad? wink

De kan inte läsa vad Badboy skriver i alla fall lol

Med "under 25"-rutan menar de just om någon under 25 kommer att låna bilen någon gång. Tänker man inte låna ut bilen kan man få lägre premie nämligen.

Har du läst Alain's föredömliga faktakoll? Man får inte ha bilen stå på någon annan oavsett vilka rutor som är ikryssade. Bilen ska stå på den med det ekonomiska intresset, dvs den huvudsakliga brukaren. Säger säljaren först något annat som i Alain's fall beror det på ren okunnighet eller att de skiter fullständigt i något annat än att få provision på en försäkring. Utredarna har koll på läget om det händer något, och då hjälper det nog inte att hänvisa till den som sålde försäkringen.

Villkoren är glasklara, och de är man skyldig att läsa igenom och se till att man förstår innan man ingår ett avtal. Det funkar inte att säga att "men den och den sade, jag visste inte..." när olyckan är framme och man står med en bil för 50k det bara är skrot kvar av, samt ett återkrav från FB på utbetald ersättning till motparten.

Premien på trafik har ingenting med bilens värde att göra. En bil för 5k kan orsaka lika stor skada på ett annat fordon, person eller egendom som ett fordon för 500k.

Sök