Har alla dubbelkollat ang vem som verkligen ska stå som försäkringstagare?
Ni säger att den huvudsakliga brukaren ska vara försäkringstagaren?
Svaren jag fick efter ägarbyte på hojen så sa försäkringsbolaget att ÄGAREN _SKA_ stå för försäkringen och ingen annan.
Ofta är ju ägaren också den som nyttjar fordonet mest men det är fullt tillåtet att låna ut den till familj och vänner/grannar i den omfattning man vill.
Även om jag skulle bruka hojen en sommar till 95% så är det han som ägare som ska ha försäkringen på sig. Och han betalar också för tjänsten att försäkringen täcker alla förare som han anser sig framföra hans fordon på ett sätt som inte är sämre än han själv skulle gjort.
Dock sa de att om en förare mer eller mindre ensam framför fordonet och inte står som ägare, då rekommenderade de ägarbyte för enkelheten. Men fortfarande helt lagligt.
Detta gällde Folksam under 2010 och hojen som i detta fall står i en byggnad mellan mitt och farsans hus.
Vi har varsin nyckel. Byggnaden/garaget tillhör farsan och han har byggnaden försäkrad i sitt namn där hojen befinner sig 99.999% av tiden. Självklart ska den stå försäkrad på honom hela tiden även om jag kör den ibland.
Senast redigerat av Martin 9-3 (27 mars 2011)
Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg