2525
Sök

Försäkra bilen på pappa?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
10 januari 2010
VWolkswagen skrev:
Men liksom ja, en del saker tycker jag är så löjligt! Min gamle vr syncro -96. Kostar 1500 i mån på mig! eller 1478 för att vara exakt!!!!
den kostar 299 på far!

Ja det är ju rätt sjukt egentligen.

Jonas

217 Inlägg
10 januari 2010
Volvo_Mannen skrev:
VWolkswagen skrev:
Men liksom ja, en del saker tycker jag är så löjligt! Min gamle vr syncro -96. Kostar 1500 i mån på mig! eller 1478 för att vara exakt!!!!
den kostar 299 på far!

Riktigt sjukt! Samma för mig. Första bilen jag skaffa. Skiljde flera TUSEN mellan mig o  farsan! så ska det fan inte va heller.

Das Auto

241 Inlägg
10 januari 2010
Min 9-5 aero kostar på mig som är 19 år 40 000:- om året, på farsan blev de 4000:-.. Är helt sjukt med den prissättning som försäkringsbolagen har idag.

8 883 Inlägg
10 januari 2010
Brådhis skrev:
Hamilton skrev:
Brådhis skrev:

Njae... Är du säker på detta? Vad händer om ett sammanboende par som inte är gifta köper en familjebil tillsammans?

//Brådhis

Finns många skillnader på Sambo och Gifta
Det som köps in under ett äktenskap ägs av båda oavsett vem som betalat (Det går att avtala om vem som har äganderätten).

Som Sambos har man lite andra regler, där äger var och en det man faktiskt har betalat

Det är jag fullt medveten om! Men nu pratar vi ju om hur ett försäkringsbolag ser på det! Du skrev att endast gifta par kan välja fritt vem bilen skall stå på för att inte riskera att det ska klassas som skenförsäkring...

Är det då alltså omöjligt för ett par som ej är gifta att köpa en bil tillsammans utan att riskera att bli utan ersättning vid en eventuell olycka om den av dom som ej står som ägare kör den? Det har jag svårt att tro...

//Brådhis

Är man sambo så ska bilen stå på den som "betalat". Är man osäker så ska man fråga sitt försäkringsbolag

Fotograf på tierpidag.se

1 697 Inlägg
10 januari 2010
GTI_Jocke skrev:
Volvo_Mannen skrev:
VWolkswagen skrev:
den kostar 299 på far!

Riktigt sjukt! Samma för mig. Första bilen jag skaffa. Skiljde flera TUSEN mellan mig o  farsan! så ska det fan inte va heller.

Samma här sad Tror farsan betalar lika mycket för ett år på min som jag skulle få göra på en månad.

Magister Mundi Sum
177 Inlägg
10 januari 2010
Karlzzon The One skrev:
lagligt e de då han får ha bil han med. dock bor ni på olika adress bara du använder bilen så kan de bli lite jobbigt om du krockar och försäkringsbolagen undersöker de så kan du bli utan nånting.
har man inte råd med försäkringen har man inte råd med bilen

WORD ! ! !

Idrott luktar svett Sport Luktar Bensin =)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
11 januari 2010
Calleklutt skrev:
Min 9-5 aero kostar på mig som är 19 år 40 000:- om året, på farsan blev de 4000:-.. Är helt sjukt med den prissättning som försäkringsbolagen har idag.

Ja det är ju sjukt när man ska betala nästan hela bilen i försäkring på ett år!

Jonas

OEM <3
6 957 Inlägg
11 januari 2010
Jag ger mitt fulla stöd till dom som bor hemma och gör detta, men att (i mina ögon) rentav fuska
om man inte ens bor på samma adress då ska man byta bil!

Kommer få mkt skit nu roll men det är min åsikt.

Men det är sant, sjuka premier!
Senast redigerat av Bjork (11 januari 2010)

OEM <3

1 207 Inlägg
11 januari 2010
twin_cam skrev:
[...]Men det är FEL (enligt mig) att smita undan och gör försäkringen dyrare för oss som gör som man ska.[...]

Hur resonerar du där egentligen?

edit:typo
Senast redigerat av maco (11 januari 2010)

OEM <3
6 957 Inlägg
11 januari 2010
maco skrev:
twin_cam skrev:
[...]Men det är FEL (enligt mig) att smita undan och gör försäkringen dyrare för oss som gör som man ska.[...]

Skenförsäkringar höjer inte premierna väl? Det är väl för att olycksstatistiken ser ut som den gör..18-24år.

OEM <3

1 207 Inlägg
11 januari 2010
Bjork skrev:
maco skrev:
twin_cam skrev:

Skenförsäkringar höjer inte premierna väl? Det är väl för att olycksstatistiken ser ut som den gör..18-24år.

Exakt, eller det är iaf vad jag tror. Och även om vi, som antingen skenförsäkrar just nu, eller har skenförsäkrat (vilket jag gjort på två bilar men nu äger jag för skruttig bil för att tjäna några större summor på det) i tidigare skede skulle bestämma sig för att vara ärliga, betvivlar jag att premien skulle gå ned. Trots de extra miljonerna det skulle inbringa.

Edit: vi har väl samma regler som i UK. Att alla har rätt att bli försäkrad. Så för att försäkringsbolagen skall slippa oss pojkspolingar höjer de premierna så att vi inte skall välja dem.
Senast redigerat av maco (11 januari 2010)

502 Inlägg
11 januari 2010
Bjork skrev:
maco skrev:
twin_cam skrev:

exakt vad jag tänkte säga, premierna är ju höga pga statistiken, krockar du spelar det ju ingen roll vem som äger bilen, det är din ålder som åker in i statistiken inte ägarens, om det nu är nån annan.

831 Inlägg
11 januari 2010
Ska man vara fin får man lida pin. Slaska upp stålarna så slipper vi som pröjsar betala ännu mer i premie när du smäller!

EDIT: Sen att premierna kostar som dom gör kan ju alltid diskuteras neutral
Senast redigerat av CrilleD (11 januari 2010)

* Voff voff *
10 588 Inlägg
11 januari 2010
Hamilton skrev:
Brådhis skrev:
Hamilton skrev:

Finns många skillnader på Sambo och Gifta
Det som köps in under ett äktenskap ägs av båda oavsett vem som betalat (Det går att avtala om vem som har äganderätten).

Som Sambos har man lite andra regler, där äger var och en det man faktiskt har betalat

Det är jag fullt medveten om! Men nu pratar vi ju om hur ett försäkringsbolag ser på det! Du skrev att endast gifta par kan välja fritt vem bilen skall stå på för att inte riskera att det ska klassas som skenförsäkring...

Är det då alltså omöjligt för ett par som ej är gifta att köpa en bil tillsammans utan att riskera att bli utan ersättning vid en eventuell olycka om den av dom som ej står som ägare kör den? Det har jag svårt att tro...

//Brådhis

Är man sambo så ska bilen stå på den som "betalat". Är man osäker så ska man fråga sitt försäkringsbolag

Jo... Men om man, som jag skrev, tar ett lån tillsammans så bör ju det ekonomiska intresset vara lika stort för båda... Varför skulle man då inte kunna välja fritt vem av dom bilen ska stå på?

Eller rättare sagt: Hur ska man egentligen göra, om det nu är som du påstår, att man kan riskera att försäkringsbolaget klassar det som skenförsäkring när två personer i ett samboförhållande köper en bil tillsammans...

Jag tycker fortfarande att din tumregel att det endast är gifta par som kan dela på en bil, känns aningen långsökt! Men jag kan ha fel... Har du nå´n länk till källan för detta?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 697 Inlägg
11 januari 2010
Det är ju bara å säga att bilen tillhör den som den är skriven på om nåt skulle hända. Vad ska försäkringsbolaget göra åt det?

OEM <3
6 957 Inlägg
11 januari 2010
Juvakka skrev:
Det är ju bara å säga att bilen tillhör den som den är skriven på om nåt skulle hända. Vad ska försäkringsbolaget göra åt det?

I vissa fall kan dom gå långt, ett ex. är att kolla skrivna kvitton.

Sen kan dom kolla dina ekonomiska tillgångar, ex. "Nils" har en Supra, han tog ett lån på 200.000kr
för att köpa den, bilen står på pappa..varför har "Nils" ett lån på 200.000kr? Dom kan få fram många uppgifter.
Senast redigerat av Bjork (11 januari 2010)

OEM <3

8 883 Inlägg
11 januari 2010
Brådhis skrev:
Hamilton skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Jo... Men om man, som jag skrev, tar ett lån tillsammans så bör ju det ekonomiska intresset vara lika stort för båda... Varför skulle man då inte kunna välja fritt vem av dom bilen ska stå på?

Eller rättare sagt: Hur ska man egentligen göra, om det nu är som du påstår, att man kan riskera att försäkringsbolaget klassar det som skenförsäkring när två personer i ett samboförhållande köper en bil tillsammans...

Jag tycker fortfarande att din tumregel att det endast är gifta par som kan dela på en bil, känns aningen långsökt! Men jag kan ha fel... Har du nå´n länk till källan för detta?

//Brådhis

Gifta har större skydd/rättigheter
7 kap. 1 § till 9 § i Äktenskapsbalken reglerar detta.

Sambolagen ger bara skydd för sambornas gemensamma bostad och bohag.
Tar ni som sambo ett gemensamt lån.
Köper ni en bil för pengarna så ska den som står som sökande på lånet även stå som ägare på bilen.

Tar ett gift par ett lån och köper en bil så kvittar det vem bilen står på.

Lite klurigt att förklara men hoppas att du förstår vad jag menar
Senast redigerat av Hamilton (11 januari 2010)

Fotograf på tierpidag.se

1 697 Inlägg
11 januari 2010
Bjork skrev:
Juvakka skrev:

Sen kan dom kolla dina ekonomiska tillgångar, ex. "Nils" har en Supra, han tog ett lån på 200.000kr
för att köpa den, bilen står på pappa..varför har "Nils" ett lån på 200.000kr? Dom kan få fram många uppgifter.

Vilka kvitton skulle dem kolla. Tror att så länge man inte har tagit lån så är det rätt svårt för fb att få fram nåt. För om nu bilen ska stå på ens pappa så köper man den väl oxå i hans namn. Dock det med lån förstår jag, trodde dock inte man va så dum om man vill komma undan.

OEM <3
6 957 Inlägg
11 januari 2010
Juvakka skrev:
Bjork skrev:
Juvakka skrev:

Vilka kvitton skulle dem kolla. Tror att så länge man inte har tagit lån så är det rätt svårt för fb att få fram nåt. För om nu bilen ska stå på ens pappa så köper man den väl oxå i hans namn. Dock det med lån förstår jag, trodde dock inte man va så dum om man vill komma undan.

Köps bilen på firma kan dom ju få fram kvitton.

OEM <3

1 697 Inlägg
11 januari 2010
Hamilton skrev:
Tar ett gift par ett lån och köper en bil så kvittar det vem bilen står på.

Kan inte det bero på om man har delad eller gemensam ekonomi?

Sök