3399
Sök

Olika soppapumpar volvo 740?

457 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Tjena. Min soppapump har eventuellt gett upp, och tänkte kolla ... Är det verkligen olika pumpar till olika årsmodeller? Har en -91a (b230f). Och visst sitter det 2 st pumpar? En i tanken och en extern?

Mvh NIklas

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!

70 Inlägg
11 januari 2010
beror på vilket tändsystem du har, de flesta har som du säger en i tanken och en under förarstolen,om inte jag är helt ute och cyklar är det de med LH systemet och dom med Benix/regina system så sitter det bara en pump i tanken.

85 Inlägg
12 januari 2010
men är det samma till en f som typ ft och fk ? smile

664 Inlägg
12 januari 2010
Det sitter en i tanken och en under förstolen, och den är då samma, har då använt en från en 97:a 940 . Det spelar ingen roll vilket du använder. Det sitter i 3 skruva under förarstolen, om jag inte missminner mig så sitter den i 3 st. 13 eller 14 mm hylsa. Sedan sitter den i två kablar.

457 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
Alltså i bilen? För min bil slutade (helt plötsligt) tända när den e varm. Var och åt på mc donald´s, när jag kom ut tände den inte längre. När den e kall tänder till men dör direkt, men det gå (oftast) med startgas men måste du hålla den över tomgpångsvarv hela tiden då den dör annars. Måste vara någon av soppa pumparna? Någon som har varit med om liknande?

457 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
Sannefjord skrev:
Alltså i bilen? För min bil slutade (helt plötsligt) tända när den e varm. Var och åt på mc donald´s, när jag kom ut tände den inte längre. När den e kall tänder till men dör direkt, men det gå (oftast) med startgas men måste du hålla den över tomgpångsvarv hela tiden då den dör annars. Måste vara någon av soppa pumparna? Någon som har varit med om liknande?

Menade i coupén alltså? Tyckte det lät skumt att ha en soppa pump i coupén under stolen hehe

457 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
elkenny skrev:
beror på vilket tändsystem du har, de flesta har som du säger en i tanken och en under förarstolen,om inte jag är helt ute och cyklar är det de med LH systemet och dom med Benix/regina system så sitter det bara en pump i tanken.

Hur vet jag vilket tändsytem jag har då? tongue

664 Inlägg
13 januari 2010
Soppa pumpen sitter under förarstolen UNDER bilen. Sitter i 3 stycken 14 bultar, två slangar och två kablar. Ena slangen sitter i en vanlig slangklammer och den andra med 17mm eller 19mm hylsa.
När du tar bort slangen med hylsan så använd gärna något sorts skydd för ansiktet, för det kan ju spruta en hel del bensin på grund av trycket.

876 Inlägg
13 januari 2010
Retepoj skrev:
Det sitter en i tanken och en under förstolen, och den är då samma, har då använt en från en 97:a 940 . Det spelar ingen roll vilket du använder. Det sitter i 3 skruva under förarstolen, om jag inte missminner mig så sitter den i 3 st. 13 eller 14 mm hylsa. Sedan sitter den i två kablar.

Turbon ja hade så satt det bara en i tanken...

457 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
Retepoj skrev:
Soppa pumpen sitter under förarstolen UNDER bilen. Sitter i 3 stycken 14 bultar, två slangar och två kablar. Ena slangen sitter i en vanlig slangklammer och den andra med 17mm eller 19mm hylsa.
När du tar bort slangen med hylsan så använd gärna något sorts skydd för ansiktet, för det kan ju spruta en hel del bensin på grund av trycket.

Oki smile Tack för det smile Vilken pump tror de e störst riskt att den har gått`?

664 Inlägg
13 januari 2010
Startar inte bilen alls? Du kan ta lös reläet som sitter bakom askkoppen.

Ta bort askkoppen, ta även bort facket ovanför genom att ta bort plastbiten där du stoppar in ciggtändaren. Där bak sitter det två skruvar. Sedan drar du bara bort lådan och har gått om plats.

Därefter sitter bränslerelät i mitten till vänster. Dra det rätt upp. Sitter 6 kontakter. Ta fram en kabel, sätt kabelskor på varsin sida kabeln om du vill vara ordentlig. Stoppa in ena kabelskon i kontakten längst ner till vänster där reläet satt, därefter i mitten på den högra sidan av kontakterna. Då skall pumpen gå konstant.

Går den då, så är det ju inte fel på pumpen, kan då vara relät.
Jag har svårt att tro att det är pumpen i tanken som gett upp, eller det kan den, men den bör ju gå igång ändå.

Lycka till.

Sök