Jag tycker inte riktigt det är bortkastat med instegsmodellerna. Ofta får man en bra mycket nyare (eller tom helt ny) instegsmodell för samma pengar som "ett steg vassare" som är några år gammal. Oftast är det samma sensor i de äldre vassare kamerorna och de nyare instegsmodellerna - eller ibland tom nyare i de nyare "sämre" husen.
Det som saknas i instegshusen är dedikerade knappar till vissa funktioner, så har man bråttom att ta en bild är det knivigare med enklare hus. Sen är det lite pryttlar som vädertätning, fler fokuspunkter och snabbare seriebildtagning och liknande som brukar skilja. Det är inget man har jätte-nytta av första åren.
Jag rekommenderar nog snarare att köpa ett enklare hus för mindre pengar, men så nytt som möjligt (bättre brus-reducering) och sen satsa mer pengar på optik. Där är gigantisk skillnad om man lägger ner lite kosing.
Men jag är ju själv "amatör-fotograf" och ser det väl ur den synvinkeln mer. Samtidigt har jag själv uppgraderat mig från D40x till D90 och jag kan inte påstå att jag tar bättre bilder nu.
/Mattias