2086
Sök

Montera rullstolsramp ?

19 Inlägg
onsdag 22:29
Trådstartare
Någon som vet om man måste registrera om bilen om man monterar in en sådan här rullstolsramp i en e Berlingo femsits?

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251518/251518-b6a6f9ec97f50f38703c39e3b2f9ae97.jpg

Forummoderator
18 227 Inlägg
för 16 timmar sedan
Man behöver inte omregga bilen för fast monterad inredning. Eftersom inga ingrepp i bilens konstruktion ska ske och den inte sitter på utsidan så skulle jag säga nej.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

19 Inlägg
för 16 timmar sedan
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Man behöver inte omregga bilen för fast monterad inredning. Eftersom inga ingrepp i bilens konstruktion ska ske och den inte sitter på utsidan så skulle jag säga nej.

Tackar.
Jättebra

100 Inlägg
för 5 timmar sedan
Vet inte vad som gäller för rullstolsramper.
Men verkstadsinredningen i min skåpbil är inreggad och lastvikten på bilen är reducerad med motsvarande vikt.

827 Inlägg
för 3 timmar sedan
nucken skrev:
Vet inte vad som gäller för rullstolsramper.
Men verkstadsinredningen i min skåpbil är inreggad och lastvikten på bilen är reducerad med motsvarande vikt.

Jag tror du är nåt på spåret här, även om det som Hybrid_ säger säkert stämmer så kan det nog vara värt att kolla upp det. Att montera ramp är ju faktiskt att lägga på extravikt på bilens tjänstevikt, så rimligtvis borde lastvikten bli reducerad även där.
Finns det inga skattemässiga lättnader på att regga den som handikappanpassad? Borde det finnas om inte annat!

Que Sera, Sera

Sök