2500
Sök

Går snålt efter trimning.

181 Inlägg
30 mars
Trådstartare
#1
Gäller en 740 -86 jag lagt en B230 FK motor och nu har jag satt 19t turbo, gröna r spridare,  v-kam, 3"lmm, walbro 255 pump i tanken med nya ledningar.
Nytt bränslefilter.
Chip från en känd duktig kille.
Motorn är renoverad för max 2000 mil sedan med alla lager och ringar och packningar osv.
Innan trimning gick den kanon .
Efter trim så upplever jag den går snålt.
Har bredbandslambda och kallstart ligger den allt mellan 12-15 i lambdavärde.
Varm ligger den lite högre och vid körning tvekar den oftast vid gaspådrag.
Chipet är gjort för orginal brt vilket jag har.
Sitter anpassad silicon slang mellan lmm och turbo.
Nån idé vart jag ska leta?
Fundera lite över pulsutjämnaren som sitter på bränsleledningen om något kan hänt med den.


8 262 Inlägg
30 mars
#2
Är chipet gjort för 3" lmm?


181 Inlägg
2 april
Trådstartare
#3
Japp till 3".
Kanske ska testa byta till orginal bara för att kolla så det inte blivit en "miss"


8 262 Inlägg
2 april
#4
Har du mätt så att du har rätt spänning fram till soppapumpen?


181 Inlägg
2 april
Trådstartare
#5
Nej det har jag inte.
Ska göra det så återkommer jag


181 Inlägg
15 april
Trådstartare
#6
12.3 volt får jag på pumpen.
Lambda ligger runt 16 på tomgång .


181 Inlägg
15 april
Trådstartare
#7
Drog en direkt ström från batteri till pump och fick strax över 13 volt på pumpen och lambda ligger fortfarande strax över 16 nästan 16.5 så ja den går snålt.


181 Inlägg
15 april
Trådstartare
#8
Bytte till en 3"lmm jag köpt av en känd firma och nu ligger lambda på 11 på tomgång.
Blev tillsagd att inte köra eftermarknads elektronik men verkar ju funka nu.
Vad hade ni andra gjort?


Fri fart för ett fritt folk!
14 531 Inlägg
15 april
#9
turboblondie skrev:
Bytte till en 3"lmm jag köpt av en känd firma och nu ligger lambda på 11 på tomgång.
Blev tillsagd att inte köra eftermarknads elektronik men verkar ju funka nu.
Vad hade ni andra gjort?

bästa är att flytta elektrniken från en äkta bosch..  för man vet aldrig vad för skit dom säljer..   jag tror jag hittade någon som la upp 3d filter till en man kan printa själv och montera orginal innehåll på smile

Kör fort så hinner inget hända...

181 Inlägg
15 april
Trådstartare
#10
Jag köpte ett 3" hus och flyttade över orginal elektronik till den och det är med den som den går snålt


Fri fart för ett fritt folk!
14 531 Inlägg
15 april
#11
turboblondie skrev:
Jag köpte ett 3" hus och flyttade över orginal elektronik till den och det är med den som den går snålt

inte så att den drar tjuvluft för att den inte är tät vid elektroniken  luft tar alltid snabbaste vägen så har du ett luftfilter före lmm och den har ett läckage runt lmm så tar den luften där.. 

där kan man bli lite hjälpt av startgas eller bromsrengöring och testa att spruta in och se om det gör någon skillnad när man sprutar på lmmen..

Kör fort så hinner inget hända...

181 Inlägg
15 april
Trådstartare
#12
Så kan det ju absolut vara.
Har limmat den med blå packningssilicon när jag byggde ihop den så borde inte läcka men man kan aldrig vara helt säker dock.
Den 3" jag köpte färdig står på deras hemsida att dom använder orginal elektronik bär dom tillverkar men kan man lita på det?


Fri fart för ett fritt folk!
14 531 Inlägg
15 april
#13
turboblondie skrev:
Så kan det ju absolut vara.
Har limmat den med blå packningssilicon när jag byggde ihop den så borde inte läcka men man kan aldrig vara helt säker dock.
Den 3" jag köpte färdig står på deras hemsida att dom använder orginal elektronik bär dom tillverkar men kan man lita på det?

bra fråga men då har du bra lambdavärde?

sen skulle jag försäkra mig på något sätt att även lambda mätaren visar rätt..
tändstiften hur ser dom ut? kritvita svarta eller gyllenbruna?

Kör fort så hinner inget hända...

181 Inlägg
15 april
Trådstartare
#14
Det är en innovate bredbandslambda och hur vet man att den visar rätt ?
Stiften är vita efter jag kört med den lmm jag byggde ihop med orginal elektronik.
Den gick lite oroligt på tomgång och efter man gasat några gånger så gick den långt ner på tomgång och stannade ibland.
Med lmm jag köpt färdig går den mycket renare och lägger sig på stadig tomgång direkt.


Fri fart för ett fritt folk!
14 531 Inlägg
15 april
#15
turboblondie skrev:
Det är en innovate bredbandslambda och hur vet man att den visar rätt ?
Stiften är vita efter jag kört med den lmm jag byggde ihop med orginal elektronik.
Den gick lite oroligt på tomgång och efter man gasat några gånger så gick den långt ner på tomgång och stannade ibland.
Med lmm jag köpt färdig går den mycket renare och lägger sig på stadig tomgång direkt.

nej det är ju inte lätt men är dom vita så verkar lambdan visa rätt  vitt=snålt  svart=fett gyllenbrunt=perfekt
man får ju ett hum om allt stämmer eller inte.. genom att kolla stiften smile

Kör fort så hinner inget hända...

181 Inlägg
15 april
Trådstartare
#16
Ja precis.
Så den visar nog åt rätt håll då.
Får köra lite o se hur den beter sig.
Den lmm jag byggde ihop själv körde jag med innan jag trimmade och den gick bra då så elektroniken borde vara hel


181 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#17
Kört en runda ikväll och den låg stadigt på 11-12 i lambda fast kändes slö och när jag stannade och lät den gå på tomgång så vandrade den väldigt och dog nästan.
Bytte tillbaka till den jag byggt själv med äkta bosch elektronik då flög lambda upp till 16.
Testade köra en sväng och den går lite bättre men lambda ligger fel.
Så ert råd är att byta till annan bosch elektronik och testa eller vad ?


572 Inlägg
för 3 timmar sedan
#18
11-12 i afr är ju fett där borde man ligga runt på laddtryck. På tomgång borde du ligga runt 14-15 afr allra helst stabilt runt 14.7 afr som är lambda 1.0. Provat byta tempgivare till lh2.4, den bakre givaren i toppen?.


181 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#19
Yes den har jag bytt.
Dock till en annan begagnad men den går exakt likadant som med den gamle.
Har fler jag kan testa byta med.
Med den lmm jag byggt om så ligger afr på allt mellan 16-22 vid ladd och den pendlar lite .
Stiften är helt vita så ja den går ju snålt.



Sök