3700
Sök

Allmän ljudfråga! Angående hemmaförstärkare!

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
Har köpt en till förstärkare till hemmet. Båda förstärkarna är väl fån slutet av 80-talet skulle jag tro och inga värstingar utan mer standard.

Nu till min fråga. Kan jag ställa dom ovanpå varandra för att spara plats eller blir det för varmt för dom?
Hade tänkt använda båda samtidigt!

Kanske borde ha dom sidan om varandra för säkerhets skull?

Tacksam för svar!

4 005 Inlägg
13 januari 2010
Svårt o säga, hur varmt är varmt?

Förmodligen inga problem.

2 914 Inlägg
13 januari 2010
pröva och håll koll tongue min förstärkare som jag använder är omsluten av eq, radio, bandspelare och inga problem där inte tongue

Smålänning
7 887 Inlägg
13 januari 2010
Bara gör det smile Funkar utmärkt.

Men skadar ju itne att snjuta avb några timmar musik på hög volym och sedan känan på dom om dom är varma smile Dom kan va rätt varma, men om du bränner dig innan du tar på dom är dom för varma smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 665 Inlägg
13 januari 2010
Jag skulle nog ställa dem bredvid varann!

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
Sedan en till fråga! Hur lågt vågar man lasta en sådan förstärkare? Det står på baksidan 8-16 ohm tongue jag provköde en av mina basar som är på 2ohm gick utan problem men det kanske är lite väl lågt i längden.
Just nu kör jag en högtalare på 4ohm. Det var inga dyrare förstärkare så man har råd att prova lite smile Tycker den borde klara att köras i 4 ohm i alla fall?? Men om man ska vara på den säkra sidan så ska man ju givetvis inte köra under 8ohm.

2 914 Inlägg
14 januari 2010
2fast4U skrev:
Sedan en till fråga! Hur lågt vågar man lasta en sådan förstärkare? Det står på baksidan 8-16 ohm tongue jag provköde en av mina basar som är på 2ohm gick utan problem men det kanske är lite väl lågt i längden.
Just nu kör jag en högtalare på 4ohm. Det var inga dyrare förstärkare så man har råd att prova lite smile Tycker den borde klara att köras i 4 ohm i alla fall?? Men om man ska vara på den säkra sidan så ska man ju givetvis inte köra under 8ohm.

JAG skulle inte utmana ödet wink

Smålänning
7 887 Inlägg
14 januari 2010
Om du bara håller koll på temperaturen kan du nog lasta ner den ordentligt... Men för att vara säker på att den överlever länge, sval, skulle jag inte köra under 4 ohm om man ska spela högt en längre tid smile

Vad är det för förstärkare?

Jag har en AKAI, tidig 80-talare, som rekommenderas 8-16 ohm, men jag kör 4 och har inga problem alls, den blir inte ens varm. Och en Technics jag har råkade ja och en polare koppla kortslutning på (0 ohm), och den lever ännu...

Fördelen (nackdelen?) med dessa gamla är att dom saknar överbelastningsskydd...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
Jag har en Akai Am - U210 och en Sanyo ja-350 big_smile
på displayen på akai:en står det 100w i 8 Ohm  roll

Smålänning
7 887 Inlägg
15 januari 2010
2fast4U skrev:
Jag har en Akai Am - U210 och en Sanyo ja-350 big_smile
på displayen på akai:en står det 100w i 8 Ohm  roll

Hehe, kanse den lämnar... Jag har en AKAI AA-R31L, och den står de 38W/8Ohm på VU-mätarna smile Lämnar 2*50W MAX enl. papper smile

Så kan nog stämma att det är en 100-wattare, grym maskin isf wink

Dom håller nog ska du se smile

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
Hehe köpte aikaien på tradera.. stod att det var en grym maskin som kickade allt under 500kr i utgångs pris big_smile fick den för runt 110kr plus frakt blev det 250kr smile när man pratar om watt som tex att min förstärkare ger 100w i 8ohm är det då RMS watt? Läste på nätet någonstans att sanyon skulle ge 35w per kanal och där är fyra utgångar till lika många högtalare, alltså 4x35w.

Retro kickar wink

Sök