3358
Sök

Växelådan sitter Stumt på volvo 740, även fast jag lossat allt.

41 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
Tjenare nu håller jag på att byta låda på min 740-90 m47. Har ju såklart lossat kardarn, spakställ å hela biten, bakre balk alla skruvar runt sprängkåpan. Nått jag glömt eller nåt? Tror aldrig nån har bytt låda på denna, nåt tips? misstänker att styrpinnar eller något ärgat fast. Nån som har nå bra tips? //elias

dödar kapskivor..

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
13 januari 2010
Går det inte att "vicka" på den?
Bara slit och dra har du lossat allt så ska den ju lossna.

MVH. Alex

EDIT: Fast det låter onekligen som om du har missat något..
Senast redigerat av alexbenhard (13 januari 2010)

3 Inlägg
13 januari 2010
Har du plockat bort startmotorn?

357 Inlägg
13 januari 2010
Använd en stor skruvmejsel och handslägga så brukar den lossna efter lite knackande.

41 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
alex: alltså, alla skruvar runt hela spärnkåpan är borta, Alltså förstår inte jag heller

Jalm: japp, Den sitter  urdragen och helt bortskruvad. Nå annat tips?

dödar kapskivor..

Analog warfare bevara kassettbands kulturen
133 Inlägg
13 januari 2010
1 har du plockat bort bultarna som sitter från stödet in i kopplingskåpan ?
2 Ett sätt att få loss lådan om styrstiften ärgat är att trampa ner kopplingen låt två bultar var kvar lite lagom lösa innan du trampar!

"When you hit the tree between the headlights thats understeer.
Oversteer is when you hit the tree between the Tail Lights" - Wayne Bell
William Shakespeare skrev på 1500 talet om japsdämpare: Much ado about nothing

41 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
aF skrev:
Använd en stor skruvmejsel och handslägga så brukar den lossna efter lite knackande.

japp, har provat det, Men inga resulttat, Har även provat med spännband till bakaxel från lådan, helstummt, :S

dödar kapskivor..

41 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
qless ! Det ska jag prova imorn ! nå andra tips?

dödar kapskivor..

10 Inlägg
13 januari 2010
lossat den från växellåds balken? borde sitta med ettpar skruv underifrån där åxå. kolla det, sen tar du en skruvmejsel och slår in den mellan motor och låda där det sitter ihop, först ena sidan sedan andra. skulle tro du missat skruvarna i balken som lådans strut vilar mot.

41 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
Dixon, menar du balken i bakre fästet på v-lådan? den har jag tagit bort helt, från både låda och bil. SÅ den ligger brevid. Sen får man inte in nå skruvmejlslar.. bara i nederkant vid dräneringshålet.. och det e stumt där med typ.. :S

dödar kapskivor..

Analog warfare bevara kassettbands kulturen
133 Inlägg
13 januari 2010
efaltskog skrev:
qless ! Det ska jag prova imorn ! nå andra tips?

hälla på rostlösningsolja runt om och låta stå över natten
Tänk på att stödet är bultat framifrån fyra bult i blocket och två (3?) mot kåpan roll

"When you hit the tree between the headlights thats understeer.
Oversteer is when you hit the tree between the Tail Lights" - Wayne Bell
William Shakespeare skrev på 1500 talet om japsdämpare: Much ado about nothing

41 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
har tagit bort det locket med. Men hur menade när du ställde fråga ett? vilka skruvar.. ?

dödar kapskivor..

10 Inlägg
13 januari 2010
okey, bra.
men om du sätter en flatmejsel i skarven mellan motorblock och sprängkåpa och försöker knacka in den med en hammare, när du fått en springa på 3-4 mm så låter du den sitta kvar och gör lika dant på andra sidan så måste den lossna. så gjorde jag iaf en gång i tiden. när du väl får in ett koben så pröva det. det är ju för fasen en volvo, dom är väl aldrig omöjliga=)

41 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
haha nej så sant, har bytt låda förut 2-3ggr å detta har aldrig varit ett problem.. ser inte ut som jag missat nåt heller..

dödar kapskivor..

Fartdåre
53 Inlägg
13 januari 2010
sätt domkraft under å läggg lite tryck på skiten så lossar de nog, går de inte med våld...........får man använda mer våld.

41 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
så sant..

dödar kapskivor..

Performance meck
342 Inlägg
14 januari 2010
skruv mejsel i drenerings hålet först ta en mejsel du inte är rädd om men som ändå har hyffsat stor och lång sen bankar du in den och bryter lite sen följer du bara efter med mejslen tillslut kommer den lossa. handlar bara om tålamod;)

Mvh viktor

Sök