2587
Sök

Bilbesiktning

121 Inlägg
24 maj 2006
Trådstartare
#1
Vad har ni för erfarenheter vid bibesiktningen.
Med trimmad motor, svårt att få igenom den, krävs intyg?
Andra fälgar än vad typintyget säger, problem vid besiktningen?
Avgassystem som låter högt, hur går besiktningen?
Stylade strålkastare och belysning, problem vid besiktningen?
Tonade rutor, problem vid besiktningen?
Eller kanske du har andra punkter som du fått anmärkningar på?


10 287 Inlägg
24 maj 2006
#2
På din -04 V70 eller? Du har väl inte tänkt berätta för dom att du har trimmat? Intyg går inte att få och all trimning är olaglig då man gör våld på bilens cerifiering.

/Göran


LAE skrev:
Med trimmad motor, svårt att få igenom den, krävs intyg?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

8 156 Inlägg
24 maj 2006
#3
Ett tips är att låta en tjej köra bilen vid besiktning. Dom flesta som jobbar på bilprovningen är ju grabbar och dom är mycket mer förlåtande mot tjejer.

Är dom bara uppmärksamma så kan du åka dit på det mesta. Egentligen ska man göra en reg. besiktning för minsta lilla grej man ändrar på bilen.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 268 Inlägg
24 maj 2006
#4
Jaså är det olagligt? å trimma?

det finns ju massvis me firmor som hjälper till me det.... :p

Bara Bäst
31 Inlägg
24 maj 2006
#5
Jag vet inte riktigt men har hört att så länge ett avgassystem e tätt får de låta ganska mycket...men de får absolut inte överstiga en viss decibel.

Angående Toningen brukar de inte va nått större problem såvidare du inte tonat fram då:)

Trimning märker dom knappast på en Volvo R modell...frågan e om dom märker de på nån annan modell :?

Fälgarna bör inte sticka ut ifrån skärmkanterna då går den inte igenom.

Angående stylingen på strålkastarna så vet ja inte va du gjort men om de e ögonlock så kan en del besiktnings nissar bli griniga.

"Folk med hjärna kör bil med Stjärna"

10 287 Inlägg
24 maj 2006
#6
Jaha, och??

Det är inte olagligt att skruva sönder sin bil eller låta en firma göra det åt dig. Men det är olagligt att framföra en trimmad bil på allmän landsväg. (I princip från 1988 och framåt).

En modern bil är strikt avgasverifierad. Byter du till fel sorts tändstift så bryter du den avgascertifieringen och begår - de facto - ett lagbrott.

Det florerar en massa skrönor om att det är lagligt att trimma 15% etc men det är rena skrönor.

Kolla här på Naturvårdsverket om vad som gäller:

http://www.naturvardsverket.se/dokument … 92_12k.pdf

Titta bl a på avsnitt 2.3.2 och 2.3.3 angående bensinmotordriva fordon.

/Göran


LazerHawke skrev:
Jaså är det olagligt? å trimma?

det finns ju massvis me firmor som hjälper till me det.... :p

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 854 Inlägg
24 maj 2006
#7
Alla besiktningsgubbar är olika, en del är skit tjuriga och en del är as schyssta.

Tex jag besiktade för nån vecka sen, med 19 tummare på fronten är längre en orginal, regplåten satt med ett snöre tongue

Dom sa bilen är längre än orginal, fälgarna för stora o regplåten sitter dåligt, det blir egentligen regbes på det men det skiter vi i tack tack sa jag smile

Tips sena fredagar är bäst o besikta på.

121 Inlägg
24 maj 2006
Trådstartare
#8
Sharky skrev:
På din -04 V70 eller? Du har väl inte tänkt berätta för dom att du har trimmat? Intyg går inte att få och all trimning är olaglig då man gör våld på bilens cerifiering.

/Göran


LAE skrev:
Med trimmad motor, svårt att få igenom den, krävs intyg?


Mina frågor är av allmänn karaktär, ej något som har att göra med min bil
Mvh LAE


1 414 Inlägg
24 maj 2006
#9
jag körde igenom min viggen igår och brydde sig inte det minsta om motorn förutom att det skulle vara rätt chassinr på bilen och att alla vätskor var fyllda osv... Vad gäller fälgarna och däck fick jag anmärkning på att dom va slitna men ingen ombesiktning för det... (det låg nya i bagageluckan)...

Har även USA hastighetsmätare m.m. och dom brydde sig inte ett smack...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

69 Inlägg
24 maj 2006
#10
bryr dom sig om man har blåtonade dimljus? om man stänger av dom innan lär dom inte bry sig ?


och om man har japsdämpare blir dom kinkiga då?

Mvh!

Naturally Aspiranted
543 Inlägg
24 maj 2006
#11
NoIQ skrev:
och om man har japsdämpare blir dom kinkiga då?

Mvh!

Nej dom har en "adapter" som de sätter på, dom gjorde det på min.

Angående styling och trimning, ni kan kolla på min bil, fick blankt papper igår smile
Det enda han sa var att ljusbilden var låg, men godkänd.


54 Inlägg
24 maj 2006
#12
NoIQ skrev:
bryr dom sig om man har blåtonade dimljus? om man stänger av dom innan lär dom inte bry sig ?


och om man har japsdämpare blir dom kinkiga då?

Mvh!

Det där med dimljusen kan de inte säga så mycket om. Om de inte lyser åt helvete fel.

Provade köra igenom min vento med nya klarglas dimljus. Å där är ljusbilden åt helvete, men gubben var snäll å sa om du tar bort lamporna kan jag inte säga om de funkar å lyser rätt...

Jävligt trevlig gubbe...smilesmile

Dämpare vet jag inget om. Bara de inte över stiger en viss decibel tror det är runt 98 eller nått sånt.

Mvh lars

Fort fortare fortast....

121 Inlägg
26 maj 2006
Trådstartare
#13
Intyg går inte att få och all trimning är olaglig då man gör våld på bilens cerifiering.

/Göran


Jag ägde tidigare en Volvo 745 Turbo -90. Jag köpte en Tubo+-sats från Volvo, den gav +25 hk, totalt 190 hk. Med denna sats följde det med ett intyg. Jag registrerade om bilen vid ordinarie besiktning, ingentig som besikningsmännen var direkt kunniga på. Det behövdes något samtal till högre ort för att få det hela klart, det fanns ju intyg från Volvo om att bilen klarade kraven om effektökning och avgasvärden. Jag gjorde detta mest för att få upp bilens inlösenvärde vid en ev skada, bilen var försäkrad hos Volvia.
Att säga att det inte finns intyg är fel, i detta fall fanns det men det var ju en trimmsats som Volvo tagit fram. Att få ett intyg från en bilfabrikant när man själv gjort trimmningen eller köpt en trimsats från annan leverantör kan jag förstå är omöjligt.
Det chiptrimmnings-firmorna sysslar med befinner sig i en gråzon.
Det förhåller sig väl så här; att sälja och köpa ett trimmchip är ej olagligt, ej heller att montera det i en bil, men att framföra bilen på allmänn väg är olagligt.
Att det inte är någon kontroll på det här, att knappt någon åkt fast för det här är en annan sak.
Det som kan bli problem är väl vid en maskinskada på försäkringen, sönderkörd motor, växellåda, drivaxlar mm om verkstaden ser att bilen är trimmad.
I försäkringsbolagens villkor står det att maskinskadan gäller ej med trimmad motor.
Maskinskada gäller för de flesta bilar upp till 10 000 mils körsträcka, kan bil en dyr affär om oturen är framme och maskinskadan inte gäller.
Nybilsgarantin kan väl knappast gälla om bilen är trimmad?


Vw trimmare
2 995 Inlägg
26 maj 2006
#14
LAE skrev:
Intyg går inte att få och all trimning är olaglig då man gör våld på bilens cerifiering.

/Göran


Jag ägde tidigare en Volvo 745 Turbo -90. Jag köpte en Tubo+-sats från Volvo, den gav +25 hk, totalt 190 hk. Med denna sats följde det med ett intyg. Jag registrerade om bilen vid ordinarie besiktning, ingentig som besikningsmännen var direkt kunniga på. Det behövdes något samtal till högre ort för att få det hela klart, det fanns ju intyg från Volvo om att bilen klarade kraven om effektökning och avgasvärden. Jag gjorde detta mest för att få upp bilens inlösenvärde vid en ev skada, bilen var försäkrad hos Volvia.
Att säga att det inte finns intyg är fel, i detta fall fanns det men det var ju en trimmsats som Volvo tagit fram. Att få ett intyg från en bilfabrikant när man själv gjort trimmningen eller köpt en trimsats från annan leverantör kan jag förstå är omöjligt.
Det chiptrimmnings-firmorna sysslar med befinner sig i en gråzon.
Det förhåller sig väl så här; att sälja och köpa ett trimmchip är ej olagligt, ej heller att montera det i en bil, men att framföra bilen på allmänn väg är olagligt.
Att det inte är någon kontroll på det här, att knappt någon åkt fast för det här är en annan sak.
Det som kan bli problem är väl vid en maskinskada på försäkringen, sönderkörd motor, växellåda, drivaxlar mm om verkstaden ser att bilen är trimmad.
I försäkringsbolagens villkor står det att maskinskadan gäller ej med trimmad motor.
Maskinskada gäller för de flesta bilar upp till 10 000 mils körsträcka, kan bil en dyr affär om oturen är framme och maskinskadan inte gäller.
Nybilsgarantin kan väl knappast gälla om bilen är trimmad?

Att chiptrimm är en "Gråzon" stämmer heller inte precis
lika olagligt som övrigt trimm skillnaden är att det är svårt att upptäcka.
Inga försäkringar/Garantier gäller när man kör trimmat på allmän väg.



Sök