LAE skrev:
Intyg går inte att få och all trimning är olaglig då man gör våld på bilens cerifiering.
/Göran
Jag ägde tidigare en Volvo 745 Turbo -90. Jag köpte en Tubo+-sats från Volvo, den gav +25 hk, totalt 190 hk. Med denna sats följde det med ett intyg. Jag registrerade om bilen vid ordinarie besiktning, ingentig som besikningsmännen var direkt kunniga på. Det behövdes något samtal till högre ort för att få det hela klart, det fanns ju intyg från Volvo om att bilen klarade kraven om effektökning och avgasvärden. Jag gjorde detta mest för att få upp bilens inlösenvärde vid en ev skada, bilen var försäkrad hos Volvia.
Att säga att det inte finns intyg är fel, i detta fall fanns det men det var ju en trimmsats som Volvo tagit fram. Att få ett intyg från en bilfabrikant när man själv gjort trimmningen eller köpt en trimsats från annan leverantör kan jag förstå är omöjligt.
Det chiptrimmnings-firmorna sysslar med befinner sig i en gråzon.
Det förhåller sig väl så här; att sälja och köpa ett trimmchip är ej olagligt, ej heller att montera det i en bil, men att framföra bilen på allmänn väg är olagligt.
Att det inte är någon kontroll på det här, att knappt någon åkt fast för det här är en annan sak.
Det som kan bli problem är väl vid en maskinskada på försäkringen, sönderkörd motor, växellåda, drivaxlar mm om verkstaden ser att bilen är trimmad.
I försäkringsbolagens villkor står det att maskinskadan gäller ej med trimmad motor.
Maskinskada gäller för de flesta bilar upp till 10 000 mils körsträcka, kan bil en dyr affär om oturen är framme och maskinskadan inte gäller.
Nybilsgarantin kan väl knappast gälla om bilen är trimmad?