2934
Sök

150-170 häst i b230e, vad behövs göras?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
18 januari 2010
#21
kolvas skrev:
NITROUS skrev:
eilert skrev:
nix turbo, det e fusk hehe...
men hur låter detta då?
b230e botten
std 16v topp, möjligen matchportad
extraktor
16v insug omsvetsat med spridarhål för 230e spridarna (mekaniska)
men då är nästa fråga, hur är frigången mellan kolv och ventil om man kör 16v topp på 8v block? har 16v kolvarna urtag för ventilerna eller?

sen måste du bygga om kamdrivningen om du ska köra 16v topp, stardardremmen passar inte.

och sätta dit högflödes oljepump och en massa annat skit, ska man åka 16V topp är det bättre att behålla B234-underdelen

jag kör med uppshimsad originalpump och det funkar, men visst är det lättare att köra med B234botten.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

235 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#22
oki, känns bökigt..smile
blir nog att köra 8v så länge.. har ju tyvärr bara toppen och inget block..


925 Inlägg
19 januari 2010
#23
Volvo 240 GLT ska finnas med en årsmodell (som jag inte vet. 79 kanske? ) som är på i stort sett samma effekt som Turbon. Vilken topp, motor och kam sitter det i den? Om jag inte minns fel så är det ca 160 hk i den, sug motor.

Mats

979 Inlägg
19 januari 2010
#24
mats757 skrev:
Volvo 240 GLT ska finnas med en årsmodell (som jag inte vet. 79 kanske? ) som är på i stort sett samma effekt som Turbon. Vilken topp, motor och kam sitter det i den? Om jag inte minns fel så är det ca 160 hk i den, sug motor.

Mats

Det stämmer. En sådan motor kanske vore ngt att satsa på om killen nu ska trimma. Satt väl typ 165hk lr ngt? vad ja vet så gick 240 Glt som fan utav den årsmod smile

Hpc

5 111 Inlägg
19 januari 2010
#25
140 hk har motorn ni tänker på, med 405-topp och H-kam. Sitter i 240 GLT -80 och GT 79-80.
Inga skillnader i övrigt så det är lika bra behålla motorn du har och så att säga bygga till rätt spec.


235 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#26
ja, dom e inte så lätt att få tag varken gt-n eller en så tidig glt, är nog lättare att fixa det man har redan då:)


5 111 Inlägg
19 januari 2010
#27
Dessutom så är det ju nästan så jag utgår från att du ska skaffa 405-topp och nåt ännu vassare än H-kam för de siffrorna du vill ha och då kan man ju lika gärna utgå från vilken E som helst...


Hemlig Agent
1 115 Inlägg
19 januari 2010
#28
Jag hade en 740 med B230E som jag planade av toppen 2mm.
På en viss sträcka kom jag upp i ca. 135 km/h original. Efter planing strax över 160 km/h.

Så det är en bra början som inte kostar särskilt många hundralappar.

MVH. Alex


Sök