2364
Sök

150-170 häst i b230e, vad behövs göras?

235 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
#1
halloj, vad behövs för att få ut ca 150 till 170hk ur en volvo b230e? utan att hänga på en turbo...


935 Inlägg
15 januari 2010
#2
eilert skrev:
halloj, vad behövs för att få ut ca 150 till 170hk ur en volvo b230e? utan att hänga på en turbo...

plana toppen och porta + annan kamaxel + extraktor


1 679 Inlägg
15 januari 2010
#3
V_Racing skrev:
eilert skrev:
halloj, vad behövs för att få ut ca 150 till 170hk ur en volvo b230e? utan att hänga på en turbo...

plana toppen och porta + annan kamaxel + extraktor

vad kostar det att göra allt detta typ? smile
Köper man allt nytt blir det väl typ 15-17000kr?


2 665 Inlägg
15 januari 2010
#4
ett pris som ofta dyker upp är ca 1000kr/1hk på sugmotorer.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Trucker
1 220 Inlägg
15 januari 2010
#5
varför inte utgå från en b234 iställe 160 org å säg extraktor, portad å planad topp me andra ventiler å typ dubbla avgaskammar, å chip då kanske man hamnar runt 190 hk men gå in å läs på savarsurbo.se där finns många tips ur man trimmar en gammal rödblockar

Vissa är bara bättre än andra!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
15 januari 2010
#6
16v topp, andra kammar, 2,5litersvev och weber45or så börjar det nog hända grejer, både effektmässigt och i plånboken.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
15 januari 2010
#7
Varför skriver ni meningslösa inlägg och lämnar topic?
Skaffa 16v. Han söker antagligen tips för att han vill använda  det i sin vanliga bil.

Som de skriver längst upp Plana och köp en riktig kamaxel. Ingen jävla volvooriginal. Satsa på en omslipad om du vill ha det billigt.
Folkraceshoppen, så har du en kamaxel för 1000kr planing får man ge en 700kr för.

Så det här snacket med 1000kr/häst är skitsnack i det spannet som du söker.
Det kostar när man skall upp sedan över 100hk/liter för det måste vara någon som kan trimma och framförallt ställa in.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
16 januari 2010
#8
har en b23E i min folkracebil, portad för 1500 kr, planad 2mm av mej, riejo kam, matchportat insug, 2,5" system med original grenrör, samt påställd soppa så börjar det röra på sig. Den gick bra dom metrarna den hann gå med nya motorn, innan lite andra saker pajja. Jag vill inte påstå att det är sant men en jag känner hade likadan motor och setup och han påstod att det rörde sig om 200hk, han hade dock extraktor också och lite annat smålull.

E är så jäkla smart så man kan bara fila hur mycke man vill på flödet genom motorn, och när man har åtgärdat varenda sliprepa så justerar man bara bränsletrycket så fungerar de sen wink

Vill man få motorn rapp dessutom så kan man koppla en vajer till luftmängdmätaren, då skickar den på soppa fortare när man gasar på wink Är lite invecklat och ja har inte gjort de själv än men ska testa de.


235 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#9
teamvolvoracing skrev:
varför inte utgå från en b234 iställe 160 org å säg extraktor, portad å planad topp me andra ventiler å typ dubbla avgaskammar, å chip då kanske man hamnar runt 190 hk men gå in å läs på savarsurbo.se där finns många tips ur man trimmar en gammal rödblockar

har ju iofs en b234topp liggande... men menar du att jag ska ha dubbla avgaskammar= avgaskam på insugssidan oxå?
tackar för många bra tips, flera tips välkomnas:)


Whatever :)
1 652 Inlägg
17 januari 2010
#10
Ja du kan ha avgaskammen på insugs sidan med om de så önskas.. men fattar inte vittsen med de efter som de lyfter lika mycket neutral
Senast redigerat av XeptiQ (17 januari 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

235 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#11
XeptiQ skrev:
Ja du kan ha avgaskammen på insugs sidan med om de så önskas.. men fattar inte vittsen med de efter som de lyfter lika mycket neutral

big_smile hehe nej det var det jag hade för mig att dom var lika, men jag har ju haft fel förr:) är M-kamen något att ha till 8v-toppen?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
17 januari 2010
#12
eilert skrev:
XeptiQ skrev:
Ja du kan ha avgaskammen på insugs sidan med om de så önskas.. men fattar inte vittsen med de efter som de lyfter lika mycket neutral

big_smile hehe nej det var det jag hade för mig att dom var lika, men jag har ju haft fel förr:) är M-kamen något att ha till 8v-toppen?

m-kam duger bara till bojsänke...knappt det.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

235 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#13
NITROUS skrev:
eilert skrev:
XeptiQ skrev:
Ja du kan ha avgaskammen på insugs sidan med om de så önskas.. men fattar inte vittsen med de efter som de lyfter lika mycket neutral

big_smile hehe nej det var det jag hade för mig att dom var lika, men jag har ju haft fel förr:) är M-kamen något att ha till 8v-toppen?

m-kam duger bara till bojsänke...knappt det.

:)ante mig nästan....


islurren1
18 januari 2010
#14
Nya styrningar. nya större ventiler mirafrästa me olika radier och 1,5 mm planad 531 topp kostade mej 3100 kr. Den gammla K-kammen åker i till en början så får vi se. Har ingen aning om effekt ökningen men hoppas kunna fuska mej upp i VOC hästar iallafall hoppas på 160-170 men de spörs! Mer klarar väll inte orginal sprutet! Kul å pröva iallafall ......

979 Inlägg
18 januari 2010
#15
Du vill ju troligtvis trimma den befintliga maskinen=)

Porta & plana toppen (plana då rejält)
kamaxel
svänghjul (för mer gasglädje, varvar upp fortfare men ger inga hästar)
komplett avgas med extraktor & 2,5"
match porta insug & höj soppatrycket.
detta kan du få för några få tusenlappar. Extraktor kan man köpa beg & ett avgas kan man bygga själv.
kamaxel finns ju med beg men nya är inte så dyra. enligt mina räkningar borde detta inte kosta mer än ca 6000:- (nu räknar ja på dom priser vi har här hemma)

Hpc

Whatever :)
1 652 Inlägg
18 januari 2010
#16
annars har jag en portad 16v topp med extraktor rör + turbo om de är intressant.. var tidigare en drift bil.. fick allt i delar då..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

235 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#17
nix turbo, det e fusk hehe...
men hur låter detta då?
b230e botten
std 16v topp, möjligen matchportad
extraktor
16v insug omsvetsat med spridarhål för 230e spridarna (mekaniska)
men då är nästa fråga, hur är frigången mellan kolv och ventil om man kör 16v topp på 8v block? har 16v kolvarna urtag för ventilerna eller?


Bärs!
3 456 Inlägg
18 januari 2010
#18
eilert skrev:
nix turbo, det e fusk hehe...
men hur låter detta då?
b230e botten
std 16v topp, möjligen matchportad
extraktor
16v insug omsvetsat med spridarhål för 230e spridarna (mekaniska)
men då är nästa fråga, hur är frigången mellan kolv och ventil om man kör 16v topp på 8v block? har 16v kolvarna urtag för ventilerna eller?

Jajjemen.

Garaget.org peakade 2008.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
18 januari 2010
#19
eilert skrev:
nix turbo, det e fusk hehe...
men hur låter detta då?
b230e botten
std 16v topp, möjligen matchportad
extraktor
16v insug omsvetsat med spridarhål för 230e spridarna (mekaniska)
men då är nästa fråga, hur är frigången mellan kolv och ventil om man kör 16v topp på 8v block? har 16v kolvarna urtag för ventilerna eller?

sen måste du bygga om kamdrivningen om du ska köra 16v topp, stardardremmen passar inte.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

4 001 Inlägg
18 januari 2010
#20
NITROUS skrev:
eilert skrev:
nix turbo, det e fusk hehe...
men hur låter detta då?
b230e botten
std 16v topp, möjligen matchportad
extraktor
16v insug omsvetsat med spridarhål för 230e spridarna (mekaniska)
men då är nästa fråga, hur är frigången mellan kolv och ventil om man kör 16v topp på 8v block? har 16v kolvarna urtag för ventilerna eller?

sen måste du bygga om kamdrivningen om du ska köra 16v topp, stardardremmen passar inte.

och sätta dit högflödes oljepump och en massa annat skit, ska man åka 16V topp är det bättre att behålla B234-underdelen

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök