2893
Sök

Nånn som kan hjälpa men mitt ljudbygge??

21 761 Inlägg
14 mars 2010
#21
Mät vilken spänning det är på stegets kopplingsplint där strömkablarna sitter, mät även vid steget om det finns spänning i remotekabeln när stereon är igång. Finns det ingen spänning på stegets kopplingsplint så får du gå bakåt i kretsen och mäta vid varje "skarv".

Eftersom det sitter ett extra batteri (i skuffen antar jag) så borde du ha alla kopplingspunkter inom "räckhåll" och kan lätt mäta dig fram till felet. smile

240 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
#22
Drönirettab skrev:
Mät vilken spänning det är på stegets kopplingsplint där strömkablarna sitter, mät även vid steget om det finns spänning i remotekabeln när stereon är igång. Finns det ingen spänning på stegets kopplingsplint så får du gå bakåt i kretsen och mäta vid varje "skarv".

Eftersom det sitter ett extra batteri (i skuffen antar jag) så borde du ha alla kopplingspunkter inom "räckhåll" och kan lätt mäta dig fram till felet. smile

det är spänning på dom ställerna du nämnt och lamporna på steget blinkar svagt men basen är tyst..

21 761 Inlägg
14 mars 2010
#23
Hur hög är spänningen där när du spelar musik?
Är det protectionlampan på steget som lyser när du spelar?

240 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
#24
Drönirettab skrev:
Hur hög är spänningen där när du spelar musik?
Är det protectionlampan på steget som lyser när du spelar?

på batteriet i skuffen är det 4,88 V spänning och samma in i steget, remotekabeln är det 11,7 V och i själva bilbatteriet 10,4 V. Lamperna på steget som blinkar svagt är powerindikatorer. Är det bara batterierna som måste laddas då?
Senast redigerat av niqlaz (14 mars 2010)

4 693 Inlägg
14 mars 2010
#25
Vänta lite nu.... Har du kopplat ihop batteriet fram med batteriet bak?

Booyakasha!

240 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
#26
Softis skrev:
Vänta lite nu.... Har du kopplat ihop batteriet fram med batteriet bak?

japp och med ett skilljerelä mellan..

1 338 Inlägg
14 mars 2010
#27
4,88v kan du inte driva nåt steg med.
kolla så bakre batteriet får laddning eller koppla bort skiljerelät.

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

21 761 Inlägg
14 mars 2010
#28
Med tanke på att även det främre batteriet hade låg spänning så ger troligtvis inte generatorn någon laddning, det förklarar i så fall att det bakre batteriet har lyckats bli så där urladdat.

Det första som måste göras är att ladda upp båda batterierna med en batteriladdare snarast möjligt, sedan kan felsökningen fortsätta. En sak som ska kollas upp är om batterilampan i instrumenthuset lyser när tändningen är påslagen. smile

240 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
#29
Drönirettab skrev:
Med tanke på att även det främre batteriet hade låg spänning så ger troligtvis inte generatorn någon laddning, det förklarar i så fall att det bakre batteriet har lyckats bli så där urladdat.

Det första som måste göras är att ladda upp båda batterierna med en batteriladdare snarast möjligt, sedan kan felsökningen fortsätta. En sak som ska kollas upp är om batterilampan i instrumenthuset lyser när tändningen är påslagen. smile

dom är på laddning nu.. jag har ju nästan bara kört medans jag har spelat musik å innan ja koppla in de steget å basen så funka generatorn å uppladningen OK

21 761 Inlägg
14 mars 2010
#30
Mät ändå upp hur generatorn laddar när båda batterierna är färdigladdade. Kolla så att skiljerelät drar när generatorn ger laddning och kontrollmät också att spänningen går vidare från skiljerelät till bakre batteriet. smile

Det heter STEREO
893 Inlägg
14 mars 2010
#31
Har du ngt vanligt batteri och inte ett tex stinger UPS batteri så e risken ganska stor att det enda det duger till e bojsänke. Finns inte många batterier som klarar av att laddas ur så grönjävligt som ner till 5volt

www.fermplast.se Fixar nästan allt som har med plast att göra! Möjligt som omöjligt!
www.stereospecialisten.se DD, Ground Zero, Rockford Fosgate mm
www.dbakuten.se SPL Dynamics. Kicker, Faitalpro mm
www.seastreamsgarage.se Din lokala bilstereohandlare i stockholm

240 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
#32
Holst skrev:
Har du ngt vanligt batteri och inte ett tex stinger UPS batteri så e risken ganska stor att det enda det duger till e bojsänke. Finns inte många batterier som klarar av att laddas ur så grönjävligt som ner till 5volt

batteriet i skuffen är ett: banner starting bull 12v 74ah 640(EN) och de fram har jag ingenaning om vad de är. finns det risk att jag pajjar steget/basen om batterierna inte räcker till???

4 693 Inlägg
15 mars 2010
#33
Finns risk att du pajar steget och basen om strömmen inte räcker till ja
Senast redigerat av Softis (15 mars 2010)

Booyakasha!

Dieselpower!
534 Inlägg
15 mars 2010
#34
niqlaz skrev:
Holst skrev:
Har du ngt vanligt batteri och inte ett tex stinger UPS batteri så e risken ganska stor att det enda det duger till e bojsänke. Finns inte många batterier som klarar av att laddas ur så grönjävligt som ner till 5volt

batteriet i skuffen är ett: banner starting bull 12v 74ah 640(EN) och de fram har jag ingenaning om vad de är. finns det risk att jag pajjar steget/basen om batterierna inte räcker till???

Steget tar skada av så stora spänningsdippar, jaa.

240 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
#35
Softis skrev:
Finns risk att du pajar steget och basen om strömmen inte räcker till ja

aj som fan, låter inte så bra "/

21 761 Inlägg
15 mars 2010
#36
Börjar batterierna vara färdigladdade snart?

240 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
#37
Drönirettab skrev:
Börjar batterierna vara färdigladdade snart?

jodå, och jag tog bort skilljerelät ochså och bara skruva ihop kablarna ivarann.. men hur kan ja undvika spänningsdipparna ??

21 761 Inlägg
15 mars 2010
#38
Hoonas menade antagligen den låga spänning som ditt bakre batteri hade, inget mer avancerat än så. smile

Men då är det alltså dags att kolla upp dina saker. Eftersom du nu har kopplat bort skiljerelät och kopplat ihop batterierna så är det bara att starta motorn och mäta generatorns laddspänning igen, kolla dock först att batterilampan i instrumenthuset lyser med tändningen påslagen.

Är laddspänningen på främre batteriet okej så mäter du på bakre batteriet hur det ser ut där. smile
Senast redigerat av Drönirettab (15 mars 2010)

240 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
#39
Drönirettab skrev:
Hoonas menade antagligen den låga spänning som ditt bakre batteri hade, inget mer avancerat än så. smile

Men då är det alltså dags att kolla upp dina saker. Eftersom du nu har kopplat bort skiljerelät och kopplat ihop batterierna så är det bara att starta motorn och mäta generatorns laddspänning igen, kolla dock först att batterilampan i instrumenthuset lyser med tändningen påslagen.

Är laddspänningen på främre batteriet okej så mäter du på bakre batteriet hur det ser ut där. smile

främre batteri men avslagen motor: 12,28 och med påslagen: 12,64
batteriet i skuffen men avslagen motor: 12,19 och med påslagen:12,44
och batteri lampan lyser med täningen på. smile
Senast redigerat av niqlaz (15 mars 2010)

21 761 Inlägg
15 mars 2010
#40
Generatorn ger ju nästan ingen laddning. hmm

Hade du stereon igång vid mätningen eller bara halvljuset påslaget?


Sök