Mät vilken spänning det är på stegets kopplingsplint där strömkablarna sitter, mät även vid steget om det finns spänning i remotekabeln när stereon är igång. Finns det ingen spänning på stegets kopplingsplint så får du gå bakåt i kretsen och mäta vid varje "skarv".
Eftersom det sitter ett extra batteri (i skuffen antar jag) så borde du ha alla kopplingspunkter inom "räckhåll" och kan lätt mäta dig fram till felet.
Mät vilken spänning det är på stegets kopplingsplint där strömkablarna sitter, mät även vid steget om det finns spänning i remotekabeln när stereon är igång. Finns det ingen spänning på stegets kopplingsplint så får du gå bakåt i kretsen och mäta vid varje "skarv".
Eftersom det sitter ett extra batteri (i skuffen antar jag) så borde du ha alla kopplingspunkter inom "räckhåll" och kan lätt mäta dig fram till felet.
det är spänning på dom ställerna du nämnt och lamporna på steget blinkar svagt men basen är tyst..
Hur hög är spänningen där när du spelar musik? Är det protectionlampan på steget som lyser när du spelar?
på batteriet i skuffen är det 4,88 V spänning och samma in i steget, remotekabeln är det 11,7 V och i själva bilbatteriet 10,4 V. Lamperna på steget som blinkar svagt är powerindikatorer. Är det bara batterierna som måste laddas då?
Med tanke på att även det främre batteriet hade låg spänning så ger troligtvis inte generatorn någon laddning, det förklarar i så fall att det bakre batteriet har lyckats bli så där urladdat.
Det första som måste göras är att ladda upp båda batterierna med en batteriladdare snarast möjligt, sedan kan felsökningen fortsätta. En sak som ska kollas upp är om batterilampan i instrumenthuset lyser när tändningen är påslagen.
Med tanke på att även det främre batteriet hade låg spänning så ger troligtvis inte generatorn någon laddning, det förklarar i så fall att det bakre batteriet har lyckats bli så där urladdat.
Det första som måste göras är att ladda upp båda batterierna med en batteriladdare snarast möjligt, sedan kan felsökningen fortsätta. En sak som ska kollas upp är om batterilampan i instrumenthuset lyser när tändningen är påslagen.
dom är på laddning nu.. jag har ju nästan bara kört medans jag har spelat musik å innan ja koppla in de steget å basen så funka generatorn å uppladningen OK
Mät ändå upp hur generatorn laddar när båda batterierna är färdigladdade. Kolla så att skiljerelät drar när generatorn ger laddning och kontrollmät också att spänningen går vidare från skiljerelät till bakre batteriet.
Har du ngt vanligt batteri och inte ett tex stinger UPS batteri så e risken ganska stor att det enda det duger till e bojsänke. Finns inte många batterier som klarar av att laddas ur så grönjävligt som ner till 5volt
Har du ngt vanligt batteri och inte ett tex stinger UPS batteri så e risken ganska stor att det enda det duger till e bojsänke. Finns inte många batterier som klarar av att laddas ur så grönjävligt som ner till 5volt
batteriet i skuffen är ett: banner starting bull 12v 74ah 640(EN) och de fram har jag ingenaning om vad de är. finns det risk att jag pajjar steget/basen om batterierna inte räcker till???
Har du ngt vanligt batteri och inte ett tex stinger UPS batteri så e risken ganska stor att det enda det duger till e bojsänke. Finns inte många batterier som klarar av att laddas ur så grönjävligt som ner till 5volt
batteriet i skuffen är ett: banner starting bull 12v 74ah 640(EN) och de fram har jag ingenaning om vad de är. finns det risk att jag pajjar steget/basen om batterierna inte räcker till???
Steget tar skada av så stora spänningsdippar, jaa.
Hoonas menade antagligen den låga spänning som ditt bakre batteri hade, inget mer avancerat än så.
Men då är det alltså dags att kolla upp dina saker. Eftersom du nu har kopplat bort skiljerelät och kopplat ihop batterierna så är det bara att starta motorn och mäta generatorns laddspänning igen, kolla dock först att batterilampan i instrumenthuset lyser med tändningen påslagen.
Är laddspänningen på främre batteriet okej så mäter du på bakre batteriet hur det ser ut där.
Hoonas menade antagligen den låga spänning som ditt bakre batteri hade, inget mer avancerat än så.
Men då är det alltså dags att kolla upp dina saker. Eftersom du nu har kopplat bort skiljerelät och kopplat ihop batterierna så är det bara att starta motorn och mäta generatorns laddspänning igen, kolla dock först att batterilampan i instrumenthuset lyser med tändningen påslagen.
Är laddspänningen på främre batteriet okej så mäter du på bakre batteriet hur det ser ut där.
främre batteri men avslagen motor: 12,28 och med påslagen: 12,64 batteriet i skuffen men avslagen motor: 12,19 och med påslagen:12,44 och batteri lampan lyser med täningen på.