3403
Sök

Får inte basen där jag vill ha den i mitt rum.

668 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
Hejsan! Jo det är så att jag byggde för ca 1 års tid en bas låda i skolan.
Jag hade ju inte förväntat mig någon jätte bra bas köpte ju dem trots allt för 200 kr:P

Men nu har jag kopplat in dem till en förstärkare. Det dunkar på rätt dåligt tycker jag för att vara två 12".

Men när jag sätter mig i min säng som står över bas lådan så har jag ett jävla dunk precis som jag vill ha det fast jag vill ha det i hela mitt rum. Står jag framför lådan= ingen bas     Men så fort jag kommer ovanför den så blir det mycket bättre.

Det är en sluten låda. Två 12" gasbasar. Förstärkaren är väl på en 80w tror jag.

Blir det bättre om jag lägger i isolering?
Är lådan fel byggd, att det inte går att bygga på det sättet jag har gjort?
Ska jag vända på lådan?

Inte så lätt att förklara men kolla bilden så kanske ni förstår mer vad jag menar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68887/838929_wpuiwp.jpg
Mina basar. Bara bas där jag har skrivit det. varför?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68887/838930_er2iat.jpg
BASAR

1 468 Inlägg
16 januari 2010
henne_svenne skrev:
Hejsan! Jo det är så att jag byggde för ca 1 års tid en bas låda i skolan.
Jag hade ju inte förväntat mig någon jätte bra bas köpte ju dem trots allt för 200 kr:P

Men nu har jag kopplat in dem till en förstärkare. Det dunkar på rätt dåligt tycker jag för att vara två 12".

Men när jag sätter mig i min säng som står över bas lådan så har jag ett jävla dunk precis som jag vill ha det fast jag vill ha det i hela mitt rum. Står jag framför lådan= ingen bas     Men så fort jag kommer ovanför den så blir det mycket bättre.

Det är en sluten låda. Två 12" gasbasar. Förstärkaren är väl på en 80w tror jag.

Blir det bättre om jag lägger i isolering?
Är lådan fel byggd, att det inte går att bygga på det sättet jag har gjort?
Ska jag vända på lådan?

Inte så lätt att förklara men kolla bilden så kanske ni förstår mer vad jag menar.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/68887/838929_wpuiwp.jpg
Mina basar. Bara bas där jag har skrivit det. varför?

http://www1.garaget.org/gallery/archive/68887/838930_er2iat.jpg
BASAR

skaffa en starkare förstärkare så ska du nog få lite bättre bas överalllt i rummet. ljudia har bra inbyggnadsförstärkare till hemmabasar.

Europamästare i Billjud.
186 Inlägg
16 januari 2010
Hej. Det är nog en för stor konarea för det lilla rummet + att den står på fel ställe.

Om du öppnar dörren och går rumt i huset så hittar du fler ställen där det blir bra bas.
Oftast funkar det att ha låda i hörnet, då får den kontakt med hela rummet och det blir en jämn fördelning av basen. Nu är detta en stor låda i ett litet rum så det är tveksamt om du får till det. Att du får bas nära taket beror på rummets akustik och det går att jobba bort med difusorer och dämpningar men lådan lär vara fel för det rummt ändå.

Ta bort ett element och plugga hålet för att kolla om det blir bättre.

668 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
skaffa en starkare förstärkare så ska du nog få lite bättre bas överalllt i rummet. ljudia har bra inbyggnadsförstärkare till hemmabasar.

Det är ju så att jag inte har mycket pengar att lägga ut just nu.

668 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
Roger-T skrev:
Hej. Det är nog en för stor konarea för det lilla rummet + att den står på fel ställe.

Om du öppnar dörren och går rumt i huset så hittar du fler ställen där det blir bra bas.
Oftast funkar det att ha låda i hörnet, då får den kontakt med hela rummet och det blir en jämn fördelning av basen. Nu är detta en stor låda i ett litet rum så det är tveksamt om du får till det. Att du får bas nära taket beror på rummets akustik och det går att jobba bort med difusorer och dämpningar men lådan lär vara fel för det rummt ändå.

Ta bort ett element och plugga hålet för att kolla om det blir bättre.

Ok tack för hjlpen ska snart bygga om mitt rum så får väl leta lite ny platser då.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
16 januari 2010
Ställ basen där det ska dunka mest. Kryp sedan runt i rummet och hitta platsen där det dunkar och ställ basen på den platsen.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

2 665 Inlägg
16 januari 2010
Kolla så att basarna spelar i fas. Dvs de rör sig åt samma håll.
Annars kan du få fenomen.

Eller så är det de vanliga problemen i hemmet med stående vågor som släcker ut o förstärker olika frekvenser.
Sen skapar även avståndet till de olika väggarna utsläckningar mellan direkt ljud och reflekterat ljud. Subb bas bör stå i ett hörn för bästa återgivning.
Du har ett väldigt litet rum va?
Bas problem minskar med större rum. Våglängd i subbasen är ju 15meter.(beroende på frekvens såklart)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

668 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
hotrodder skrev:
Ställ basen där det ska dunka mest. Kryp sedan runt i rummet och hitta platsen där det dunkar och ställ basen på den platsen.

Ok får testa det smile

668 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Kolla så att basarna spelar i fas. Dvs de rör sig åt samma håll.
Annars kan du få fenomen.

Eller så är det de vanliga problemen i hemmet med stående vågor som släcker ut o förstärker olika frekvenser.
Sen skapar även avståndet till de olika väggarna utsläckningar mellan direkt ljud och reflekterat ljud. Subb bas bör stå i ett hörn för bästa återgivning.
Du har ett väldigt litet rum va?
Bas problem minskar med större rum. Våglängd i subbasen är ju 15meter.(beroende på frekvens såklart)

Tack för svaret smile Jo att de rör sig åt samma håll är jag rätt säker på kan ju kolla en extra gång kanske.

Ja mitt rum är ju inte det största men det är ju ändå bilhögtaler i grunden så hur löser man det i bil med dessa högtalare isåfall?tongue

643 Inlägg
16 januari 2010
hur gammal är du? 13-14?

NissanMotorsport
16 januari 2010
Svenss0n skrev:
hur gammal är du? 13-14?

va har de me saken att göra?

643 Inlägg
16 januari 2010
NissanMotorsport skrev:
Svenss0n skrev:
hur gammal är du? 13-14?

va har de me saken att göra?

mycket. . .

2 038 Inlägg
16 januari 2010
Skulle tro att SVenss0n syftar på att han kör med bilhögtalare inne + att han fortfarande bor hemma. vilket inte har något med det här att göra överhuvudtaget. kan själv skriva att jag är 20år och bor hemma pga varit arbetslös sen jag gick ut gymnasiet = har inte haft pengar till att flytta. så vad åldern har för betydelse är en j*vligt bra fråga? kanske hade ett par bilhögtalare liggandes och försökte göra det bästa av saken.

(gissar på att han bor hemma iaf pga hur det ser ut där sängen står smile )
Senast redigerat av Nosliwe (16 januari 2010)

8 156 Inlägg
16 januari 2010
Blir det bättre ljud om du kopplar ur den ena basen?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

335 Inlägg
16 januari 2010
svensson svensson, tror du han skulle få bättre ljud om han va äldre eller vad vill du komma fram till?

NissanMotorsport
16 januari 2010
laggey skrev:
svensson svensson, tror du han skulle få bättre ljud om han va äldre eller vad vill du komma fram till?

När du säger sådär, så kan han ha en poäng faktiskt, ju äldre desto större..= tar upp mer plats i rummet och ljudet blir inte lika bra? wink haha.

Sorry för OT

668 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Svenss0n skrev:
hur gammal är du? 13-14?

Jag är 17 i maj.... Kanske blir lite bättre ljud då:mad:

Hur gammal är du själv? när du är över sex år så kommer nog din volvo snart gå i 300km/h

668 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Blir det bättre ljud om du kopplar ur den ena basen?

Ska testa det imon. Vill inte börja dunka när familjen sover. Men tack för tipset:)

668 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
NissanMotorsport skrev:
laggey skrev:

När du säger sådär, så kan han ha en poäng faktiskt, ju äldre desto större..= tar upp mer plats i rummet och ljudet blir inte lika bra? wink haha.

Sorry för OT

Jag får nog äta upp mig lite då!wink

Sök