3538
Sök

Ställa på pumpen på mercedes w123!????

15 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
tjena undrar om nån kan förklara (helst med bild) hur man ställer på pumpen på en mercedes 240d w123 -84 tongue

761 Inlägg
16 januari 2010
Man öppnar en lucka eller plugg på sidan av pumpen, en bit ner, sen ska den låsas med ett speciellt stift som man förmodligen kan slita till ett själv, därefter ska motorn ställas i 13 eller 15graders förtändning, mins inte exakt siffra.

sen är det bara att bulta dit pumpen. GLÖM INTE att ta bort stiftet, för då kör du sönder pumpen smile

Borde finnas bilder bara av att söka på google. Det är ju samma princip på alla mercedes

15 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
äre så komplicerat för å få den å ryka lite mera? yikes

761 Inlägg
17 januari 2010
Ursäktar, jag var trött när jag läste din fråga, jag läste "ställa in pumpen"

Men ställa på pumpen är inte det lättaste på en radpump heller, det är innanför det stora locket det fins ett antal skruvar att ställa olika saker på, jag hade låtit bli för det är inte så enkelt som på en "vanlig" dieselpump.

12 Inlägg
5 april 2010
Den pump som var vanligast förr och även i mercedes innan injectorer och comonrail dieslarna kom var faktiskt radpump. För när rotorpump (fördelarpump) kom var egentligen bara för att den var billigare att tillverka än en vanlig radpump.

128 Inlägg
2 maj 2011
MW pumpen "går inte" ställa in (går att plocka bort kallstarten så den matar fullt)
M pumpen har en skruv som sitter bakom en lucka på pumpen längst ner i vänstra hörnet
gammla M pumpen tro ja ska gå att ställa från utsidan har dock inte testat
Senast redigerat av Jacke90 (2 maj 2011)

38 Inlägg
1 maj 2013
Väcker liv i denna tråden då jag har skaffat mig en W123 med en 300D från -81 i som jag hade velat ställa på pumpen i. Hur gör jag det och hur mycket skruvar man? Har man den i gång när man gör det?

Evildan
Sothora <3
1 201 Inlägg
1 maj 2013
Skruven längst ned till höger eller vänster ska ut, du måste då även sänka tomgången tror det är skruven högst upp. Görs med fördel med motorn igång.

Det kommer sulla lite olja men ingen fara. Att enbart vrida på dom två skruvarna gör nästan ingenting, framförallt utan turbo.

Och dom andra skruvarna rekomenderar ja dig ej att röra (om du int vet vad du gör)

Och kommer knappt ryka mer.. all svartrök är inte bra då det är oförbränd diesel och det skapar värme.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Sök