3557
Sök

Batteriet laddas ut och bilen dör

16 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#1
Har märkt på senare tiden att lysena lyst svagare när den gått på lägre varv och att batterilampan lyst när man stått på tomgång och i förrgår så startade inte bilen på första nyckelvridet då den var kall och andra försöket så var batteriet helt dött. Jag testade med att ladda batteriet och bilen startade tills jag åkt cirka 100meter då dog all el och jag hade inga lysen eller något och bilen stannade när jag kom under 2000 varv.
Testade med startkablar och ett friskt batteri och då starta den prima. Mätte upp generatorn och den gav cirka 14v på tomgång när det andra batteriet var inkopplat. Men när jag koppla bort det batteriet så började generator spänningen sjunka och lade sig runt 10-12volt.
Känns väldigt underligt att generatorn skulle ge upp efter 14000 mil.

Min fråga är vad är det som behövs bytas? Batteriet, generatorn eller söka efter andra fel?

Bilen i fråga är en Renault Twingo -95

Kan tillägga att problemet började när jag körde in stereon.


21 761 Inlägg
16 januari 2010
#2
Eftersom generatorns laddspänning var ca 14 V på tomgång med det extra batteriet inkopplat så ska det inte vara generatorfel tycker jag, det låter som fel på det ordinarie batteriet (kortslutning eller liknande).

Testa att bara använda det andra batteriet, då ser du ju direkt ifall allting fungerar som det ska. smile

16 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#3
Det är ju så att batteriet jag lånade inte var mitt. Men ska testa med batteriet från Volvon imorgon.

Tackar för tipset smile


664 Inlägg
16 januari 2010
#4
Batteriet är nog dåligt, men original batteri från Volvo är kasst!...

99 Inlägg
17 januari 2010
#5
Börja med att kolla elektrolytnivån i batteriet? Vid behov så fyller du på destilerat vatten så det täcker blyplattorna.

16 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#6
Ska se om det går att öppna batteriet. Det är ju Renault original så man vet aldrig tongue

Men jag laddade batteriet inomhus över natten och körde i det i bilen imorse och körde en sväng. Efter cirka 5km började lamporna blinka sedan dog stereon. Sen så började bilen hoppa fram innan den stanna helt. Bilen borde ju inte dö för att batteriet dör eller? Drar batteriet all ström från generatorn när det är ur laddat?


jabaär
103 Inlägg
17 januari 2010
#7
kolla vad du har för värden när du varvar upp lite ca 2500 med bara halvljus,min clio visade 14.30 vid tomgång men nästan 16 volt vid 2500 och batteriet var  stendött varje morgon(nytt batteri).det visade sig att dioderna hade kortat i generatorn och pajat batteriet , fick nytt batteri på garantin ,en annan generator införskaffades funkar nu.

21 761 Inlägg
17 januari 2010
#8
Det finns väl två huvudorsaker egentligen, antingen är batteriet väldigt dåligt eller så får inte batteriet laddning av någon anledning. Eftersom det verkade fungera när du kopplade in det extra batteriet, men blev dåligt så fort du kopplade bort extra batteriet, då är det rimligt att misstänka det ordinarie batteriet.

Ifall det ordinarie batteriet har kortslutning i någon cell så kan det belasta generatorn väldigt mycket, detta kan vara orsaken till att motorn behövde 2000 varv för att bilen skulle fungera. Vid tomgång brukar generatorerna bara orka ge lite drygt hälften av sin laddström, men vid tex 2000 varv brukar de kunna ge nästan hela sin laddström.

För att utreda om det är det ordinarie batteriet eller generatorn som krånglar så bör du sätta dit ett annat fungerande batteri och sedan mäta laddspänningen på tomgång. Med tanke på att spänningen sjunker ner under 12 V med det ordinarie batteriet så ser du direkt om det blir bättre när ett annat batteri sitter på plats. smile
Senast redigerat av Drönirettab (17 januari 2010)

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
17 januari 2010
#9
Måste lägga till att det kan vara dålig kontakt mellan pol och kabelsko.
Testa att rengöra lite innan du byter batteriet.

När jag köpte min 240 så var den svårstartad och strålkastarna lös lika starkt som ett värmeljus.
Problemet var att jag kunde lossa polskorna utan att först lossa på bultarna.
Så jag drog åt lite och då fungerade allt.

MVH. Alex

16 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#10
Det är generatorn som är kass. Slängde in det andra batteriet och bilen dog som förra gången. Batteriet gick hur bra som helst i volvon men Twingon ladda ur det helt. Låg på cirka 6v när stereon la av sedan stängde jag av bilen.
Så det blir antagligen till att byta generator.

Tack för all hjälp!


496 Inlägg
17 januari 2010
#11
Har du byt motor eller något? kanske att sladden från generatorn inte får ström till +?`.. hade min bil.. generatorn laddade.. men ingen ström till batteriet. fick skrapa lite på metalen, sedan fungerade de;)


16 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#12
Inget motorbyte eller något. Allt gick underbart tills generatorn slutade ge ström till batteriet. Har märkt på senare tiden innan det gick helt åt skogen att det varit svagt med spänning i den.


496 Inlägg
17 januari 2010
#13
inte kolet i generatorn då?


16 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#14
Kan det mycket väl vara. Ska ta en titt på generatorn när det är lite ljusare ute. Det är ju nästan omöjligt att få bort skiten också. Cirka 5cm utrymme runt hela motorn.


21 761 Inlägg
17 januari 2010
#15
Du bör även mäta spänningen på själva generatorn så att det inte rör sig om dålig kontakt i kablarna, som alexbenhard föreslog. smile

16 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#16
Yes. Ska göra det när batteriet är så laddat att bilen startar smile


16 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#17
Mätte upp generatorn idag till otroliga 2V på tomgång. Någon som vet om man ska byta kolen eller om det är lika bra att byta hela? Jag kommer inte göra något stort själv på bilen utan lämnar in den. Det är alldeles för trångt där inne och mitt tålamod står på noll.

Tack för all hjälp hittills! smile


21 761 Inlägg
18 januari 2010
#18
Om motorn är igång så kan inte spänningen på generatorn bara vara 2 V, då skulle inte tändsystem+insprutning fungera.

Jag antar att du mätte mellan generatorns B+ (laddkabeln) och generatorns hölje/motorblock?

Eftersom laddkabeln är kopplad till batteriet så ska spänningen på generatorn visa åtminstone den aktuella polspänningen, om den bara visar 2 V så har laddkabeln i princip ingen kontakt med batteriet och antagligen är det fel någonstans mellan generator-batteri. smile

16 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#19
Jag lossade batteriet som var helt nyladdat från generatorn och lät batteriet driva bilen medans generatorn bara snurra. Mätte generatorns laddkontakt och höljet och det visade 2 volt. Mätte över batteriet och det visade 13 volt. Det är möjligt att det var skit på kontakten men aldrig att laddningen sjunker från 12 till 2 volt för lite damm.

Är det möjligt att jag gjort helt fel med mätningarna? Skulle vara lite pinsamt då jag är utbildad elektriker tongue


21 761 Inlägg
18 januari 2010
#20
Så du kopplade alltså bort batteriet från generatorn?

Det förklarar ju saken, men så ska man inte göra. Om nu generatorn hade fungerat så kunde det ha blivit någon form av strömrusning eftersom batteriet inte "gjorde motstånd", sånt kan resultera i knäckt generator enligt vad jag har sett i trådar här på forumet.

Generatorn verkar dock inte ge ut någon laddspänning, det kan man ju konstatera iaf. smile
Senast redigerat av Drönirettab (18 januari 2010)


Sök